Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:47:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Twitter: Zinnig of Onzinnig??  (gelezen 21687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Gepost op: 20 januari 2010, 12:30:43 »
In een verloren moment heb ik me maar eens gestort op Twitter. Iedereen twittert
er tegenwoordig vol op los tot tal van bewindslieden aan toe. In zo'n geval moet ik daar dan het mijne van hebben.

Nou heb ik persoonlijk wel een beetje genoeg van de sociale netwerksites zoals Hyves.
Daar heb je niet zoveel aan, vind ik persoonlijk. Het naarste is nog dat je er niet
gemakkelijk vanaf komt. Maar daar heb je dan nu de Suicidemachine voor. Jakkes, wat een
naam ... .

Maar goed. We gaan weer terug naar Twitter. Het aanmelden bij Twitter is de kunst niet.
Dat is gelijk aan wat je elders moet doen.

Twitter noemen ze een microblog. Dat is het ook. Maar het is tegelijk voor de
leek een naam waar je niks mee kan. Ik zal het uitleggen. Een blog is een dagboek op
Internet. De naam is een samenvoeging van het Engelse "Weblog" Web van World Wide Web en
Internet en Log van een logboek/ dagboek.
Het mooie van zo'n blog is dat de vormgeving al vast ligt. Een nieuw berichtje is een
kwestie van rammelen op je toetsenbord en doorzenden.

Twitter is hetzelfde, maar dan heel klein. Vandaar dat microblog. 140 tekens klein om precies te zijn. Eén zin, zeg maar. Een korte kreet met een link. Dat is het. Maar dat is ook de kracht. Geen
geleuter en to the point! Die korte berichten noemen ze Tweets. Als er een link inzit
worden die automatisch verkort, zodat ze niet een heel stuk van die 140 tekens opvreten.

Na het aanmelden kan je opgeven wie je wenst te volgen. Dat betekent dus ook dat je langs
die weg precies kan uitzoeken wat je wel of niet binnen wilt trekken aan nieuws. Geen
kans op Spam en troep!

Omgekeerd kunnen anderen jou gaan volgen en desgewenst ook reageren. Dat zou natuurlijk
tot gedonder kunnen leiden. Maar daar heb ik tot op heden nog geen last van.

Ik volg nu wat lieden in de fotografie-hoek. Die komen met regelmaat met leuke ideeen of
interessante links. Daarnaast volg ik het blad ComputerIdee. Dat vind ik iets minder
interessant. Wel echt weer nuttig is Buienradar. Als ik veel de deur uit zou moeten zou
een Twitter met file informatie me ook wel wat lijken.

En dan heb ik ook nog wat mensen in de persoonlijke hoek, die ik volg. Dat heeft dan meer sociale waarde. Dat kan je niet echt nuttig noemen.

Als programma's gebruik ik Gwibber onder Ubuntu Linux en Tweetdeck onder Windows. Beide
kan je minimaliseren. Als het dan een nieuw bericht (een Tweet) binnenkomt krijgt je een
korte "pop-up".

Je kan zelf natuurlijk ook een Tweet maken. Van de berichten die ik hier op het Forum
post maak ik op mijn eigen account jvecht een Tweet met de link naar het bericht. Mocht
je nou bijvoorbeeld die berichten van mij wel aardig vinden, dan kan je mijn publikaties
zo op de voet volgen.
Zo kan je bijvoorbeeld ook reclame maken.

En wat is nu de zin? Voor mij is dat het binnentrekken van informatie op een handige
manier. Aan de 140 tekens beperking zit het voordeel dat dat dwingt tot een samenvatting
en via de vaak aanwezige links kan ik dan meer te weten komen. Door het kunnen kiezen van
wie ik volg kies ik het soort informatie.

En wat is dan de onzin? Ik lees net dat Bill Gates nu ook twittert. Dat soort lieden zie
ik me niet gauw gaan volgen. Het is nogal trendy. Maar trendy is niet persé nuttig. Het
leidt ook tot allerlei nieuw jargon, gedreven door de noodzaak van afkorten. Een
fotograaf is een photog bijvoorbeeld. En RT betekent Retweet oftewel doorzenden.

Aan nieuwe afkortingen heb ik zwaar de pest. Heleboel stukken in mijn vakgebied zijn
compleet onleesbaar geworden door allerlei waanzinnige afkortingen. Maar ja, ik zal toch
met de tijd mee moeten. Schoorvoetend, maar toch. Het is net zoiets als de werkelijke
afgrijselijke verwording van onze taal. Ik zal het wel moeten accepteren, maar helemaal
zonder verzet is er wat mij betreft niet bij.

Mijn persoonlijke conclusie: Nuttig. Weinig ballast. Je kan zelf kiezen wat je wilt. Wat bijkomende narigheden zoals die afkortingen, maar dat valt te overzien.

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2010, 12:53:37 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2010, 21:48:09 »
Hoi Just,

Als je het zo leest, klinkt het op zich wel aardig... Maar ik denk dat er een soort van tweedeling is ontstaan: de wat oudere internetgarde (die rond 1995 of nog eerder voor het eerst online ging en meestal niets heeft met Hyves, Facebook en zomeer) en de anderen. En dan vooral die anderen die kennelijk erg veel tijd over hebben.  :P

Groeten,

Ronald --Tweet-tweet: ik neem nu een hap van een Sultana en daarna een slok water
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2010, 21:57:49 »
Citaat
Tweet-tweet: ik neem nu een hap van een Sultana en daarna een slok water
The unbearable lightness of being  :D :D :D
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2010, 22:10:57 »
Een beetje kanarie tweet niet meer na een slok Sultana, hoor!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2010, 20:26:17 »
Een beetje kanarie tweet niet meer na een slok Sultana, hoor!
Zo te zien klopte dat . Ik hoor geen kanaries mee  ;)

Na een poosje Twitter mag het bij mij blijven. Met mijn keuze aan te volgen lieden vind ik het een prima informatiemiddel. Ik viste er net een interessant artikel uit over het maken van portretfoto's met alleen een kale flitser en een reflectiescherm. Dat de Dalai Lama tegenwoordig ook twittert vind ik wel interessant, maar daar verspeel ik geen tijd aan.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2010, 17:53:47 »
Twiet twiet!

:D
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2010, 20:42:51 »
Die sultana ook ... .

Ik doe het nog wel even voor:

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2010, 20:59:21 »
Vind Twitter (alsmede andere diensten) meer een hype.
Het is niet mijn ding maar het kan om SEO redenen wel weer nuttig zijn om een Twitter te hebben.
Maar ja ik heb er geen zin in om een Twitter/Facebook en wat al niet meer te beginnen:
je moet het ook met regelmaat bijwerken..

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2010, 21:14:25 »
Maar ja ik heb er geen zin in om een Twitter/Facebook en wat al niet meer te beginnen
Ik heb een Hyves. Daar geef ik je graag gelijk in. Ik vind dat ook niks. Twitter is anders zoals ik het beleef. Het geeft me toegang tot zinvolle informatie via een Tweet met een link naar een website met de echte informatie. Als de tweet me het idee geeft dat daar wat interessants zit, dan bezoek ik die site.

Dat dat Twitter zo'n nut voor me zou hebben had ik ook niet gedacht. Maar daarvoor moet je het dan ook eerst serieus  proberen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2010, 21:27:39 »
Tweets bevatten inderdaad wel boeiende links, zelf kom ik wel eens op Twitter terecht via andere websites,
dus het is redelijk dekkend te noemen. Wat dat betreft had ik dat Twitter wel willen uitvinden..
Toch maar eens kijken of Twitter iets kan betekenen voor onze stichting.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #10 Gepost op: 2 mei 2010, 22:07:36 »
Toch maar eens kijken of Twitter iets kan betekenen voor onze stichting.
Ik ben benieuwd. Als je zoekt op "Photoshop" is het aantal Tweets afschuwelijk groot. Maar nou in jouw geval? Laat je het weten?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2010, 22:27:27 »
Hoi Just,

Zouden wij als Computer Forum ook wat met Twitter moeten? En zo ja, hoe dan? ;)

De nickname is trouwens al vergeven zie ik, aan de concurrent! <g>

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2010, 22:31:16 »
Hallo Ronald,

Als de titel en evt een stukje eerste regel automagisch naar Twitter zouden kunnen worden gestuurd lijkt het me een zinvolle actie.

Maar hoe je dat zou moeten aanpakken weet ik niet.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2010, 20:35:31 »
Hoi Just,

Speciaal voor jou: http://twitter.com/NLCOMP

Als het goed is, komen binnen het uur, en daarna steeds binnen ieder volgend uur, de laatste nieuwe topics als tweet op die pagina. :D
Met dank aan www.twitterfeed.com ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: Twitter: Zinnig of Onzinnig??
« Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2010, 20:59:59 »
Kijk voor zulke dingen is een Tweeter kanaal wel handig, een hype ja maar niet speciaal nutteloos :)