Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

210 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 10:06:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Accesspoint instellen  (gelezen 16959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Accesspoint instellen
« Gepost op: 13 november 2009, 22:53:12 »
Bericht 1 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ronpronk70Datum:28-09-2009
Aan:AllenMsgID:4405.1
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Hallo
 
Ik heb boven een draadloze router/modem van Zyxell staan van Compuserve. Nu wil ik beneden ook een draadloos accespoint voor mijn blu-ray speler met youtube functie.
Ik heb alle mogelijke instellingen geprobeerd, maar ben helaas een leek dus weet niet precies wat ik aan het doen was.
Kan iemand mij vertellen hoe de instellingen moeten zijn en moet ik ook iets op de Zyxel veranderen?
 
Ron
 


Bericht 2 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ronpronk70Datum:04-10-2009
Aan:AllenMsgID:4405.2
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer
niemand die een accespoint aan zijn zyxel wireless modem heeft hangen?


Bericht 3 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:04-10-2009
Aan:ronpronk70MsgID:4405.3
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Hallo Ron,

>> niemand die een accespoint aan zijn zyxel wireless modem heeft hangen? <<

Met een access point heb ik geen ervaring. Maar mijn oude router aan die Zyxel hangen was geen probleem.Kijk  eens in de map Netwerken/Verbinding rond: hier, hier en hier.

Het zou kunnen zijn dat dit accespoint niet in orde is. Het komt niet veel voor, maar je moet er wel rekening mee houden.

Vertel om te beginnen eens welk merk en type het is. En dan in het praktische vlak: reset hem eens helemaal. Dan vervolgens moet een draadloos netwerk altijd ingesteld worden. Al was het maar om een wachtwoord in te stellen. Dus minimaal zal je ergens dat draadloze netwerk op "Aan" moeten zetten.

Ik verplaats zodirect deze discussie naar de map Netwerken/Verbinding, om het hier in het Forum een tikkeltje ordelijk te houden. Als het goed is merk je er niks van.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:MauriceDatum:04-10-2009
Aan:ronpronk70MsgID:4405.4
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer
Hallo Ron,

Misschien dat je ons eerst eens kunt vertellen welk type modem van Zyxell je hebt en nog belangrijker het merk, type van je access point?

Groet,

Maurice


Bericht 5 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ronpronk70Datum:05-10-2009
Aan:MauriceMsgID:4405.5
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Hallo ,
ik heb het even opgezocht.
Ik heb van Compuserve een Zyxel P-2602HW-D1A  en voor beneden heb ik nog een Linksys WAG54G ver.1.2 liggen (is destijds gekocht voor ISDN aansluiting, maar weet niet of dat wat uitmaakt.
Ron


Bericht 6 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-10-2009
Aan:ronpronk70MsgID:4405.6
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Dag Ron,
>> Linksys WAG54G  <<
Dat is geen acesspoint, dat is een complete modem-router met ingebouwde switch en -ook- draadloos accesspoint. Je hangt dus een router achter een router, en dat geeft problemen.
Het beste handel je als volgt:
- Schakel in deze Linksys de Dhcp server uit (even in het boekje lezen hoe dat moet).
- Zet in deze Linksys het Wlan netwerkje aan en geen een WPA key op, Bijvoorbeeld A1B2C3D4 (hooflettergevoelig!). Geef het accespoint liefst een duidelijke SSID mee, voorbeeld: RONSAP (op deze manier kan je het ding straks duidelijk herkennen in de lijst met draadloze netwerken).
- Sluit nu met een Utp kabeltje van een van de 4 lan poortjes van deze Linksys naar een van de 4 lan poortjes van de Linksys dit gecastreerde modem aan. De poort DSL (of misschien heet hij WAN) wordt bij de Linksys dus niet gebruikt.
Het ding fungeert nu gewoon als een switch, en het draadloze deel louter als accesspoint. Als je alles goed gedaan hebt moet je het ding in de lijst met draadloze netwerken tegenkomen, en na ingeven van de WPA key contact krijgen met het accesspoint, de Zyxel en Internet.
Het kan mooier en moeilijker, maar zo hoort het ook te werken.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 5/10/2009 16:34 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 7 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ronpronk70Datum:06-10-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4405.7
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

als ik het dus goed begrijp kan het alleen als ik de linksys met een utp kabel verbind met de zyxel?
Dat gaat me dus niet lukken aangezien de Linksys beneden zou staan en de Zyxell boven.
 


Bericht 8 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-10-2009
Aan:ronpronk70MsgID:4405.8
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ron,
>> als ik het dus goed begrijp kan het alleen als ik de linksys met een utp kabel verbind met de zyxel? <<
Normaal gesproken: Ja.
Je wilt de linksys draadloos verbinden met de zyxel, en dan via een kabeltje van de zyxel naar de pc toe gaan? In feite de zyxel dus gebruiken als een soort netwerkkaart voor de pc?
Ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik heb wel eens accesspoints gezien dit op deze manier "achterstevoren" konden werken, maar een modem-router-accespoint dat dit kan ben ik niet tegen gekomen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ronpronk70Datum:06-10-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4405.9
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Ik denk dat ik de vraag gewoon verkeerd gesteld heb, want ik snap er niets meer van.
Ik heb een draadloze modem van Compuserve en dus ook een draadloos netwerk. Echter dit staat allemaal boven.
Nu wilde ik dus beneden gebruik maken van dit draadloze netwerk door de Linksys beneden te plaatsen. Misschien denk ik veel te ingewikkeld, maar die Zyxell staat goed en is werkend.
Ik heb hem wel bedraad naar de pc maar dat heeft hier neem ik aan niets mee te maken.


Bericht 10 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-10-2009
Aan:ronpronk70MsgID:4405.10
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ron,
>> Nu wilde ik dus beneden gebruik maken van dit draadloze netwerk door de Linksys beneden te plaatsen. Misschien denk ik veel te ingewikkeld, maar die Zyxell staat goed en is werkend. <<
Dat begrijp ik, maar hoe moeten die Linksys en die Zyxel met elkaar communiceren? Ik denk dat jij denkt dat dat draadloos kan, maar dat gaat dus meestal niet.
Normaal verbind je die twee apparaten met een netwerkkabel met elkaar.
Ik neem aan, dat je beneden het draadloze netwerk van de Zyxel al geprobeerd hebt te bereiken? Lukt dat niet?
Dat zou kunnen mislukken omdat de afstand van beneden naar boven en het tussenliggende beton het signaal teveel verzwakt.
Als dat inderdaad het probleem is, dan helpt het dus niet beneden de Linksys -draadloos- proberen te verbinden met de Zyxel, want te zwak signaal. Dus heb je dan een kabel nodig.
Maar mogelijk is het signaal wel sterk genoeg beneden (heb je dat kunnen testen?), en weet je niet hoe je die blu-ray de gegevens voor het draadloze netwerk op moet geven?
Anyway: Neem de blu-ray naar boven, en probeer draadloos verbinding te maken met de Zyxel (hoe dat bij die speler moet weet ik niet). Lukt dat, neem hem dan naar beneden en kijk of je nog steeds verbinding hebt.
Zo nee, dan is het signaal te zwak en kom je er met die extra Linksys niet uit.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:LeonDatum:07-10-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4405.11
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Volgens mij heeft ie een repeater of bridge nodig om eerst dat wifi signaal van boven op te pikken.
Om het vervolgens door te geven aan de blu-ray speler.
Groeten, Leon




Bericht 12 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-10-2009
Aan:LeonMsgID:4405.12
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Hoi Leon,
>> Volgens mij heeft ie een repeater of bridge nodig om eerst dat wifi signaal van boven op te pikken. <<
Als hij inderdaad beneden geen bereik meer heeft, kan dat een oplossing zijn. Hij moet de repeater dan wel ergens 'halverwege' kunnen plaatsten. Ik denk niet dat zijn linksys als repeater ingesteld kan worden.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 13 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ronpronk70Datum:07-10-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4405.13
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Goedendag
Dank allemaal voor de reakties. De laatste veronderstelling is juist. Ik had verwacht dat ik de linksys naast de bluray speler kon zetten en kabeltje naar de blurayspeler, en dat de linksys dan het signaal van boven oppakt , maar ik dacht blijkbaar te simpel.
Met een dongel gaat ook niet omdat de bluray speler dat niet aankan.


Bericht 14 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-10-2009
Aan:ronpronk70MsgID:4405.14
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ron,
>> en dat de linksys dan het signaal van boven oppakt  <<
Zoals Leon al opmerkte, een apparaat dat aan een zijde met een draadloze router communiceert, en dat signaal weer doorgeeft om zo het bereik te verhogen is er wel. Zo'n ding heet een repeater.
Maar mij is het nog helemaal niet duidelijk of je zo'n ding wel nodig hebt. Kan die BluRay, als hij boven staat wel contact maken met de router en beneden niet?
Als dat het geval is kom je niet onder een kabeltje of een repeater uit.
Doet de BluRay het boven ook niet, dan moet je natuurlijk eerst uitzoeken waar dat door komt.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 15 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:ronpronk70Datum:08-10-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4405.15
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

De blu-ray speler is niet draadloos, bekabeld is geen probleem , maar omdat ik geen kabels wil trekken dacht ik het simpel op te lossen door een
router of accespoint beneden te zetten die bekabeld aan de blu rayspeler hangt en uiteraard op het draadloze netwerk van de Zyxell.
 


Bericht 16 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-10-2009
Aan:ronpronk70MsgID:4405.16
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer

Dag Ron,
Met iets als DIT moet dat lukken.
Maar.. vergewis je er voor je aanschaft wel goed van, dat je voldoende signaalsterkte ontvangt, bijvoorbeeld door beneden met een notebook oid contact te maken met de router boven.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 17 van 17

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:LeonDatum:09-10-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4405.17
Onderwerp:access point instellenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Dat is wel erg specifiek geschikt voor het doel.

Als er geen Power-over-Ethernet nodig is, dan gaat het ook met DIT type.
Het staat in de folders als acces-point.
In werkelijkheid schuilt in het doosje een acces-point, repeater en bridge.
Je moet dan alleen even weten dat je via ip adres 192.168.1.245 (blanco) (ww admin) bij de knopjes kunt komen.
Hoewel die informatie ook bij linksys op de website te vinden is.

Andere merken leveren ook zo iets b.v. Hier



Groeten, Leon