Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 23:28:06

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: LCD monitoren  (gelezen 7850 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
LCD monitoren
« Gepost op: 7 november 2009, 21:10:14 »
Bericht 1 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:14-03-2007
 Aan:AllenMsgID:3313.1
 Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
Hoi,
Ik overweeg de aanschaf van een (waarschijnlijk 20") LCD monitor. Bij alle specs wordt er gesproken over het contrast. Bijvoorbeeld: 700:1 of zelfs 2000:1. Maar wat willen deze waarden nu zeggen? Is het belangrijk om een monitor met een bepaald contrast te nemen? Zo hoog mogelijk of zo laag mogelijk?
Moet ik nog op speciale dingen letten bij de aanschaf van een LCD monitor?
 


Bericht 2 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:15-03-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3313.2
 Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Moet ik nog op speciale dingen letten bij de aanschaf van een LCD monitor? <<
Hoe dieper het zwart en hoe witter het wit, hoe groter het contrast. Monitoren met lage contrast leveren dus eigenlijk meer lichtgrijs op donkergrijs. Sharp heeft zelfs een monitor met een contrast ratio van 1000.000:1 . Ok, dat is een 37" studioding ter waarde van een leuk autootje, maar die is dus echt pikzwart in het donker. Met name PVA schermen hebben een hoog contrast.
Andere punten, afhankelijk van doel:
Reactietijd (response time): Gemeten in miliseconden. Weinig ms is beter. Het is de (door vrijwel iedere fabrikant anders uigelegde) tijd ie nodig is om een pixel van "zwart" naar "wit" te laten gaan. Tussen aanhalingstekens, omdat menig fabrikant de tijd meet van lichtgrijs naar donkergrijs. Snelle response time (=< 8 ms) is prettig bij snel bewegende beelden, zoals bij spelletjes. Meestal is de kijkhoek bij de snelle (en goedkope) TN schermen weer een stuk minder.
Kijkhoek: Gemeten in graden horizontaal en vertikaal. Grote hoek is beter. Belangrijk als de monitor niet altijd recht voor de snufferd staat. Sommige monitoren zijn zeer kijkhoekafhankelijk, met name bij TN schermen. S-IPS schermen hebben iha een grote kijkhoek, maar zijn trager, en iha ook duurder.
Helderheid: Hoeveelheid licht die de monitor kan produceren. Gemeten in cd/m2. > 300 is beter. Sommige monitoren leveren vrij flauw beeld, niet zo prettig in een lichte omgeving.
Dode pixel policy: Belangrijk als je ontdekt dat er ergens op dat scherm een poolster blijft branden (erg irritant!). Sommige fabrikanten hebben een zero dead pixel garantie binnen xx weken, anderen zijn heel wat vervelender, en met 1,2,3,4,5 dode pixels kan je de garantie nog vergeten.
Garantie: 2-3 jaar pickup and delivery is toch wel aan te bevelen. Ik heb al aardig wat TfT schermen met kuren binnen 3 jaar gezien.
Egaliteit: Somme backplane verlichting is duidelijk niet egaal, en de monitor is aan de randen lichter dan in het midden. Zelf zien is de enige oplossing.
Resolutie: Aantal hor. en vert. element setjes. Van mij mag dat wel wat bescheiden zijn, zeker bij zeer hoge resoluties worden de letters anders wel erg priegelig. "Oprekken" tot een lagere resolutie geeft meestal een erg matige beeldkwaliteit.
Glare/Non Glare: Vooral notebooks hebben tegenwoordig vaak van die high glare schermen. Geven gestoken scherp beeld en brilliante kleuren, maar je kan je haar in de monitor kammen. Erg vervelend als invallend licht van achteren niet te voorkomen valt.
Kleurweergave: Iets om echt zelf te beoordelen. Overdrive MVA schermen hebben meestal een prima kleurweergave en zijn nog redelijk snel ook.
Aansluitingen: Dvi ('digitaal'), D-sub ('analoog') , eventueel Usb-hubje, al dan niet ingebouwde speakertjes. Dvi (evt. naast d-sub) is eigenlijk een must, ook al heb je alleen nog maar een ordinaire analoge monitoraansluiting op de videokaart, dat gaat in de komende jaren vast veranderen.
Verstelbaarheid: In hoogte is wel erg handig. Sommigen zijn gek op roteerbare schermen. Ik heb er zelf twee en roteer ze nimmer. Let vooral ook op de kijkhoek bij roteerbare monitoren. Sommige geven vreemde resultaten bij de portrait stand.
Voeding: Goedkopere monitoren hebben vaak een externe baksteen als voeding, en de wat betere gewoon een interne 230 aansluiting.
Nou, verder mag íe ook mooi zijn, en niet te gek duur. Zelf heb ik goede ervaringen met IIyama en met de (staan nu voor mijn neus) vaak mooie Samsung SynchMasters.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 14/03/2007 18:37 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:15-03-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.3
 Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ik wil er nog eentje aan toevoegen: ook van belang is of je videokaart wel voldoende in huis heeft om de optimale resolutie(s) van de monitor te leveren. Kwam ik vandaag zelf achter. <g>
Ik heb sinds vandaag deze monitor op mijn bureau (op m'n werk <g>): http://www.iiyama.nl/pages/content.asp?SID=&LNG=NL&NAV=236&DOC=15710&PAGE=0&PCAT=2&PROD=7591&SPCAREA=&CE=undefined

 
Prachtig ding! De eveneens bestelde nieuwe computer is nog niet geleverd, dus heb ik 'm maar aan m'n oude aangesloten. Tja, en die kan niet meer leveren dan 1280x1024. Terwijl ik 1440x900 nodig heb... En 1280x1024 'opgeblazen' naar 1440x900 is niet mooi.  
Groeten,
Ronald


Bericht 4 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:16-03-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.4
 Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Bedankt voor je uitgebreide informatie!
Over het contrast: wat is een beetje een normale waarde hiervoor, waardoor je toch een knap beeld hebt? 1000:1?
>> Resolutie: Aantal hor. en vert. element setjes. Van mij mag dat wel wat bescheiden zijn, zeker bij zeer hoge resoluties worden de letters anders wel erg priegelig. "Oprekken" tot een lagere resolutie geeft meestal een erg matige beeldkwaliteit
Dat is waar. Maar je kunt ook het lettertype wat groter instellen. In feite heb ik dat nu ook met mijn CRT-monitor en dat bevalt me prima.

>> Zelf heb ik goede ervaringen met IIyama en met de (staan nu voor mijn neus) vaak mooie Samsung SynchMasters.

Grappig. Aan één van deze merken zat ik dus te denken waarbij IIyama in eerste instantie mijn voorkeur heeft; dat komt waarschijnlijk doordat ik al jaren met een IIyama Vision Master Pro 450 werk. :-)

Stefan

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]

 


Bericht 5 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-03-2007
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3313.5
 Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,
>> Over het contrast: wat is een beetje een normale waarde hiervoor, waardoor je toch een knap beeld hebt? 1000:1? <<
700:1 of hoger is prima. Je moet je niet ál te veel voorstellen van het verschil tussen bijvoorbeeld 700:1 en 2000:1

>> Maar je kunt ook het lettertype wat groter instellen <<
Zeker, dat doe ik ook zo. Maar je hebt soms schermen met een werkelijk gigantische resolutie. Zo bracht Dell eens een 15" scherm met een native resolutie van 1600*1200 uit. Onbruikbaar voor iemand zonder kinderogen.
>> waarbij IIyama in eerste instantie mijn voorkeur heeft <<
IIyama en Samsung staan beiden zeer goed bekend. Neem i.i.g. ter vergelijking ook een kijkje bij Samsung, die maken ook verdraaid mooie monitoren met uitstekende spec's. Puur qua uiterlijk vind ik de strakke Samsung lijnen en smalle schermranden nog mooier dan IIyama.
Hier nog een pixelfouttabelletje. Naar ik meen leveren zowel IIyama als Samsung standaard op klasse II uit. Overigens kom ik zowel bij Samsung als IIyama zelden een monitor met een pixelfout tegen.. 
Pixelfout
Foutsoort -1
Foutsoort -2
Foutsoort -3
classificering
pixel die voortdurend blijft branden
blijvend zwarte pixel
defect subpixel die of voortdurend oplicht (rood, groen, blauw) of blijvend zwart is
Klasse I
000
Klasse II
225
Klasse III
51550
Klasse IV
50150500

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:16-03-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.6
 Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ook ik overweeg een 'platte' monitor aan te schaffen. Ik kijk en vergelijk en mij gaat het met name om één ding: het scherm moet een fotokwaliteit leveren gelijkwaardig aan mijn huidige 17" Panasonic dikbuik. Ik heb echter nog niet 1 scherm gezien waarvan ik zeg: kijk, dat ziet er perfect uit. Kleine details zijn op een plat scherm nooit zo scherp als op mijn Panasonic monitor. Wil ik teveel? Of wil ik iets wat voor 200 tot 400 euro niet te krijgen is? (19") Of moet een dergelijk scherm met een betere videokaart aangestuurd worden? Zou die Samsung mijn Panasonic kunnen evenaren?

Don 


Bericht 7 van 14

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-03-2007
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3313.7
 Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,
>> Kleine details zijn op een plat scherm nooit zo scherp als op mijn Panasonic monitor. Wil ik teveel? <<
Nee hoor. Maar scherp kan je op verschillende manieren interpreteren. Een analoog scherm 'smeert' het beeld uit, er zijn vrijwel geen afzonderlijke pixels zichtbaar. Dat geeft een rustiger beeld, dat scherper lijkt. Een TfT scherm daarentegen heeft een zo scherpe begrenzing van de pixelraden, dat je de afzonderlijke pixels kan zien. Dat oogt 'rafeliger'. Speciaal daarvoor is onder XP Cleartype aanwezig, dat de rafelranden wat verdoezelt. Er wordt niets scherper (integendeel), maar het oogt 'gladder'.
Maar mogelijk heb je ook naar TfT schermen gekeken die niet in hun 'native' resolutie staan. Dan is het beeld nogal eens erg vaag. Dat zit zo:
Een TfT scherm heeft fysiek x * y 'lampjes', bijvoorbeeld 1280*1024. Dat is de native resolutie. Nu zijn voor sommigen de lettertjes en ikoontjes dan te klein (vooral bij 45+ er's..). Mensen die niet weten wat ze daar aan moeten doen zetten het beeldscherm dan op 1024*768. Lekkere grote letters, maar zo vaag als wat, want 1,2 lampje aan bestaat niet. Dus gaat het ene lampje aan en het andere niet, of de monitor probeert wat te knoeien met grijstinten. Niet doen dus. Een TfT scherm hoort altijd op zijn fysieke resolutie afgesteld te staan. Je vergroot de ikoontjes en letters dan gewoon door het scherm op bijvoorbeeld 120 Dpi te zetten. Beeld blijft gestoken scherp, en grotere letters. Zo kan je ook bij de geavanceerde instellingen nog kiezen voor een nog groter lettertype bij de diverse elementen.
(Terzijde: die lampjes, bestaan in werkelijkheid uit drie verschillende pixels, rood geel blauw)
Wat je voor jouw eisen nodig hebt, is een scherm met een kleine dotpitch, bijvoorbeeld de SyncMaster 205 BW:
    Type: TN Formaat: 20" breedbeeld Resolutie native: 1680*1050  Contrast 700:1 Responsetime 6ms Helderheid 300cd/m2 Dotpitch 0,258 mm Prijs: rond 275,- incl. Btw[/list]>> Zou die Samsung mijn Panasonic kunnen evenaren?  <<
    Als je er rekening mee houdt, dat een hoge resolutie, en dus een kleine dotpich ook betekent dat de letters op het scherm klein zijn (wat zoals Stefan opmerkte aangepast kan worden binnen bepaalde grenzen), dan zou het mij erg verbazen als dat niet het geval was.
    Wil je echter ook 'native' grotere letters, dan zal je een wat lagere resolutie moeten nemen, Bijvoorbeeld de SyncMaster 931 BW:
      Type: TN Formaat: 19" breedbeeld Resolutie native: 1440*900  Contrast 2000:1 Responsetime 2ms Helderheid 300cd/m2 Dotpitch 0,285 mm Prijs: rond 215,- incl. Btw [/list]Alternatief als je werkelijk veel aan fotobewerking en dergelijke doet is een dubbele monitor. Ik werk al jaren met twee monitoren. De laatste 2 jaar met twee Samsung Syncmaster 171N tft schermen. Je hebt dan het oppervlak van een héél veel duurdere 24 inch superbreedbeeld monitor, en heerlijk veel 'glas'. Een monitor voor de afbeelding of film, en de andere voor de menu's en dergelijke. Werkt geweldig en je wilt nimmer meer terug naar slechts een scherm. Je moet dan natuurlijk wel 2 videokaarten in de pc hebben of een dualhead type. Die zijn volop verkrijgbaar.


      Michel Uphoff (NLcomputer)
      Homepage

      Bijlagen :

      Syncmaster_205BW.jpg
      13KB

      Samsung_Syncmaster_931bw.jpg
      35KB

      WK_017.jpg
      35KB


      Bericht 8 van 14

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:16-03-2007
       Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.8
       Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
      Hoi Michel,
      Hartelijk dank voor de brochure 'welke monitor koop ik' ;-) Ik ga er mee stoeien!
      Don
       


      Bericht 9 van 14

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:17-03-2007
       Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.9
       Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
      Hoi Michel,
      Okee, ik ga eens rond kijken.
      Over het instellen van een groter lettertype: mocht het instellen van een groter lettertype net nog niet genoeg zijn, dan kun je bij de beeldscherminstellingen ook je eigen instellingen opgeven.
      Oh ja, wat mij ook nog opviel is dat veel van dat soort schermen tegenwoordig een beeldformaat hebben van 16:10 i.p.v. 4:3. Is dat speciaal zo gedaan voor films e.d. of is dat een technische beperking in de hardware van die desbetreffende schermen?

      Stefan

          Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
          http://tinyurl.com/yuojv[/]

       


      Bericht 10 van 14

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-03-2007
       Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3313.10
       Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
      Hoi Stefan,
      >> dan kun je bij de beeldscherminstellingen ook je eigen instellingen opgeven <<
      Klopt, maar dat kan je bij sommige programma's lelijk opbreken. Zo ondersteunen veel VB programma's alleen de standaard 96 en 120 dpi instellingen. Bij tussenmaten of nog hogere Dpi klopt er dan regelmatig een venstertje, tekstboxje e.d. niet meer. Niet alleen VB programma's kunnen daar last van hebben.
      >> Oh ja, wat mij ook nog opviel is dat veel van dat soort schermen tegenwoordig een beeldformaat hebben van 16:10 i.p.v. 4:3.  <<
      Het is gemaakt om breedbeeld flims goed weer te kunnen geven, terwijl de prijs voor het scherm niet al te hoog ligt. Breedbeeld is niet altijd een voordeel, vooral bij sommige full screen websites kan het vreemd uitpakken.
      Anderzijds is breedbeeld wel lekkerder voor de ogen. Die staan in de regel naast ipv boven elkaar <ggg> en dus is breedbeeld een natuurlijker beeld. Bij grotere breedbeeldmonitoren met een hoge resolutie is het bovendien handig als je dtp't en dergelijke omdat je 2x A4 leesbaar in beeld kan krijgen.

      Michel Uphoff (NLcomputer)
      Homepage



      Bericht 11 van 14

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:17-03-2007
       Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.11
       Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
      Hoi Michel,
      >> maar dat kan je bij sommige programma's lelijk opbreken
      Ja, dat is weer een nadeel. Dat is soms zelfs ook al het geval als je alleen een groter lettertype hebt ingesteld zoals ik nu heb. Als je eigen instellingen opgeeft, moet je dit natuurlijk wel zo beperkt mogelijk houden.


      Stefan

          Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
          http://tinyurl.com/yuojv[/]

       


      Bericht 12 van 14

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:18-03-2007
       Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.12
       Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
      Hoi Michel,
      Ik heb me nog wat meer verdiept in de Samsung monitoren en mijn oog viel, qua specs,  in eerste instantie op de SyncMaster 205BW, waar jij het in een eerder bericht ook over had. Totdat ik ontdekte dat de maximale resolutie van 1680x1050 gedraaid wordt met een refresh rate van 60 Hz.
      Ik weet dat dit voor CRT-monitoren absoluut te kort is (trillend beeld). Geldt hetzelfde ook voor LCD-monitoren?

      Stefan

          Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
          http://tinyurl.com/yuojv[/]

       


      Bericht 13 van 14

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-03-2007
       Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3313.13
       Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
      Hoi Stefan,
      >> Geldt hetzelfde ook voor LCD-monitoren? <<
      Nee. TfT monitoren hebben geen refresh rate. Ik kan het niet beter uitleggen dan degene die dat op een techno-site deed:
      Refresh rate is meaningless in a TFT panel because they don't refresh the picture - they don't need to because they work differently to CRTs. The 60Hz and 75Hz are there because when using VGA output (analogue) the video card has to send out a refresh signal and if the TFT panel cannot handle a refresh signal, even though it doesn't need it, there will be no picture. 60Hz is the preferred refresh rate for nearly every TFT panel made in the last five years. For CRTs you can get anywhere up to a 120Hz refresh rate and if you tried anything above 75Hz on a TFT you would get no picture. So don't change it.
      The difference between the VGA picture and a digital DVI picture can be very little in good quality TFT panels. The quality of the VGA signal is down to the electronics in the TFT panel. If you have an expensive one, the picture will tend to be good but if you have a cheap one which also has a digital input, you will find a great difference between the two signals.
      Also, with a digital input, no adjustment to the picture is required and the resolution and refresh rate are set automatically - this doesn't always happen with a cheap analogue-only unit.

      It's also down to the quality of the VGA output on the video card too

      Video cards process images internally digitally, TFT panels are also digital, by using DVI your sending this digital image direct from card to display. VGA is analog, to get from the video card to the display it needs first to convert it from digital to analog, this then gets sent as an analog signal to the display at which point it's converted back to digital. A very simplified explanation but I'm sure you get the point

      In slightly more technical terms, CRT monitors refresh rate relates to the amount of times the gun inside the picture tube updates, whereas in TFT screens, it relates to the scan rate of pixel updates top-left to bottom right. However, the problem is the refresh rate is dependent of the graphics card, but more so the monitor.



      Michel Uphoff (NLcomputer)
      Homepage



      Bericht 14 van 14

      NL Computer Forum ~ Computer hardware
       Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:19-03-2007
       Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3313.14
       Onderwerp:LCD monitorenForum:ws-nlcomputer
      Okee, duidelijk.

      Stefan

          Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
          http://tinyurl.com/yuojv[/]