Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

154 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 18:09:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Uitleg nodig  (gelezen 10895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Uitleg nodig
« Gepost op: 13 november 2009, 18:41:18 »
Bericht 1 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:20-04-2004
Aan:AllenMsgID:1518.1
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Hallo allemaal,

Ik zit weer eens om uitleg verlegen<g>. Dit gaat om iets bedrijfsmatigs. Er is een netwerk, waarschijnlijk een windows-server en een aantal windows-clients. Nou draait daar programmatuur en wat ik nu wil weten. Waar staat die programmatuur? Op de server, of op de clients? Wat wordt nou waar bijgehouden? Zoals ik denk, dat het is. De betreffende programmatuur staat op de client en de database, waar alle gegevens bewaard worden, staat op de server. Heb ik dat goed gedacht? Wat betekent dan de kreet: "het programma xyz ligt eruit"? Volgens mij betekent dat dan, dat de server niet voor de clients bereikbaar is. Kun je in zo'n geval ook met een linux-server werken?

Tjeempie weer heel wat vragen, die op jullie deskundig antwoord wachten<g>.
Alvast weer bedankt voor de uitleg.

Groetjes

Pim



Bericht 2 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-04-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1518.2
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

Helaas zijn vrijwel alle combinaties mogelijk:

Programma draait louter op een werkstation
Programma draait op een werkstation, en de bijbehorende database staat op de server
Programma draait volledig vanaf de server

Dan is er ook nog verschil tussen een multi-user applicatie en een voor enkelvoudig gebruik. Normaal staat een multi-user applicatie op een server (er moeten immers meerdere mensen tegelijk mee werken), maar bij een aantal programma's ligt dat anders. De hele applicatie op de server zetten betekent vaak ook dat alle .exe .dll etc. bestanden dan over het netwerkkabeltje naar je toe moeten worden gesleurd. Dat kan de boel ernstig traag maken. Vaak zie je dan een deel van de programmatuur (de client) op het werkstation, en een ander deel (vaak een database) op de server. Sommige kleine programma's die in principe gemaakt zijn voor enkelvoudig gebruik zie je toch wel op een server staan. Een tooltje bijvoorbeeld. Dat is makkelijk in het gebruik, en als dat tooltje niets wegschrijft, en geheel in het gebeugen draait kan je er nog met meerderen tegelijk gebruik van maken.

Een goede netwerkbeheerder zal de echt zware apps als Office en zo, locaal installeren op de werkstations, maar de verwijzingen naar opslaglocaties van bestanden aanpassen, zodat de documenten e.d. standaard op de server opgeslagen worden. Andere programma's (vaak boekhoudpaketten e.d.) draaien volledig vanaf de server, en de beheerder zal het wel laten die boel ook nog eens locaal te installeren.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 3 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:20-04-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1518.3
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Ik ga ff je berichtje uitprinten en mog eens op m'n gemak lezen. De vraag, die echter rijst is de volgende:
Kun je een windows-server dan in elke situatie door een linux-server vervangen?

Groetjes

Pim



Bericht 4 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:20-04-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1518.4
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

In tweede instantie.
>>Andere programma's (vaak boekhoudpaketten e.d.) draaien volledig vanaf de server<<
Is dat dan de reden, dat op een werkstation de icoontjes niet te zien zijn, als "de server eruit ligt"?

Groetjes

Pim



Bericht 5 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-04-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1518.5
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

>> Kun je een windows-server dan in elke situatie door een linux-server vervangen? <<

Qua functionaliteit denk ik wel. Maar ik ben bang dat de toepassingenrange en de bekendheid/marktpenetratie/uitwisselbaarheid van Linux toepassingen wel eens een fors probleem kon opleveren.

Ik zou er niet aan moeten denken op mijn werk met Linux servers te moeten gaan werken. Ze vermoorden me.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 6 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-04-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1518.6
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

>> Is dat dan de reden, dat op een werkstation de icoontjes niet te zien zijn, als "de server eruit ligt"? <<

Dat kan zeker. Maar soms zijn die icoontjes locaal aanwezige snelkoppelingen naar een bestand op de server. Dan staan ze gewoon in de pc, maar werken voor geen meter meer.

Soms is het icoontje dat bij die snelkoppeling hoort (afhankelijk of dat icoontje van een locale of serverlocatie wordt opgevist) dus ook onvindbaar. De snelkoppeling zelf kan dan wel locaal staan, maar het plaatje ervan is dan leeg. (Windows knikkert er dan een standaard icoontje voor in de plaats).

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 7 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:21-04-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1518.7
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Dag Michel,

Jouw antwoord is wel duidelijk, maar sorry, ik ga nog ff doorzagen<g>. Wat is er dan waar van al die statements, dat linux-servers overal ingezet kunnen worden? Zoals ik jouw verhaal begrijp, kunnen die alleen als file- en print-server worden ingezet. Afgezien van een functie als web-server, die volledig op linux-programmatuur draait. Of ben ik nou weer "te kort door de bocht"?
En waarom zou jij op je werk geen linux-servers in kunnen zetten? Of gaat het dan om windows-applicaties?

Groetjes

Pim



Bericht 8 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:21-04-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1518.8
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Michel, Pim,

>> Programma draait louter op een werkstation
Programma draait op een werkstation, en de bijbehorende database staat op de server
Programma draait volledig vanaf de server <<

Om de zaak wat ingewikkelder te maken zou ik daar een optie 4 (mijns inziens frequent voorkomend) aan willen toevoegen.

Deel programma draait op server, deel op client. Is een of andere kreet voor maar die wil niet oppoppen (pop-up filter staat aan).

Op de client draait een stuk software, die heeft (bewerkte) gegevens nodig inzake database die op server staat. Client stuurt verzoek door naar server, server duikt in database, bewerkt de informatie en stuurt resultaten terug naar client.

Groeten
Ton van Hest



Bericht 9 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:21-04-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1518.9
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Hi Ton,

Vind je dat nou leuk, om de zaak nog ingewikkelder te maken<g>. Nondeju, en ik wilde alleen maar weten of een linux-server zonder meer een windows-server kan vervangen. Maar dat blijkt dus niet te kunnen.

Groetjes

Pim



Bericht 10 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:21-04-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1518.10
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Pim,

>> Vind je dat nou leuk, om de zaak nog ingewikkelder te maken<g>. <<

Je kent mijn slogan ("Voor iedere oplossing hebben wij wel een passend probleem") nog niet?

>> ik wilde alleen maar weten of een linux-server zonder meer een windows-server kan vervangen <<

Kan je de motor in een Audi zonder meer in een BMW inbouwen?

Groeten
Ton van Hest



Bericht 11 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-04-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1518.11
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Dag Pim,

>> En waarom zou jij op je werk geen linux-servers in kunnen zetten? Of gaat het dan om windows-applicaties? <<

Dat zou betekenen, dat ik zo ongeveer van alle software die nu op de servers draait afscheid zou moeten nemen. Nu kan mij dat persoonlijk niet zoveel schelen, maar een personeelsregistratiesysteem, een clientenregistratie, een financieel pakket, arbo software, medische pakketten en zou kan ik nog een tijd doorgaan voor Linux is niet te krijgen/wordt niet ondersteund/kan niet uitwisselen met derden. Zou een puinhoop worden.

Ik kan mij voorstellen dat je een linux server als fileserver of webserver in zou kunnen zetten, maar in een volslagen Windows georinteerde omgeving is dat toch meer het vragen om (compabiliteits)problemen dan het bieden van (betere) oplossingen.

>> Wat is er dan waar van al die statements, dat linux-servers overal ingezet kunnen worden? <<

Technisch kunnen, en zonder grote problemen in een zakelijke omgeving die veel met de buitenwereld uitwisselt kunnen, zijn twee verschillende zaken.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 12 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:22-04-2004
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1518.12
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Hi Ton,

>>Voor iedere oplossing hebben wij wel een passend probleem<<

<LOL>

>>de motor in een Audi zonder meer in een BMW<<

Natuuuuuurlijk (wel met enige aanpassingen<g>).

Groetjes

Pim



Bericht 13 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PimmetjeDatum:22-04-2004
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1518.13
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Hi Michel,

Duidelijk en weer bedankt. Heb zo nog een vraag, maar die moet ik nog eerst ff formuleren.

Groetjes

Pim



Bericht 14 van 14

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:22-04-2004
Aan:PimmetjeMsgID:1518.14
Onderwerp:uitleg nodigForum:ws-nlcomputer
Pim,

>> Natuuuuuurlijk (wel met enige aanpassingen<g>). <<

Juist! Het enige juiste antwoord wat de ware automatiseerder in hart en nieren geeft. Dus niet dat slappe gewauwel over hoe moeilijk en wat er allemaal voor ergs kan gebeuren, dat is sissies!<eg>

Groeten
Ton van Hest