Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

491 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 16:55:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)  (gelezen 19571 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Gepost op: 9 april 2010, 22:39:13 »
Hallo,

Ik heb een nieuwe computer met Windows 7(64bit) in het thuis netwerk geplaatst en daarop aangesloten een Canon IP4200. Deze is gedeeld in het netwerk en ook zichtbaar, geen probleem daarmee dus.

Als ik de printer op de XP computers wil aansluiten worden de drivers (vanaf Windows 7) geïnstalleerd maar dan volgt een foutmelding, kan deze 64bit drivers niet installeren. Ook het gebruik van de installatieCD van de Canon op de XP pc's werkt niet, XP blijft mekkeren over die 64bit versie. Dus de (32bit)drivers bij canon opgehaald en deze getracht als extra drivers bij Windows 7 te installeren. Niet dus want de melding komt... is geen 64bit versie, logisch.

Hoe krijg XP nu zover dat ik gewoon kan printen op de Canon via het netwerk?
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2010, 00:41:16 »
Hoi Ruud,
 
Onder Windows 7 heb je de optie om extra (32 bits) drivers voor oudere besturingssystemen te installeren. Die worden dan door het 'client' besturingssysteem opgehaald ipv. de 64 bits versie. De installatie gaat dan als volgt:
 
1: Installeer de juiste printerdriver onder Windows 7, test de werking.
2: Rechtsklik op die printerdriver en kies eigenschappen
3: Tab delen, opties voor delen wijzigen
4: Knop extra stuurprogramma's, vinkje in x86 (belangrijk!)
5: Zorg ervoor dat je de 32 bits drivers voor die Canon voorhanden hebt (dus niet de installatie cd, maar de drivers zelf. Download deze zo nodig bij Canon.
6: Laat deze driver als extra driver installeren.
 
Nu schijnt Canon wel een beetje een troep van hun .inf bestanden te maken, waardoor je ook problemen kan krijgen omdat de namen van de printers onder XP en W7 kunnen verschillen. Mocht je hier tegenaan lopen, dan kan je de XP .inf bestanden met notepad editen. Zorg er dan voor dat de naam achter DriverPackageDisplayName=  in het XP inf bestand hetzelfde is als in het W7 inf bestand.
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2010, 23:04:59 »
Hallo Michel,

Bedankt, ik ga dat (nog) eens doen. Ik had het al gedaan maar herinner mij het vinkje x86 niet dus misschien lukte het daarom niet. Ik ga er mee aan de slag.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2010, 12:39:12 »
Hallo Michel,
Citaat
Zorg ervoor dat je de 32 bits drivers voor die Canon voorhanden hebt (dus niet de installatie cd, maar de drivers zelf. Download deze zo nodig bij Canon.
Heb de losse (32-bit XP) driver bij canon opgehaald, onder Delen en Extra stuurprogramma een vinkje bij x86 geplaatst maar Win 7 blijft mekkeren "stuurprogramma niet geschikt voor de aangevraagde processorarchitectuur".

Kan ik het ook op een andere manier doen? Bedankt.
« Laatst bewerkt op: 18 april 2010, 18:42:56 door RuudDeWit »
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2010, 00:10:54 »
Hoi Ruud,
 
Nee, je doet het zo goed voor zover ik na kan gaan. Ik vrees dus dat er nog 16 bits onderdelen in dat stuurprogramma zitten. 64 bits Windows kan daar niet meer mee overweg en weigert die onderdelen botweg.
 
Al gegoogled op dit specifieke probleem?
Michel Uphoff
Homepage

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2010, 21:39:09 »
Hallo Michel,
Citaat
Al gegoogled op dit specifieke probleem?
Nee nog niet, ik zal eens een mailtje sturen naar Canon want ik heb ook het idee dat er 16bits onderdelen inzitten want de driver en bestanden dateren uit 2005.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Rob
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 8
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2010, 16:08:12 »
Ik zit met een vergelijkbaar probleem. Het is voor mij de eerste keer dat ik een printer wil delen, hoor ;)
De desktop heeft Windows 7 64 bit en op een laptopje draai ik xp 32 bit.
De instructies heb ik ook opgevolgd, maar op de laptop zie ik de printer niet. Moet ik op de laptop ook mijn computernaam zien?
Ik zie daar namelijk alleen HOME, WERKGROEP en WERKGROUP.
 
Moet ik nog iets delen? Is er nog iets wat ik vergeten zou kunnen zijn?

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2010, 17:06:39 »
Dag Rob,
 
Zorg ervoor dat alle computers dezelfde werkgroepnaam krijgen. Deel op de W7 machine de printer, en geef de gedeelde printer een eenvoudige naam. Herstart alle machines na verandering van netwerknaam (en evt computernaam). Iedere pc een unieke en eenvoudige computernaam geven.
 
Kijk nu of je op het notebook via printers en faxapparaten, printer toevoegen, netwerkprinter, volgende , de W7 pc wel kan zien. Als het goed is zie je dan ook de gedeelde printer. Lukt het niet automatisch, dan kan je achter naam:  ook intikken: \\w7computernaam\w7printernaam (hier dus de eenvoudige naam van de w7 pc en de w7 printer invullen).
Michel Uphoff
Homepage

Offline Frans
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2010, 19:25:37 »
Hallo Ruud

Ik had hetzelfde probleem. PC met aangesloten printer en een laptop draadloos verbonden via een thuisnetwerk.
 Bij de installatie van Windows 7 op mijn 32 bits laptop en 64 bits op mijn pc, printte de printer vanaf de laptop een testpagina af. Alles werkte naar behoren.
Op zekere dag niet meer. Alle opties die werden genoemd op internet en zo ook in dit forum werkten niet.
Ik heb in mijn images die ik gemaakt had teruggekeken en ik zag dat in de eerste image de printer (Canon inktjet iP5200) in de SPOOL map stond in system32. In de latere incrementele images bleek de map leeg te zijn.
Ik kon niet meer printen vanaf de laptop.
Een mail naar Canon is nog steeds niet beantwoord.
Ik heb het zelf opgelost en wel door met Windows update de nieuwste drivers te downloaden. Na de update stond warempel de printer als netwerkprinter in de map Apparaten en Printers. Een testpagina werd afgedrukt en alles werkt weer.
Blijkbaar heeft het toch alles te maken met het juiste stuurprogramma.
Misschien heb je hier iets aan.
Ik moet helaas weer uitloggen. Succes
groetjes Frans.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2010, 23:04:54 »
Hallo Frans,
Citaat
Ik heb het zelf opgelost en wel door met Windows update de nieuwste drivers te downloaden. Na de update stond warempel de printer als netwerkprinter in de map Apparaten en Printers. Een testpagina werd afgedrukt en alles werkt weer.
Blijkbaar heeft het toch alles te maken met het juiste stuurprogramma.

Bedankt voor je bijdrage, ik ga daar naar kijken want ik kan nog steeds niet printen op de W7 (64bit) computer.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Frans
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2010, 08:23:27 »
Hallo Ruud
 
Aanvulling van Frans:
Ik zal precies uitleggen hoe ik dit gedaan heb.
Ik heb de pc en de laptop ingeschakeld.
Hierna heb ik op de laptop de printerdriver verwijderd met het printer (Canon) uninstall programma.

Vervolgens heb ik printer op de laptop aangesloten en geïnstalleerd met de aanwezige driver van windows 7.
Hierna heb ik de printer ingeschakeld en een testpagina afgedrukt.
Vervolgens heb ik windows update zo ingesteld dat de nieuwste drivers automatisch worden gedownload.
De nieuwe driver stond na de update in de lijst van printers met een andere naam. Eerst ip5200 en nu als Canon Inkjet iP5200.
Ik heb de printer ingeschakeld en automatisch werd het stuurprogramma bijgewerkt van de netwerkprinter.
Er stond naast de printer Canon Inkjet iP5200 ook een Canon Inkjet iP5200 op PC (naam pc) en die werkte.
 
groeten Frans

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Netwerkprinten XP(32bit) naar Windows 7 (64bit)
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2010, 16:54:48 »
Hallo Frans,

Ik heb je stappenplan opgeslagen en ga daar mee aan de slag. Bedankt.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit