NL Computer Forum
Besturingssystemen => Windows => Topic gestart door: Singh op 9 mei 2013, 21:32:04
-
Hallo,
Mijn Toshiba laptop windows7 64-bit (Model name:satelitte C660-249 Part No: PSC1GE) krijgt steeds een bluescreen (zie bijlage) bij het afspelen van films/youtube.
Ik heb ook al tientallen keren mijn Laptop opnieuw in fabrieksinstellingen geïnstalleerd/teruggezet via het Windows opstarten.
Ik heb ook de alle nieuwste Adobe erop geïnstalleerd en zelfs de videodrivers geïnstalleerd van AMD website.
Ik word er zelf kots misselijk van.
Met vriendelijke groet,
Parel Singh
-
Welkom Parel,
Mogelijk een probleem met de harde schijf.
Doe eens het volgende:
Download aswMBR.exe (http://public.avast.com/~gmerek/aswMBR.exe) naar je bureaublad.
Windows XP: dubbelklik op "aswMBR.exe" om de tool te starten.
Windows Vista/7/8: rechtsklik op "aswMBR.exe" en klik op "Uitvoeren als administrator"
Op de vraag "Would you like to download latest Avast! virus definitions?", klik Nee.
In het zwarte venster dat verschijnt, klik SCAN.
Als de scan klaar is, klik SAVE LOG.
Bewaar de log en post de inhoud hiervan in je volgend bericht.
Klik op EXIT en dan op JA om het zwarte venster te sluiten.
-
Beste Peter,
Hartelijk dank voor je snelle antwoord,
heb zojuist de scan uitgevoerd hierbij het rapport. (bijlage)
Mvg,
Parel Singh
-
Hoi Parel,
Ok. Voer nu schijfcontrole uit:
Klik op Start - Alle programma's - Bureau-accessoires.
Rechtsklik op Opdrachtprompt en klik op Als administrator uitvoeren.
Typ in het zwarte venster CHKDSK C: /F /R en druk op de enter-toets. (let op de spaties!)
Op de vraag "Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer wordt opgestart?" druk op J.
Herstart nu je computer.
Druk tijdens de herstart niet op een toets zodat Schijfcontrole wordt gestart.
Wacht dit geduldig af. Dit kan een hele poos duren.
-
Beste Peter,
Ik ben zojuist klaar met de schijfcontrole.
Wat zal ik nu moeten doen?
gr. Parel
-
Ok.
Is er verbetering merkbaar?
Peter
-
Beste Peter,
Het heeft niet echt geholpen met die schijfcontrole, want ik krijg nog steeds dezelfde melding en vervolgens crasht het, (zie bijlage) en dan komt weer dezelfde bluescreen tevoorschijn en dan word automatisch mijn laptop opnieuw opgestart.
Gr. Parel
-
Hoi Parel,
Beantwoord deze vragen:
a) Gebeurt dit alleen bij het afspelen van Youtube filmpjes?
b) Ook foutmeldingen/crashes als je gewoon bladert over het internet?
c) Ook foutmeldingen/crashes als je de laptop gebruikt zonder dat je op internet zit?
d) Al eens een andere browser geprobeerd?
Peter
-
Hey Peter,
a) Gebeurt dit alleen bij het afspelen van Youtube filmpjes? Nee ook als ik normaal een video bekijk via VLC of Mediaplayer
b) Ook foutmeldingen/crashes als je gewoon bladert over het internet? Nee niet over het bladeren op het Internet.
c) Ook foutmeldingen/crashes als je de laptop gebruikt zonder dat je op internet zit? Nooit geprobeerd zonder Internet.
d) Al eens een andere browser geprobeerd? Ja ik gebruik nu Firefox en had in het verleden ook dit probleem met Chrome en IE.
Parel
-
Ok, doe het volgende:
Download RSIT naar je bureaublad.
32bit: RSIT (http://images.malwareremoval.com/random/RSIT.exe)
64bit: RSITx64 (http://images.malwareremoval.com/random/RSITx64.exe)
Start RSIT:
Windows XP: dubbelklik op RSIT.
Windows Vista,7,8: rechtsklik op RSIT en klik op Als administrator uitvoeren.
Klik op Continue
Wacht tot het scannen klaar is, dit kan even duren!
(Start geen andere programma's zolang RSIT bezig is!)
Notepad wordt geopend met het logbestand log.txt. Dit kan je afsluiten.
In de map C:\RSIT verschijnen nu 2 logbestanden: log.txt en info.txt
Post deze 2 tekstbestanden als bijlage in een nieuw bericht.
-
Beste Peter,
De RSIT scan is uitgevoerd.
Hierbij de logbestanden. (bijlage)
Parel
-
Hoi Parel,
Stap 1:
Sluit alle openstaande programma's.
De-installeer via Configuratiescherm - Programma's & Onderdelen:
Ask Toolbar
Java(TM) 6 Update 20
Herstart je computer.
Stap 2:
Sluit alle openstaande programma's.
Ga met de verkenner naar de map C:\Program Files\trend micro
Rechtsklik op HijackThis en klik op Als administrator uitvoeren.
Klik op Scan.
Na het scannen, vink alleen onderstaande items aan, indien nog aanwezig:
O2 - BHO: Ask Toolbar BHO - {4D594333-0076-A76A-76A7-7A786E7484D7} - "C:\Program Files (x86)\AskPartnerNetwork\Toolbar\MYC3\Passport.dll" (file missing)
O3 - Toolbar: Ask Toolbar - {4D594333-0076-A76A-76A7-7A786E7484D7} - "C:\Program Files (x86)\AskPartnerNetwork\Toolbar\MYC3\Passport.dll" (file missing)
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program Files (x86)\Adobe\Reader 9.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe ARM] "C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\ARM\1.0\AdobeARM.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [StartCCC] "C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun
O4 - HKLM\..\Run: [ApnTBMon] "C:\Program Files (x86)\AskPartnerNetwork\Toolbar\Updater\TBNotifier.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [WsmUpdater] "C:\Program Files (x86)\Web Solution Mart\Fake Webcam Codecs Pack\Updater.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [TOPI.EXE] C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TOSHIBA Online Product Information\topi.exe /STAR
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [TOPI.EXE] C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TOSHIBA Online Product Information\topi.exe /STARTUP (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [TOPI.EXE] C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TOSHIBA Online Product Information\topi.exe /STARTUP (User 'Default user')
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [TOPI.EXE] C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TOSHIBA Online Product Information\topi.exe /STARTUP (User 'LOCAL SERVICE')
O4 - S-1-5-80-1770670200-1234090253-3451813168-4041049723-2370973757 User Startup: TRDCReminder.lnk = C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TRDCReminder\TRDCReminder.exe (User 'MsDtsServer110')
O4 - S-1-5-80-2872255330-672591203-888807865-2791174282-1554802921 User Startup: TRDCReminder.lnk = C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TRDCReminder\TRDCReminder.exe (User 'MSSQLServerOLAPService')
O4 - S-1-5-80-2885764129-887777008-271615777-1616004480-2722851051 User Startup: TRDCReminder.lnk = C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TRDCReminder\TRDCReminder.exe (User 'ReportServer')
O4 - .DEFAULT User Startup: TRDCReminder.lnk = C:\Program Files (x86)\TOSHIBA\TRDCReminder\TRDCReminder.exe (User 'Default user')
O23 - Service: Ask-updateservice (APNMCP) - APN LLC. - C:\Program Files (x86)\AskPartnerNetwork\Toolbar\apnmcp.exe
Klik op Fix checked.
Sluit HijackThis.
Stap 3:
Download zoek.exe (http://hijackthis.nl/smeenk/) naar het bureaublad.
- Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe
(hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5401) of hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5402)) kan je lezen hoe je dat doet. - Windows XP gebruikers: Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
- Windows Vista, 7 en 8 gebruikers: Rechtsklik op Zoek.exe en klik op Als Administrator uitvoeren.
- Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:
- Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkwaardig probleem.
standardsearch;
filesrcm;
chromelook;
autoclean;
- Klik nu op de knop "Run Script".
- Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
- Mocht na de herstart geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw, de log verschijnt dan alsnog.
- Kopieer en plak de inhoud van het geopende logje in je volgend bericht.
-
Beste Peter,
Heb de 3 stappen uitgevoerd.
Zoek-results staan in de bijlage.
Parel
-
Hoi Parel,
Start Zoek opnieuw:
- Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe
(hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5401) of hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5402)) kan je lezen hoe je dat doet. - Windows XP gebruikers: Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
- Windows Vista, 7 en 8 gebruikers: Rechtsklik op Zoek.exe en klik op Als Administrator uitvoeren.
- Kopieer nu onderstaande code en plak die in het invulvenster:
- Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkwaardig probleem.
[HKEY_USERS\S-1-5-20\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run];r64
"TOPI.EXE"=-;r64
[HKEY_USERS\S-1-5-80-1770670200-1234090253-3451813168-4041049723-2370973757\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run];r64
"TOPI.EXE"=-;r64
[HKEY_USERS\S-1-5-80-2872255330-672591203-888807865-2791174282-1554802921\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run];r64
"TOPI.EXE"=-;r64
[HKEY_USERS\S-1-5-80-2885764129-887777008-271615777-1616004480-2722851051\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run];r64
"TOPI.EXE"=-;r64
C:\users\Default\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\TRDCReminder.lnk;f
C:\users\Default User\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\TRDCReminder.lnk;f
C:\users\MSSQLFDLauncher\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\TRDCReminder.lnk;f
C:\users\MSSQLSERVER\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup\TRDCReminder.lnk;f
autoclean;
- Klik nu op de knop "Run Script".
- Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
- Mocht na de herstart geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw, de log verschijnt dan alsnog.
- Kopieer en plak de inhoud van het geopende logje in je volgend bericht.
-
Beste Peter,
Heb het uitgevoerd. (bijlage)
Parel
-
Enige verbetering nu?
Peter
-
Enige verbetering nu?
Peter
Hallo Peter,
Ik heb onlangs hetzelfde meegemaakt. Ik heb een andere versie, nl Windows Xp Professional, geïnstalleerd en raar maar waar, de vorige versie Windows XP is nu eveneens weer toegankelijk. Ik vraag me ook af wat de oorzaak van de crash kan zijn geweest.
Grt,
Herman
-
Welkom Herman,
Wat bedoel je precies?
Ik heb een andere versie, nl Windows Xp Professional, geïnstalleerd en raar maar waar, de vorige versie Windows XP is nu eveneens weer toegankelijk.
Je hebt Windows XP Pro over een bestaande Windows XP Pro geïnstalleerd?
Peter
-
Beste Peter,
Het heeft maar een klein beetje geholpen maar mijn laptop crasht alsnog.
Gr. Parel
-
Het heeft maar een klein beetje geholpen maar mijn laptop crasht alsnog.
We kijken verder.
Klik op Start - Alle programma's - Bureau-accessoires.
Rechtsklik op Opdrachtprompt en klik op Als administrator uitvoeren.
Typ in het zwarte venster SFC /SCANNOW en druk op de enter-toets. (let op de spatie!)
Volg de aanwijzingen die verschijnen.
Peter
-
Beste Peter,
Heb het uitgevoerd.
Heb ook wel gemerkt dat de filmpjes op Internet eerder crashen dan op VLC / Mediaplayer.
Parel
-
Download de free home edition van WhoCrashed (http://www.resplendence.com/download/whocrashedSetup.exe) naar je bureaublad.
Installeer het programma "whocrashedSetup.exe".
Nadat 'WhoCrashed' is opgestart, klik op de knop Analyze.
Na de analyse, kopieer en plak de gehele inhoud van het venster in je volgende bericht.
-
Beste Peter,
Hierbij het rapport
Crash Dump Analysis
[font=Segoe UI, Arial]Crash dump directory: C:\Windows\Minidump[/font][/color]
[font=Segoe UI, Arial]Crash dumps are enabled on your computer.[/font][/color]
[font=Segoe UI, Arial]On Sun 5-5-2013 23:09:51 GMT your computer crashed
crash dump file:
C:\Windows\Minidump\050613-29250-01.dmp
This was probably caused by the following module: [font=Segoe UI, Arial]atikmpag.sys (http://www.google.com/search?q=atikmpag.sys)[/font] (atikmpag+0x6F94)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA80096CA390, 0xFFFFF8800AB8DF94, 0x0, 0x2)
Error: [font=Segoe UI, Arial]VIDEO_TDR_ERROR (http://www.google.com/search?q=MSDN+bugcheck+VIDEO_TDR_ERROR)[/font]
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: [font=Segoe UI, Arial]AMD driver (http://www.google.com/search?q=AMD driver)[/font]
company: [font=Segoe UI, Arial]Advanced Micro Devices, Inc. (http://www.google.com/search?q=Advanced Micro Devices, Inc.)[/font]
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: [font=Segoe UI, Arial]Advanced Micro Devices, Inc. VIDEO_TDR_ERROR (http://www.google.com/search?q=atikmpag.sys+Advanced Micro Devices, Inc.+VIDEO_TDR_ERROR)[/font][/font][/color]
[font=Segoe UI, Arial]On Sun 5-5-2013 23:09:51 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: [font=Segoe UI, Arial]atikmpag.sys (http://www.google.com/search?q=atikmpag.sys)[/font] (0xFFFFF8800AB8DF94)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA80096CA390, 0xFFFFF8800AB8DF94, 0x0, 0x2)
Error: [font=Segoe UI, Arial]VIDEO_TDR_ERROR (http://www.google.com/search?q=MSDN+bugcheck+VIDEO_TDR_ERROR)[/font]
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: [font=Segoe UI, Arial]AMD driver (http://www.google.com/search?q=AMD driver)[/font]
company: [font=Segoe UI, Arial]Advanced Micro Devices, Inc. (http://www.google.com/search?q=Advanced Micro Devices, Inc.)[/font]
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
[/font][/color]
[font=Segoe UI, Arial]On Wed 1-5-2013 21:11:59 GMT your computer crashed
crash dump file:
C:\Windows\Minidump\050113-29125-01.dmp
This was probably caused by the following module: [font=Segoe UI, Arial]atikmpag.sys (http://www.google.com/search?q=atikmpag.sys)[/font] (atikmpag+0x6F94)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA80092C1010, 0xFFFFF88004387F94, 0x0, 0x2)
Error: [font=Segoe UI, Arial]VIDEO_TDR_ERROR (http://www.google.com/search?q=MSDN+bugcheck+VIDEO_TDR_ERROR)[/font]
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: [font=Segoe UI, Arial]AMD driver (http://www.google.com/search?q=AMD driver)[/font]
company: [font=Segoe UI, Arial]Advanced Micro Devices, Inc. (http://www.google.com/search?q=Advanced Micro Devices, Inc.)[/font]
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).[/font][/color]
[font=Segoe UI, Arial]On Sun 24-3-2013 13:12:34 GMT your computer crashed
crash dump file:
C:\Windows\Minidump\032413-26863-01.dmp
This was probably caused by the following module: [font=Segoe UI, Arial]atikmpag.sys (http://www.google.com/search?q=atikmpag.sys)[/font] (atikmpag+0x6F94)
Bugcheck code: 0x116 (0xFFFFFA8008D17010, 0xFFFFF88002F84F94, 0x0, 0x2)
Error: [font=Segoe UI, Arial]VIDEO_TDR_ERROR (http://www.google.com/search?q=MSDN+bugcheck+VIDEO_TDR_ERROR)[/font]
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmpag.sys
product: [font=Segoe UI, Arial]AMD driver (http://www.google.com/search?q=AMD driver)[/font]
company: [font=Segoe UI, Arial]Advanced Micro Devices, Inc. (http://www.google.com/search?q=Advanced Micro Devices, Inc.)[/font]
description: AMD multi-vendor Miniport Driver
Bug check description: This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.). [/font][/color]
-
Conclusie
[font=Segoe UI, Arial]5 crash dumps have been found and analyzed. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:
[/font][/color]
[font=Segoe UI, Arial]atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.) (http://www.google.com/search?q=atikmpag.sys+Advanced Micro Devices, Inc.+AMD driver)[/font][/color]
Parel
-
Hoi Parel,
Heb je nog garantie op deze computer?
Download Video Memory Test (http://www.majorgeeks.com/files/details/video_memory_stress_test.html).
Pak het bestand uit en start VMT.exe.
Start de scan door op de knop Start te klikken.
De scan zal pakweg 30 minuten duren.
Na de scan, maak een screenshot en post die als bijlage in je volgend bericht.
-
Beste Peter,
De garantie is al verlopen dit jaar
Hier is de print screen van de test.
Parel
-
Hoi Parel,
We kijken verder:
Download Speccy van Piriform (http://www.filehippo.com/download_speccy/).
Hiermee wordt een uitgebreide analyse van je computer gemaakt.
Let op: Indien tijdens de installatie gevraagd wordt om extra software "Google Chrome webbrowser" te installeren, vink dit dan uit.
Windows XP: Dubbelklik op "Speccy" om de tool te starten.
Windows Vista,7,8: Rechtsklik op "Speccy" en klik op Als administrator uitvoeren.
Kies voor Nederlands of Engels en klik op Volgende(Next)
Na de analyse plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
Klik nu in de menubalk op Bestand(File) en kies voor Publiceer snapshot(Publish Snapshot)
Bevestig het publiceren door JA(Yes) te klikken.
Een nieuw venster "Publiceer snapshot"("Publish Snapshot") verschijnt met daarin een link naar het analyse-rapport.
Kopieer en plak die link in je volgende bericht.
-
Beste Peter,
Sorry voor de late reactie was op werkweek naar Duitsland.
Ik heb hierbij de link van de analyse.
http://speccy.piriform.com/results/2qYIr7hgRB1qboEmRvFblbj (http://speccy.piriform.com/results/2qYIr7hgRB1qboEmRvFblbj)
Met vriendelijke groet,
Parel Singh
-
Hoi Parel,
Sorry voor de late reactie was op werkweek naar Duitsland.
Geen probleem hoor.
Ik zie niets vreemds in het Speccy rapport.
Misschien dat een meelezer nog tips heeft.
Of stel je vraag op dit Engelstalig forum: http://www.sevenforums.com/bsod-help-support/ (http://www.sevenforums.com/bsod-help-support/)
(maak wel eerst een account aan)
Peter
-
Hey Peter,
Je komt er dus niet uit?
Parel
-
Hoi Parel,
Klopt.
BSOD's zijn vaak lastige storingen.
Mocht je de oplossing hebben, meldt het dan hier. Leren we allemaal wat.
Groeten, Peter
-
Beste Peter,
ik kom er nog steeds niet uit heb jij al enige ideeën?
Met vriendelijke groet,
Parel Singh
-
De suggestie van het bugrapport zelf heb je al opgevolgd?
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys
Zo nee, kijk dan eerst of er een update van die driver is.
-
Beste Micheal,
Heb net mijn videodrivers verwijderd en heb nu dat standaard drivers (lelijke scherm)
Maar hiermee krijg ik geen foutmelding of Bluescreen.
Enige idee wat ik nu kan doen?
Met vriendelijke groet,
Parel Singh
-
Je zal nu bij de fabrikant van de computer, Toshiba de juiste videodriver op moeten halen en installeren. Dat kan je hier (http://www.toshiba.nl/innovation/download_drivers_bios.jsp?service=NL) doen.
Zorg ervoor dat je alle gegevens correct opgeeft, en dat je de juiste videodrivers downloadt (ik zag dat er in dit notebook videokaarten van verschillende fabrikanten kunnen voorkomen, dus kies de juiste).
-
Hey Micheal,
Ik heb vanochtend de display driver geïnstalleerd
Satellite
Satellite C series
Satellite C600
PSC1GE
Windows 7 - 64 Bit
Display Driver
Vervolgens AMD 28/03/2012 gekozen (Omdat ik AMD heb)
En net een kwartier geleden weer die bluescreen op me scherm gekomen.
En ja al die gegevens kloppen wel die ik gekozen heb staat allemaal onder mijn Laptop met een sticker erop.
Ik voel me hopeloos :(
Gr. Singh
-
Heeft iemand al nieuwe ideeën? O0
Met vriendelijke groet,
Parel Singh
-
Hoi Singh,
Je kan je probleem ook eens melden op het Toshiba Support Forum (http://forums.computers.toshiba-europe.com/forums/forum.jspa?forumID=119)