Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

153 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 21:36:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Speedtouch 780 + Linksys WAP54G  (gelezen 14655 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Speedtouch 780 + Linksys WAP54G
« Gepost op: 13 november 2009, 21:57:00 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:11-02-2008
Aan:AllenMsgID:3743.1
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer
Hallo allemaal,

Ik gebruik momenteel een Speedtouch 546 in combinatie met een Linksys WAP54G (Wireless Access Point, gemonteerd op het plafond op de eerste verdieping). In een groot deel van de woning is de signaalsterkte goed tot uitstekend, maar aan de straatkant is de signaalsterkte slechts redelijk. Het verplaatsen van het access point is geen optie, aangezien ik ook ontvangst wil hebben op het terras achter in de tuin.

Ik heb nu mijn XS4ALL Only abonnement met 1 jaar verlengd, zodat ik gratis een Speedtouch 780 (met een ingebouwd access point) krijg. Ik wil de ST 780 straks ook wireless gaan gebruiken en mijn huidige Linksys WAP54G als repeater gaan gebruiken, zodat het wireless bereik in de woning wordt verbeterd. De WAP54G kan in de setup als Wireless Repeater worden geconfigureerd (door het MAC-adres van het andere access point in te stellen, in dit geval het MAC-adres van de ST780). In de setup staat echter het volgende:

Note: When set to "AP Client" and "Wireless Bridge" mode, this device will only communicate with another Linksys Access Point (WAP54G). When set to "Wireless Repeater" mode, this device will only communicate with another Linksys Access Point (WAP54G) and Linksys Wireless-G Router (WRT54G).
Kan ik daaruit concluderen dat de WAP54G alleen als repeater kan werken in combinatie met een Linksys wireless router of een ander Linksys Access Point en dus niet met wireless apparatuur van andere fabrikanten (zoals de Speedtouch 780)? En zo ja, is het dan wel mogelijk om de WAP54G op een van de LAN-poorten van de ST 780 aan te sluiten en dan op hetzelfde wireless kanaal als de ST 780 in te stellen (met hetzelfde SSID) of gaan beide Access Points elkaar dan storen? Of moet ik beide Access Points op verschillende kanalen instellen (kanalen zover mogelijk uit elkaar, in ieder geval niet overlappend) en loop ik dan niet het risico dat mijn laptop steeds blijft switchen tussen de beide Access Points?

Groet,

Maurice


Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-02-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3743.2
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> Kan ik daaruit concluderen dat de WAP54G alleen als repeater kan werken in combinatie met een Linksys wireless router of een ander Linksys Access Point <<
Ze schrijven het inderdaad, dus daar zou ik van uit gaan.
>> En zo ja, is het dan wel mogelijk om de WAP54G op een van de LAN-poorten van de ST 780 aan te sluiten <<
Dat zou ik inderdaad doen, ST780 aan de ene kant, kabeltje, en het WAP aan de andere kant van het huis.
>> en dan op hetzelfde wireless kanaal als de ST 780 in te stellen (met hetzelfde SSID) <<
Dat zou ik laten, ik heb het hier niet geprobeerd, maar m.i. is het vragen om moeilijkheden. In ieder geval zullen de kanalen elkaar gaan storen/verzwakken, en mogelijk geven twee dezelfde SSID's herkenningsproblemen. Is het niet voor de computer, dan wel voor de gebruiker...
>> Of moet ik beide Access Points op verschillende kanalen instellen (kanalen zover mogelijk uit elkaar, in ieder geval niet overlappend) en loop ik dan niet het risico dat mijn laptop steeds blijft switchen tussen de beide Access Points? <<
Je kan in veel wireless apparatuur de kanalen ook op auto zetten, zoeken ze zelf de minst gebruikte op. Ik heb hier ook twee wireless stations, een van zo'n zelfde ST 780 en een HP procurve WAP. Beiden een andere SSID, beiden natuurlijk een eigen key, beide staan op automatische kanaalslectie. Als ik op A te slechte ontvangst heb, schakel ik even over op B.
Jammer dat ik op dit moment geen notebookje hier heb om het te testen, want ik dacht mij te herinneren dat ik eens op beide wireless stations tegelijk was ingelogd zonder enig probleem/conflict. Geen idee wat er gebeurt als je dan door het huis gaat wandelen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:12-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3743.3
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Dank voor je reactie!

Ik ga een beetje experimenteren zodra ik de ST 780 heb ontvangen, met jouw tips in m'n achterhoofd. Ik ben benieuwd wat in de pratijk uiteindelijk het beste werkt. Dat zijn de leuke kanten van deze hobby.

BTW, de WAP54G biedt voor zover ik weet geen automatische kanaalselectie, maar met WirelessMon heb ik al aardig in kaart kunnen brengen welke kanalen ik kan gaan gebruiken.

Groet,

Maurice


Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-02-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3743.4
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> WirelessMon <<
Da's daar inderdaad een handig tooltje voor. Ik ben benieuwd of je -als je al op beide Wlan's tegelijk kunt inloggen- zo maar door huis kan wandelen zonder te hoeven schakelen. Laat dat ff weten als het zover is.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:13-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3743.5
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Ik ben benieuwd of je -als je al op beide Wlan's tegelijk kunt inloggen- zo maar door huis kan wandelen zonder te hoeven schakelen. Laat dat ff weten als het zover is.

Ik heb de ST 780 vandaag met de post gekregen. Ik ga er komend weekend eens mee stoeien. Ik houd je op de hoogte.

Groet,

Maurice


Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:17-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3743.6
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,

Ik heb gisteren de nieuwe ST780 aangesloten. Deze is bij levering al compleet geconfigureerd voor XS4ALL Only (speciale XS4ALL firmware), dus aansluiten en de ADSL-verbinding is binnen enkele seconden een feit. Alleen het Wireless- en VoIP gedeelte staan standaard uit. Met VoIP ga ik later stoeien, dus dat staat voorlopig nog uit. Wireless op "auto" gezet en de ST780 heeft netjes kanaal 11 gekozen. Dit kanaal (en de kanalen vlak er naast) zagen met WirelessMon redelijk "clean" uit, dus ik heb de ST780 maar op "auto" laten staan. De WAP54G staat als vanouds op kanaal 1, zoals eerder gezegd kan deze niet op "auto" worden gezet. Beide WLAN's heb ik een verschillend SSID gegeven.

Mijn laptop met Vista Home Basic ziet netjes beide WLAN's, maar gelijktijdig inloggen op beide netwerken is me niet gelukt. Ik heb beide WLAN's in Vista als voorkeursnetwerk opgegeven, dus als een netwerk wegvalt schakelt Vista (met een korte onderbreking, zo kort dat een audiostream gewoon zonder onderbreking blijft doorlopen) over op het andere netwerk. Het moment van overschakelen is helaas niet zelf in te stellen. Dit gebeurt dus pas als het netwerk compleet is weggevallen. Ik heb het draadloze netwerk van de ST780 nu de hoogste prioriteit gegeven, dus in de hele woning blijft de laptop met de ST780 verbonden, ook op plaatsen waar het signaal van de WAP54G sterker is. Het overschakelen vindt pas plaats zodra ik de tuin in loop. Hier wordt de ontvangst van ST780 al snel minder, totdat het signaal helemaal wegvalt. De laptop schakelt dan over op de WAP54G, welke bereik heeft tot helemaal achter in de tuin. Loop ik weer richting de woning en de ST780 komt weer in beeld, dan schakelt de laptop weer over op de ST780.

Jammer, dat het niet mogelijk is om een drempelwaarde in te stellen waarbij er overgeschakeld wordt naar een ander netwerk met een beter signaal. Misschien dat ik toch maar eens de stoute schoenen aantrek en beide WLAN´s hetzelfde SSID ga geven (met verschillende kanalen)?

Groet,

Maurice


Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-02-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3743.7
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> Jammer, dat het niet mogelijk is om een drempelwaarde in te stellen waarbij er overgeschakeld wordt naar een ander netwerk met een beter signaal. <<
Een high en low water instelling heet dat in sommige accesspoints. Jammer dat het ding niet gewoon als repeater kan werken, want dat is natuurlijk de beste oplossing.
>> Misschien dat ik toch maar eens de stoute schoenen aantrek en beide WLANs hetzelfde SSID ga geven (met verschillende kanalen)? <<
Dezelfde SSID's zullen hoogstens onhandig zijn voor de gebruiker (waar ben ik nu mee verbonden?), maar verder zou dat eigenlijk niet zoveel uit mogen maken, want de verbinding met A moet toch echt verbroken zijn voor er weer gezocht wordt naar B. Probeer het eens, d'r gaat niets van stuk.
Dus dat dubbel ingelogd zijn zal dan gewoon via Wireless en kabel geweest zijn.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:17-02-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3743.8
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,

Probeer het eens, d'r gaat niets van stuk.

Ik was er al mee bezig! ;-)

En het werkt nog ook! Ik heb beide WLAN's hetzelfde SSID en hetzelfde wachtwoord gegeven en het laptopje schakelt naadloos zonder onderbrekingen (zelfs bij een videostream van uitzendinggemist.nl geeft WMP geen packet loss) tussen kanaal 1 en 11. Ik laat het lekker zo draaien, zolang ik niet tegen problemen aanloop.

Bedankt voor het meedenken!

Groet,

Maurice


Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-02-2008
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3743.9
Onderwerp:Speedtouch 780 + Linksys WAP54GForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> En het werkt nog ook! <<
KrijgNouWat <G>
Leuk dat dat schakelen dan kennelijk zo snel gebeurt dat het notebook er niets van merkt.
Je hebt je eigen versie van een repeater gebakken, maar dan wel een 2 kanaals. (?!)
Zodra ik hier weer een notebookje heb, ga ik dit ook even proberen. Ben benieuwd of mijn apparatuur dat kunstje ook zo lekker doet.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage