Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

490 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 00:30:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Starten, lopen ... !  (gelezen 12917 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Starten, lopen ... !
« Gepost op: 19 december 2009, 09:56:35 »
Vanmorgen in alle vroegte moest mijn dochter naar haar werk. Om half zeven trok ik de beschermhoes van onze auto. Ondertussen zat dochterlief aan het ontbijt, maar dat hield ik wel in petto voor als ik terug was. Het was niet ver.

Het vroor heel stevig. Hier vlakbij de kust toch nog tien graden onder nul. Dus draaide ik de contactsleutel bedachtzaam om. Niet lang doorstarten. Die accu is steenkoud. De startstroom is een hele dikke 100 Ampère. Dus na de eerste poging even wachten tot de hitte van de eerste poging door de accu is heengetrokken.

Maar tot mijn verrassing startte de motor na de eerste twee omwentelingen al meteen! Jaja, dat is wat de moderne techniek ons brengt. Elektronische ontsteking brengt een ongelooflijke krachtige vonk. En de gecombineerde aansturing vanuit een CPU van de ontsteking en de brandstofinspuiting past zich zelfs aan zulke winterse omstandigheden perfect aan met wat extra brandstof en andere tijdstippen voor de ontsteking en inspuiting.

In landen met hele strenge winters hebben auto's een kleine verwarming in het motorblok en ergens voor uit de grille steekt een stekker naar buiten. Die prik je bij thuiskomst in de garage aan de stroom en dan start de boel 's morgens wel.

Als automobilist sta je daar niet bij stil, maar geloof me maar. In een beetje auto zit tegenwoordig een complete PC. Hij heeft alleen geen toetsenbord en beeldscherm. Maar als je er een laptop aanhangt en het kabeltje plus software zou hebben (die de fabrikant vanzelfsprekend niet uitdeelt) wil je niet weten wat je ermee kan.

Ik was meer dan tien jaar geleden laat in de herst op een testbaan in Spanje. Het was daar namelijk nog aardig weer, zodat er doorgewerkt kon worden. Als je eerst de slakken van die twintig meter speciaal asfalt bezemde dan.

Er waren een paar turbo's bij met automaat. Eentje knalde onder volle acceleratie in de geluidproef terug naar de eerste versnelling. Oh donders, wat is dan ineens die meetvlakte van 30 bij 30m meter met een ruime aanrij en uitloopstrook een postzegeltje. Wat een kanon, die auto.

De ontwikkelingsingenieur pakte zijn laptop en een kabeltje. Vervolgens werd het punt waarop dat schakelen was geprogrammeerd simpelweg ver buiten bereik gezet. "Zo!," zei de man met een wel erg vette grijns, "nou gebeurt er niks meer!" Deze turbo met automaat was ook zonder dat terugschakelen bepaald geen kattepis.

Met de modernste auto's is elektronische tractie controle ook al ingeburgerd. Dat is vandaag bepaald geen overbodige luxe voor zo'n auto.  Allemaal via dat CPU-tje, die slimme computer onder je dashboard ... .

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers