Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:36:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Router voor glasvezel  (gelezen 18213 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #15 Gepost op: 3 januari 2010, 16:52:36 »
Hmmm, niet dus. Als ik dat doe, dan stuurt IE het naar Google. Heb ik niets aan.
Hoe en waar moet ik dan wel "het gateway adres eens proberen"?
Jammer, dat bedoelde ik dus.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2010, 17:33:37 »
Hoi Hugo,
 
Citaat
Als ik dat doe, dan stuurt IE het naar Google.
Tik in de ADRESBALK van Internet Explorer het IP adres dat bij Gateway staat: Http://xxx.xxx.xxx.xxx
 
Als er een webinterface actief is, zou je kunnen inloggen, en anders moet je een pagina niet gevonden fout krijgen. Je gaat naar Google als je iets dergelijks in de Google zoekbalk tikt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2010, 18:43:41 »
Hoi Hugo,
 
Doe de Dlan plug die nu in de oude modem/router zit eens in de poort van de gateway waarmee je zojuist contact met internet kreeg, en kijk eens boven.
Nooit geschoten is altijd mis.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2010, 20:49:55 »
Hoi Hugo,
 Tik in de ADRESBALK van Internet Explorer het IP adres dat bij Gateway staat: http://xxx.xxx.xxx.xxx
 
Als er een webinterface actief is, zou je kunnen inloggen, en anders moet je een pagina niet gevonden fout krijgen. Je gaat naar Google als je iets dergelijks in de Google zoekbalk tikt.
Hoi Michel,

Je gaat ook naar Google als je alleen de xxx.xxx.xxx.xxx intikt, zonder http:// ervoor. Wist ik niet, weet ik nu wel.

Kennelijk geen webinterface, want ik krijg mét http:// ervoor inderdaad die pagina niet gevonden fout. En eerder vandaag had ik ook al gekeken of ik een telnet verbinding kon maken (Start / Uitvoeren / telnet en dan de opdracht 0 xxx.xxx.xxx.xxx), maar dat lukte ook niet.

Je andere suggestie heb ik intussen ook geprobeerd. Kabel uit de laptop, in de homeplug - en toen had ik boven geen verbinding meer. Herstellen lukte ook niet, omdat de computer er niet in slaagde een IP adres te krijgen. Ik weet er niet veel van, maar volgens mij betekent dit toch echt dat er geen router in het kastje zit verstopt.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #19 Gepost op: 3 januari 2010, 21:31:04 »
Dag Hugo,
 
Citaat
maar volgens mij betekent dit toch echt dat er geen router in het kastje zit verstopt
Lijkt mij een terechte conclusie. Wel een dhcp server, maar geen router, of de routing functionaliteit is uitgezet.
 
Routertje aanschaffen dus. Heb je al naar die site gekeken?
 
Zonder Wlan, komt er niet veel soeps uit, maar kies je een router met Wlan mogelijkheid dan is DEZE snel genoeg en leuk geprijsd. HIER kan je nog wat info en gebruikerscommentaar lezen en hem bestellen voor 78 euro. Zet je de wLan gewoon uit (of geniet er van in de tuin of huiskamer met een toekomstig netbookje..)
 
Citaat
Je gaat ook naar Google als je alleen de xxx.xxx.xxx.xxx intikt
Ach ja, da's waar ook. Ik heb zoeken van de adresbalk standaard uit staan.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #20 Gepost op: 3 januari 2010, 21:42:17 »
Hoi Michel,

Bedankt! Ik heb de router die jij suggereert besteld. Hopelijk komt hij snel, want anders zit ik straks zonder internet...

Nog even voor de duidelijkheid, die router sluit ik dan gewoon aan op poort 1 van mijn "modem" en die andere drie uitgangan van het "modem" heb ik helemaal niet nodig?

Groetjes, Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #21 Gepost op: 3 januari 2010, 21:57:41 »
Hoi Hugo,
Citaat
Nog even voor de duidelijkheid, die router sluit ik dan gewoon aan op poort 1 van mijn "modem" en die andere drie uitgangan van het "modem" heb ik helemaal niet nodig?
Dat kan ik zo niet zeggen. Het hangt geheel af van de configuratie van het ding. Die 4 poortjes zijn - als ik de spec's van het juiste apparaat gezien heb - onafhankelijk te configureren. Wat de leverancier heeft ingesteld kan ik natuurlijk niet weten.
 
Maar de poort die werkte toen jij jouw notebook er direct op prikte is vrijwel zeker de poort die je ook met de Wan poort van de router moet gebruiken.
 
Mogelijk vereist het instellen van de router een aantal gegevens van de leverancier. Heb je die nog niet gekregen, ga daar dan vast achteraan.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #22 Gepost op: 3 januari 2010, 22:06:56 »
Morgen zijn ze weer per telefoon bereikbaar, dan ga ik ze bellen.

Bedankt voor al je hulp!
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #23 Gepost op: 5 januari 2010, 12:52:26 »
Hoi allemaal,

De router is zojuist aangekomen, en na een installatie die niet al te lastig was hebben we nu weer een gewone internet verbinding. Sinds zondagavond hadden we geen ADSL meer, maar het bleek dat we toch konden internetten - zolang we maar nooit meer dan één computer tegelijk aan het "netwerk" verbonden hadden (dus óf de computer uit, óf de netwerkkabel lostrekken). Erg omslachtig... En nu kan ik gelukkig weer met alle computers tegelijk online!

Ik heb nog wel een paar vervolgvragen.
1. De wLan heb ik (althans voorlopig) nog aan staan. In kamers dichtbij de meterkast werkt het goed; verder weg moet ik nog testen. Maar wat is nu de snelheid van die wLan? Ik kon daar op de verpakking en in de documentatie van de router niets van vinden.
2. Raden julie me aan om de wLan te gebruiken op de computers die dat kunnen (m.n. de laptops) en die in kamers staan waar ik bereik heb, of kan ik beter gewoon álle computers op het "bedrade" homeplug netwerk aansluiten?
3. Is het ook mogelijk om een laptop via zowel de wLan als de ethernet aansluiting (dus tegelijk) aan te sluiten? Zo ja, heb ik daar wat aan (gebruikt hij ze bv beide voor een extra snelheid)?
4. Als een laptop via wLan verbonden is, kan ik dan gewoon iets naar de (via homeplug aangesloten) printer sturen, of moet de laptop daarvoor dan zelf ook met ethernet / homeplug verbonden zijn?
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #24 Gepost op: 5 januari 2010, 13:11:55 »
Ik heb overigens zojuist even met een laptop op uitzending gemist door het huis gelopen. Kennelijk is de kwaliteit van de huidige wLan apparatuur beter dan toen ik het de eerste keer testte, want ik had nu overal bereik. In mijn werkkamer was de signaalsterkte wel afgenomen tot "Laag" (2 streepjes), maar er was nog wel verbinding.

Zo'n lage signaalsterkte, wat houdt dat nu eigenlijk in? Wordt dan de effectieve snelheid lager? Bestaat de kans dat af en toe, bijv bij atmosferische storingen of zo, de verbinding wegvalt? Of betekenen die twee streepjes niets anders dan "de verbinding is nu nog prima, maar je moet niet nóg verder weggaan"?
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #25 Gepost op: 5 januari 2010, 15:12:00 »
Hoi Hugo,
 
Fijn dat het zo probleemloos werkt. Heel wat vragen, ik zal ze proberen van een kort antwoord te voorzien:

>> Maar wat is nu de snelheid van die wLan? <<
 
Hangt van de afstand af. De maximale snelheid is in schone theorie zo'n 300 mbps, maar in de praktijk kan je dat vergeten, en zit je in het ideale geval rond de 80-100 mbps. Moet de 'andere kant' ook wel op de n- snelheid kunnen werken natuurlijk. Meer over de 802.11n standaard HIER.
 
>> Raden julie me aan om de wLan te gebruiken op de computers die dat kunnen (m.n. de laptops) en die in kamers staan waar ik bereik heb, of kan ik beter gewoon álle computers op het "bedrade" homeplug netwerk aansluiten <<
 
Lastig te adviseren. Als mobiliteit een pré is, is draadloos een pré. Als de afstand en de signaalsterkte voor het Wlan signaal goed zijn, is Wlan wel handiger, en kán het sneller zijn dan de wat oudere homeplugs. Ik zou de beste homeplugs aan router en die punten zetten die te ver liggen voor goed Wlan signaal.

>> Is het ook mogelijk om een laptop via zowel de wLan als de ethernet aansluiting (dus tegelijk) aan te sluiten? <<
 
Ja.
 
>> Zo ja, heb ik daar wat aan (gebruikt hij ze bv beide voor een extra snelheid)? <<
 
Nee.

>> Als een laptop via wLan verbonden is, kan ik dan gewoon iets naar de (via homeplug aangesloten) printer sturen <<
 
Jazeker!
 
>> Zo'n lage signaalsterkte, wat houdt dat nu eigenlijk in? Wordt dan de effectieve snelheid lager? <<
 
Ja, die stapelt in trapjes af tot steeds minder bruikbare (en betrouwbare) verbindingen en snelheden.
 
>> Bestaat de kans dat af en toe, bijv bij atmosferische storingen of zo, de verbinding wegvalt? <<
 
Als de verbinding werkelijk op het randje staat, ja. Zeker vocht in huis, in de muren, tussenliggende douchecel enzo kunnen een sterke invloed hebben.
 
>> Of betekenen die twee streepjes niets anders dan "de verbinding is nu nog prima, maar je moet niet nóg verder weggaan"? <<
 
Die twee streepjes zeggen iets over de signaalsterkte, en dat is niet hetzelfde als de signaalkwaliteit. Iha kan je zeggen dat je met twee streepjes op of nog boven de grens zit van een betrouwbare en redelijk snelle verbinding. Maar test dit vooral eens uit door een paar grote bestanden op te halen van Internet, of iets fors te gaan printen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #26 Gepost op: 5 januari 2010, 15:15:10 »
Hartelijk dank voor je antwoorden, Michel!

Nog één vraagje en dan ben je (voorlopig...) van me af. Is er een makkelijke manier om te meten wat de effectieve snelheid van een netwerkverbinding is?
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2010, 15:49:45 »
Hoi Hugo,
 
>> Is er een makkelijke manier om te meten wat de effectieve snelheid van een netwerkverbinding is? <<
 
Wil je puur de snelheid van het Lan meten, dan is het het eenvoudigst om op een pc een mapje te delen, daar een fors bestand in te zetten en het met een andere pc op te halen. Tijd klokken. Bytes omrekenen naar bits en je hebt de throughput in de praktijk.
 
Wil je snelheid van wan (internetverbinding) en lan meten, ga dan naar www.speedtest.nl en test de downloadsnelheid van enkele aangeboden servers. Beter is het om er twee tegelijk te testen en de resultaten op te tellen.
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2010, 16:09:08 »
Oké, bedankt!
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Router voor glasvezel
« Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2010, 13:29:39 »
Hoi allemaal,

Deze keer ben ik hier niet met meer vragen, maar om de door mij geleerde lessen met jullie te delen.

Van de Devolo Homeplug bestaan diverse modellen, met verschillende snelheden: 14 MBit/s, 85 MBit/s en 200 MBit/s. De snelste modellen zijn wit; de minder snelle modellen zijn beide blauw van kleur. Toen ik eind vorig jaar voor met een leverancier belde om te informeren naar compatibiliteit werd mij verteld dat alle snelheden onderling compatibel zijn, en dat de effectieve snelheid wordt bepaald door de traagste in de verbinding.
Intussen weet ik dat dit niet correct is. De blauwe stekkers zijn onderling compatibel en de witte stekkers zijn onderling ook compatibel, maar de blauwe zijn niet compatibel met de witte. Daar ben ik achter gekomen toen ik de net pas geleden aangeschafte witte stekkers op het bestaande netwerk probeerde aan te sluiten...

Ik heb de leverancier gebeld en zij hadden beloofd dat, omdat ik verkeerd was voorgelicht, ik deze keer ondanks het verstrijken van de normale termijn en het geopend zijn van de verpakking de vers gekochte witte stekkers de witte stekkers toch nog terug mag sturen. Maar terwijl ik al bezig was het RMA formulier op de website in te vullen kreeg ik opeens een idee. Onder het motto "niet geschoten is altijd mis" heb ik dit ook direct geprobeerd.

Wat ik heb gedaan is het volgende. De router die ik gekocht heb heeft 4 ethernet uitgangen. Op uitgang 1 had ik al een van de nieuwe witte stekkers aangesloten; ik heb daarnaast op poort 2 een van de oude blauwe stekkers aangesloten. Daarna ben ik zowel via mijn werk computer (witte stekker) als via mijn laptop (wifi tijdelijk uit en aan een blauwe stekker aangesloten) gaan internetten. En wat blijkt - dit werkt gewoon! Weliswaar wordt de "witte" verbinding ietsje trager door het aanwezig zijn van een tweede "blauwe" netwerk op dezelfde stroomkabels (zelfs als dat niet gebruikt wordt), maar het blijft redelijk vlot en het belangrijktse: foutloos werken.

Dus heb ik op dit moment in mijn huis een behoorlijke houtje-touwtje oplossing voor mijn netwerk:
* een router in de meterkast, met een witte en een blauwe homeplug stekker op poorten 1 en 2 en de wLAN ingeschakeld;
* drie laptops die via wLAN verbonden zijn
* een PC en een printer die via de witte homeplug stekkers verbonden zijn
* een PC en een oudere laptop die via de blauwe homeplug stekkers verbonden zijn
En dan heb ik ook nog een paar blauwe stekkers over die ik wellicht kan gebruiken om nu eindelijk de XBox en/of de Wii eens aan het netwerk (en dus aan internet) te verbinden. Of als reserve voor als er ergens iets stuk gaat. En als ik weer eens wat geld over heb, dan kan ik met 1 of 2 stekkers tegelijk de blauwe homeplugs gaan vervangen door de snellere witte modellen, zodat uiteindelijk alle computers de hoogste verbindingssnelheid krijgen.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP