Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

491 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 18:48:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Shockwave spelletje  (gelezen 12687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Shockwave spelletje
« Gepost op: 12 november 2009, 19:16:00 »
Bericht 1 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:27-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4210.1
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo,


Ben bezig om helemaal met simply Mepis te gaan werken,alles overzetten van email enzo en alles wat ik gewend ben te doen met windows.
1 spelletje dat ik graag speel dat gaat erg lastig omdat linux naar zeggen geen shockwave kan afspelen,online.

Nu heb ik wat met oudere versies van browsers en shockwaveflash zitten rommelen en waarempel krijg ik het spelletje , http://www.miniclip.com/games/couronne-deluxe/en/ , helemaal geopend met opera 9.27 en de eerste 10 versie van shockwave met wine.
(ook flashplayer geinstalleerd)

Ik kom in het spel,ik kan de schijf bewegen maar ik kan hem niet vastklikken zodat ik kan spelen,ik kan ook niks in het venster schrijven van de chat.


Nu denk ik dat het wel eens de firewall kan zijn,de guarddog die standaard wel wat loopt te draaien.

Maar zo direct kun je niks in dat programma wijzigen,ik zie wel heel veel dingen met peer to peer die gebklokkeerd staan,en dat spelletje gaat dacht ik via peer to peer.
Weet iemand hoe ik daar iets kan veranderen,en wat.Lijkt me toch dat dat het kan zijn,niet?


Groet,Paul
Right vanuit Mepis 8.0
Bijlagen :

snapshot1.png
241KB


Bericht 2 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.2
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

Je hoeft niets te veranderen aan je firewall hoor, dit zou direct moeten werken, maar het probleem wat je hebt ligt toch anders.

Het is namelijk zo dat die spelletjes, niet alleen shockwave-flash nodig hebben, maar ook zogehete "3rd party software".
Onder linux is die ondersteuning er nog niet, voor die "3rd party software".

Je zou "sun xVM VirtualBox" kunnen gebruiken, en WindowsXP Virtueel installeren, om je spelletje aan de praat te krijgen, bij mij werkt het prima. Neem niet de OSE versie, maar download van de website. http://www.sun.com/software/products/virtualbox/get.jsp

Groeten, Savager



Bericht 3 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.3
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,
Bedankt voor je reactie.Nou ja,ik wilnog wel even kijken wat het doet met firewall uit,het is toch niet zo moeilijk om als root het programma op te starten.Het is wel allemaal vrij technisch zie ik maar er zit een knop 'disable firewall'.
In de Mepis manual staat ook wel wat over die virtualbox,had ik al bekeken ook maar ik zag ergens via google dat er een aanbevolen partitie van 8 GB nodig was.....nogal fors vind ik dat.En moet die partitie dan leeg zijn of mogen er bestanden opstaan,oftewel gaat ie formatteren?
Blijft die XP dan in die virtualbox staan of is het tijdelijk en moet je steeds weer xp installeren als je het wil gebruiken.
Groet,Paul


Bericht 4 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.4
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

De reden waarom die virtuele partitie zo groot moet zijn, is omdat windowsXP zelf al iets groter is als 5GB, en je moet 10% overhouden om te kunnen defragmenteren.

Eenmaal geïnstalleerd, verander je de "Boot Order" , inplaats van CDROM nu van de Harddisk te starten.(virtuele harddisk) , en hij start gewoon windowsXP op.

Nadat je "VboxGuestAdditions" geïnstalleerd hebt , kun je "fullscreen"(volledig scherm) of "seamless" (samenvoegen) mode gebruiken.

Op de bijgeleverde foto kun je de instellingen zien die ik genaakt heb.

Mocht je er niet uitkomen, laat het even weten.

Groeten, Savager


Bijlagen :

Schermafdruk-Sun_xVM_VirtualBox.png
101KB


Bericht 5 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.5
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Herinner me ook dat de windows XP firewall ook met een popup kwam bij het willen spelen van dit spel.Het wordt toch als een risico beschouwd zo direct met andere spelers spelen. In grounddog zit ook een sectie online games die helemaal geblokkeerd staat,hoog risico. Ik kan het pas testen met dit spelletje vanavond,je kunt maar 1 keer per 24 uur spelen.... Groet,Paul NB helemaal zeker weet ik ook niet of guarddog wel aan staat,zie er nergens iets van....als ik sysvconfig opstart dan staat guarddog niet aangevinkt en ook met dmesg zie ik niks opstarten van een firewall.......


Bericht 6 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.6
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,
Het is wel wat verkwistend zo'n virtuele XP terwijl ik XP er al dual boot op heb staan.
2 keer een XP is wel wat veel van het goede.
Het zou mooi zijn als ik via die virtual box gewoon naar m'n al bestaande XP zou kunnen switchen vanuit linux.
Groet,Paul


Bericht 7 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.7
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Guarddog is gebaseerd op iptables.
Om te controlleren of guarddog loopt , zou je dit commando in de console kunnen uitvoeren:

sudo iptables -L -n 

Er wordt naar je wachtwoord gevraagd, daarna zou je de "rules" moeten zien van guarddog.








Bericht 8 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.8
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi paul,

> 2 keer een XP is wel wat veel van het goede. <

Ja dat klopt :)

Het zou mooi zijn als ik via die virtual box gewoon naar m'n al bestaande XP zou kunnen switchen vanuit linux.  <

Helaas gaat dat niet.

Ik heb geen dualboot, maar gebruik de virtuele WindowsXP soms om met Internet-Explorer te kijken of de website, waar ik aan bezig ben, daar ook hetzelfde nog uitziet, en dan heb ik dus beide, linux en windowsXP.
Je kunt dan een firefox openen in linux en Internet-Explorer in windows samen, tegelijkertijd op het scherm hebben staan.
De enigste beperking die de virtuele WindowsXP heeft is de grafische kaart, die kan ik maar tot 128 mb toewijzen.
Verder werkt alles prima, internet, usb, cdrom.

Groeten, Savager



Bericht 9 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.9
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,
Dat sudo dat is Ubuntu,dit is Mepis en dat gebruikt su...
Ik had dat al een keer gedaan zonder die -n maar het zegt me niet veel of is het feit dat die hele lijst verschijnt bewijs dat de firewall draait...
Ik heb inmiddels ook wat irc dingen geinstalleerd zoals CGI:IRC ,misschien helpt dat ook.(er verschijnt nl bij het verbinden met een speler dat irc wordt gestart)
Ben benieuwd of het toch gaat werken,bedankt voor het meedenken zover.
Groet,Paul



Bericht 10 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.10
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,


>of is het feit dat die hele lijst verschijnt bewijs dat de firewall draait   <

Ja klopt, daaraan zie je dat de firewall, de "rules" geladen heeft en actief zijn.

Dus als je die knop gebruikt, om de firewall uit te zetten , kun je zo controleren of de rules ook daadwerkelijk weg zijn.

Als de firewall uitstaat, zou je zoiets moeten zien dan:

Chain INPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination        

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination        

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination


Je hebt me een beetje nieuwsgierig gemaakt naar Mepis, ik heb de iso gedownload, en ga hem virtueel installeren, even kijken wat het is :)




Bericht 11 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.11
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Savager,
Ik ben wel wat huiverig om die firewall uit te zetten.Weet nl niet of die dan weer bij het aanzetten weer al dezelfde regels oplaat die nu staan aangevinkt of start ie dan helemaal blank op en kun je zel+f al die vinkjes weer zelf gaan zetten?
Ben al wat verder gekomen met het spelletje.Heb nog een site gevonden waar je dit spel kunt spelen ook als proef tegen een computer.Daar krijg ik precies hetzelfde probleem en de mededeling 'could not connct to the gameserver'.
Met dat bericht gegoogled en het blijkt iets te zijn dat toch door de firewall komt.Als je het uitzet lukt het wel staat daar.

Ik ben dus nog wat huiverig om hem uit te zetten.Had wel al wat aangepast door aanvinken maar dat heeft dus niet geholpen.
Heb nu trouwens ook ies4linux in wine,dat is internet explorer.Het vergt wel wat inspanning omdat de boel nogal vaak op freeze beland en allerlei processen de boel enorm belasten ook na sluiten.Ik sluit ze dan maar af met kde proces bewaking.(ctrl esc)
Ben benieuwd wat je vind van Mepis.Ik vind het lekker snel.Hier staat een interview met Warren Woodford..http://howsoftwareisbuilt.com/2008/12/12/interview-with-warren-woodford-founder-of-mepis/
Groet,Paul


Bericht 12 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.12
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul en Savager ,

>> Weet nl niet of die dan weer bij het aanzetten weer al dezelfde regels oplaat <<

Ik denk het wel. Zoek anders eens naar een conf bestandje of kijken in de verborgen bestanden in je thuismap.

Maarre, wat doe jij nou met een firewall op een Linux bak terwijl je (als ik me goed herinner) ook nog achter een router zit met een NAT firewall?
Ik vrees echter dat Shockwave op Linux niet draait. Ik heb nog eens stevig gegoogled, maar ik vrees toch van niet. Nou ben ik zelf geen spelletjesmens. Ik mis dat niet. Maar voor anderen en voor jou ligt dat anders.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 13 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.13
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Voor even uit te proberen , kun je de firewall wel uitzetten, de regels zoals ze nu aangevinkt zijn veranderen niet.

Ik ben eerlijk gezegd over deze firewall niet zo te spreken, voor een leek, veels te gecompliceerd.
De eigenschap van deze firewall is dat die ook het verkeer wat vanaf de computer afkomt ook blokkeert, totdat je die toestaat.
Daar ben ik niet zo'n voorstander van, mijn POLICY voor verkeer vanaf PC is ACCEPT voor alles. Ik blokkeer alleen verkeer wat komt van buitenaf.

Ik persoonlijk verwijder die firewall en gebruik een eigen script voor iptables.
Je zou firestarter kunnen proberen , misschien werkt dat voor jou wel.(dit is ook een firewall configuratie-programma voor iptables)

> Ben benieuwd wat je vind van Mepis.Ik vind het lekker snel <

En of , razendsnel.
Dat valt meteen op, zelfs met maar 128mb grafisch geheugen, lijkt wel of alles over het scherm vliegt.
Een kennis van mij heeft nog een pentium4, die op WindowsXP draait momenteel, maar traag, doordat er maar 256 mb geheugen inzit.
Hij wou ook Linux proberen, maar dit lijkt me wel wat voor hem :) , ik ben bang dat Ubuntu nog te zwaar is voor die arme pentium4.

Groeten , Savager


   



Bericht 14 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4210.14
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
<<Maarre, wat doe jij nou met een firewall op een Linux bak>> Alsof ik daar voor gekozen heb :-) dat komt zo uit de installatie standaard.Ik ben nog wat bevreesd om het er zo af te gooien omdat ik ook nog ben tegengekomen dat bij verwijderen bepaalde dingen niet meer kunnen werken maar dat zal wel onzin zijn....*
Ja,zo snel geef ik me niet gewonnen hoor met dat shockwave,het werkt nl want ik kan het spelletje laden,als het niet werkt krijg je nl een bericht dat je het moet installeren.Het punt is dat ik niet actief kan worden in het spel.
Trouwens al die installatie gegevens kloppen toch niet erg voor dat ies4linux.Heb dat toch zelf even moeten aanpassen.Met een commandoregel die overal is te zien online ben je er nog niet,ik heb dan de readme gelezen en daar stond dan nog een commando in die je moest doen om het echt geinstalleerd te krijgen.Het komt denk ik ook omdat de naam van de map is veranderd van ies4liux naar ies4linux-2.99.0.1 .
* En ik ben wel erg druk geweest om allerlei dingen aan te passen zoals de nederlandse taal installeren vanuit synoptic en dat dan ook voor de gebruiker 'root' anders krijg je nog engels als je een programma als root opstart.
Elke dag weer iets erbij lerend en voor elkaar krijgend.De nvidia drivers bv installeren dan werkt m'n 'suspend to ram' niet meer,krijg ik hem niet wakker meer,Bij de nieuwste driver wil Mepis helemaal niet meer opstarten en moet ik reparen met de live-cd.Best handig dat dat zo kan met die cd.Wel jammer want nu kan ik m'n beeldscherm niet roteren.En in het begin was m'n resolutie te laag,ook met de live-cd kunnen aanpassen bij het opstartmenu met F3.
Er is zelfs een petitie die je kunt tekenen om adobe te bewegen shockwaveflash voor linux te maken maar dat haalt niet veel uit geloof ik.
Je wordt er wel druk van he zo beginnend met linux althans nu toch eindelijk eens doorzettend.
Groet;paul


Bericht 15 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4210.15
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
O ja hier staan die plugins : http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Plugins


Bericht 16 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:28-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4210.16
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
Maarre, wat doe jij nou met een firewall op een Linux bak terwijl je (als ik me goed herinner) ook nog achter een router zit met een NAT firewall?
Dat klopt ook, dat geldt alleen voor de pc's die met kabel verbonden zijn.

Maar voor de laptop is dat anders, die heeft een firewall, aangezien die ook rechtstreeks aangevallen kan worden( draadloos).
Je kunt iptables ook gebruiken, inplaats van alleen verkeer te blokken, om het internet-verkeer te versnellen.
Bijv:  HTTP poort 80 heeft standaard prioriteit "stabiliteit", dit kun je verzetten naar "snelheid", met als gevolg dat de pagina's veel sneller openen.
/usr/bin/iptables -A OUTPUT -t mangle -p tcp --dport 80  -j TOS --set-tos Maximize-Throughput
Groeten, Savager






Bericht 17 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.17
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager ,

>> om het internet-verkeer te versnellen <<

Interessant, dat wist ik niet. Nou is me die opdracht wel zwaar te ingewikkeld om te gebruiken. De boel draait hier lekker, dus gewoon afblijven dan maar.Maar ik weet dat het kan en dat is al fijn.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 18 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.18
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> hier staan die plugins : http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Plugins <<

Die  plugins interesseren mij persoonlijk niks. De meelezers echter wellicht wel.

Maar wat ik hier uithaal is dat dit de site is voor ies4linux. Die ken ik. Daar kan je drie versies van Internet Explorer ophalen die dan onder Wine draaien. 6, 5.5.en 5. Dat is hoogst handig voor webbouwers. Al was het alleen al omdat je op een Windows PC die drie niet tegelijk kan installeren.
Hartelijk dank!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 19 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:29-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4210.19
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Graag gedaan.
Ik zie toch eigenlijk alleen maar IE6 hier maar misschien moet je daarvoor nog iets doen om die andere binnen te halen....?
Wat ik ook wel een vooruitgang vind is dat dingen als uitzendinggemist nu gewoon werken in linux.
Allemaal zaken die me voorheen tegenhielden om er mee verder te gaan.
Groet,Paul


Bericht 20 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:29-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.20
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> misschien moet je daarvoor nog iets doen om die andere binnen te halen....? <<

Dat weet ik niet. Ik loop erover te denken dat ies4linux te installeren. Windows programma's via een emulator in Linux te laten werken vind ik niks. Dat is de wereld op zijn kop zetten.

Maar er zijn van die situaties waar de praktijk sterker is dan de leer. Ik had een programma om het AVI leesniveau te bepalen. Puur Windows. Toen heb ik CrossOverOffice toch maar geinstalleerd.

>> een vooruitgang vind is dat dingen als uitzendinggemist nu gewoon werken in linux.<<
Dat is een sterk punt! Voor veel mensen is het gewoon zo dat Linux die dingen moet doen die ze leuk vinden. Doet het dat niet, dan is het jammer. Punt uit.

Uitzending gemist? Ehhh ja, je brengt me erg in verleiding. Maar ik kijk dat nooit. Ik kijk haast nooit TV.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: Shockwave spelletje
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2009, 19:16:57 »
Bericht 21 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:30-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4210.21
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,


Zit ook te denken dat je met dat wine en ies4linux natuurlijk ook wel kwetsbaar bent,geen antivirus en ook geen windowsupdates tegen gaten in IE.Zo kan de windowsomgeving van wine toch aardig besmet raken,hoewel ze waarschijnlijk niet van daaruit iets in je linux kunnen gaan lezen.......


Goh,bijna geen televisie.....hm voor mij op dit moment ook erg weinig tv maar doorgaans kan ik toch aardig wat moois vinden.Hopelijk,met de zomer in aantocht,weer veel duitse krimi´s zoals ´de onderhandelaar´ en ´tatort´ ofzo.(maar dat is geen uitzendinggemist)


Heb m´n systeem aardig zit verprutten gisteren met dat virtualbox installeren,ik dacht even een partitie kleiner te maken in windows met Paragon en tja dan krijg je dus behoorlijke problemen in linux....1 van de 2 nieuwe kon ik niet meer lezen,in paragon stond er bij terug naar windows gaan dat het niet geformatteerd was terwijl er nog data opstond.Ik kon die met de filemanger van Paragon nog wel even verplaatsen.In linux was de boel ook niet meer te mounten,de ene na de andere foutmelding.
In Gparted kan ik met moeite nog wat andere partities,tijdelijk,mounten maar die betreffende partitie lukt niet.Misschien de mbr repairen of Grub.....?Daar zijn wel Mepis-tools voor....Heb die partitie ook weer terug 1 gemaakt en in allerlei soorten geformatteerd,maar helaas.


Ook dat spelletje is niet echt gelukt maar wel wat interessante bevindingen,mogelijk is m´n pc te traag om met wine zo´n spelletje te spelen,die waarschuwing kreeg ik nu bij gamarena couronne https://www.gamarena.com/w/v/client/info?action=partner&id=gamarena
En de training versie elders kan ik wel spelen maar af en toe krijg ik daar ook dat ik de schijf niet kan vastklikken http://www.fetchfido.co.uk/games/couronne/couronne.htm
Groet,Paul


Bericht 22 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:30-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.22
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,
Inderdaad is het gelukt de firewall uit te zetten en na opnieuw opstarten krijg ik inderdaad te zien wat je aangeeft.
Het is niet zo'n succes geworden dat virtualbox,ik kreeg het geluid* niet werkend ondanks dat ik het had aangezet in virtualbox en ik heb op het moment erg weinig zin om nog weer eens xp helemaal precies te gaan installeren met al het gedoe van updates (werkt dat trouwens) en activeren en antivirus ed.(*stond wel in apparatenbeheer gewoon herkend en in de mixer stond alles aan.)
Het was maar 1,3 GB dat het in beslag nam dus dat viel mee.
Groet,Paul


Bericht 23 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:30-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4210.23
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Zit nog te denken dat die partities mogelijk te herstellen zijn met de optie 'partitietabel opnieuw aanmaken` (rebuild partitiontable).
Maar ik ben daar wat huiverig voor want dan kun je ook de boel helemaal verknoppen.
'Testdisk' geeft de nodige errors tussen chm en lba bij de bewuste partitie maar veel verstand heb ik er niet van.
??
Paul



Bericht 24 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:30-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.24
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

Ik heb zelf gemerkt dat als ik een muziekje aan heb staan in linux, en ik start de VirtualBox op met WindowsXP, dan heb ik ook geen geluid in het virtuele systeem.
De audio mag dus niet in gebruik zijn ,op het moment dat je windowsXP virtueel start.
Ik heb OSS aangegeven als sounddriver, omdat linux ook OSS gebruikt voor mijn geluidskaart.( dat kan voor jou ook ALSA zijn )

Ja de update van windows werkt gewoon, ook antivirus, eigenlijk alles. :) dat is echt lachen, windows op linux hebben draaien en windows een update zien uitvoeren, ik lag in een deuk :)

> Heb m´n systeem aardig zit verprutten gisteren met dat virtualbox installeren,ik dacht even een partitie kleiner te maken in windows met Paragon en tja dan krijg je dus behoorlijke problemen in linux <

 Vervelend te horen.

Ik gebruik daar GParted voor, om de windows-partitie te verkleinen.
Ik zou de windows-partitie eerst defragmenteren, daarna in een DOS-venster het commando:     chkdsk /f     uitvoeren.
Windows 2 keer opnieuw opstarten, en dan naar linux teruggaan en Gparted gebruiken, om de partitie aan te passen.
Zodra je windows weer opstart daarna, dan komt ie met een melding dat er veranderingen zijn waargenomen in grootte van partitie en gaat opnieuw even rekenen, kan even duren.

Nu je de partitie gewijzigd hebt in Windows met Paragon en niet in Linux met Gparted, krijg je problemen, omdat linux als laatste geinstalleerd is, en de partitietabel heeft aangemaakt.
Je kunt dus nu niet meer ongestraft in windows aan de partities gaan sleutelen.

Ik vrees dat
'partitietabel opnieuw aanmaken` ook niet zal werken, maar goed, je zou het alsnog kunnen proberen. wie niet waagt, die niet wint.

Groeten, Savager



Bericht 25 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:30-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4210.25
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,

Ken je het spreekwoord  "I've been there before¨ ?



Bericht 26 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:30-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.26
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager en Paul,

>> Ken je het spreekwoord  "I've been there before¨ ? <<

Ja nou! Welkom bij de club, Paul!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 27 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:30-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4210.27
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ja ok thx,maar ik herinner me toch dat jij ervaring had met tesdisk.
Ik vind dat een nogal onduidelijk programma en hopelijk kun je wat tips geven.
Dit wordt toch gebruikt om dit soort partitieperikelen op te lossen......
Hoe heet de club? linuxserve?
Hoi,Paul


Bericht 28 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:30-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.28
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> Hoe heet de club? linuxserve? <<

Jij maakt het wel bont, hoor! Nou hebben we eindelijk weer eens een discussie en dan roep jij LinuxServe. Ik zie het als een groot compliment.
Dat testdisk is een recovery-tool met veel mogelijkheden. Het zou inderdaad dit soort zaken moeten kunnen oplossen. Ik heb de klus destijds succesvol geklaard met ddrescue. Maar dat was een kapotte schijf en ddrescue deed gewoon een 1 op 1 kopieer-actie van alles wat nog te lezen viel.

Die had een eenvoudige commando structuur. Gewoon gezegd: dat snapte ik meteen. Testdisk is veel zwaarder. Ik denk dat je daarmee eerst aan het uitproberen moet gaan. Die snap ik niet zomaar.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 29 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:30-03-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4210.29
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Linuxserve kan allerlei associaties oproepen maar ik dacht aan een onderafdeling van Compuserve,vandaar....
Ik ga nog eens verder in de manual van Mepis duiken http://www.mepislovers.org/forums/user_manual8/
Ik dacht toch ook iets gelezen te hebben dat linux een soort checkdisk had.
Groet,Paul


Bericht 30 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:31-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.30
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hoi Savager,
Ja,ik geloof dat ik hier ook al eerder ben geweest.Als je die mbr hersteld,is dat hetzelfde als partitietabel rebuilden???,dan ben je grub kwijt en kun je niks meer opstarten.Als je dan grub hersteld dan krijg je een menu waar windows niet meer inzit en dan kun je dat handmatig in grub gaan invoeren.....Allemaal dingen die ik niet zo ambieer.....
Groet,Paul


Bericht 31 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:31-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.31
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

> Als je die mbr hersteld,is dat hetzelfde als partitietabel rebuilden??? <

Nee , dat is niet hetzelfde, als je alleen de MBR hersteld, wordt een backup terug geplaatst van de oude MBR.( de eerste 512 kb van de harde schijf )
De oude MBR bevat wel de partitie-tabel, maar aangezien je handmatig die gewijzigd hebt, klopt die ook niet meer, en zal MBR terugplaatsen niet helpen.

Vanuit een normale situatie gezien , zou je eigenlijk, na een herstel van de MBR alleen nog windows zien opstarten en grub is dan inderdaad weg.

Als je nu GRUB weer hersteld en windows kun je niet meer opstarten, dan is er toch iets goed fout, want voor mijn weten doet grub altijd goed zijn werk, zo goed zelfs dat ik op mijn laptop de verborgen "RECOVERY" partitie kan booten, wat met windows niet kan, alleen met opstart "F11"
Met GRUB maak je de MBR, maar kan natuurlijk niet dat wat PARAGON of Gparted kan, grub kan niets herstellen van partiefouten, grub onderzoekt de schijven en maakt een MBR aan of herstelt een oude MBR eventueel.
 
Ik begrijp alleen niet, als je toch PARAGON hebt gebruikt, die laat jou toch ook een herstel-floppy maken ? voor als het fout gaat.

Ik heb die fout ook al een keer gemaakt , maar dan met "Partition-Magic", kreeg precies hetzelfde probleem.En ik had geen backup_floppy's gemaakt. niet echt slim van mij, want ik kwam niet meer in windows om dat ongedaan te maken, alleen nog in Linux.
Als ik dan Gparted opstartte kon ik niet veel want Gparted gaf aan: "kan de inhoud van het bestandssysteem niet lezen! Hierdoor zijn sommige acties uitgeschakeld".  ooops , dat had ik dus niet verwacht :(  , heb daarna een "lowlevel" format gedaan, om de schijf weer als nieuw te krijgen, en ben opnieuw gaan installeren.

Dus uit mijn ervaring weet ik nu, dat als ik Linux als laatste installeer op mijn machine, dan blijf ik ALLEEN nog Gparted gebruiken, om correcties aan mijn partities te maken, aangezien ook Gparted gebruikt is om Linux te partitioneren, en dat gaat tot nu toe altijd zeer netjes en correct, zonder fouten.

Ik vind het echt heel rot voor je, en ik bewonder je uithoudings-vermogen, maar zonder herstel-floppy's van PARAGON, ben ik toch bang, dat je alles opnieuw komt aan het doen. Mocht je nou toch denken dat GRUB het probleem is, kun je R.I.P-Linux even downloaden en branden.
Dit is een live-cd van linux, waarmee je de mogelijkheid hebt om een andere partitie te booten, mits de partitie natuurlijk intact is.

Het zelfs zo dat in Windows als je nu "PARAGON" gebruikt als partitioneringsprogramma, kun je ook niet zomaar overstappen naar "Partition-Magic", na veranderingen te maken met "Partition-Magic" en je start dan "PARAGON" weer op, meldt hij ook problemen en fouten.
Mij heeft ooit een collega verteld, die nog veel meer weet als mij, dat ik als ik geen partitie-problemen wil krijgen ,me bij 1 programma moet houden. Dat ook zo gedaan, en geen problemen meer gehad.

Groeten, Savager




Bericht 32 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:31-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4210.32
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
  >partitietabel rebuilden <

Dat gaat alleen goed lukken, als de partitie's al in goede conditie zijn.
dus pas na een herstel van je partitie-fouten en backup maken van partitie-tabel, kun je een "rebuild partition-tabel" doen.


Groeten, Savager




Bericht 33 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:31-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.33
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg,ik krijg er toch een redelijk goed beeld van wat er aan de hand is.
Het is wel zo dat de andere partities nu wel weer gewoon automatisch mounten in konquerer als ik ze aanklik.
Alleen die ene is dus een probleem en dat is net een partritie waar ik nog veel ruimte had, 18GB, en op die andere heb ik niet veel vrije ruimte meer.
Het is dus niet zo echt urgent om iets te ondernemen,alles start wel, linux en windows,maar dat probleem met grub en windows in het bootmenu is iets wat ik zo lezend online tegenkwam en herkende.Ik ga daar voorlopig niet aan tornen.
Ik heb nog een puzzelbenadering,nl ik kan de situatie zo goed als mogelijk terug zien te krijgen in linux van vlak na de verandering en dan terug naar windows gaan om het terug te draaien met Paragon.Ik verwacht niet dat het dan gelijk is opgelost maar ik kan wel kijken of en hoe het effect heeft op de foutmelding in testdisk.Als er iets verandert in de foutmelding dan heb ik een handvat om mogelijk de fout uit te schakelen door wat heen en weer partitioneren tussen Gparted en Paragon....:-)
Een herstelfloppy,hm dat ben ik niet tegengekomen.Zal er eens naar kijken.Ik heb Paragon gebruikt vanuit Windows niet vanaf een live-cd.
Dank,Paul


Bericht 34 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:31-03-2009
 Aan:thesavager2009MsgID:4210.34
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Hallo Savager,
Ik heb een creatieve oplossing gevonden...haha.
Herinnerde me dat na dat opsplitesen van die partritie in tweeen met Paragon 1 partitie daarvan in linux wel was te mounten en lezen.
Inmiddels had ik van die twee weer 1 gemaakt maar en dat werkte niet hoewel het in Gparted wel mooi geformatteerd stond,maar het mounten was grijs en niet bereikbaar.
Dus ik dacht als ik er nu weer 2 van maak en die ene die wel herkend wordt heel groot (de laatste partitie) maak en die andere heel klein dan ben ik er uit.
Met Gparted ging dat echter niet om er weer twee partities van te maken maar met paragon wel en HET WERKT!!
Ik heb nu dus een piepklein partitietjes van 7 Mb dat niet te lezen of gebruiken is en toch nog een 18 Gb die wel is te gebruiken :-)
Even kijken of er consequenties zijn,het lijkt wel of ik niet meer kan plakken na kopieren om bestanden te verplaatsen,weet niet zeker of dat eerder dan wel ging....hmmmmm
Groet,Paul


Bericht 35 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:31-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4210.35
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Viel mee,zocht naar 'plakken' of 'paste' maar het is 'bestand plakken' tja.
Paul


Bericht 36 van 36

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:thesavager2009Datum:31-03-2009
 Aan:PaulvMsgID:4210.36
 Onderwerp:shockwave spelletjeForum:ws-nlcomputer
Ik ben blij dat het je gelukt is, nu kun je weer vooruit. :)
Die 7MB zijn wel te verwaarlozen.

Dit was toch een zware dobber !

Succes, Savager