Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

498 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 07:43:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Maak je eigen klok!  (gelezen 16157 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Maak je eigen klok!
« Gepost op: 14 november 2009, 21:43:05 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Just VechtDatum:07-02-2009
 Aan:AllenMsgID:4170.1
 Onderwerp:Maak je eigen klok!Forum:ws-nlcomputer
Maak je eigen klok!
>Je hebt een mooie camera. Je hebt een hele berg foto's. Je print er wel eens eentje. Maar het "Ohhh" begint langzaam te verstommen. Emigreren is dé oplossing, maar dat is wel erg drastisch. Nou, maak dan eens een klok!
Goedkoper dan een pakje sigaretten ... .

En geen gezeur met de Voedsel en Waren Autoriteit.. Bijgaand bestand voor Scribus is pasklaar voor een "Rusch" klok van Ikea van helemaal  € 2,=.

De binnenste cirkel is het frame voor de foto. Doe daar een rechterklik op en kies je foto. Druk op F2 en het eigenschappen-palet opent. Kies Afbeelding en klik het radioknopje voor pasmaken aan het frame aan. Zonodig doe je die daarna weer uit voor het betere tweakwerk.

Trucs en Tips
Ik ben een Linux fan. Voor deze wijzerplaat gebruikte ik het Luxi Sans Font. In Windows is dat er niet. Scribus opent daarom met een vervangerkeuze. Desnoods neem je Arial, maar dat is in mijn ogen een noodsprong.

De middelste kleine cirkel is voor het asje van het uurwerk. Precies in het midden zit nog een wit stippie. Ik heb namelijk een simpel draaiplateautje geknutseld. Ik tik een spijker door de middenstip, klem de boel vast op mijn draaiplateau (waarop redelijk gecentreerd ook een spijkertje - maar dan zonder kop) buiten de wijzerplaat. Dan maak ik met wat lijmklemmen een steun voor mijn hand met het breekmesje en snijden maar. Je moet wel wat bijsturen, maar het is beter dan knippen.

Dat vierkantje onderaan valt in een uitsparinkje waar ook het weerhaakje voor het "glas" valt. Goed voor uitlijnen enzo.

Eenmaal klaar en pas lijm je je wijzerplaat met wat fotolijm vast en klaar ben je.

De transparante rand van deze simpele klok doet erg leuk op een geverfde muur. Het is een soort kameleon in dit opzicht. Kijk eerst even hoe dat zich toont voordat je een zwaar vloekende kleurige foto op die kleuren zet (neenee, dat is geen talent, dat is ervaring door verdriet).
Pasmaken?
Wil je dit bestand pasmaken voor een grotere klok? Dan moeten die cirkels groter. Maak er dan een kopietje van en laat het origineel even staan, zet de maat op wat je wilt met het Eigenschappen palet. Dan vervolgens centreer je de grotere cirkel met het Verdelen en Uitlijnen venster (onder Vensters te vinden) met behulp van het origineel. Daarna gooi je pas het origineel weg. En Pastaaa ... .

Die cijfers kan je ook zo doen, tenzij je met de Big Ben aan de slag moet. In dat geval zou ik maar een hulplijntje trekken.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

wijzerplaat-center.sla
77KB