NL Computer Forum
Hardware => Hardware algemeen => Topic gestart door: SirKilmore op 2 november 2013, 17:28:08
-
Hallo,
Ik heb een Sony Vaio VPCF11S1E en de laatste tijd valt deze op willekeurige momenten uit tijdens 2 bepaalde games (Lol en Sc II). I krijg geen enkele waarschuwing geen BSOD, geen windows logo niks.
Meestal is dit te wijten aan oververhitting maar dit is hier niet zo. Mijn CPU/GPU temperaturen komen niet eens boven de 70°C.
Het rare is dat dit steeds compleet ad random is. Soms na 10 minuten soms na 3u. Wel heb ik onder vonden dat tijdens een bepaalde cinematic van Sc II het altijd gebeurd.
Hier is alles wat ik al geprobeerd heb;
- Temperaturen in de gaten houden
- Lagere graphics
- Stress testing
- Small memory dumps aanzetten (geen gemaakt)
- De grafische drivers volledig verwijderd en terug geïnstaleerd
- Enkel op batterij/adapter gespeeld
- Memtest
Ik heb echt geen idee meer wat het probleem kan zijn. Het laatste wat ik kan bedenken is Windows opnieuw installeren maar dit zou ik liever niet doen.
-
Welkom SirKilmore,
Download Speccy van Piriform (http://www.filehippo.com/download_speccy/).
Hiermee wordt een uitgebreide analyse van je computer gemaakt.
Let op: Indien tijdens de installatie gevraagd wordt om extra software "Google Chrome webbrowser" te installeren, vink dit dan uit.
Windows XP: Dubbelklik op "Speccy" om de tool te starten.
Windows Vista,7,8: Rechtsklik op "Speccy" en klik op Als administrator uitvoeren.
Kies voor Nederlands (of Engels) en klik op Volgende(Next).
Na de analyse plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
Klik nu in de menubalk op Bestand(File) en kies voor Publiceer snapshot(Publish Snapshot)
Bevestig het publiceren door JA(Yes) te klikken.
Een nieuw venster "Publiceer snapshot"("Publish Snapshot") verschijnt met daarin een link naar het analyse-rapport.
Kopieer en plak die link in je volgende bericht.
-
Voila,
http://speccy.piriform.com/results/ZJxuG6yjWfUpXurTstO6ZDJ (http://speccy.piriform.com/results/ZJxuG6yjWfUpXurTstO6ZDJ)
-
Hoi,
Doe het volgende:
Stap 1:
Je systeemschijf C: meldt dat nog maar 4% vrij is.
Dat is weinig.
Probeer ruimte vrij te maken door bijv. niet meer gebruikte software te deinstalleren of verplaats data naar een ander station.
Stap 2:
Java is veroudert en er staan nogal wat oude versies op je computer.
Je hebt ook een paar ongewenste toolbars.
Download de nieuwste Java-versie HIER (http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=81819)
Start het nog niet.
De-installeer nu eerst via Configuratiescherm - Programma's en onderdelen, indien aanwezig:
Alle items die beginnen met "Java"
Ask Toolbar
Spigot Toolbar
YTD Toolbar
Herstart de computer.
Na de herstart, start je de nieuwste Java installatie.
Stap 3:
Download (http://www.imgdumper.nl/uploads6/51ab99ff522ac/51ab99ff51ec9-CrystalDiskInfo.png) CrystalDiskInfo.zip (http://sourceforge.jp/frs/redir.php?m=jaist&f=%2Fcrystaldiskinfo%2F58588%2FCrystalDiskInfo5_6_2.zip) naar je bureaublad.
Hiermee verkrijgen we wat gegevens over je harde schijf.
Pak het .zip bestand uit in een aparte nieuwe map.
Blader met de verkenner naar de uitgepakte map.
Start DiskInfo.
Als het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
Maak een screenshot van het programma, hoe je dat doet lees je HIER (http://www.byte.nl/wiki/Screenshot_Maken).
Upload dit bestand naar http://www.imgdumper.nl (http://www.imgdumper.nl).
Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.
-
Hallo,
Sorry voor de lange vertraging, ik heb het druk gehad de laatste tijd en was het forum uit het oog verloren.
Hieronder de CrystalDiskInfo, ik voeg hem liever toe in bijlage dan een site te gebruiken die ik niet ken.
Verder heb ik nog gemerkt dat indien ik de graphics settings van Starcraft II verhoog. Ik mijn computer niet meer kan laten crashen door naar 1 bepaald punt te gaan in het spel. Alle crashes zijn nu compleet random en oncontroleerbaar.
-
Hoi,
De screenshot van de HD is prima.
We kijken verder.
Stap 1:
Klik op Start - Alle programma's - Bureau-accessoires.
Rechtsklik op Opdrachtprompt en klik op Als administrator uitvoeren.
Typ in het zwarte venster CHKDSK C: /F /R en druk op de enter-toets. (let op de spaties!)
Op de vraag "Wilt u dat dit volume wordt gecontroleerd zodra de computer de volgende keer wordt opgestart?" druk op J.
Herstart nu je computer.
Druk tijdens de herstart niet op een toets zodat Schijfcontrole wordt gestart.
Wacht dit geduldig af.
Na de herstart:
Klik op Start - Alle programma's - Bureau-accessoires.
Rechtsklik op Opdrachtprompt en klik op Als administrator uitvoeren.
Typ in het zwarte venster SFC /SCANNOW en druk op de enter-toets. (let op de spatie!)
Als dit klaar is maak je een screenshot en update het naar http://imgdumper.nl (http://imgdumper.nl)
Post de link die je krijgt in je volgend bericht.
Meldt of er problemen gevonden dan wel gerepareerd zijn.
Stap 2:
Download Zoek.zip (http://hijackthis.nl/smeenk/) naar het bureaublad.
- Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe
(hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5401) of hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5402)) kan je lezen hoe je dat doet. - Pak het bestand Zoek.zip uit en verplaats Zoek.exe naar je bureaublad.
- Windows XP: Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
- Windows Vista, 7 en 8: Rechtsklik op Zoek.exe en klik op Als administrator uitvoeren.
- Wacht geduldig totdat Zoek verschijnt, dit zal maximaal 1 minuut duren.
- Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:
- Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkwaardig probleem.
standardsearch;
installedprogs;
emptyjava;
emptyflash;
emptyiecache;
emptychrcache;
- Klik nu op de knop "Run Script".
- Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
- Mocht na de herstart geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw, de log verschijnt dan alsnog.
- Sluit het geopende logje.
- Post het bestand c:\zoek-results.log als bijlage in je volgend bericht.
-
Resultaat van SFC na schijfcontrole.
C:\Windows\system32>SFC /SCANNOW
Systeemcontrole wordt gestart. Dit proces kan enkele minuten duren.
Verificatiefase van systeemscan wordt gestart.
Verificatie is 100% voltooid.
Er zijn geen schendingen van de integriteit gevonden.
De zoek-log zit in bijlage.
Verder wil ik nog op merken dat wanneer mijn laptop uitvalt ik al 2 maal expliciet gemerkt heb dat de in game audio lichtjes maar consistent blijft hangen.
-
Hoi,
We gaan het een en ander verwijderen: dubieuze toolbars en verouderde Java software
Stap 1:
De-installeer via Configuratiescherm - Programma's en onderdelen:
AVG Security Toolbar
Facemoods Toolbar
Java 7 Update 17
Java Auto Updater
Java SE Development Kit 7 Update 4 (64-bit)
Java(TM) 6 Update 29
Java(TM) 7 Update 4 (64-bit)
RelevantKnowledge
Yontoo Layers Client 1.10.01
Herstart de computer.
Stap 2:
Start Zoek opnieuw:
- Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe
(hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5401) of hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5402)) kan je lezen hoe je dat doet. - Windows XP gebruikers: Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
- Windows Vista, 7 en 8 gebruikers: Rechtsklik op Zoek.exe en klik op Als Administrator uitvoeren.
- Kopieer nu onderstaande code en plak die in het invulvenster:
- Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkwaardig probleem.
C:\PROGRA~2\COMMON~1\Spigot;fs
[HKEY_USERS\S-1-5-21-3840655341-679628438-2850799988-1003\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run];r
"AVG-Secure-Search-Update_JUNE2013_TB"=-;r
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run];r
"vProt"=-;r
C:\Program Files (x86)\AVG Secure Search;fs
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg\ApnTBMon];r64
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg\facemoods];r64
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg\SearchSettings];r64
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg\SunJavaUpdateSched];r64
vToolbarUpdater15.4.0;s
RelevantKnowledge;s
ihflimipbcaljfnojhhknppphnnciiif;chr
ndibdjnfmopecpmkdieinmbadjfpblof;chr
niapdbllcanepiiimjjndipklodoedlc;chr
[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes];r
"DefaultScope"="{0633EE93-D776-472f-A0FF-E1416B8B2E3A}";r
[-HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{0D7562AE-8EF6-416d-A838-AB665251703A}];r
[-HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{0ECDF796-C2DC-4d79-A620-CCE0C0A66CC9}];r
[-HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{6A1806CD-94D4-4689-BA73-E35EA1EA9990}];r
[-HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{FE041FBC-36E5-45D2-AE8B-08C16FF33B71}];r
{A3BC75A2-1F87-4686-AA43-5347D756017C};c
{88c7f2aa-f93f-432c-8f0e-b7d85967a527};c
{64182481-4F71-486b-A045-B233BD0DA8FC};c
{95B7759C-8C7F-4BF1-B163-73684A933233};c
{DB4E9724-F518-4dfd-9C7C-78B52103CAB9};c
{95B7759C-8C7F-4BF1-B163-73684A933233};c
{F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1};c
{B658800C-F66E-4EF3-AB85-6C0C227862A9};c
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\PROTOCOLS\Handler\linkscanner];r
[-HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\PROTOCOLS\Handler\viprotocol];r
- Klik nu op de knop "Run Script".
- Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
- Mocht na de herstart geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw, de log verschijnt dan alsnog.
- Sluit het geopende logje.
- Post het bestand c:\zoek-results.log als bijlage in je volgend bericht.
Stap 3:
Download (http://www.imgdumper.nl/uploads7/5217db3eb717a/5217db3eb6d8b-AdwCleaner3.png) AdwCleaner (http://general-changelog-team.fr/en/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner) by Xplode naar je bureaublad.
Sluit alle openstaande programma's.
Windows XP: Dubbelklik op AdwCleaner.
Windows Vista, 7 en 8: Rechtsklik op AdwCleaner en klik op 'Als administrator uitvoeren...'.
Klik op Scan.
Na het scannen, klik op Clean.
In het venster '- AdwCleaner – Closing programs -' klik op OK.
Tijdens de opruim-actie zullen de snelkoppelingen verdwijnen, dit is normaal.
Na het verwijderen verschijnen 2 meldingen:
In het venster '- AdwCleaner – Informations -' klik op OK.
In het venster '- AdwCleaner – Reboot required -' klik op OK.
Nadat de computer herstart is, opent een logbestand.
Sluit het logbestand.
Post het bestand C:\AdwCleaner\AdwCleaner[S0].txt als bijlage in je volgend bericht.
-
Het logbestand van de ADWcleaner vindt ik niet terug. Wel een heel deel rommel verwijderd.
Zoek result in bijlage
Het probleem blijft zich voordoen, nu zelfs sneller dan anders. Waar het eerst pas na 10-20 min crashte, crash hij nu al na 1-5 minuten League of Legends.
-
Heb je nu Avast geïnstalleerd en AVG verwijdert?
-
Ik heb avast geïnstaleerd, gewoon om 100% zeker te zijn dat het geen virus is, ga wel bij avg houden
-
Schakel de realtime-beveiliging van je antivirus eens uit.
Geeft dit verbetering?
Installeer nooit meer dan 1 antivirus programma op een computer. Meerdere antivirus programma's kunnen elkaar in de weg zitten en je computer vertragen.
-
Neen geen verbetering, het is zeker geen virus/antivirus gerelateerd probleem
-
Hoi,
Stap 1:
Start Zoek opnieuw:
- Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe
(hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5401) of hier (http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=231&t=5402)) kan je lezen hoe je dat doet. - Windows XP gebruikers: Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
- Windows Vista, 7 en 8 gebruikers: Rechtsklik op Zoek.exe en klik op Als Administrator uitvoeren.
- Kopieer nu onderstaande code en plak die in het invulvenster:
- Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkwaardig probleem.
autoclean;
- Klik nu op de knop "Run Script".
- Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
- Mocht na de herstart geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw, de log verschijnt dan alsnog.
- Sluit het geopende logje.
- Post het bestand c:\zoek-results.log als bijlage in je volgend bericht.
Stap 2:
Download (http://www.imgdumper.nl/uploads6/51ad087552f02/51ad087552b1d-SpeedFan.PNG) SpeedFan (http://www.filehippo.com/download_speedfan).
Klik op Download Latest Version.
Het bestand instsf<versienummer>.exe wordt dan gedownload.
Installeer het programma en start het vervolgens.
Nadat het programma opgestart is, doe je het volgende:
Maak een screenshot. Hoe je dat doet lees je HIER (http://www.byte.nl/wiki/Screenshot_Maken).
Upload dit bestand naar http://www.imgdumper.nl (http://www.imgdumper.nl).
Je krijgt dan een unieke link. Post die link in je volgend bericht.
-
Voor zover ik mij herinner, kan speedfan geen fan speeds detecteren of veranderen op mijn computer.
Zoek-> autoclean in bijlage
-
Hoi,
De temperaturen zijn vrij hoog. Goed stofvrij maken van je computer is daarom aan te raden.
Download de nieuwste Java-versie HIER (http://javadl.sun.com/webapps/download/AutoDL?BundleId=81819).
Installeer de nieuwste versie. (Alle oudere versies hebben we eerder al verwijdert.)
-
Nieuwe java geinstaleerd.Was zoek.exe en nog een paar andere dingen aan het runnen, vandaar de hoge temp.
Mijn laptop is stofvrij, ik heb hem vorige week nog open gehad
-
Hoe gaat het nu?
-
Nog steeds het zelfde probleem
-
Je kan beide games eens opnieuw installeren.
Misschien dat meelezers nog tips hebben.
-
Kijk hier (http://www.sony.co.uk/support/en/product/VPCF11S1E_B/tips-and-solutions) eens naar.
Sommige series van deze Vaio hebben interne temperatuurmanagement problemen.
Je kan op gelinkte site nagaan of jouw serienummer daar bij is.
-
Ja de Vaio F series hadden problemen met overhittende moederborden en dergelijken. Maar er is toen een BIOS update verdeeld door Vaio om dit probleem op te lossen. Dit was 2 jaar geleden trouwens ik heb dit probleem pas sinds 2 maanden. :(