Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

499 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 15:46:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Iiyama garantie  (gelezen 9859 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Iiyama garantie
« Gepost op: 7 november 2009, 20:40:51 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:ellekxDatum:31-05-2006
 Aan:AllenMsgID:2966.1
 Onderwerp:iiyama garantieForum:ws-nlcomputer
Het leed dat bij iiyama garantie heet 
Ik heb aan mijn computer 2 monitoren hangen, een "ouderwetse" CRT en een LCD scherm beiden van iiyama.
Begin mei 2005 gaat de CRT-monitor kapot, het scherm werd zwart. Geen nood dacht ik, want het is binnen de garantie-termijn. Bij iiyama bestaat de garantie uit het omruilen voor een gelijkwaardige monitor. Niks mis mee zou je denken, maar de praktijk is anders.  Ze hebben kennelijk geen omruil-monitoren op de plank staan. Na vele e-mails heen en weer en met vele smoezen van de helpdesk heb ik begin augustus (3 maanden later) mijn monitor op gehaald en gerepareerd terug.
Precies op tijd, want vlak daarna begeeft het LCD-scherm het. Ik ga twijfelen aan de kwaliteit van de iiyama-producten. Maar ook hier binnen de garantietijd, weer binnen 3 jaar, dus de storing maar weer gemeld.
Ook deze keer kennelijk geen scherm om te ruilen. Wijzer geworden door de vorige ellende, stuur ik dus wat sneller e-mails in de richting van iiyama en met succes, want deze keer duurt het maar 2 maanden.
Dan begint de ellende pas goed, de CRT-monitor geeft na 4 maanden weer een zwart beeld, hetzelfde als in mei. Garantie op de reparatie zou je denken, maar daar hebben ze bij iiyama nog nooit van gehoord. Na de aanmelding krijg ik alleen maar te horen "Sorry voor dit apparaat is de garantie-termijn niet meer van toepassing". Nee logisch, maanden binnen de garantietijd staan wachten op reparatie en dan nog slecht gerepareerd. Je mag toch verwachten, dat zo'n apparaat na een reparatie weer jaren meegaat en geen 4 maanden.
Ik krijg zelfs nog contact met een "manager", maar het uiteindelijke resultaat is nul. Veel beloven en weinig geven. Nu meer dan een jaar later en ongeveer 60 e-mails en wat telefoontjes verder staat het ding nog steeds kapot in een hoek. Ik durf de monitor, gezien de kwaliteit, niet te laten repareren, waarschijnlijk weggegooid geld. Het is vast een weggooi-monitor.
Wettelijk gezien heb je recht op de garantie, maar wat als je die niet krijgt. Een rechtszaak aanspannen zegt U? Dat lijkt mooi, maar iiyama zet niets op papier, dus heb je geen enkel bewijs, dat het dezelfde fout is.
Dat is slim!
 
Maar ik heb mijn lesje geleerd en ben nu slimmer
iiyama koop ik nimmer.
 
E.L.Lekx


Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:JacoDatum:13-06-2006
 Aan:ellekxMsgID:2966.2
 Onderwerp:iiyama garantieForum:ws-nlcomputer
Als je een garantieclaim wilt indienen, ga altijd naar de verkoper. De verkoper is verplicht de garantie te regelen en mag nooit doorsturen naar de fabrikant. Het een en ander is te lezen op www.staiksterk.nl.
Jaco


Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:ellekxDatum:13-06-2006
 Aan:JacoMsgID:2966.3
 Onderwerp:iiyama garantieForum:ws-nlcomputer
Het gaat in dit geval om garantie op de reparatie die gedaan is.
Ik heb echter niets op papier staan en weet zelfs niet wat de oorzaak van het defect was, laat staan dat ik weet wat er gerepareerd is.
Bij iiyama kunnen ze dus zonder meer beweren, dat het een andere fout betreft en hoe bewijs ik dan dat dat niet zo is. Door hun manier van werken, geen papieren die aangeven wat er fout was, kunnen ze volstaan met 1x het apparaat werkend krijgen en als de reparatie niet gelukt is en inmiddels de 3 jaar garantie om is, jammer dan voor de klant.
 
Daarom wilde ik dit bekend maken, want ik had de beschikking over 2 monitoren, dus zat ik niet zonder, maar als je, zoals waarschijnlijk de meeste mensen, maar 1 monitor hebt en dan maanden moet wachten op een ruil-monitor of uiteindelijk toch nog reparatie, dan kan je al die tijd niets met je computer aanvangen. Een belachelijke regeling toch.
Vandaar ook mijn advies: KOOP GEEN iiyama !!!!
 
Bedankt trouwens voor je tip over die site. Wie weet vindt ik toch nog wat om de zaak op te lossen.
E.L.Lekx


Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:JacoDatum:13-06-2006
 Aan:ellekxMsgID:2966.4
 Onderwerp:iiyama garantieForum:ws-nlcomputer
Garantie op reparties zijn standaard 90 dagen, dus met de 4 maanden zit je er sowieso buiten. Zulke zaken zijn altijd beter via een verkoper aan te pakken dan via de fabrikant.
Om even een voorbeeld te geven: veel notebooks komen standaard met 1 jaar fabriekgarantie, terwijl het consumentenrecht aangeeft dat deze producten minimaal 2 jaar garantie moeten hebben. De enige waar je wettelijk je recht kan halen is de andere contractpartij en dat is altijd de verkoper. Vele fabrikanten hebben zich ook ingesteld op reclamaties van verkopers voor defecte producten en als een consument reclameert dan hebben fabrikanten logistieke problemen. In ons contactcentrum zijn 60% van de telefoontjes van verkopers. De consumententelefoontjes nemen echter 90% van de telefoontijd in beslag.
Jaco