Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 17:14:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: USB stick verwijderen  (gelezen 18942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
USB stick verwijderen
« Gepost op: 7 november 2009, 21:21:35 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:02-07-2007
 Aan:AllenMsgID:3454.1
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Weet iemand ook of je een USB-stick bij het verwijderen gewoon zo eruit kan trekken of dat het verstandiger is om met de optie ´veilig hardware verwijderen´ (zie systemtray) eerst die poort uit te schakelen.Volgens mij heeft microsoft die optie juist daarvoor gemaakt maar wat kan er gebeuren als je hem er gewoon direct uithaald.Heb het al paar keer gedaan zonder problemen.........
Groet,Paul


Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:02-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3454.2
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul ,

>> USB-stick bij het verwijderen gewoon zo eruit kan trekken <<

Ja hoor, je kan hem er zo uittrekken. Hele volkstammen doen dat en komen er telkens goed af. Enigszins tot mijn afgunst, want ik gebruik ook altijd braaf de wizard.

Maar .... als de PC nog bezig is met die stick, als - dan heb je een kleine maar reëelle kans dat je het bestandssysteem op die stick goed beschadigt. En dan zijn de rapen gaar. Het wordt natuurlijk vooral vervelend als op die stick bestanden staan die je niet wilt missen.
Maar de waarheid gebiedt me te melden dat zich bij mij nog niemand gemeld heeft met een USB stick, die opnieuw geformatteerd moest worden of erger. Of zouden ze die kapotte stick met een rood hoofd van schaamte of kwaadheid in de afvalemmer gooien?

Toch blijf ik die wizard maar gebruiken. Liever Safe dan Sorry, toch?

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:02-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3454.3
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Paul,

>>Weet iemand ook of je een USB-stick bij het verwijderen gewoon zo eruit kan trekken<<

In principe wel. Het is wel aan te raden om eventueele lees enof schrijf acties eerst af te sluiten. Een floppy haal je ook niet tijdens bedrijf eruit.
Als je met de verkenner op de USB-stationsnaam rechtsklikt, bijv. E: , wordt bij sommige USB-sticks een menuoptie 'Eject' ofwel 'Uitwerpen' toegevoegd. Hiermee kan het apparaatje ook afgemeldt worden en dan af te koppelen, maar dat is eigenlijk niet nodig.


Peter



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:02-07-2007
 Aan:PeterMsgID:3454.4
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Peter,
Ik zie het inderdaad in de verkenner,uitwerpen.Met een floppy heb je denk ik een mechanisch probleem als je hem er te snel uithaalt,gaat de drive van kapot.Met zo´n geheugenstick trekt het me nu toch wel om het eens te proberen,eruittrekken als die bezig is een groot bestand aan het schrijven.Vliegen de data zo m´n kamer in.....;-)
Windows zal wel met een vermaning komen met zo´n oranje rondje met een kruis erin.
Paul


Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:02-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3454.5
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Just,
Ook bedankt voor je ervaring.
Paul


Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3454.6
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Met zon geheugenstick trekt het me nu toch wel om het eens te proberen,eruittrekken als die bezig is een groot bestand aan het schrijven. <<
Ach so! We zijn het experimenteerlustige type. Prima eigenschap! Nu je het onderwerp toch aan de stok steekt wat meer info over die stickies en Usb:
Wat er gebeurt bij het onverhoeds uittrekken van een Usb stick (of een usb disk), hangt af van de write cache. Staat die uit, dan kan je de USB stick vrijwel direct na het kopiëren er gewoon uittrekken. Als de cache uit staat (standaard) is het Usb apparaat traag.
Je kan een Usb stick of drive onder windows versnellen door de schrijf cache aan te zetten, maar dan..
Als je niet ALLE data (dus niet alleen het bestand wat je bewust om kroosjes wilde brengen) wil verliezen, zou ik dat uittrekken dan laten, want dan kan je ALLE inhoud om kroosjes helpen.
Veilig verwijderen dwingt XP alle schijfacties af te maken, en is bij een actiefe schrijfcache noodzakelijk.
Je kan de schrijfcache activeren/de-activeren op de bekende ondoorgrondelijk Windows manier: Rechtsklik op de stick, eigenschappen, tabblad hardware, kies het juiste apparaat uit de lijst, knop eigenschappen, tabblad beleidsinstellingen, daar kies je voor "Optimaliseren voor snelle verwijdering" of  voor "Optimaliseren voor prestaties"
Het zit kennelijk nog een tikje ingewikkelder, Microsoft ontkent het volgende niet: Wordt de standaard XP Usb opslag driver gebruikt -wat meestal het geval is- EN de stick is Fat32 geformatteerd -wat meestal het geval is- DAN wordt bij IEDERE bestandoperatie de GEHELE Fat opnieuw geschreven. Dat kan een stick bij kopiëren van duizenden kleine bestandjes erg traag maken.
Er is dan m.i. nog een mogelijk probleem, en dat is denk ik de reden waarom toch wel veel van die sticks het na een relatief korte tijd (1 jaar, 2 jaar) begeven: ALS het waar is dat bij IEDER bestandsactie de HELE Fat opnieuw wordt geschreven, dan lijkt mij het volgende logisch: Die Fat kan maximaal 100.000 tot 1 miljoen keer geschreven worden (Een cel in Flash geheugen heeft een beperkte levensduur wat dit betreft). Omdat de Fat zich waarschijnlijk in dezelfde cellen bevindt, is de levensduur van een Flash stick dan beperkt tot 100.000 tot maximaal 1 miljoen Bestandsoperaties. Het zou dan kunnen zijn dat na honderd keer duizend bestandjes schrijven en wissen de stick al overlijdt. Zeker ben ik hier niet van overigens..
Is de stick Ntfs geformatteerd (ik meen dat daarvoor eerst "Optimaliseren voor prestaties aan moet staan), dan doet zich de genoemde vertraging niet voor. Maar kunnen W98 machines de stick natuurlijk niet lezen, wat geen probleem hoeft te zijn.
Ik heb eens wat getest met 10.000 kleine bestandjes. Niet op een Usb stick met flash geheugen, maar op een USB disk.
De resultaten:
Cache aan:
Schrijven naar Fat32: 22 seconden
Schrijven naar Ntfs: 20 seconden
Wissen van Fat32: 18 seconden
Wissen van Ntfs: 3 seconden

Cache uit:
Schrijven naar Fat32: 117 seconden
Schrijven naar Ntfs: 24 seconden
Wissen van Fat32: 66 seconden
Wissen van Ntfs: 3 seconden
    Wil je dus optimale snelheid, en ook veiligheid, formatteer de stick op Ntfs laat de schrijfcache uit. Stickje er uit trekken moet geen groot probleem zijn. Wil je veiligheid en uitwisselbaarheid, en interesseert snelheid je niet, laat dan Fat32 staan, zet de schrijfcache uit. Trek de stick er uit wanneer ge daar goesting in hebt <G> Wil je ondanks Fat32 toch ook snelheid, zet de schrijfcache dan aan EN gebruik ALTIJD "Veilig verwijderen"

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:03-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3454.7
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Het is duidelijk,vraag me wel af hoe je dat zo snel doet om zowel ntfs als fat32 op een usb-disk te testen,je zult dan wel verschillend geformateerde partities op die schijf hebben staan.
Die traagheid was me wel al opgevallen en ik weet nu dus hoe ik het kan versnellen.
Op deze PC heb ik toch maar niet ntfs gedaan want ik houd nogal van defragmenteren en dat gaat toch vrij slecht als ik er voor gekozen heb om op zo´n ntfs schijf allerlei bestanden te comprimeren met schijfopruiming.
Dat zou toch wel kwalijk zijn als je gelijk hebt met die levensduur.Je zou dan ook misschien beter de driver van de stick kunnen gebruiken?Kan het wel eens aan ´Peak´ vragen,het merk van die stick.Zijn aardige lui ergens in Taiwan.Hebben een site waar je foto`s kunt opsturen en ik had gelijk prijs met een leuke Cardreader,die ik kreeg opgestuurd.
(ik zie dat ntfs goed is in wissen...:-)
Groet,Paul
Ja je hebt gelijk met dat ntfs formatteren dat dat eerst aan moet staan.
Met die usb software van microsoft kun je er ook runtime-bestanden opzetten zodat zo´n stick automatisch onder windows98 kan worden gelezen.


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-07-2007
 Aan:pauluMsgID:3454.8
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> je zult dan wel verschillend geformateerde partities op die schijf hebben staan. <<
Inderdaad, het is een bootable usb disk, en de bootpartitie is Fat32, de datapartitie Ntfs.

>> Op deze PC heb ik toch maar niet ntfs gedaan want ik houd nogal van defragmenteren <<
Ik ben bang dat je hier een redenatiefout maakt. Ntfs fragmenteert namelijk véél minder dan Fat32. De noodzaak om te defragementeren is dan ook veel minder. Dat het soms wat langer duurt heef o.a. te maken met de clustergrootte onder Ntfs. Deze is meestal 4 KB, ipv meestal 32 KB onder Fat32.
Dit laatste zorgt voor een tweede nadeel van Fat32: Veel grotere slack. Ieder bestandje, hoe klein ook, gebruikt ten minste 32KB schijfruimte bij hedendaagse harddisks. Gemiddeld kan je bij een fat32 schijf uitgaan van: Aantal bestanden * 16KB = verloren diskruimte (slack). Kan met ongeveer 100.000 bestanden (zoals op mijn hoofddisk) aardig oplopen: 1,6 GB verspild bij Fat32. Onder Ntfs is dat maximaal aantal bestand * 2 KB, terwijl heel kleine bestanden onder Ntfs gewoon in de bestandstabel zelf opgeslagen worden. 
Daarnaast is Ntfs stabieler en veiliger.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:04-07-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3454.9
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ik heb ze ook maar even geteld m´n hoeveelheid bestanden,70222.
Op die ntfs PC is dat toch wat rommelig geworden door dat afzonderlijk comprimeren van niet vaak gebruikte bestanden.Op het overzicht van de schijf bij Diskeeper is zowat de hele schijf rood wat betekend gefragmenteerd en hij geeft ook een heel groot aantal aan.Na defragmenteren is het meestal zo dat dat 0 is geworden maar nu komt het na 20 minuten hard werken met dat er zelfs nog meer gefragmenteerde bestanden zijn dan ervoor.Ook het weer decrompimeren van de bestanden heeft weinig effect op het roodgehalte.
Ik ga het toch nog es overwegen hoewel ik met dat Fat32 niet zo´n klagen heb maar wat extra schijfruimte is mooi meegenomen.Dan maar geen comprimeren toepassen.
Groet,Paul


Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hans Le Roy/WUGNETDatum:04-07-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3454.10
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Dag Just,

Toch doen, hoor. Ik ken twee mensen bij wie een USB stick onbruikbaar is geworden. Alle gegevens weg...

Groetjes,

Hans



Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:04-07-2007
 Aan:Hans Le Roy/WUGNETMsgID:3454.11
 Onderwerp:USB stick verwijderenForum:ws-nlcomputer
Hallo Hans ,

>> USB stick onbruikbaar is geworden. Alle gegevens weg <<

Oh néé, hè. Ja, het is duidelijk. Het kan gebeuren. Ik heb dat ooit ook eens gehad met een harde schijf. De stroom viel uit. Iemand liep het snoer compleet met stekker uit de muur. Einde oefening voor die schijf. Ook helemaal niks meer mee te beginnen. Zelfs low level formats niet.
Bedankt voor de informatie!

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer