Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

500 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 08:40:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W  (gelezen 10980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W
« Gepost op: 24 april 2010, 18:58:04 »
Hallo,

Ik heb op dit een moment een pc met daarin een voeding: Recom ATX 12V Power Engine 550 TC. Ik vind dat als de pc net opstart, deze voeding wel vrij stil, maar na enige tijd (ca.15 min) neemt de geluids productie tot een irritant zoemend niveau toe. Nu heb ik bij o.a. Conrad de voeding Be Quiet Straight Power E7 CM 580 gezien. Deze schijnt heel stil te zijn, maar hoe stil is deze ten op zichte van mijn huidige voeding. Ik heb hierover nog geen info kunnen vinden.
PS: Worden de kabels tbv de voeding voor harde schijfen, moederbord, dvd spelers etc meegeleverd? Op de site van Conrad staat omvang van de levering: ATX-netvoeding en netsnoer.
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2010, 20:30:20 »
Dag Henk,
 
Citaat
Ik vind dat als de pc net opstart, deze voeding wel vrij stil, maar na enige tijd (ca.15 min) neemt de geluids productie tot een irritant zoemend niveau toe.
Voordat je geld uit gaat geven aan een voeding: Je weet zeker dat het de ventilator in de voeding is die dit irritante geluid maakt, en niet de ventilator die de processor koelt of een case-fan?
 
Doe eens het volgende: Pc uitzetten. Kast open maken, pc aanzetten, wacht tot het gezoem begint. Dan voorzichtig midden op het centrum van de CPU ventilator drukken, steeds ietsje harder (hij gaat langzamer draaien) tot hij stil staat. Gezoem is er nog steeds? Zo ja, er is een kastventilator, zo ja ook deze even op dezelfde manier stoppen. Pas als je zeker weet dat de CPU-fan of evt. casefan de herrie niet produceren, mag je er van uitgaan dat het de koelingsventilator in de voeding is.
 
Op zich is zo'n ventilator wel te vervangen, maar dat vereist wel het nodige technische inzicht, handigheid en soldeervaardigheden.
 
Aan iedere ATX voeding zitten in de regel alle snoeren en connectoren die nodig zijn (meestal houd je er een paar over). Kijk naar een voeding met een 12cm fan, die hebben een lager toerental en zijn daardoor rustiger.
 
De voeding die jij op het oog hebt is echt heel erg stil, een uitstekend ding, maar beslist niet moeders goedkoopste. Of je zo'n zware (680 Watt piek) voeding nodig hebt weet ik niet, dit is er een voor een forse computer met veel schijven, veel geheugen, zeer zware CPU en zware videokaart(en).
 
Er zijn goedkopere die even stil zijn. Heb je slechts een of twee harddisks, een dvd brander, een energiezuinige cpu en geen super-duper grafische kaart, dan kan je met 350 á 400 Watt ook prima uit de voeten.
 
Die Recom die je nu hebt (en helemaal niet slecht is), heeft een automatische toerental controle. Wordt de computer warmer, dan gaat de (grote) fan harder draaien. Oorzaak zou dus ook kunnen zijn dat het in de kast gewoon te heet wordt. Dat zou je dan weer op kunnen lossen met een extra case fan, wat een stuk minder geld kost.
 
Kijk ook na, of de cpu niet erg veel op 100% staat te draaien (software oorzaken), en kijk na of de lucht instroom en uitstroom van de kast vrij zijn van stof. Zo'n 550 Watt voeding heeft ruimte nodig, dus als de Pc kast niet rondom vrij staat, zorg daar dan eerst voor. Kijk ook of er in de kast geen flatcables voor ventilatoren hangen, en of de luchtstroom niet door andere dingen gehinderd wordt (zoals bijvoorbeeld verstopte luchtfilters). Ook van belang: Kijk of de ribben van het CPU koelblok niet dicht zitten met stof. Zo ja: Schoonmaken (blazen met geperste lucht gaat het best).
 
Let op statische electriciteit!
 
Wat zit er allemaal in de kast? (Voornamelijk: Welke Cpu en welke Videokaart, hoeveel harddisks, en cd/dvd spelers).
« Laatst bewerkt op: 24 april 2010, 20:35:30 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2010, 00:30:22 »
Hallo Michel,

Doe eens het volgende: Pc uitzetten. Kast open maken, pc aanzetten, wacht tot het gezoem begint. Dan voorzichtig midden op het centrum van de CPU ventilator drukken, steeds ietsje harder (hij gaat langzamer draaien) tot hij stil staat. Gezoem is er nog steeds? Zo ja, er is een kastventilator, zo ja ook deze even op dezelfde manier stoppen. Pas als je zeker weet dat de CPU-fan of evt. casefan de herrie niet produceren, mag je er van uitgaan dat het de koelingsventilator in de voeding is.
 
Ik heb inderdaad een casefan. Zowel deze als die van de cpu heb ik even stil gezet. De herrie komt toch echt bij de voeding vandaan.

Aan iedere ATX voeding zitten in de regel alle snoeren en connectoren die nodig zijn (meestal houd je er een paar over). 
Dit is een modulaire voeding. Zitten hier dan ook de kabels bij?

De voeding die jij op het oog hebt is echt heel erg stil, een uitstekend ding, maar beslist niet moeders goedkoopste. Of je zo'n zware (680 Watt piek) voeding nodig hebt weet ik niet, dit is er een voor een forse computer met veel schijven, veel geheugen, zeer zware CPU en zware videokaart(en).

Wat gegevens van m'n systeem:

Moederbord :   Asus M3A78 PRO
Chipset :   AMD 780G
Processor :   AMD Phenom X4 9850 Black Edition @ 2500 MHz
Fysiek Geheugen :   4096 MB (2 x 2048 DDR2-SDRAM )
Videokaart :   ATI Radeon HD 3200 Graphics
Harde Schijf :   ST3250820A (250 GB)
Harde Schijf :   AMD (1000 GB)
Harde Schijf :   WDC (250 GB)
DVD-Rom Station :   SONY DVD RW DW-Q30A
Monitor Type :   Philips Philips FTV - 29 inches
Netwerkkaart :    RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
Besturingssysteem :   Microsoft Windows XP Home Editie 5.01.2600 Service Pack 3
DirectX :   Versie 9.0c  (november 2006)

Wat voor vermogen raad je me wel aan? De huidige voeding heeft een vermogen van 550 Watt.

Kijk ook na, of de cpu niet erg veel op 100% staat te draaien (software oorzaken), en kijk na of de lucht instroom en uitstroom van de kast vrij zijn van stof. Zo'n 550 Watt voeding heeft ruimte nodig, dus als de Pc kast niet rondom vrij staat, zorg daar dan eerst voor. Kijk ook of er in de kast geen flatcables voor ventilatoren hangen, en of de luchtstroom niet door andere dingen gehinderd wordt (zoals bijvoorbeeld verstopte luchtfilters). Ook van belang: Kijk of de ribben van het CPU koelblok niet dicht zitten met stof. Zo ja: Schoonmaken (blazen met geperste lucht gaat het best).

Ik bewerk regelmatig video bestanden met pinnacle. In hoe verre de cpu dan belast wordt weet ik niet. Maar in rust draait de cpu op 2%. Het koelblok heb ik net nog schoon gemaakt. Ik maak een paar keer per jaar de kast stofvrij en maak de ventilatoren schoon.
Rondom de kast is er voldoende ruimte.
Er hangen geen flatcabels voor de ventilatoren.

Wat is een normale temperatuur voor de kast en de cpu? Ik kan dit in de bios wel bekijken, maar dan moet ik de pc zo eerst opnieuw opstarten.
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2010, 00:38:38 »
Hallo Michel,

Ik heb net even in de bios gekeken bij hardware monitor. De temperatuur van de CPU is 42C en die van het MB is 37C. De cpu fan speed is 2257 rpm.
Dit lijken me toch normale waarden.
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W
« Reactie #4 Gepost op: 25 april 2010, 14:33:56 »
Dag Henk,
 
In het bios staat Cool 'n Quiet ondersteuning wel aan? Ook onder Windows is de juiste processordriver geïnstalleerd? Er is niet overklokt in het Bios (dat vréét extra vermogen).
 
Op basis van jouw hardware zou je als alles maximaal belast wordt tussen de 350 en 400 Watt energie verstoken. Dus een 450 Watt voeding is voldoende. In ieder geval moet je geen extra centen uit gaan geven voor vermogens boven de 500 Watt, dat is zondegeld.
 
De temperaturen die je aangeeft zijn inderdaad normaal, en er is dus eigenlijk geen reden zoveel herrie uit die voeding te horen, mogelijk een verkeerd afgestelde (of defecte) toerenregulering, of slechte lagers.
 
Bij een modulaire voeding zit inderdaad een set kabels.
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2010, 18:30:28 »
Hallo Michel,

In het bios staat Cool 'n Quiet ondersteuning wel aan? Ook onder Windows is de juiste processordriver geïnstalleerd? Er is niet overklokt in het Bios (dat vréét extra vermogen).

In de bios staat de functie Q-Fan aan en het gekozen profiel is silent.
Er is niet overklokt.
Zover ik via apparaatbeheer kan zien, zijn de juiste drivers geïnstalleerd.

Op basis van jouw hardware zou je als alles maximaal belast wordt tussen de 350 en 400 Watt energie verstoken. Dus een 450 Watt voeding is voldoende. In ieder geval moet je geen extra centen uit gaan geven voor vermogens boven de 500 Watt, dat is zondegeld.

lk wil geen dief zijn van m'n eigen portemonnee. Dus dat wordt dan een nieuwe voeding van max. ca. 450 Watt. Wat is een goed alternatief voor de Be Quiet Pure Power 430 W. Op de site van Conrad heb ik een aantal voedingen met elkaar vergeleken. Het valt me op dat Enermax een  425 Watt voeding is en die van Be Quiet 430 Watt, maar toch zijn de ampèrages van de Enermax hoger. Hoe kan dit? Worden er soms piek- en continu vermogens met elkaar vergeleken?

Bij een modulaire voeding zit inderdaad een set kabels.

Ik vermoede dat al, maar ik wou dat even zeker weten.
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Voeding Be quiet Straight power E7 CM 580W
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2010, 20:52:35 »
Hoi Henk,
 
Nergens wordt zoveel mee gerommeld als met PSU vermogens en ampères. Bij beide voedingen valt eenvoudig in te zien, dat ze nimmer de opgegeven ampères daadwerkelijk gelijktijdig kunnen leveren. Bij de Be Quiet zou dat in totaal oplopen tot 432 Watt voor beide 12 volt lijnen plus 80 Watt voor de 3,3 volt lijn, plus 80 Watt voor de 5 volt lijn plus 12,5 watt voor de -5 volt lijn= ruim 600 Watt. Bij de Enermax zou het totaal vermogen dan oplopen tot maar liefst 970 Watt...
 
De opgegeven amperages zijn de piekstromen per lijn, en je mag ze niet optellen. Iha geven de betere voedingsfabrikanten de meest realistische opgave van het totaal vermogen van de Psu op.
 
Maar Conrad geeft niet de geluidsdruk voor de voedingen op, en om dus op een van je eerste vragen terug te komen: Wat is nu stil?
Op basis van de Conrad info is de vraag niet te beantwoorden.
Wat verder niet opgegeven is, is de efficiëncy. Een inefficiënte voeding zet meer van het opgenomen vermogen om in warmte (= koeling nodig = hoger toerental). Verder mis ik het piekvermogen (wat een maat is voor de werkelijke capaciteit van een voeding)
 
De gegevens voor de Be quiet 430 zijn: Geluidsdruk op 1 meter 18-24 dBA , 82 - 87% efficiëncy, piekvermogen is onbekend, dus houd het maar op die 430 Watt.
 
Voor de Enermax: 11-20 dBA, 88% efficiëncy, 470 Watt piekvermogen. De Enermax heeft een modulair systeem, 3 12 volt lijnen. Hij is een tikje duurder, maar dat geld beslist waard.
 
Michel Uphoff
Homepage