NL Computer Forum

Besturingssystemen => Apple-Mac-OS X => Topic gestart door: Peter op 17 oktober 2011, 21:13:58

Titel: Garantie bij Apple
Bericht door: Peter op 17 oktober 2011, 21:13:58
Hoi,

Trosradar (http://www.trosradar.nl) had vanavond een item over de garantie bij Apple.
Zie HIER (http://www.trosradar.nl/uitzending/item/1814/garantie-bij-apple/).


Peter
Titel: Re: Garantie bij Apple
Bericht door: Just Vecht op 17 oktober 2011, 21:35:47
Hallo Peter,

Interessant!

Het is inderdaad zo dat iedereen op basis van een Europese richtlijn recht heeft op twee jaar garantie en een normale gebruiksperiode.

Het is echter ook zo dat daaraan geenszins de hand wordt gehouden. Daarin is Apple niet bepaald de enige. Een jaar is normaal en verder kan je het vrijwel schudden. Dat zou wel eens goed aan de orde gesteld mogen worden.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Titel: Re: Garantie bij Apple
Bericht door: Michel Uphoff op 17 oktober 2011, 22:45:45
Paar jaar geleden flikte HP dat ook bij een klant van mij. Zijn pc van 13 maanden overleed, en hij zou 350 euro moeten betalen voor een nieuw Msi bordje (dat overigens voor 79 euro bij de pcboer op de schappen lag). Ik heb ze aangetekend aangeschreven, gewezen op de europeese regelgeving en gedreigd met een advokaat. Een week later kreeg de klant een nieuwe pc toegestuurd.
Ze proberen het allemaal te flikken, dus aanpakken die hap. Of ze nu HP of Apple of hoe dan ook heten.
Titel: Re: Garantie bij Apple
Bericht door: TdJ op 22 oktober 2011, 14:13:35
Ik ben wel zeer benieuwd naar de exacte tekst van de wetgeving (zowel nl als europees). Ik ken de methode van Michel, ook al eens met succes toegepast. Maar ik ken ook de tekst dat de minimaal 2 jaar europees is bepaald als de lokale wetgeving over een termijn spreekt die korter is, maar zover mijn kennis gaat spreekt de nl wetgeving niet over een termijn en dan zou die minimaal 2 jaar die ook niet van toepassing zijn en komt de termijn die is afgesproken naar voren. Daarnaast zit er zover mijn kennis gaat in nl ook nog een verschil tussen consumenten en bedrijven in dit soort gevallen. Dus zo simpel (en dat doen ze steeds weer opnieuw met diverse onderwerpen, is natuurlijk hun handelsmerk) als Radar het schets is het zeker niet altijd, dat er een kern van waarheid in hun verhaal zit is uiterarad waar, maar zo simpel als dat het soms wordt weergegeven is het helaas (of gelukkig?) niet. Want waarom zou heel verkopend nederland dan niet collectief worden aangepakt door de wetgever als zo massaal die wet wordt overtreden als vaak wordt gesuggereerd?
 
TdJ