Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

493 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 15:22:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......  (gelezen 20799 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline willem
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Man
Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Gepost op: 27 januari 2010, 13:47:19 »
Hallo Forum leden en andere deskundigen,
 
Vaak ben ik aan het werk met mijn PC en dan blijkt dat ik al een paar regels tekst aan het verzinnen ben die de computer niet heeft meegenomen. Dan denk ik wat gebeurd er?
Verder is er ee nperiode geweest dat de PC aardig traag was en ik in deze periode wel ee ns de euvele moed had om Windows taakbeheer te activeren (ctrl/alt/delete) dan kreeg ik ee nmooi grafiekje te zien die mij een aantal waarden voorschotelde die ik wel indrukwekkend vond. Maar wat het betekend weet ik nog steeds niet. Vandaar mijn vraag. Ik wil proberen een lijstje te maken waarin deze waarden staan.
 
Windows Taakbeheer:
 
Totalen                                                                       

Offline willem
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Man
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2010, 13:58:55 »
Sorry het ging even verkeerd. Drukte waarschijnlijk op verzenden voor dat ik het wist hieronder de tabel die ik er bij wilde hebben.

Windows Taakbeheer:

Totalen               Fysiek geheugen:

Ingangen :    11792            Toataal:   227824
Threads:    499            Beschikbaar:  58400
Processen:    41            Systeemcache:  60072

Geheugengebruik            Kernelgeheugen

Totaal:  464704            Totaal:    54280
Limiet:   824008            In wisselbestand: 38984
Piek :       747992            Niet in wisselbestan   156296 

De waarden zijn gewoon nu overgenomen van het tabelletje.
Ik heb alleen OUTLOOK, IE, Micr. Word en Windows taakbeheer geactiveerd.

Michel heeft al een keer geopperd dat ik niet meer dan 295 MB interne geheugen zou hebben maar ik geloof dat er wel iets meer inzit.

met vriendelijke groet,

Willem.


Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2010, 17:07:22 »
Dag Willem,
 
Citaat
Dan denk ik wat gebeurd er?
In het algemeen is de computer dan te druk met ander leuks, en moet Word even wachten. Gebeurt vooral bij een met software volgestouwde computer, of een pc met weinig Ram geheugen.
 
Citaat
Fysiek geheugen, Totaal:   227824
..
maar ik geloof dat er wel iets meer inzit.
Nee dus, het is zelfs wat minder dan 256 MB, waarschijnlijk snoept de videokaart ook nog wat Ram geheugen weg. 256 MB is tegenwoording écht ondermaats.
 
Wil je, als je meer wil weten, eens het volgende doen?
 
1: Pc herstarten
2: Na herstart computer niet aanraken en een paar minuten wachten
3: Dan pas Ctrl-Shift-Esc indrukken (taakbeheer start nu)
4: Kies het tabblad "Processen", en trek het taakbeheervenster zo hoog en zo breed dat alles goed te lezen is.
5: Druk op Alt-PrtScr (zo maak je een 'foto' van een actief venster..)
6: Start Word, en kies plakken. De 'foto' van taakbeheer staat nu in een word document, sla dat document even op.
7: Hang dat word document aan een berichtje. Kunnen we zien waar dat geheugen zoal door gebruikt wordt.
Michel Uphoff
Homepage

Offline willem
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Man
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2010, 20:20:23 »
Hallo Michel,
 
Hierbij het gevraagde bestand.
 
Ik probeer deze activiteiten wel eens te verminderen door ze in het venster processen te beeindigen. Dit lukt enige tijd en dan zijn ze weer actief. Heb ik tot noch toe niet met systeem dingen gedaan. Leek me niet juist. Maar met zaken waar McAfee of Mc bijstond heb ik dat wel geprobeerd. Het resultaat was dan dat dit proces na enige tijd weer actief werd.
 
met vriendelijke groeten,
 
Willem
 
 
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2010, 22:16:46 »
Dag Willem,
 
Zoals je ziet gebruikt de computer - zonder dat er extra programma's gestart zijn - in beginsel al 342 MB geheugen. Een deel daarvan staat in het "swap bestand" oftewel virtueel geheugen. Virtueel geheugen is geen echt geheugen, het is een plek op de harde schijf waar Windows delen van programma's dumpt als het niet in het (véél snellere) Ram geheugen past.
 
De twee belangrijkste oorzaken van de traagheid zijn: Erg weinig Ram geheugen, en een supervette virusscanner (McAfee is een van de meest opgeblazen virusscanners op de markt). Tesamen heeft dit tot gevolg dat de computer bij het starten van enkele programma's al overbelast en dan erg traag is.
 
Vergelijk: Mijn XP machine gebruikt 189 MB na het opstarten, en dat is inclusief virusscanner (Nod32) en diverse programma's als een webdisk, een remote access server, webcamstuurprogramma's en nog wat meer handige tools.
 
De twee ingrepen met het meeste resultaat zijn dan ook: Ram bijplaatsen en een lichtere virusscanner nemen.
 
Ik weet niet of je handig bent, en in staat bent er zelf geheugenchips bij te zetten. Als je dat kan zou je het zeker moeten doen (tenzij de computer al erg oud is). Duur zijn ze iha niet meer, je kan al voor pakweg 25 euro een hele gigabyte geheugen kopen. Natuurlijk moet je wel precies weten welk geheugen, en dat hangt van het exacte model Compaq af. Geef dat even door als je hulp wilt.
 
Wat betreft de AV software: Ik zou niet aarzelen McAfee er af te gooien, en er bijvoorbeeld de gratis Microsoft Security Essentials KLIK of Antivir Personal Edition KLIK op te zetten.
 
Let er op dat je als je ervoor kiest, McAfee helemaal verwijdert, dus: Configuratiescherm, software, Mcafee, kies verwijderen. Herstart de computer , en ga weer bij software kijken of er nog meer onderdelen in de lijst staan van deze maker, en verwijder die ook. Als je bij het deïnstalleren van McAfee problemen tegenkomt, kijk dan HIER Pas hierna de andere AV software installeren.
 
Verder hangen er nogal wat dingen in het geheugen rond die niet echt noodzakelijk, c.q. onwenselijk zijn. Niet dat die nou zo'n enorme impact hebben, maar als je echt niet hoger gaat dan dat beetje ram dat in deze computer zit, is het toch wel raadzaam er heel zuinig mee om te gaan, en dus ook die rommeltjes te verwijderen.
 
Daar is een nogal technisch tooltje voor dat Autoruns heet. Het staat hier op het forum in de bestandenbibliotheek. Haal dat ding op, het hoeft gelukkig niet eens geinstalleerd te worden. Start het (even accoord gaan met de voorwaarden), en doe eerst het volgende: Ga naar Options, en plaats een vinkje voor "Hide Microsoft entries" en druk daarna op F5 (verversen).
 
Maximaliseer het venster van autoruns, en trek de kolommen op zodanige breedte dat zoveel mogelijk tekst goed leesbaar is. Druk nu weer op Alt-PrtScr en plak de foto weer in Word. Mogelijk heb je meer foto's nodig om alles van Autoruns in beeld te brengen. Hang het Word bestandje weer aan een berichtje.
 
 
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2010, 22:23:02 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline willem
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Man
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2010, 19:12:49 »
Hallo Michel,
 
Bedankt voor de verwijzingen naar bijv. een andere AV machine. Heb ik geinstalleerd en deze drait alleen vertoond startproblemen. STart in eerst instantie niet maar later wel. Start menu gecontroleerd en daar zou hij gewoon op moeten starten.
Aurorubs gedraaid (bijgaand) en vast gesteld dat er nog iets van drivers van McAfee zijn achter gebleven. Kan ik deze gewoon verwijderen?
 
met vriendelijke groeten ,
Willem
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2010, 21:38:29 »
Dag Willem
 
Citaat
Heb ik geinstalleerd en deze drait alleen vertoond startproblemen.
Welke problemen zijn dat dan? Als je een 'vertraging' ziet, m.a.w. het duurt even voor het programma geladen wordt, dat is normaal.
 
Jouw autoruns overzicht; Met autoruns kan je ook eenvoudig automatisch opstartende onderdelen uitzetten. Eenvoudig door het vinkje ervoor weg te klikken, erg handig. Mocht je later toch weer besluiten om een onderdeel weer aan te zetten, dan start je autoruns nogmaals, en plaats het vinkje weer terug.
 
Hier die autoruns waarvan ik vind dat ze weg kunnen of waarbij je even iets moet nakijken:
 
Je was helaas vergeten het vinkje "Hide Microsoft Entries" aan te zetten, waardoor het rapport wel érg lang is..
 
Start Autoruns weer en haal (na lezen van mijn commentaar) het vinkje weg voor:
 
PS2.exe (als je de extra toetsen van een HP toetsenbord niet gebruikt. Meestal toetsen helemaal bovenin, voor mail, internet, slaapstand enzo)

SunJavaUpd... (niet nodig, Java kan je indien nodig zelf wel zo eens per jaar eens updaten. Zonde van de geheugenruimte)

Automatisch.. (De Epson Status monitor geeft informatie over de voortgang van het printen en signalen wanneer tankjes leeg zijn en zo. De een vindt dit handig, de ander haat zulke tooltjes. Ik laat het aan jouw beoordeling over of je de geheugenruimte die dit ding gebruikt de moeite wel waard vindt. De printer print ook zonder deze monitor prima)

Ctfmon (Kan uit, je gebruikt geen brailleregel of spraakgestuurde pc naar ik aanneem)

MBAMShlExt (Heel eind verderop op pagina 2, Het ding bestaat niet meer, vinkje kan dus weggehaald)

ShellViewRTF (pag 7. Niet zeker wat dit ding is. Ik vertouw het niet, en zou het zeker uitvinken)

Windows Liv.. (pag 8 Let op, is de 2e naam... De Windows Live toolbar voor internet explorer. Ik haat dat soort troep, en als jij het niet gebruikt, dan wegvinken)

Epson We.. (pag 8 Internet Toolbar Web to Page tooltje van Epson, nergens voor nodig. Ik zou het uitvinken)

EPTBL (IDEM)

Windows Liv.. (pag 8, Kan ook hier weggevinkt)

Verbindingsh.. (pag 8 kan je wegvinken)

Controleren... (De search toolbar updater starten, kan zonder problemen uit)

rpc.job (wegvinken)


Ati Hotkey Poller (pag 9, Kan zonder problemen uit, onzinding)

JavaQuickSt (Pag 9, kan zondermeer uit)

ADILOADER (pag 9, bestaat niet meer, wegvinken)

adiusbae (idem)

Changer (pag 10, idem)

i2omgmt (pag 10, idem)

lbrtfdc (pag 10, idem)
 
Als je terdege hebt gecontroleerd (wees hier precies in) dat alle McAfee programma's bij software echt verwijderd zijn, dan mag je alles van Publisher McAfee wegvinken op pagina 11 (5 stuks)

PciDump (pag 11, bestaat niet meer. Wegvinken)

PCCOMO (idem)

PDFRAME (idem)

PDRELI (idem)

PDRFRAME (pag 11, idem)

wandrv (pag 12. Je hebt de compuserve software toch al gedeïnstalleerd? Zo nee, doet dat eerst. Zo ja, dan kan je dit ding wegvinken)

WDICA (pag 12, bestaat niet meer. Wegvinken)

AtiExtEvent (pag 13, niet nodig, kan je wegvinken)
 
Hierna de computer wel even herstarten.
 
Algemeen: Het lijkt of er twee printers aanwezig zijn, een Eson en een Canon. Is dan niet het geval, deïnstalleer dan de niet gebruikte printersoftware.
 
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2010, 00:53:09 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline willem
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 18
  • Geslacht: Man
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #7 Gepost op: 30 januari 2010, 12:48:40 »
Hallo Michel,
Na al die escapades die tot noch toe uitgevoerd zijn op mijn PC, te beginnen het verwijderen van malware e.d. en eindigend in het verminderen van autoruns e.d., lijkt het of ik weer een "nieuwe" computer heb.
De Av scanner is nu ook na een eerste rode melding na 2 á 3 minuten geactiveerd en zet het licht op groen. Dus ook dat ziet er geweldig uit.
Ergens dacht ik nog een update voor McAfee langs te zien komen (iets van mcupdate 1270.....) maar die zag ik in het Windows beheer opduiken. Aldaar heb ik dat uitgezet. Daarna heb ik geprobeerd om het terug te vinden maar dat is me niet gelukt.
Michel hatelijk bedankt ik heb van deze twee weken genoten bedankt dat ik van je wijsheid gebruik mocht maken.
met vriendelijke groeten,

Willem

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Geen idee waar mijn PC mee bezig is.......
« Reactie #8 Gepost op: 30 januari 2010, 13:00:02 »
Dag Willem,
 
Citaat
lijkt het of ik weer een "nieuwe" computer heb.
Dat is een mooi resultaat.
 
Citaat
ik heb van deze twee weken genoten
En dat is een nog mooier resultaat.
Als je verdere vragen hebt, tips of steun wilt, schroom niet.
Michel Uphoff
Homepage