Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

358 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 16:01:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Draadloze uitbreiding  (gelezen 13670 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Draadloze uitbreiding
« Gepost op: 13 november 2009, 22:09:06 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:30-08-2008
Aan:AllenMsgID:3993.1
Onderwerp:Draadloze uitbreidingForum:ws-nlcomputer
Hoi,

Een adsl aansluiting (internet+bellen) moet uitgebreid worden met een draadloze verbinding.
adsl router: speedtouch 706
wireless-router: linksys WRT54GL

Hoe stel ik het een en ander in?


groeten, Peter




Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-08-2008
Aan:PeterMsgID:3993.2
Onderwerp:Draadloze uitbreidingForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
Er zijn meerdere mogelijkheden, bijvoorbeeld de Linksys in Bridge mode te zetten, of met aparte subnetten te gaan werken. Lastig allemaal. Ik gebruik vaak de volgende "goedkoop maar succesvol" opstelling:
Aan de speedtouch verander je niets. Kabeltje van Speedtouch Lan poortje naar Linksys Lan (geen Wan) poortje. In linksys (eerste even aan een pc hangen) DHCP server uitschakelen en de Linksys een IP adres meegeven in de range van de Lan ip adressen van de Speedtouch (buiten de Dhcp range).
Waarom heb je niet een fijn access point genomen?
Zie HIER voor een wat nauwkeuriger beschijving.



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:30-08-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3993.3
Onderwerp:Draadloze uitbreidingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Kabeltje van Speedtouch Lan poortje naar Linksys Lan (geen Wan) poortje.<<
Ik neem aan een gewone netwerkkabel en geen crosskabel?


>>Waarom heb je niet een fijn access point genomen?<<
Degene waar het voor is heeft dit spul al. (geen idee of het nu nieuw aangeschaft is)


groeten, Peter



Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-08-2008
Aan:PeterMsgID:3993.4
Onderwerp:Draadloze uitbreidingForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
>> Ik neem aan een gewone netwerkkabel en geen crosskabel? <<
Begin met een gewone 8 aderige kabel (niet zo'n goedkoop 4 aderig ding van Casema (Pas Incognoto gegaan en omgedoopt in de altijd luiterende maar nimmer iets terugzeggende Ziggo)
Vrijwel alle apparatuur is tegenwoordig auto sensing en kruist zelf als dat nodig is.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 30/08/2008 12:47 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:02-09-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3993.5
Onderwerp:Draadloze uitbreidingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Het is gelukt met vallen en opslaan.
Je moet dus de netwerkkabel van de speedtouch-router op 1 van de 4 LAN-poorten op de linksys-router aansluiten en niet op de aparte (blijkbaar WAN) poort. Dat had je wel geschreven maar ik begreep het niet goed. Nu wel ;-)
Nadat het IP-adres van de linksys router gewijzigd is, is ie ook niet meer via het standaard IP-adres (192.168.1.1) te benaderen maar alleen nog via het ingestelde IP-adres.

Waarom zijn in het diagnose venster van speedtouch, enkele aangesloten apparaten alleen zichtbaar met hun MAC-adres en niet met hun computernaam? 


groeten, Peter



Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-09-2008
Aan:PeterMsgID:3993.6
Onderwerp:Draadloze uitbreidingForum:ws-nlcomputer

Hoi Peter,
>> Het is gelukt met vallen en opslaan. <<
Da's mooi.

>> Je moet dus de netwerkkabel van de speedtouch-router op 1 van de 4 LAN-poorten op de linksys-router aansluiten en niet op de aparte (blijkbaar WAN) poort. <<
Precies.
>> Nadat het IP-adres van de linksys router gewijzigd is, is ie ook niet meer via het standaard IP-adres (192.168.1.1) te benaderen maar alleen nog via het ingestelde IP-adres. <<
Klopt als een bus of zwerende vinger.

>> Waarom zijn in het diagnose venster van speedtouch, enkele aangesloten apparaten alleen zichtbaar met hun MAC-adres en niet met hun computernaam?  <<
Fijn hè? De speedstouch heeft om mij ook niet heldere reden problemen met de naamresolutie van sommige aangesloten apparaten. Je kan overigens wel handmatig de juiste namen invoeren, zodat die brij een beetje overzichtelijk wordt.
Ander (vervelend) probleem is dat die speedtouch alle mac adresssen (en naam of unknown device) van alles dat ooit eens aangesloten is geweest onthoudt. Kan -zeker als je zoals ik de ene computer na de andere aan het netwerk hangt- ontaarden in een brij aan namen. Ik haal ze er zo eens per maand maar handmatig uit om een beetje overzicht te houden.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage