Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

496 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:38:24

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Freeze van VB6.0  (gelezen 11839 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Freeze van VB6.0
« Gepost op: 25 februari 2010, 11:53:51 »
Bij het opstarten van Visual basic 6.0 Professional Edition liep het programma vast. Na via het bekende foutscherm het foutenrapport aan Microsoft verzonden te hebben, kreeg ik een scherm met de mogelijkheid VB6 te downloaden van de Microsoft site. Toen ik daarop klikte kreeg ik de mededeling dat de site niet gevonden kon worden of iets dergelijks. Aangezien via Microsoft Update een programma dat kennelijk bedoeld is om niet-legale software op te sporen is geïnstalleerd heb ik het vermoeden dat MS mijn VB6 heeft geblokkeerd, dit ondanks hun verklaring dat ze de informatie alleen gebruiken om fouten in de software op te sporen. Deze verklaring is dus waardeloos en Microsoft Update automatisch laten uitvoeren is dus gevaarlijk, want wie weet wat ze nog meer met de opgehaalde informatie doen. Men is dus gewaarschuwd. Verklaringen van Microsoft zijn dus niets waard en niet te vertrouwen.
Dat er iets is met mijn versie van VB6 is niet onmogelijk. Ik heb altijd gewerkt met via Microsoft gekochte MS-software, maar heb mijn versie van VB6 overgenomen van een kennis die het niet meer gebruikte. Waar deze kennis het vandaan had weet ik niet.
Heeft iemand vergelijkbare ervaringen en hoe heeft hij of zij het opgelost? Hoe kom ik aan een andere versie van VB6?

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2010, 17:33:20 »
Dag Jan,
 
Citaat
heb ik het vermoeden dat MS mijn VB6 heeft geblokkeerd
Dat kunnen ze niet (als ze het al zouden willen en mogen). VB6 stamt uit de tijd dat er van activering WGA enzo nog helemaal geen sprake was.
 
Je hebt al een volledige deïnstallatie, en daarna een herinstallatie gedaan?
 
Welke foutmelding krijg je precies?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2010, 21:33:57 »
Hoi Jan,

Citaat
Toen ik daarop klikte kreeg ik de mededeling dat de site niet gevonden kon worden of iets dergelijks.
Dat kan kloppen. MS levert het pakket niet meer dus de downloadsite zal ook wel opgeheven zijn.
VB6 kwam uit rond oktober 1998 en MS heeft de uitgebreide support gestopt op 31 maart 2008.

Citaat
Dat er iets is met mijn versie van VB6 is niet onmogelijk. Ik heb altijd gewerkt met via Microsoft gekochte MS-software, maar heb mijn versie van VB6 overgenomen van een kennis die het niet meer gebruikte. Waar deze kennis het vandaan had weet ik niet.

Als het originele CD's zijn is er niets aan de hand. De licentie-sleutels horen erbij te zitten. Je had VB6 toch opnieuw geinstalleerd? Ik neem aan dat dat goed ging.
Heb je daarna VB6,Service Pack 6 erbij gezet?

Citaat
Hoe kom ik aan een andere versie van VB6?
Op een legale manier is het iig niet te downloaden.
Kijk eens op marktplaats.


groeten, Peter

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2010, 11:32:45 »
Michel en Peter,
Als ik VB6 opstart krijg ik het bekende scherm waarin een probleem gemeld wordt en de mogelijkheid een rapport te verzenden. Als ik dat doe en kijk welke bestanden verzonden zijn krijg ik de volgende 2 bestanden:
1) VB6.exe.mdump, dus kennelijk een geheugendump en
2) Appcompat.txt
Er naar zoeken op mijn systeem levert niets op, dus kennelijk zijn ze niet opgeslagen en alleen verzonden.
Ik heb daarna Microsoft Visual Studio gedeïnstalleerd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat wordt geweigerd. Dus kennelijk heeft MS toch iets met mijn systeem uitgehaald.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2010, 12:28:31 »
Dag Jan,
 
Ms heeft in ieder geval niets bewust met jouw systeem uitgehaald. Heb je detailinfo mbt. de foutmeldingen en de weigering bij her-installatie (screenshots). Je hebt VB6 geheel gedeïnstalleerd voordat je het herinstalleeerde schrijf je. Je hebt ook even gekeken naar resten (in de regel in C:\Program Files\Microsoft Visual Studio). Je hebt Admin rechten?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2010, 16:13:16 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2010, 17:20:17 »
Ik heb inmiddels Visual Studio 6 opnieuw kunnen installeren, na oplossen van het niet kunnen creëren van een DCOM User acoount. Deze herinstallatie is volledig gelukt, maar toen ik mijn project opende zag ik geen formulieren en modules in View/Project Explorer. Het enige wat View/Project Explorer liet zien was het .vbp bestand. De inhoud van dit bestand zag er normaal uit. Verder stond er niets in.
Als ik Sub Main wilde instellen kon alleen "Sub Main" aangeklikt worden. Verder stond er niets in. Ik heb nog steeds sterk de indruk dat MS in mijn systeem gerommeld heeft, want na het aangeven dat mijn Visual Studio niet "legaal" is, gebeurde er gekke dingen.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2010, 18:40:01 »
Dag Jan,
 
Citaat
maar toen ik mijn project opende zag ik geen formulieren en modules in View/Project Explorer.
Da's vreemd, want je opende een project. Heb je VB6 al gewoon gestart, gekozen voor standard exe als nieuw project, er iets in gezet, en vervolgens gekeken in de project Explorer? Nu wel onderdelen zichtbaar?
 
Zo ja, gooi dit testproject weg, en open vanuit VB zelf eens een bestaand project. Nog steeds niets zichtbaar?
 
Je hebt VB ServicePack 6B al nageïnstalleerd?
Michel Uphoff
Homepage

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2010, 22:29:56 »
Nee sorry, ik ben Servicepack 6 vergeten. SP6 bevat toch ook alle verbeteringen van SP1 t/m 5?

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2010, 23:16:14 »
Ik heb nu ook VSSP6 geïnstalleerd en nog steeds geen bestanden anders dan het pojectbestand. Daarna voor alle zekerheid het systeem opnieuw opgestart, maar zelfde resultaat. In het projectbestand gekopieerd naar Kladblok worden alle onderdelen genoemd, dus dat kan het probleem niet zijn.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2010, 23:55:24 »
Dag Jan,
 
En wat was het resultaat van de twee testjes die ik opperde?
(nieuw project maken en dan in Project Explorer kijken, en een bestaand project openen vanuit VB, dus niet door op het vbp bestand te klikken).
 
Het is toch niet gewoon zo dat de Project Explorer niet voldoende uitgetrokken is of onderdelen mist omdat die niet gedockt of gewoon niet uitgeklapt zijn? Bijvoorbeeld het Properties Window (F4). Je hebt het plusje voor "forms" wel aangelikt? Kijk eens bij options, docking en vink aan wat je aan elkaar geschakeld in de Project Explorer wilt zien.
 
Met een nieuwe standaard .exe als test, moet je dit toch wel te zien krijgen. Als dat niet lukt is er inderdaad iets erg mis.
Michel Uphoff
Homepage

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2010, 02:06:44 »
Hoi Michel,
Ik heb een standaard project gemaakt met één formulier met daarop een commandoknop en wat eenvoudige code. Als ik het project save en ik geef View/Project Explorer is het formulier gewoon zichtbaar onder de projectnaam. Waarom daar wel en in het eerdere project niet? Ik heb zo iets nog nooit aan de hand gehad.
Is het misschien een idee om eens te kijken wat er gebeurt als ik in dat project de onderdelen die er deel van uitmaken een voor een aan het project toevoeg?

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2010, 12:32:24 »
Gelukkig had ik nog een vrij recente backup van het projectbestand. Die terugplaatsen maakt het project weer werkbaar.  Ik begrijp echter nog steeds niet wat er nu gebeurd is. Het oude projectbestand (dat ik niet zelf veranderd heb), was slechts 1,79 kB groot, terwijl het backupbestand 9,52 kB is. Kennelijk zijn er onbedoeld onderdelen van het project uitgehaald. Hoe en waardoor is voor mij een raadsel. Ik verdenk nog steeeds MS hiervan. Beide bestanden waren feitelijk tekstbestanden, zij het dat het kleinste een icoon was in de bestandenlijst en de grootste een .vbp-bestand.   

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2010, 13:11:33 »
Citaat
Het oude projectbestand (dat ik niet zelf veranderd heb), was slechts 1,79 kB groot, terwijl het backupbestand 9,52 kB is
Waarschijnlijk zijn referenties en/of objecten die niet meer gevonden werden toen je het projectbestand met VB6 (zonder SP6!) geopent hebt, omgezet naar PictureBox componenten en als zodanig her-opgeslagen. Voor PictureBox componenten zijn geen extra referenties/objecten nodig waardoor het projectbestand dus kleiner wordt.
Staan in de projectmap logbestanden, bestanden met de extensie .log ? Kun je 1 ervan posten, bij voorkeur die van frmInvestor.log


groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2010, 13:42:38 »
Dag Jan,
 
Citaat
Waarom daar wel en in het eerdere project niet?
Ik denk dat Peter de spijker op de kop slaat. Omdat je het vb SP niet geïnstalleerd had kon VB niet overweg met een aantal onderdelen en heeft ze domweg geschrapt.
 
Anyway, het lijkt mij dat je er uit bent.
Michel Uphoff
Homepage

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: Freeze van VB6.0
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2010, 15:19:19 »
Peter,
Van frmInvestor heb ik geen .log-bestand. In een paar van de anderen staat:
" Line 30: Class MSDBGrid.DBGrid of control DBGrid1 was not a loaded control class."