Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 11:44:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: VB.NET  (gelezen 9151 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
VB.NET
« Gepost op: 27 maart 2010, 00:56:28 »
Ik ben wel eens nieuwsgierig hoeveel mensen van dit forum van VB6 zijn overgestapt op VB.NET. Deze VB.NET schijnt jaarlijks €500 á €600 te kosten, ofwel elk jaar ongeveer de prijs die je eenmalig betaalde voor de VB6 versie. Microsoft denkt toch niet dat ik daar intrap?
Aangezien de support voor VB6 heeft opgehouden kun je in de toekomst problemen verwachten, bijv. een installatie-CD die niet meer naar behoren werkt. Ik overweeg daarom over te stappen op Delphi. Deze programmeertaal lijkt erg veel op VB6.0 en de conversie lijkt me daarom wel uitvoerbaar binnen niet al te lange tijd. Heeft iemand ervaring met deze overstap?

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: VB.NET
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2010, 12:38:00 »
Dag Jan,
 
Ik heb de overstap naar .NET ook overwogen maar niet gemaakt. VB6 wordt ook door Windows 7 en Vista nog steeds ondersteund op een "het werkt" basis, en ik kan er dus nog steeds mee vooruit.
Volgens de huidige gegevens houdt MS als volgt definitief op met de support van de diverse Windows versies: XP 2014, Vista 2017, W7 2020. Ms heeft geen plannen VB6 te blijven ondersteunen in latere versies van Windows (alhoewel ik er bij moet zeggen dat ze dat eerst ook meldden voor Vista en W7. Deze keer zou het echter wel eens menes kunnen zijn).
 
Wat mij vooral bij .Net tegenstaat is die eindeloze en omvangrijke sliert .Net framework troep met al die versies en updates en service packs die je op de pc geïnstalleerd moet hebben wil je een eenvoudig .net programma aan de praat kunnen krijgen. Je kan niet volstaan met alleen het meest recente .Net framework, omdat eerder gemaakte .net apps soms een voorgaande versie nodig hebben. Wat een bende hebben ze daarvan gemaakt.
 
Ik weet dat Stefan de Best met Delphi werkt, en daar naar ik meen best tevreden mee is. Misschien kan hij je wat wijzer maken mbt deze ontwikkelomgeving.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2010, 13:09:05 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: VB.NET
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2010, 13:45:02 »
Citaat
van VB6 zijn overgestapt op VB.NET

Dus niet, en daar zie ik ook nog steeds niet echt de noodzaak voor al zullen anderen dat mogelijk niet met me eens zijn. Ik heb tot op heden nog maar weinig echt goede (lees stabiel) applicaties gezien die met .NET zijn ontwikkeld, en bij vele verschillende probleemloos klanten/omgevingen werken. Als je een stuk maatwerk ontwikkeld en je heb de omgeving waarin het draait ook zelf onder controle dan zal het allemaal wel loslopen, maar dat is bij de meeste softwareontwikkelaars niet het geval. Als je een web-enabled toepassing wilt maken icm IIS dan is ASP.NET absoluut een goede keus, maar voor een normale Windows applicatie zie ik nog steeds geen noodzaak om over te stappen, wel zie ik redenen om het niet te doen. Ik heb inmiddels met alle, behalve 2010 die volgende maad gereleased wordt, versies gewerkt en met 1 (2003) ook een commerciele applicatie gemaakt, als ik daaraan terugdenk krijg ik er weer spijt van... Denk bijv. aan de verschillende frameworks, prima, installeer ze maar allemaal, maar dat gaat bij vele klanten (lees centraal beheerde omgevingen) dus niet zomaar, en dan heb je dus een probleem. Als je Microsoft of zo heet kun je dat misshcien nog afdwingen, maar de gemiddelde software ontwikkelaar kan dat niet. Ook is je broncode vrijwel vogelvrij, veel mensen weten het niet, maar een standaard .NET applicatie kun je zo decompileren naar de broncode (waarbij je zelfs nog mag kiezen voor VB, C# etc.). Ook het starten van een .NET applicatie van een share gaat niet 'zomaar'  goed, daar moet meestal eerst weer wat security om zeep geholpen worden.
 
Wat betreft de kosten hoef je het niet te laten, de zogenoemde Express editions (hebben wat beperkingen maar dat valt wel mee heb ik begrepen) zijn gratis te gebruiken, ook voor commerciele applicaties zover ik begrepen heb.
 
TdJ

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: VB.NET
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2010, 22:29:44 »
Hoi Jan,

Ik heb wel eens gespeeld met VB.NET en Delphi.NET maar de verschillen waren mij te groot t.o.v. standaard VB of Delphi. Door de enorme verscheidenheid aan de .NET drivers en hulpbestanden, ook op verschillende Windows versies, zie je door de bomen het bos niet meer.
Migraties van programma's zijn niet altijd goed mogelijk en kosten vaak meer tijd dan in eerste instantie lijkt. Sommige code in VB kan wel in VB.NET maar kost bijvoorbeeld meer uitvoertijd in VB.NET, maw. her-programmering is nodig om hetzelfde te bereiken.

.NET maakt veelvuldig gebruik van achter elkaar liggende structuren en eigenschappen, waardoor je snel het overzicht kwijt raakt. Het MSChart component in VB is hier een voorbeeld van:
Call MSChart1.Plot.Axis(VtChAxisIdX).AxisGrid.MajorPen.VtColor.Set(0, 255, 255)

Mijn ervaringen zijn niet zo positief maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden.

Nuttige links:
http://en.wikipedia.org/wiki/.NET_Framework
http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_.NET
http://www.thescarms.com/VBasic/VB6vsVBNet.aspx


groeten, Peter

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: VB.NET
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2010, 11:24:47 »
Michel, TdJ en Peter,
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Het heeft me nog afkeriger gemaakt van .NET dan ik al was.
Als ik dus t.z.t. noodgedwongen zal moeten afstappen van VB6 zal het dus waarschijnlijk de gewone Delphi worden en dus niet de .NET. Maar zolang dat niet beslist nodig is blijf ik lekker bij VB6.
 

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: VB.NET
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2010, 13:46:20 »
Citaat
afstappen van VB6
Voorlopig geen enkele reden voor, MS blijft XP tot 2014 ondersteunen en W7 nog langer, en ze zouden er ook voor blijven zorgen dat VB applicatie sonder die OS'en draaien als ik het goed heb begrepen. Voorlopig zie ik dus geen reden om (snel) over te stappen, want alle 'nieuwe' zaken zijn in beginsel met aanroep van API's ook op te lossen. En een library als CodeJock geeft je applicatie zomaar een andere look...
 
TdJ

Offline jvdpeet †
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 365
  • Geslacht: Man
Re: VB.NET
« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2010, 11:43:45 »
TdJ,
Bedankt voor je reactie. Ik was ook niet van plan om snel over te stappen op iets anders, maar me wel af en toe te oriënteren.

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: VB.NET
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2010, 17:09:43 »
Hoi Jan,

Ik vind VB6 ook nog steeds heel prima om te gebruiken. Dat heeft in mijn geval ook te maken met de software die ik voor m'n werk gebruik: daarin wordt maatwerk in Sax Basic geschreven (dat is een soort van VB6 kloon).

Maar je hebt gelijk, oriënteren op iets nieuws is nooit verkeerd. Want óóit zal het met VB6 toch echt afgelopen zijn. ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline fortron

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
    • Stichting KUBES, kunst en cultuur voor blinden en slechtzienden
Re: VB.NET
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2010, 21:14:04 »
VB.NET was de reden dat ik de overstap maakte naar Delphi, nooit geen spijt gehad.
Eerste programma geschreven in Delphi deed HTML/tekst escapen voor gebruik in PHP's echo/print.
Destijds had ik geen benul van de heredoc instructie :)

Offline gerard1938

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
    • mijn bouwplaten
Re: VB.NET
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2011, 09:29:53 »
>>>> Want óóit zal het met VB6 toch echt afgelopen zijn. ;) <<<<

Beste mensen,
Heb met belangstelling jullie VB-bespiegelingen gelezen.
Ik spreek nog steeds geen VB en ben, ondanks verwoede  :(  pogingen, bij QB blijven hangen.
Daarmee heb ik prima bruikbare ('74-'80) software geschreven voor navigatie en bouwkundige ondersteuning
Behalve ernstige grafische beperkingen is QB nog steeds bruikbaar.  Daarom snap ik niet dat 'huidige' basic-software tot uitsterven gedoemd is.
Bij de weg: kan iemand me een tip geven m.b.t. "VB voor dummies" ? Heb tijd zat sinds m'n pensionering.
Groeten,
Gerard

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: VB.NET
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2011, 21:08:24 »
Welkom Gerard,

Citaat
Bij de weg: kan iemand me een tip geven m.b.t. "VB voor dummies" ?
Bedoel je het ontwikkel pakket zelf?
Microsoft levert Visual Basic niet meer. VB.NET kun je wel downloaden.
Je kan natuurlijk altijd zoeken op sites of iemand nog een officieel pakket in de aanbieding heeft.

Of bedoel je naslagwerk?


Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: VB.NET
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2011, 21:35:03 »
Dag Gerard,
Bij Amazon (maar ook bij andere boekensites) is VB6 voor Dummies nog te koop. Leuke startgids.
Verder heb ik maar een tip: Er aan beginnen. Je kent Q-basic en het zal je verbazen hoeveel je daar ook met VB6 nog aan hebt.
De meeste last zal je in eerste instantie hebben van het leren omgaan met de gui (de grafische bedieningelementen van VB6), maar een paar testprogrammaatjes en een paar avonden stoeien zullen al aardig wat opleveren. Verder kan je via Google het nodige vinden aan tips, trucs en hele stukken programmacode.
Michel Uphoff
Homepage