Beste mensen,
Voorgeschiedenis: sinds 2000 heb ik bij CS gezeten via een inmiddels hoogbejaarde aldi-bak; LAN-verbinding via athome/ziggo. Nu CS met software en al ophoudt mag ik (net als Marie-Josee) zien hoe ik mijn mailarchief red, dat wordt oeverloos knippen en plakken. Maar het gaat om iets anders.
Ik had via jullie instructies Outlook Express zo ingesteld dat er ook een account was voor mijn CS-mail. Daarmee ontving ik althans mijn CS-mail in Outlook Express, verzenden lukte nooit maar dat kon me weinig schelen want daar gebruikte ik toch altijd de CS-software voor. De foutmelding bij verzenden was waarschijnlijk dezelfde als die ik nu krijg, als ik Telfort probeer in te stellen: namelijk dat poort 25 voor verzenden geblokkeerd is. En nu wil ik het wel graag oplossen, want straks heb ik geen CS-software meer en moet ik me met outlook redden.
Eerst maar even de foutmeldingstekst (die op internetforums in allerlei varianten te vinden is):
"Het maken van een verbinding met de server is mislukt. Account: 'pop3.telfort.nl', Server: 'smtp.telfort.nl', Protocol: SMTP, Poort: 25, Beveiligd(SSL): Nee, Socket-fout: 10060, Foutnummer: 0x800CCC0E"
Er worden her en der verschillende oplossingen aangedragen, waaronder een voor mij veel te ingewikkeld microsoft-verhaal.
Eentje die warempel leek te werken, was dat mijn oude AV-free virusscanner de inkomende mail wel, maar de uitgaande mail niet checkte. Standaard staat dat blijkbaar niet aangevinkt. Toen ik maar eens aanvinkte dat hij voortaan uitgaande mail ook moest checken, bleek dat ik met mijn CS-mailaccount mail kon verzenden via outlook express. Dat is mooi.
Maar het rare is, dat het met mijn Telfort-account nog niet lukt. Dat is vooral raar omdat bij de mailaccountinstellingen van zowel CS als Telfort staat dat mail via poort 25 moet worden verzonden (Of zit daar juist de clou?) CS lukt wel, Telfort blijft de foutmelding geven.
Juist hierom geloof ik nog steeds dat het bij Telfort ook met een simpele instelling goed zou moeten komen - en zie ik weinig in ingewikkelde suggesties voor oplossingen die elders op forums aangedragen zijn.
Ik ben bij de mailinstellingen gaan kijken wat er verschillend was tussen CS-account en Telfort-account. Toen zag ik eerst dat bij de verbindingen mijn Telfort nog op alleen-inbellen stond, maar dat heb ik aangepast en er staat nu vrolijk "Beschikbaar", dus hij wil via LAN. Verder kom ik eigenlijk niet.
Mijn instellingen voor Telfort zijn gewoon zoals ze het me hebben verteld. En pop3-mail komt ook binnen, dus dat zit goed. Ik weet alleen niet waarom poort 25 niet wil. Juist omdat diezelfde poort 25 nu wèl functioneert als ik CS-account benut.
Ik heb er (te) weinig verstand van maar hoop dat iemand van jullie het snapt. Suggesties zijn zeer welkom. Bedankt vast!
Vriendelijke groet van Leonard