Dag Manya,
Even op een rijtje zetten:
Je hebt twee computers, die allebei via dezelfde router (experiabox) het internet opgaan. Klopt?
Een van de twee pc's heeft nergens problemen mee. Klopt?
De tweede pc (Toshiba) ziet de verbinding telkens wegvallen, en het maakt daarbij niet uit of hij draadloos danwel via een kabel verbonden is. Klopt?
Als de Toshiba een verbinding met Internet heeft, valt hij niet uit zolang die verbinding actief is. Zodra de activiteit stopt, is internet niet bereikbaar. Klopt?
Ok, eerst maar eens was gegevens zien te verzamelen: Kies Start, en tik in CMD (enter). Of kies via start, alle programma's, bureauaccessoires, comandoprompt (oid) de commandoprompt.
Het "Dos" scherm verschijnt, en daar tik je in: ipconfig /all (enter)
Kopieer de teruggegeven info dan in een berichtje. Doe dat ook bij de andere wel goed werkende computer.
Je kan alvast zelf wat testen: In hetzelfde "dos" scherm tik je in ping x.x.x.x
Die x-jes staan voor de cijfers die achter standaardgateway van inpconfig /all staan. Bijvoorbeeld: Ping 192.168.1.1 Doe dat op beide computers. Krijg je antwoord terug van Ping of krijg je juist een time-out bericht?
Doe deze ping ook nadat de Toshiba geen internet verbinding heeft. Krijg je nu nog steeds antwoord van de gateway of een time-out bericht?
Zie ziet in Ipconfig /all ook het Ip adres van de DNS-server staan. Ping ook hier naartoe en geef even door of je daarvan antwoord of een time-out terug krijgt, en of dat ook gebeurt als de Toshiba niet op internet kan.
Ondertussen kan je ook eens kijken of attached tooltje (KeepAlive) helpt. Dat is een piepklein programmaatje dat iedere minuut even 'pingt' naar het internet. Mogelijk houdt dit tooltje de verbinding in stand totdat de oplossing is gevonden. Even uitpakken in een map
en starten, en een dagje of zo aan laten staan.