Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

263 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 08:28:04

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ter Lering en Vermaak  (gelezen 5637 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Ter Lering en Vermaak
« Gepost op: 13 november 2009, 21:22:07 »
Bericht 1 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-11-2005
Aan:AllenMsgID:2578.1
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi,
Leuk netwerkraadseltje dat mij slechts 3 uur heeft gekost om op te lossen:
Klant heeft 3 notebooks, die allen via Wlan en een Thomson Speedtouch 570 Wlan router verbinding met elkaar en internet hebben. De man gaat een paar dagen op vakantie, komt terug, zet de 3 notebooks weer aan en eentje ervan, een Toshiba Sattelite A60, vertikt het om contact te leggen met de router. Aan het notebook is niets veranderd, deze is net zo als de andere twee gewoon uitgezet, en na de vakantie weer aangezet.
Handige buurman kijkt, zoekt, zoekt en zoekt, en komt tot de conclusie dat de ingebouwde Wlan van de Tosh defect moet zijn, waarop ik verzocht werd om een nieuwe Wlan adapter.
Vond het een sterk verhaal, maar inderdaad lukte het ook mij niet om de Tosh de router te laten zien, de router vertoonde zich niet meer in de lijst met Wlan verbindingen. Wel inmiddels 6 buren, dat waren er een paar maanden geleden nog maar 2 <g> men is daar in de buurt kennelijk dol op draadloos.
Alles nagelopen, router zelfs gereset en helemaal opnieuw opgezet, SSID en Wep key wel 10 keer nagelopen: Geen contact, terwijl de andere twee notebooks (een Acer en een Topline) direct weer de router zagen en een prima verbinding hadden. Zelfs even een nieuwe volkomen onbeveiligde open verbinding opgezet: Alles werkt weer behalve de Tosh.. Ook nu zag deze de Wlan router niet eens. (maar wel die 6 wlan's van de buren)
De Tosh maar even naar hier genomen, mijn test Wlan router gegevens opgegeven, en onmiddellijk een perfecte verbinding!
Toen was ik toch even stil.
Conclusies:
Router bij klant is OK,
wLan in Tosh is OK,
Alle instellingen zijn OK,
Er ligt iets samenzweerderigs op de loer, maar wát??
Wat zorgt ervoor dat die Thomson en die Tosh op d'een of d'andere wijze helemaal vanzelf zo'n  afkeer van elkaar gekregen hebben?
Wie de exacte oorzaak weet heeft mijn bewondering, want zoals gezegd ik heb alles bij elkaar maar 3 uur zitten knoeien voor er een lampje ging branden, waarna ik 30 seconden nodig had om het probleem definitief te verhelpen. 


Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage

Gewijzigd 6/11/2005 15:51 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 2 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:06-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.2
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> Wie het exacte antwoord weet heeft mijn bewondering <<
Ik heb er eens stevig over nagedacht, maar ik zou het beslist niet weten. Ik ben wèl errug benieuwd!!
groetjes,


Justvecht.nl - Blog en meer



Bericht 3 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:LeonDatum:06-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.3
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Draadloos is leuk, zolang apparaten niet allemaal op dezelfde frequentie zitten.
Ik denk dat dat hier met 6 buren ergens iets dubbel gegaan is.
Groeten, Léon



Bericht 4 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-11-2005
Aan:LeonMsgID:2578.4
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Leon,
>> zolang apparaten niet allemaal op dezelfde frequentie zitten <<
Maar daar zorgt de standaard Wlan techniek nu juist voor, want als een kanaal teveel storing vertoont, schakelt de router over naar een ander kanaal. En de andere twee computers hebben nergens last van.
Maar toch zit je wel in de buurt van de oorzaak...


Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 5 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:06-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.5
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer
Michel,

1 van de 'nieuwe buren' stoord/gebruikt dezelfde verbinding.


Peter



Bericht 6 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-11-2005
Aan:PeterMsgID:2578.6
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
>> 1 van de 'nieuwe buren' stoord/gebruikt dezelfde verbinding. <<
Maar dan zouden de andere twee notebooks hetzelfde euvel vertonen, en die hebben nergens last van. Prima verbinding met de router en de buitenwereld. Het heeft inderdaad wel met dat storen te maken, maar op een nogal -voor mij-  onverwachte manier.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 7 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:07-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.7
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Het heeft inderdaad wel met dat storen te maken,<<

Hmmm. Had het verplaatsen van de notebook naar de andere notebook die het wel goed doet, nog effect?
Als het geen elektrisch probleem is kan het natuurlijk ook een software probleem zijn. Niet zozeer de instellingen mbt wifi maar 1 of ander programmaatje dat de zaak verziekt.

Peter



Bericht 8 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-11-2005
Aan:PeterMsgID:2578.8
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
>> Hmmm. Had het verplaatsen van de notebook naar de andere notebook die het wel goed doet, nog effect? <<
Geen enkel, ik heb zelfs naast de router gezeten met die Toshiba.
>> Als het geen elektrisch probleem is kan het natuurlijk ook een software probleem zijn. Niet zozeer de instellingen mbt wifi maar 1 of ander programmaatje dat de zaak verziekt. <<
Nee, de software zat verder prima in elkaar. Het probleem is meer van "interactieve" aard, en had wel degelijk te maken met de buren, de Toshiba én de Wlan router tegelijk.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 9 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:LeonDatum:07-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.9
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Als ik aardig in de buurt zit, dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een gevalletje interferentie zijn.
Groeten, Léon



Bericht 10 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-11-2005
Aan:LeonMsgID:2578.10
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Leon,
>> dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een gevalletje interferentie zijn. <<
Min of meer en op een wel tamelijk bijzondere manier:
In de vakantie van de klant heeft een buur (of misschien zelfs meerdere-) ook zo'n wlan geval in huis genomen. Nu staat die Thomson speedtouch standaard zó ingesteld, dat hij vanzelf het kanaal met de minste storing opzoekt, een aardige feature.
Tot buurman 5 ging dat allemaal zonder problemen, Speedtouch schakelde van kanaal 5 naar 6 en vervolgens van 6 naar 7 (of zo) en vond telkens een kanaal met het beste signaal. De Wlan apparaatjes in de notebooks scannen standaard alle kanalen totdat ze degene vinden waarop momenteel wordt uitgezonden door de router, en leggen dan de verbinding.
Alles werkte dus mooi en automatisch. Totdat Wlan 6 in de lucht ging. De Thomson is een "europeese" Wlan router, en die kent 13 kanalen. Buur nummer 6 zorgde ervoor dat de Thomson op kanaal 13 het beste signaal vond. Acer en Topline stelden zich dan ook keurig auto op kanaal 13 in, want daarin zit ook "europeese" Wlan apparatuur. Toshiba echter, heeft in haar wijsheid besloten "amerikaanse" wlan apparatuur aan boord te nemen, en daardoor ging het mis. "amerikaanse" Wlan kent maar 11 kanalen..
Dus Tosh kom als enige niet meer mee met de stoelendans, en verloor elk contact met de router. Zo was dus de combinatie europees-amerikaans en "een buur te veel" voldoende om geheel automatisch de verbinding volslagen om kroosjes te brengen.
Nadat ik een - zo goed en kwaad als dat ging - kanaal onder de 12 had gevonden waarop de ontvangst nog goed was, en de Thomson heb verboden automatisch te schakelen, werkte Tosh natuurlijk ook weer als een speer.
Doodeenvoudig, maar je moet er wel even opkomen, wat bij mij dus wel even duurde. Ik had in het begin absoluut niet door dat die Tosh een paar kanalen "miste".


Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 11 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:David EikelenboomDatum:07-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.11
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel.
Misschien denk ik nu wel erg slecht, maar misschien is er iemand in staat geweest om met het MAC-adres van die Toshiba aan de haal te gaan.
Groeten,
David.


Bericht 12 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:07-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.12
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> de buren, de Toshiba én de Wlan router tegelijk.<<

Het precieze technische verhaal achter wifi ken ik niet.
Een storing kan door de ter plekke gebruikte wifi apparaten veroorzaakt worden of door 1 of meer andere apparaten die eigenlijk niks met wifi te maken hebben.

Even wat info gegoogled:
Als een buur met een accesspoint hetzelfde kanaal gebruikt, stel allebei gebruiken de standaardwaarde (kanaal 6), kan het mis lopen.
Wel vreemd dat de andere 2 pc's het nog goed doen.

>> ik heb zelfs naast de router gezeten met die Toshiba<<
Hmmm, een ander accesspoint kan natuurlijk sterker zijn qua zendvermogen maar als je er naast zit zou je verwachten dat je eigen accesspoint toch de sterkste is.


Interessant probleempje!

Peter




Bericht 13 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:07-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.13
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Iets met DHCP en IP nummers die ruzie zoeken (maar dat op de verkeerde plaats melden)? Ergens een 2.4 GHz stoorbron als kan dat eigenlijk niet omdat de rest wel werkte. Als je met een sitemonitor (zit bijvoorbeeld bij Lucent in de driver verwerkt) kijkt, zitten ze dan allemaal wel op hetzelfde kanaal?
Er is namelijk iets anders na de vakantie dan voor de vakantie, dat moet dus of iets dynamisch zijn zoals DHCP en IP nummers zijn of de kanalen/frequenties als zou ik zo snel niet weten wat precies. Zaten de IP nummers in hetzelfde subnet en was het kanaal overal hetzelfde?
TdJ
PS: Ik lees net de oplossing, kwam ik aardig in de richting al had ik dit niet direct zo precies weten te vertellen zoals jij het doet.

Gewijzigd 7/11/2005 15:10 CET door Tony de Jonge (Sysop)


Bericht 14 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:07-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.14
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> "amerikaanse" Wlan kent maar 11 kanalen.. <<

Ja, dat wist ik. Japanse WiFi kent er weer 14. Maar dat dat zo zou uitwerken is een verrassing voor me en dat je dát gevonden hebt: een tien met griffel!!


groetjes,


Justvecht.nl-mijn Blog en meer




Bericht 15 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-11-2005
Aan:David EikelenboomMsgID:2578.15
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi David,
Ik heb inderdaad even aan mac adressen gedacht (wellicht een router blokkade of zo), maar dat was het dus niet,
Zie 2578.10 voor de oplossing.


Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 16 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-11-2005
Aan:PeterMsgID:2578.16
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
>> Interessant probleempje <<
Vond ik nou ook. Zie 2578.10 voor de oplossing

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 17 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-11-2005
Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2578.17
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Ja, dat wist ik. Japanse WiFi kent er weer 14. <<
En dat berichtje van jou, een tijd geleden al verstuurd, zette mij op het juiste spoor. Verjaardagen en namen onthouden ... ach dat gaat niet zo best, maar dit soort info blijft om de een of andere reden altijd wel ergens in een kronkel bij mij hangen.
Het moest iets te maken hebben met geblokkeerde Mac adressen danwel onvermogen om over bepaalde kanalen te communiceren, zo bedacht ik mij toen ik thuis die Tosh onmiddellijk een goede verbinding zag maken. En toen herinnerde ik mij jouw Japanse kanalen verhaal. Eerst dacht ik dat die Tosh misschien zichzelf vast had geprikt op kanaal 14 (het is een Japans merk immers), maar nadat hij hier direct kanaal 7 vond, begon ik het omgekeerde te beredeneren, na wat zoekwerk bleek in dit notebook een usa Wlan geval te zitten, en toen wist ik het vrijwel zeker. Terug naar de klant, even op de andere notebooks het kanaal controleren: 13, bingo!

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 18 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just Vecht (Sysop)Datum:08-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.18
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>> En dat berichtje van jou, een tijd geleden al verstuurd, zette mij op het juiste spoor <<
Oh zo! Wat heb jij een geweldig geheugen, zeg.
groetjes,


Justvecht.nl - Blog en meer



Bericht 19 van 19

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:LeonDatum:08-11-2005
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2578.19
Onderwerp:ter lering en vermaakForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ja, 11 kanalen ipv de gebruikelijke 13, dat is niet iets waar je als eerste aan denkt.
Maar dat het aan de HF zijde zat, het kon bijna niet anders.
Groeten, Léon