Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

491 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 00:17:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Raadseltje 11  (gelezen 9233 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Raadseltje 11
« Gepost op: 14 november 2009, 21:50:09 »
Bericht 1 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-10-2009
 Aan:AllenMsgID:4417.1
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi,
Dit is een heel bijzonder organisme.
Wij kunnen niet zonder hem, en hij niet zonder ons. We hebben een warme band en zijn dus bijzonder close met elkaar.

Doe een gok en krijg een hint.

[/b]Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 11/10/2009 17:48 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

iets.jpg
55KB


Bericht 2 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:PaulvDatum:12-10-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4417.2
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Een ribosoom
Paul


Bericht 3 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:LeonDatum:12-10-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4417.3
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hu, uit welk planetair stelsel wordt dat nu weer op mijn beeldscherm geslingerd?

>>Doe een gok en krijg een hint.<<

Is het een schimmeltje of zo?




Groeten, Leon




Bericht 4 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-10-2009
 Aan:PaulvMsgID:4417.4
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
Nee het is geen ribosoom, maar hoe je het doet weet ik niet, je zit er behoorlijk dicht bij.
Let op dat woordje warme..

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-10-2009
 Aan:LeonMsgID:4417.5
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi Leon,
>> Is het een schimmeltje of zo? <<
Hoewel de band met bijvoorbeeld voetschimmel misschien warm kan zijn (je hebt me toch rare mensen..), is het geen schimmel, wel een organisme. Maar niet van astronomische afmetingen, integendeel.
Je moet het meer in de symbiotische hoek zoeken.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:PaulvDatum:12-10-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4417.6
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ja,ik hoorde zo met die nobelprijzen het woord ribosoom voorbijkomen.....
Toen ik even googlede zag ik gelijk het antwoord volgens mij nl een mitochondrie,
http://www.betavak.nl/biologie/organel.htm
De energiecentraletjes van de cel als ik het me goed herinner van biologieles...
Groet,Paul


Bericht 7 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-10-2009
 Aan:PaulvMsgID:4417.7
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> De energiecentraletjes van de cel  <<
Helemaal goed. Knap dat je dat zo snel vond, vooral omdat ik het woord bacterie nog niet eens had laten vallen.
Die mitochondria zijn eigenlijk razend interessant:
In alle cellen zitten een of (veel) meer van deze kacheltjes. Cellen die veel warmte nodig hebben zorgen er voor dat er veel mitochondria in stand gehouden worden. Maar wat zijn deze vreemde oventjes eigenlijk, en hoe komen we er aan?
Volgens de meeste biologen zijn het dus bacteriën. Lang, heel lang geleden heeft een voorloper van ons een "infectie" opgelopen, en had kennelijk voordeel van de door hun opgewekte warmte. Darwin zorgde voor de rest. Vervolgens zijn voorouder en mitochondrion een vrijwel perfecte symbiose aangegaan. De bacterie raakte ondermeer het vermogen kwijt zich buiten de cel om voort te planten, en wordt gratis door de cel gevoed. Als tegenprestatie wordt welkome warmte geleverd.
Dat het een bacterie is geweest blijkt ook uit het feit dat het eigen DNA heeft, dus afwijkend van het menselijk DNA in de celkern. Het is een relatief eenvoudig DNA, met de bijzondere eigenschap dat het alleen door de eicel (vrouwelijke lijn dus) wordt overgedragen op nakomelingen. Het vermengt zich dus ook niet met ander (vaderlijk) DNA, op mutaties na blijft het altijd hetzelfde. Het zit immers niet in de celkern waar samensmelting van ouderlijk DNA plaatsvindt.
Het mitochondriale DNA muteert met een min of meer in te schatten aantal mutaties per zoveel jaar. Als jij en ik in ons mitochondriale DNA veel overeenkomstige mutaties hebben en een derde persoon heeft er minder, dan kan je grofweg stellen dat jij en ik meer aan elkaar verwant zijn, cq korter geleden een gemeenschappelijke vrouwelijke voorouder hadden dan die derde. Er valt dan zelfs adhv het aantal overeenkomstige mutaties in te schatten hoe lang geleden die gemeenschappelijke voormoeder heeft geleefd.
Heb je veel van deze Dna gegevens verzameld bij verschillende volkeren, dan kan je zelfs een genetisch stamboom van de mensheid volgens de vrouwelijke lijn opzetten.
Na veel onderzoek aan dit DNA heeft men geconcludeerd, dat de gemeenschappellijke moeder,  de "mitochondriale EVA " van alle huidige mensen een dikke 150.000 jaar geleden in Afrika leefde.
Cavalli-Sforza heeft samen met zijn zoon een bijna spannend boek "Wie zijn wij?" over o.m. dit onderwerp geschreven. Dat boek zorgde ervoor dat ik nog steeds, járen na het lezen ervan, geïnteresseerd blijf in het onderwerp. Het ook voor een leek goed leesbare boek uit '94 is nog te koop in de Ramsj voor 5 euro zag ik.
OK, stokje weer terug, en deze keer vergeet ik niet 24 uur in de ijskast te zitten. Omdat ik het vorige keer vergat, maak ik er nu 48 uur van.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 12/10/2009 17:02 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 8 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:PaulvDatum:12-10-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4417.8
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Goh,interessant om dat te vernemen met dat afwijkend dna.
Ik heb vroeger dat boekje van Lewis Thomas gelezen,´de vele levens van een cel´,vertaald door Midas Dekkers en ingeleid door Dick Hillenius.Boeide me toen ook enorm.
Ok,dat is wel goed dat je even een pauze neemt.
Ik heb nl een rekenopgave en die zou jij wel snel kunnen oplossen vermoed ik.
Groet,Paul


Bericht 9 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:PaulvDatum:13-10-2009
 Aan:AllenMsgID:4417.9
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Ik zie nu dat die informatie over die mitochondrien precies op blz 1 van dat boek van Thomas staat.(1974) Dat herinnerde ik me toch niet meer.
Paul


Bericht 10 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:PaulvDatum:15-10-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4417.10
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ik had gereageerd op die advertentie van dat boek maar hoorde maar niks dus ik dacht dat het wel een winkel zou zijn die al lang failliet was inmiddels maar tot m´n verbazing krijg ik al gelijk vandaag het boek in de bus,zonder enige emailbevestiging.
Nou ja 6,75 voor de verzendkosten ed daar is nog net overheen te komen....
Ben ook weer wat in dat andere boek dat ik nog had aan het lezen :-)
Groet,Paul


Bericht 11 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:PaulvDatum:15-10-2009
 Aan:AllenMsgID:4417.11
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Er zit een ´postzegel´ van 6,75 op terwijl het tarief toch 2,64 is .....?


Bericht 12 van 12

NL Computer Forum ~ Bits & Bytes
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-10-2009
 Aan:PaulvMsgID:4417.12
 Onderwerp:Raadseltje 11Forum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
Hé wat leuk dat je dat boek besteld hebt. Ben benieuwd wat je er van vindt.
Ik vond vooral de voorbeelden die hij hier en daar geeft (bijvoorbeeld over malaria en sikkelcel anemie), erg boeiend.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage