Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

366 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 13:24:28

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bellen via ADSL - zonder klikken  (gelezen 13152 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Bellen via ADSL - zonder klikken
« Gepost op: 14 november 2009, 15:40:40 »
Bericht 1 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:25-08-2005
 Aan:AllenMsgID:2443.1
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Beste mensen,
Het kostte wel wat tijd omdat ik ook nog moest overstappen naar het eigen netwerk van Tiscali. Het is nu rond: ik bel via het ADSL netwerk voortaan zonder klikken en voor een normaal ADSL abonnements-tarief.
Eigenlijk heb ik dus die ADSL er nu gratis bij - met geld toe zelfs want het voordeel in telefoonrekening gaat het de kosten van de ADSL wel duidelijk te boven in mijn gezin.
Diverse mensen in mijn omgeving hadden het al en in één geval heb ik dat voor iemand rondgemaakt. Het draait daar prima en ik verwacht thuis dus niks anders. De geluidskwaliteit is vaak beduidend beter zelfs: kraakhelder!
Nu gebruik ik al tijden Skype om op reis naar huis te bellen. Ik ben net terug uit Japan en had daar mijn broer aan de lijn op zijn Mac met Skype. Op een normale telefoonlijn en zelfs dan uitstekende kwaliteit. Het scheelt me tientallen euro's per gesprek.

Eergisteren op de terugreis had ik een paar uurtjes over weer even Akihabara in Tokyo te bezoeken.Nou zijn de spulletjes daar beslist niet altijd echt voordelig, maar er ligt daar bijvoorbeeld wel een stapeltje meest exotische hardware gewoon voor een winkeltje op straat. Echt een snuffeloord bij uitstek. Het viel me op dat daar de Skype telefoons links en rechts werden aangeboden, net als hier bij mijn PC-winkel.
 Tja, de kosten heb je met wat internationale gesprekken er echt zo uit.

Het voordeel van wat ik nu via Tiscali heb is dat de PC niet aan hoeft te staan en ik betaal ook per gesprek geen klikken. Via Skype kan je trouwens ook naar een vast nummer bellen. Wel niet gratis, maar de kosten zijn zeer de moeite waard.groetjes,


Justvecht.nl-Blog: Eén  heen-en-weertje Japan alstublieft ...




Bericht 2 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Ton_vanNDatum:14-10-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2443.2
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Just,

Naast Skype ook ervaringen met SIP softphones? Vooral gebruik vanuit hotels interesseert me, want dat zou mooi de dure hoteltikken kunnen omzeilen als ik toch al mijn laptop op de internetaansluiting heb aangesloten.

Gebruik al enige tijd Gizmo en de softphone daarvan lijkt op die van Skype.
Het verschil in gebruik is alleen dat SIP een 'formele' standaard voor VOIP is (waarmee ook de gemiddelde VOIP-verbinding werkt) en dat je eenvoudig een verbinding kunt maken met een gebruiker bij een andere SIP-provider.
Bij dezelfde SIP-provder kun je meestal volstaan met óf het alias óf het SIP-nummer, en voor de verbinding met een gebruiker bij een andere provider wordt dat <SIP-nummer/SIP-alias>@<providernaam>.

Gemak en kwaliteit bevallen me goed.
Heb ondertussen ook een ATA aangeschaft zodat ik met 1 normale telefoon zowel via VOIP als ook 'via KPN kan telefoneren.

MVG,
Ton_vanN


Bericht 3 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:14-10-2005
 Aan:Ton_vanNMsgID:2443.3
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> ook ervaringen met SIP softphones <<
Ja, daar heb ik weleens mee gestoeid, met de Xten softphone en laatst heb ik Gizmo eens gebruikt. Dat werkte puik, maar het had een wat betere verbinding nodig dan Skype. Die heeft gewoon een iets betere compressie en daarom ben ik Skype blijven gebruiken om dezelfde reden als jij voor ogen hebt. Zo heb ik vrijwel dagelijks toch contact met het thuisfront op de meeste locaties. Dat Xten daarentegen werkte ook onder Windows 98 SE.
Bij dat Gizmo is gekeken naar Skype. dat ligt er wel duidelijk bovenop.
Wat ik nu nog eens wil doen is via Gizmo bellen naar de tweede lijn in mijn router. die nu nog ongebruikt is. Het voordeel is dan dat ik vanaf de laptop naar huis kan bellen zonder dat er een PC beschikbaar is (uit of één van de kids met een spelletje bezig). Dat heeft geen haast verder, dus ik ben er nog niet aan begonnen.
Dat VOIP via Tiscali bevalt me verder uitstekend. Daarnaast houden we wel de KPN lijn aan met Belbudget. Kost hetzelfde en mocht het ADSL netwerk even een hik hebben, dan zijn we wel bereikbaar en kunnen in nood ook zelf bellen. Tikkie duur, maar je houdt dan ook geen hele verhalen. 
groetjes,


Justvecht.nl - Blog en meer



Bericht 4 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Ton_vanNDatum:15-10-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2443.4
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
;-) Jouw gebruik lijkt behoorlijk op dat van mij.
Maar heb jij met Skype en Gizmo altijd vanuit hotels over hun LAN kunnen werken?
Reden van de vraag: bij email wil er in hotels nogal eens een blokkering op de 'smtp'-poorten zitten ter voorkoming van uitgaande Spam. Begrijpelijk, en met Webmail netjes te omzeilen, maar toch ....
Heb dat nog niet zelf met Gizmo en Skype kunnen testen, omdat ons bedrijfssysteembeheer niet van zulke software houdt op de laptops [en misschien ook niet zo goed begrijpt waarom het handig is].

Thuis willen ze geen voorkeuzes maken langer dan 1 cijfer, en ook aparte en extra telefoontoestellen voor VOIP kwamen niet ter discussie. Ook willen ze ongestoord kunnen internetten.
;-) VOIP wordt daarom geleidelijk ingevoerd.
Omdat ik bij @Home zit, zijn die mooie gecombineerde ADSL modems/VOIP gateways niet toepasbaar.
Voor de VOIP-aansluiting heb ik daarom een ATA geplaatst (voorlopig op de LAN) die niet kieskeurig is en gelijk doorgepakt en gekozen voor een  type HT488 van Grandstream, want dat ding heeft heel veel mogelijkheden.
Het gewone telefoontoestel op mijn buro is via die ATA voor VOIP aangesloten op de LAN en verder naar internet, en ook met automatische fallback naar de huiscentrale en indirect KPN [staat de LAN uit, of word ik gebeld via die kant, dan merkt de beller niets bijzonders].
 VOIP-bellen met mijn toestel en de ATA is alsof er een directe lijn van/naar het vaste net is: als mijn huisgenoten het toestel gebruiken terwijl de LAN aanstaat, dan moeten ze er alleen aan denken dat er geen voorkeuze-0 nodig is.
Als ik in die toestand naar mijn huiscentrale wil, moet ik *00 voorkiezen en kan dan daar verder.

Er zijn in die opstelling nog een paar leuke extra's:
- deze  ATA kan zelf telefoonnummers filteren voor automatisch onderscheid langs welke weg gebeld wordt, waarmee ik dus direct kan sturen voor de goedkoopste manier, noodnummers, voorgeprogrammeerde nummers e.d..
- de aansluiting van de ATA naar de huiscentrale is een zgn. FXO, en die kun je zo programmeren dat hij actief wordt als hij vanaf het internet als VOIP-lijn wordt opgeroepen. Een internet-oproep naar dat (2e) SIP-nummer komt dus bij mij in de huiscentrale terecht [altijd handig als ik elders ben en een SIP-softphone kan gebruiken].
- als mijn huisgenoten mijn toestel oproepen via de huiscentrale, en ik neem niet op, dan kunnen ze na even wachten naar buiten doorkiezen over de VOIP-lijn.

Die HT488 ATA kan ook werken als router en kan dus op termijn mijn huidige veel grotere router vervangen [als ik heb uitgevogeld hoe ik de vele mogelijk instellingen moet zetten voor veilige/handige samenwerking met de @Home-kabelmodem en mijn LAN]; zal dan vermoedelijk nog een verbetering geven voor de VOIP-kwaliteit omdat hij dan de QOS beter in de hand krijgt.

Al met al is zo'n ATA niet alleen nuttig, maar ook interessant 'speelgoed' en leer je zo heel wat over VOIP-verbindingen.

Ton_vanN


Bericht 5 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:21-10-2005
 Aan:Ton_vanNMsgID:2443.5
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton_vanN,
Ik was er even een midweekje tussenuit, maar hopelijk kon je wachten en hier gaat hij weer!
>> Maar heb jij met Skype en Gizmo altijd vanuit hotels over hun LAN kunnen werken?  <<
Gizmo weet ik nog niet maar Skype iss vanuit hotels en hotspots nooit een probleem!
Die smtp poorten is niet een kwestie van het hotel maar van de provider. Om dat te omzeilen gebruik ik voor mijn privé-mail Gmail's smtp server. Daarop kan je via een "vreemde" verbinding wel inloggen. Mijn CompuServe account is voor zakelijke contacten. Ben je online via welke Compuserve sofware dan ook, dan is dit namelijk ook perfect geregeld. Voor mijn werk heb ik dus geen enkel probleem.
Interessant, die ATA!
Ik heb trouwens nog een leuke tip: Voipbuster Een kennis van me belde me er net voor de vakantie mee met perfect geluid. Het leuke is dat je vanaf je PC een vrij groot aantal landen gratis kan bellen op landlijnen (geen mobiel dus) en een aantal andere landen tegen minimale bedragen (1 a 2 cent/min.)
Te mooi om waar te zijn? Wel, als je kennissen of familie hebt in Finland, who cares? Bellen voor zolang het duurt ... .
Ik heb nog een doosje vragen, zoals: kan je ook gratis alle NL nummers bellen als je bijvoorbeeld in Japan op een Freespot online zit?? Dat zou helemaal super wezen.
groetjes,


Justvecht.nl - Blog en meer



Bericht 6 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Ton_vanNDatum:23-10-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2443.6
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Hebt gelijk met je opmerking over de smtp-poorten:
;-) maar lijkt me tamelijk academisch, want of de provider, of serverleverancier zal het wel hebben ingefluisterd en heeft het in ieder geval gerealiseerd ......

VOIPbuster is een goede provider (volgens kennissen aan de duitse kant van de grens), maar volgens de info op de website gaan de toelatingstarieven nu wel vlot omhoog.
Ton_vanN


Bericht 7 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:23-10-2005
 Aan:Ton_vanNMsgID:2443.7
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton_vanN,
>> heeft het in ieder geval gerealiseerd  <<
LOL! Ja, dat hebben ze. Gewoon als simpele, maar goede beveiligingsmethode zoals ik begrepen heb. Het alternatief is bijvoorbeeld eigen software zoals CompuServe en dat is een dure aangelegenheid.
VOIPBuster over een tijdje duurder? Tja jammer, maar dat zat erin uiteraard.
groetjes,


Justvecht.nl - Blog en meer



Bericht 8 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:28-10-2005
 Aan:AllenMsgID:2443.8
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Goedenavond!
>> op reis naar huis te bellen <<
Ik heb vandaag met een ook erg geinteresseerde vriend nog eens even stevig geëxpirimenteerd met SIP, verschillende softphones en de Zyxel router met telefonie.
Het blijkt simpel mogelijk de router ook in te stellen voor een SIP account en nu kan ik via de GIZMO softphone probleemloos naar huis bellen via elke denkbare internet verbinding. Of de PC aanstaat of het geluid, of één van de kids net een spelletje aan het spelen is - dat maakt niet uit en dat is net wat ik zocht. In december moet ik weer twee weekjes naar Japan. Dan wil je toch wel wat met thuis bellen, maar via het hotel betaal je een kapitaal.
Verder kon ik via Gizmo ook mijn vriend's Caiway account bellen in de vorm van een SIP adres zoals nnnnnn@freesip.caiway.nl. (n is een nummer) Dan moet hij wel online zijn met een softphone.
Nou nog eens zien dat ik ook zo'n ding onder Linux aan de zwengel krijg. Ik weet dat er o.a. Linphone is.
groetjes,


Justvecht.nl - Blog en meer


Gewijzigd 30/10/2005 14:17 CET door Just Vecht (Sysop)


Bericht 9 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:mbosman01Datum:19-11-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2443.9
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Just,
Bedankt voor je reactie in het andere forum. Ik kan uitbellen via Budgetphone.nl en de Zyxel 2602 HW met VoIP, maar inbellen lukt niet. Ik heb zojuist een Sitecom ADSL modem geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Ligt dit aan Budgetphone of aan een instelling in mijn modems of computer?
Je suggesties zijn van harte welkom; Budgetphone, Zyxel en CompuServe verwijzen allemaal naar elkaar ...
Michiel


Bericht 10 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:19-11-2005
 Aan:mbosman01MsgID:2443.10
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michiel,

In mijn geval heb ik Tiscali en niet CompuServe (Tiscali was gewoon eerder), maar mijn  Tiscali VOIP nummer bellen vanaf het Internet heb ik ook nooit voor elkaar gekregen. Ik heb het idee dat Tiscali dat VOIP naar VOIP bellen heeft afgeschermd. Bellen vanaf het vaste net is uiteraard geen probleem.

Ik heb er wel een normaal SIP nummer ingezet en dat was simpelweg te bereiken met behulp van de Gizmo software. Ik gebruikte al Skype, maar op deze andere manier kan ik gewoon bellen naar het telefoontoestel en maakt het niet meer uit of er een PC met Skype aanstaat.

Op dit moment staat dat SIP account niet meer in de router, maar ik zal het er straks weer inzetten. Dan draait er een echt voorbeeld.

Ik ga eens even kijken bij Budgetphone, want via Sipphone kon ik geen nieuwe SIP nummers meer  krijgen zoals vroeger. Het zijn nu Gizmo schermnamen. Daar< moet ik nog eens mee stoeien dus.

groetjes,


Justvecht.nl-mijn Blog en meer




Bericht 11 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:19-11-2005
 Aan:mbosman01MsgID:2443.11
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Hallo Michiel,

Het wordt nog mooier: ik ontdekte dat Gizmo onder de motorkap ook gewoon een SIP nummer heeft. En als ik dan dat nummer via het telefoontoestel aan de VOIP router dat nummer bel met Gizmo uiteraard actief op mijn laptop, dan gaat daar op dat ding de bel over in Gizmo. Vraag twee is dan wel of ik dan een nummer in de US belde, want het begint wél met een één! Lijkt me vn niet, maar enige voorzichtigheid enzo .. In ieder geval zaten er geen internationaal voorloopnullen in, geen 001 dus zoals normaal naar het buitenland.

Ik heb het oude SIP nummer in mijn router gezet en die is dus nu te bellen - in ieder geval met de Gizmo software.

Naar aanleiding van jouw vraag nog verder spittend in de router Web Configurator zit daar in de Voice settings (middelste kolom Advanced Settings - niet de Wizard dus) ook nog een knop Phone, waar je aan kan geven welke van de twee accounts je wenst te gebruiken om uit te bellen.

Tja, veel mooier kan ik het me niet voorstellen!

groetjes,


Justvecht.nl-mijn Blog en meer




Bericht 12 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Ton_vanNDatum:08-01-2006
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2443.12
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Als je niet hebt betaald, dan is het sipphone-nummer dat je nu gratis hebt 'virtueel': betekent dat het niet rechtstreeks vanaf het vaste net bereikbaar is, maar alleen via de access numbers zoals genoemd op de sipphone en gizmo websites. Heb je wel betaald, dan is er ook een toegang rechtstreeks vanaf het vaste net mogelijk [kijk maar op de betreffende websites] zoals in nederland bijv. ook bij Budgetphone.

Vanuit een andere provider-regio kun je met een softphone bij een gizmo- of sipphone-nummer komen door de string <nummer>@proxy01.sipphone.com
Werkt trouwens ook naar Budgetphone door invoer van <nummer>@budgetphone.nl
Vermoedelijk nog veel meer van dat soort kruisbverbindingen mogelijk, maar je zoekt je wild naar de nummers van de abonnee's ....

Mijn laatste ervaringen met VOIP.
Heb hier nu een ATA van type Grandstream HT488 die ik op die manier gebruik met een telefoon met Budgetphone op de ene poort en een SIPPhone account op de andere poort. Werkt feilloos.
Is tevens een router, dus ik kan mijn apparatuur voor router en VOIP nu reduceren tot het sigaretten-doosje HT488.

NB. Heb je nog geprobeerd de Gizmo Linux versie aan de gang te krijgen (zoals je min of meer aangaf in bericht 8 van deze reeks)?
Ton_vanN


Bericht 13 van 13

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:08-01-2006
 Aan:Ton_vanNMsgID:2443.13
 Onderwerp:Bellen via ADSL - zonder klikkenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton_vanN,
>> Heb je nog geprobeerd de Gizmo Linux versie aan de gang te krijgen  <<
Nee, maar dat kan ik nu weleens proberen. Ik heb een snellere machine voorzien van Linux en dat andere ding kan ik nu wel voor dit soort experimenten gebruiken! Die Linux versie had destijds alleen een Debian installatie pakket. Ga ik binnenkort toch eens te lijf!
groetjes,


Justvecht.nl - Blog en meer