Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 10:52:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Router voor glasvezel  (gelezen 18209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Router voor glasvezel
« Gepost op: 2 januari 2010, 18:06:09 »
Hoi allemaal,

En nog de beste wensen voor 2010.

Ook het dorp waar ik woon gaat met zijn tijd mee, en omdat ik daaraan meedoe heeft ons huis sinds kort een aansluiting op glasvezel. Dat is mooi.

Minder mooi is dat ik iets over het hoofd gezien had. Op dit moment loopt mijn internet verbinding nog via ADSL, langs een Zyxel ADSL modem/router, via een devolo homeplug netwerk naar alle computers in mijn huis. En dus Zyxel ADSL modem/router, die is dus het probleem - want die kan niet worden aangesloten op het glasvezel internet signaal.

Ik heb dus een nieuwe router nodig. En wel eentje die geschikt is voor de snelheden van glasvezel. Maar het moet geen draadloze te zijn. En vooral dat laatste is lastig, want de website die ik bekeken heb lijkt wel uitsluitend draadloze routers aan te bieden. En bovendien een enorme selectie, met verschillende prijzen en niets in de beschrijving wat die prijsverschillen lijkt te rechtvaardigen.

Hoogste tijd dus voor een bezoekje hier. Wat is een goed en betaalbaar type router voor mijn toepassing. En waar kan ik die bestellen (met snelle levering) of ophalen - want het ADSL abonnement is al opgezegd, dus ik wil heel graag zo snel mogelijk de nieuwe apparatuur in huis!

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2010, 19:03:08 »
Hoi Hugo,

Een goed nieuwjaar gewenst! Met supersnelheden enzo ;)

Ik heb dus een nieuwe router nodig. En wel eentje die geschikt is voor de snelheden van glasvezel. Maar het moet geen draadloze te zijn. En vooral dat laatste is lastig, want de website die ik bekeken heb lijkt wel uitsluitend draadloze routers aan te bieden.

Ik denk dat je van anderen nog wel concrete suggesties krijgt, maar wat ik mij alvast zat te bedenken: je hóeft natuurlijk de draadloze verbinding van zo'n router/modem/of-hoe-heet-zo'n-ding niet per se te gebruiken. In mijn huidige Zyxel modem zit het ook, maar het staat uit. Ik gebruik alleen de 4 vaste netwerkaansluitingen. In mijn nieuwe Siemens/Gigaset router die ik eerdaags hoop te krijgen (ik stap over naar een andere provider) ga ik hetzelfde doen (draadloos blijft uit, ik gebruik alleen de 4 vaste netwerkaansluitingen).

Wellicht dat het tegenwoordig lastig is om nog een modem/router te vinden zónder wireless--da's praktisch standaard.

Heeft je nieuwe provider geen suggesties voor je? (Beetje vreemd eigenlijk als je dat helemaal zelf moet uitzoeken) ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2010, 21:12:32 »
Heeft je nieuwe provider geen suggesties voor je? (Beetje vreemd eigenlijk als je dat helemaal zelf moet uitzoeken) ;)
Zij hebben me een website gegeven (www.glasvezelwinkel.nu). Waar ik dus die veel te grote selectie van routers vond. En een telefoonnummer dat de vier keer dat ik vandaag geprobeerd heb niet werd opgenomen. Morgen vast ook niet, dus dat wordt dan pas maandag :(

Mijn ADSL abonnement is opgezegd per 4 januari, dus vandaar dat ik hoop via jullie wat eerder antwoord heb.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2010, 22:04:09 »
Hoi Hugo,
 
Welk modem gaan ze leveren? En is het wel zeker dat dat alleen een modem is?
 
Geef anders (desnoods via een privé bericht) even door welke kabelaar het betreft, zodat ik op hun site mee kan kijken.
Wat wordt de bandbreedte van het glas?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2010, 22:17:43 »
Hoi Michel,

Ik wist niet dat zo'n apparaat voor glasvezel ook nog modem heet. Maar het apparaat dat nu in de meterkast hangt is van Genexis (althans, dat staat op de buitenkant). Een type- of serienummer heb ik niet kunnen vinden.

Signaal wordt geleverd door XMS. http://www.xmsnet.nl/

Snelheid is 50 MBps; tegen meerprijs kan ik ook 100 MBps nemen; wellicht wel handig als de router daar alvast op voorbereid is.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2010, 01:14:48 »
Hoi Hugo,
 
Modem is welbeschouwd de goede term niet, Gateway of Fibreport is beter. Maar in de volksmond wordt het nog steeds een modem genoemd. De leverancier noemt het lekker informatief een Genexis device.
 
Is het dit ding ?


 
Zo ja die 4 poorten zijn verschillende Vlans, en dit kassie heeft geen router/switch mogelijkheden ingebouwd.
 
Die homeplugs van jou zijn eigenlijk de bottleneck voor de snelheid, dus als je die wilt blijven gebruiken (al het netwerkverkeer via een Dlan plug bij de router), dan is een matige 100 mbps router goed genoeg. Ondanks dat veel routers gespecificeerd worden met een 10/100 wan-poort blijkt in de praktijk dat ze lang niet aan die snelheid komen.
 
Maar ik zou zeker - al is het maar voor toekomstig gebruik - ook Wlan overwegen. Is toch wel erg handig, en tegenwoordig goed te beveiligen. En wil je ook echt 100 mbps over de wan poort kunnen verzetten, dan kom je in een wat hogere prijsklasse uit. Dan is de (zeer snelle) Draytek Vigor 2130n misschien wel wat KLIK. Kan je later als je toch van homeplugs af gaat zien een Gigabit netwerkje opzetten, en de Wan poort haalt gegarandeerd 100 mbps (Draytek zegt 800 mbps, maar dat neem ik met een snufje zout). Het kassie heeft erg veel mogelijkheden en is daardoor wat duurder (155-175 euro).
 
 
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2010, 10:25:15 door Ronald »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2010, 01:31:23 »
Hmm, nee. Is niet dezelfde. De mijne ziet eruit zoals (KLIK) deze. Alleen staan er op die site een heleboel types die er allemaal hetzelfde uitzien en ik heb geen idee welk type ik heb.

Mijn homeplugs zijn overigens gemengd. Ik heb een paar hele oude van 11 MB/s, een paar nieuwere van 85 MB/s en vorige maand drie bijgekocht van 200 MB/s. Dus het lijkt me dat ik in elk geval vanaf twee computers wel de maximale snelheid zou moeten kunnen halen.

Draadloos heb ik ooit geprobeerd, maar weer teruggebracht. Met de zender beneden in de meterkast bleek het signaal twee verdiepingen hoger op mijn werkkamer nauwelijks meer te ontvangen. Daarna ben ik op Devolo overgestapt en nooit spijt gehad.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2010, 13:10:01 »
Hoi Hugo,
 
Ik denk dat je toch beter eerst even kunt nagaan welk type er geleverd is, en hoe het ding geconfigureerd is. Het model van jouw plaatje komt in meerdere smaakjes, met of zonder routing mogelijkheden:

Four routed / switched data ports.
The four data ports can operate in switched or routed mode. This can be configured by the network operator on
a  per port basis. Management of the routed ports by the end-user is supported via an easy web-interface.

 
Als een of meer poorten routed is, heb je met de 218M (die tevens een dhcp server aan boord heeft) en een homeplug verder niets nodig. Je zet gewoon de snelste plug op die poort en klaar. Maar mogelijk heb je het model 118 zonder de routing mogelijkheden, en dan heb je zeker een router nodig.
 
HIER een aardig grafiekje met daarin de gemeten Wan snelheid versus prijs van diverse routers. Ieder ikoontje geeft in een tooltip kort de prijs, snelheid en type weer. Klik je er op, dan krijg je de detail-info. De parameters voor deze grafieken zijn aanpasbaar, erg handig! Deze site heeft nog veel meer info en is de moeite waard om even in te duiken. Je zal zien, dat als je de optie wlan wegvinkt, de spoeling nogal dun wordt.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2010, 13:28:16 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2010, 13:19:58 »
Hoi Hugo en Michel,

Er moet toch ergens een typeplaatje zitten lijkt me, misschien aan de achterkant.
Heeft dat ding geen web-based menu voor de instellingen zoals een ADSL router?


groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 13:31:46 »
Dag Peter,

Citaat
Heeft dat ding geen web-based menu voor de instellingen zoals een ADSL router?
Volgens de specs wel.
 
Hugo kan zijn notebook er even aan prikken, en op Dhcp zetten. Dan zou hij mogelijk via het gateway adres (als hij er al een krijgt) de verdere info via de web-interface kunnen uitlezen, vermits er geen onbekend wachtwoord op zit.

Anyway, krijgt hij via welke poort dan ook een IP adres toegewezen, dan heeft het ding een dhcp server actief, en is het vrijwel zeker ook een routed poort.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #10 Gepost op: 3 januari 2010, 14:33:54 »
Hoi Hugo en Michel,

Er moet toch ergens een typeplaatje zitten lijkt me, misschien aan de achterkant.
Heeft dat ding geen web-based menu voor de instellingen zoals een ADSL router?


groeten, Peter
Het apparaat is door de monteur in de meterkast geplaatst en van een verzegeling voorzien. Ongetwijfeld zit dat typeplaatje er, maar ik heb er dus niks aan.

Ik zal het advies van Michel opvolgen om mijn laptop er direct op aan te sluiten en te kijken wat er gebeurd. Goede kans dat ik zo terug ben met meer beginnersvragen, want van al dat gepraat over Dhcp en gateway adressen en zo begint het me alweer te duizelen. Ja, ik ken de termen en als je me zegt hoe het moet zeg ik vast "Oh ja, nu weet ik het weer", maar het blijft niet mijn pakkie-an ;)
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #11 Gepost op: 3 januari 2010, 14:45:30 »
Dag Peter,
Volgens de specs wel.
 
Hugo kan zijn notebook er even aan prikken, en op Dhcp zetten. Dan zou hij mogelijk via het gateway adres (als hij er al een krijgt) de verdere info via de web-interface kunnen uitlezen, vermits er geen onbekend wachtwoord op zit.

Anyway, krijgt hij via welke poort dan ook een IP adres toegewezen, dan heeft het ding een dhcp server actief, en is het vrijwel zeker ook een routed poort.

Ik zit nu op de koude tegels in de gang, met mijn laptop verbonden met internet via de glasvezel. Dat werkt dus alvast.

De informatie die ik van XMS kreeg spreekt dit ook niet tegen, die zeggen dat er standaard 1 computer zonder beveiliging kan worden aangesloten, maar dat voor meer computers en/of beveiligde verbinding een router moet worden gebruikt.

Via netwerkverbindingen / status / ondersteuning zie ik dat er door dhcp een adres is toegekend, en ik zie een adres, subnet masker en gateway adres. Hoe kan ik deze info nu gebruiken om in het menu te komen?
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2010, 15:31:03 »
Hoe kan ik deze info nu gebruiken om in het menu te komen?
Probeer het gateway adres eens.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2010, 15:37:19 »
Probeer het gateway adres eens.
Intikken als internet adres bij mijn browser? Ga ik proberen.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2010, 16:00:43 »
Intikken als internet adres bij mijn browser? Ga ik proberen.
Hmmm, niet dus. Als ik dat doe, dan stuurt IE het naar Google. Heb ik niets aan.
Hoe en waar moet ik dan wel "het gateway adres eens proberen"?
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP