Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

496 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 18:32:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ccleaner  (gelezen 10524 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Ccleaner
« Gepost op: 16 januari 2010, 20:05:21 »
Hoi All,
 
Mag ik jullie mening eens over Ccleaner? Dit is dus een programma'tje wat je pc opschoont. Tijdelijke int. files, cookies, prullenbak, internetcache enz. enz. Ik weet dat met name Michel nooit zo happy was met van die programma'tjes die dingen doen die je ook handmatig kan doen. Maar nu even dit:
 
Ik schoon de pc op van vrienden. Dat blijkt superhard nodig want dat is daar al geen jaar meer gedaan. Het ding is zo traag als een slak en wat er aan onnodige bestanden opgespaard is, grenst aan het ongelooflijke. Pc opschonen hebben ze nog nooit van gehoord. Ze weten net met moeite mail te ontvangen en te verzenden en that's it.
 
Ik installeer op die pc Ccleaner, leg hun uit hoe ze van tijd tot tijd het programma 'de was kunnen laten doen' en denk nu dat ik hun een goede zaak bewezen heb. Is dat wel zo? Of zeg je: wag effuh, dat kan nog veel beter met......  ::)

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Ccleaner
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2010, 22:24:42 »
Hoi Paul
 
CC kan handig zijn voor mensen die niet (willen) weten hoe ze zelf een pc op orde kunnen houden, maar het is beslist geen wondermiddel.
 
Het tooltje mest tamelijk oppervlakkig een flink aantal veelgebruikte caches, systeemmappen en bestandstypen uit. Natuurlijk kan het programma niet veel meer dan dat. Zo zal er op een pc waarvan de gebruiker de digitale duvel en z'n binaire moer overal laat rondslingeren maar erbarmelijk weinig echt opgeruimd worden.
 
Met name de registrycleaner wil nog wel eens tot problemen leiden, dus die dient met voorzichtigheid gebruikt te worden. Net even bij mij getest. Ik heb op deze pc de registry al maanden niet meer aangeraakt. CC vond 31kB aan overbodige sleutels en waarden. Dat is bij een register van 35MB een kleine 0,1%. Niet indrukwekkend. Een eenvoudige registry compact leverde bij mij op hetzelfde register een winst van 4,2 MB op, dat is toch 12%
 
Verder zou ik adviseren de Portable versie op te halen. Dat is handig, want zo'n stand-alone versie kan je vanaf een pen draaien. Een pen met een aantal van dit soort tooltjes is verrekte handig als gereedschapskist. Je kan overigens de submap lang verwijderen, en als je graag Nederlandstalige menu's wilt, dan verplaats je het bestandje lang-1043.dll naar de map waarin CC zelf staat, waarna je de "lang" map verwijdert.
 
Ik zou niet kiezen voor automatische updates of automatisch opstarten met Windows. Dit tooltje zo eens in de paar maanden draaien is voldoende.
 
Ook met cookies verwijderen is het natuurlijk wel uitkijken. Sommige mensen schieten volkomen in de stress als ze zien dat al hun wachtwoordencookies foetsie zijn. Dat zijn dezelfde mensen die echt niet weten hoe ze de belangrijke cookies uit kunnen sluiten van wissen.
 
Zo zijn er nog wel een paar instellingen die je tevoren even goed moet navragen voordat CC gestart wordt, want sommige mensen vinden het helemaal niet fijn als hun Mru's auto-aanvul gegevens, internet geschiedenis, Google Earth locaties, lijst van recente documenten etc plots foetsie zijn.
 
In feite zijn de belangrijkste acties van CC die een pc meer harddiskruimte kunnen geven: Legen van de Temp map, Legen van de internet cache, Legen van de prullenbak, weggooien van Log-files. De overige opties vallen meer onder het hoofdstuk privacy/paranoïa en geven an sich weinig extra lucht.
 
Gaat het om het uitruimen van genoemde caches, temp map enzo, dan kan het ingebouwde XP/Vista/W7 tooltje Cleanmgr dit even goed, en is eenvoudig zelf te configureren:
 
Kies start, uitvoeren cleanmgr /sageset:1 De cleanmanager wordt gestart, en je kan aanvinken wat er zoal geruimd moet worden (kies niet voor comprimeren bestanden).
Vervolgens maak je een snelkoppeling met als inhoud: cleanmgr /sagerun:1 en je hebt je gratis Windows crapcleaner.
 
Zijn juist de privacy issues van belang en wil iemand sporen van gebruik verwijderen (maar lang niet alles..) dan is CC best erg handig, want het scheelt dan aardig wat werk.
 
Maar de kern van de zaak is en blijft: Als de gebruiker zijn pc leert beheren (beheersen), is er geen tooltje wat daar tegenop kan.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ccleaner
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2010, 22:45:26 »
Hoi Don,

Citaat
Het ding is zo traag als een slak en wat er aan onnodige bestanden opgespaard is, grenst aan het ongelooflijke.
CCleaner kan wel eens handig zijn om wat overbodige gegevens of soms oude/foute register verwijzingen op te ruimen. Met de Windowstools CLEANMGR en DFRG.MSC (defragmentatie) ruim je ook het overgrote deel op.
Ik betwijfel of de computer er sneller van wordt.
Kon jij dat merken?


groeten, Peter

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Ccleaner
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2010, 22:57:30 »
Peter, zelden dat de pc door Ccleaner weer duidelijk merkbaar sneller wordt. Maar zoals Michel al aanhaalde, het verwijdert  ook 'voetsporen in de sneeuw' en bepaalde pc-bezitters vinden dat nu eenmaal prettig;-)

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Ccleaner
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2010, 23:03:53 »
Hoi Michel,
Een aantal van jouw hints voer ik al diverse jaren uit. (zei hij trots;-) Ja, ook ik loop altijd met de stick (pen) op zak als ik iemand bezoek om naar zijn/haar pc te kijken. Ccleaner werkt vanaf de stick trouwens ook prima. Zo ook regclean, ewido, Combofix, Malwarebytes, HjackThis en wat al niet meer. Recuva alleen op aandringen;-)

Als ik Ccleaner achterlaat, leg ik o.a. uit wat er met hun cookies gebeurt en wat het überhaupt is. Dus morgen internetbankieren? Dan zal de gebruikersnaam en/of rekeningnummer opnieuw moeten worden ingevuld. En dat hokje tevens weer aanvinken als je de gegevens slechts een keer wilt invullen. En zo zijn er nog meer zaken om rekening mee te houden inderdaad.
Automatisch opstarten vanuit Windows heeft met geen enkel programma mijn voorkeur. Behalve dan het gebruikelijke spul.
 
Citaat
Google Earth locaties, lijst van recente documenten

Mensen die zich daar mee bezighouden zijn veelal al beter op de hoogte van pc opruimen e.d. Bij die lieden kom ik niet zo vaak. ;)
 
Citaat
Kies start, uitvoeren cleanmgr /sageset:1

Ik neem aan dat rechter muisklik op je harde schijf / Eigenschappen / Schijfopruiming hetzelfde is? Zo ruim ik voor mezelf meestal op. En inderdaad zonder comprimeren.
Don/Paul  ::)

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ccleaner
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2010, 23:31:23 »
Ik heb op deze pc de registry al maanden niet meer aangeraakt.
Weet je, ik snap dit niet. De vorige laptops van mijn groep internationals hebben vijf jaar gedraaid. Dat was twee jaar meer dan de ongeschreven standaard. Toen zat de harde schijf vol tot op de rand, maar ze bleven draaien en goed ook. Aan de registry hebben we nooit gezeten. Ook hier thuis zit ik daar nooit aan.

Gaat het echt fout, dan zet ik de image terug en dan is "men" nog wel een weekje bezig om de boel weer naar wens te krijgen. Dat stemt wel tot enige reflectie of simpel gezegd: daar trapt men geen twee keer in.

Het doet me ook denken aan de tijd dat we op de motorclub een heel stel lichte motorfietsjes hadden. Iedereen zat aan de kettingspanner van de nokkenasketting te draaien. Bij zo'n 30.000 kon er dan een nieuw kettinkje in. Die waren niet duur, maar het was wel wat werk. Ik heb alleen het voorgeschreven werk gedaan. Nooit een ketting vervangen. En geloof me maar: ik haalde er alles uit wat erin zat. Fantastische motorblokjes!

De bekende kreet luidt: If it ain't broke, don't fix it (als het niet kapot is, ga dat dan niet repareren). 8)

Ik weet wel: zo simpel is het niet altijd. Maar toch: bezint eer ge begint!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Ccleaner
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2010, 23:50:58 »
Hoi Don,

>>Zo ook regclean, ewido, Combofix, Malwarebytes, HjackThis en wat al niet meer.<<
O, je gebruikt daarnaast ook nog andere proggies. Dat klinkt al beter.
Ewido ook nog? Dat was inderdaad een prima programma maar is een aantal jaar geleden overgenomen door AVG en voortgezet onder de naam AVG-AS. Sinds deze overname heb ik 't niet meer gebruikt, ook door de komst van MBAM .

groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Ccleaner
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2010, 23:57:49 »
Hoi Don,
 
Citaat
Ik neem aan dat rechter muisklik op je harde schijf / Eigenschappen / Schijfopruiming hetzelfde is?
Bijna, en dus nee. Met de standaard snelkoppeling schijfopruiming start je een niet geconfigureerde schijfopruiming, en het aantal keuzes voor opruimen is vrij beperkt. De verschillen zijn de volgende:
 
1: Met cleanmgr /sageset:1 kan je flink wat opties meer instellen, die je vervolgens met cleanmgr /sagerun:1 kan uitvoeren. (zie afbeelding)
2: Zo'n snelkoppeling start schijfopruimen ook direct, je krijgt dus geen extra vragen meer.
3: Cleanmgr /sagerun:1 kan je dus ook in de taakplanner opnemen, bij mij start dat ding eens per week 's nachts en doet dat inmiddels bijna 10 jaar zonder problemen
4: Je kan op deze manier ook verschillende instellingen gebruiken voor cleanmgr (schijfopruiming), bijvoorbeeld sageset:1 en sageset:2 sommigen hebben daar een doel mee voor ogen. Ik vink (op comprimeren na) gewoon alles aan.
 
Wat ook kan is: rechtsklik op schijfopruiming, eigenschappen en achter cleanmgr toevoegen sagerun:1 (als je natuurlijk eerst even een sageset:1 hebt aangemaakt).
 

 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Ccleaner
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2010, 00:06:07 »
Hoi Just,
 
Citaat
Weet je, ik snap dit niet.
Je bedoelt dat uitmesten van het register met een standaard cleanertool eigenlijk niet nodig is? Mee eens!
 
Alleen als ik een computer gekloond heb naar andere hardware en handenvol inmiddels verborgen drivers heb verwijderd of van zo'n notebook volgestampt met reclamesoftware heel veel software heb moeten dumpen, dan is een goede registry cleaner wel eens een voordeel, omdat je dan écht het resultaat kan merken. Zo heb ik wel eens registers van 45 MB terug gebracht naar 19 MB met cleanen en comprimeren. Maar daarna kan je er in de regel gewoon beter vanaf blijven.
 
En áls je al zo'n cleaner gebruiken wilt kan je beter verdraaid goed weten wat er wel en niet opgeruimd behoeft te worden want bij regelmatig gebruik veroorzaken ze vaker een probleem dan dat ze er een oplossen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Ccleaner
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2010, 11:02:29 »
Michel,
 
Citaat
Met cleanmgr /sageset:1 kan je flink wat opties meer instellen
Tja, als je het zo stelt. Ik ga het voor mezelf eens installeren op die manier. Wie weet is het ook wat voor 'on the road' maar ik wil er even mee vertrouwd raken. De todos modos, gracias wederom. :)

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Ccleaner
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2010, 18:25:58 »
Interessante discussie, kunnen we niet een aantal van die onderhoud programma's voor de USB stick samenstellen en die in een .zip bestand op dit forum plaatsen, als we dan toch bezig zijn...?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit