Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

360 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

26 april 2024, 14:46:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Tien Tips voor een Spetterend Schooljaar  (gelezen 11145 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Tien Tips voor een Spetterend Schooljaar
« Gepost op: 5 augustus 2010, 13:03:58 »
Goedemorgen!

Lekker titelje, hè? Twee keer rijm (T-T-S-S) en dan dat omgekeerde ***ps - Sp***.

Deze tien tips zijn van dezelfde klasse. Het zijn geen flut tips. Het zijn allemaal technieken die ik zelf dagelijks met groot succes gebruik. Ze zijn bedoeld voor scholieren. Daarom heb ik ze op een bijlage gezet. Die kan je printen en meenemen.

Ik heb voor het eerst geprobeerd die pdf zo te maken dat hij op een ereader te lezen is. Ik heb zelf geen ereader (donaties welkom <grinnik>). Als een van de lezers er wél één heeft, ben ik erg geïnteresseerd in de ervaringen. In ieder geval is de pdf nu prima te printen met twee pagina's op één vel papier. Als je eerst pagina 1 en 2 doet en dan het vel omkeert en op de achterzijde pagina 3 en 4 doet heb je alles op één blaadje.

Nog mooier: Print 4,1, dan op de achterzijde 2,3. Vouw het dubbel. Dan is het net een klein boekje.

Ik herhaal ze hieronder. Ik heb er zelf ook een hekel aan eerst een pdf te moeten openen om wat te lezen.

  • Google is je vriend! Weet je wat niet, probeer Google. Google werkt ook prima als spellingchecker in heel veel talen!!

    Probeer verschillende zoekwoorden. Zoekwoorden, die apart zijn, werken beter (of helemaal niet).

  • Je antwoordenboek ben je zelf.

    Reken opgaven terug! Dat is een heel goede manier om foute antwoorden te vinden.

  • Snap je een opgave niet?

    Doe of je gek bent en los hem op. Onderweg ontdek je vaak waar de clou zit!

  • Lukt tip 3 niet? De mensen die de opgaven hebben gemaakt willen weten of je het kunt.

    Maar ze moeten ook iets hebben als iemand een tien zou verdienen. Misschien ben jij bezig met de opgave voor die tien. Probeer dan eerst de opgaven voor een negen en lager?

  • Valt het studeren je tegen? Welkom bij de club!

    Einstein was ook geen licht op school. Wist je dat? Maar hij was ook verschrikkelijk nieuwsgierig. De aanhouder wint. Gaandeweg wordt je er handiger in.

  • Word heeft een spellingchecker. Firefox ook bijvoorbeeld.

    Dat weet iedereen, maar iedereen vergeet het wel eens te gebruiken.

  • Oh ja. Vergeet jij weleens wat? Ik ook. Soms is een klein checklijstje wel zo slim!

    Zoek je meest voorkomende missers. Maak er een heel beknopt lijstje van. Na heel korte tijd kan je dat lijstje dromen. Dan kan je hem weggooien.

  • Lijstjes en woordjes leren is dom werk! Ja, klopt ... .

    Het is dom omdat er geen betekenis aan zit. Het kan heel lekker werken als je er wel een betekenis aangeeft. Teken er een smiley bij, bijvoorbeeld.

    Jij weet toch ook precies de McDonalds te vinden? Waarom? Juist ja!

  • Hou het bij! Jaja, hou je werk bij.

    Als je niet weet waar je mee bezig bent, wordt het niks. Simpel, maar een waarheid als een koe.

    Als je jezelf voor de gek gaat houden, waar eindigt het dan? Dan sta je straks voor paal. Tel je fouten én je successen.

  • Veel fouten? Probeer het eens anders. Of vraag het een ander en doe hem na.

    Voordoen en nadoen is de leraar van de natuur. Zo leren alle dieren hun kleintjes. Dat werkt ook heel prima bij mensen!

    Doe het na als een dom blondje (sorry dames!). Lukt het nu wel? Mooi! Wedden dat je het dan snapt? Vaak is het de uitleg die niet gesnapt wordt. Jij bent namelijk helemaal niet dom. Je moet nooit geloven wat ze zeggen. Dat werkt namelijk niet. Nadoen wel!

Terwijl ik dit stukje schreef heb ik dat "Bewaar Concept" van onze Forum Manager uitgeprobeerd. Dat snapte ik ook niet. Maar gelukkig deed hij er plaatjes bij hoe het eruit ziet. Hij deed het op die manier voor. Ik heb wel een paar keer terug moeten kijken, maar nou snap ik het. Dat was dus tip 3, 5 en 10 in actie.

Ik ga het ook bijhouden. Dat doe ik met al de stukjes die ik hier schrijf. De onderwerpen over Linux doen het bijvoorbeeld beter dan de Workshops in Multimedia.

Maar bij Linux is er meer reactie dan bij Multimedia. Dan komt het bericht weer meer in de aandacht. Ik deel daarom het aantal keer bekeken door het aantal reacties. Ook niet alles, maar je moet wat, niet?

En nu ga ik een kopje koffie drinken! Het is me namelijk gelukt met dat Concept bewaren. Een succesje mag je vieren.

Het ging wel een paar keer fout. Dat heb je als student. Studeren is fouten maken. Van je fouten kan je leren. Daar zijn we dus mee bezig!

Veel succes met het nieuwe schooljaar!

Het was zweten, maar dan hèb je ook wat!

(En als je een computerprobleem hebt ben je hier helemaal welkom!)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Tien Tips voor een Spetterend Schooljaar
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2010, 16:23:22 »
Hoi Just,

Een mens is nooit te oud om te leren, leuk lijstje.

  •    6. Word heeft een spellingchecker. Firefox ook bijvoorbeeld.

    Dat weet iedereen, maar iedereen vergeet het wel eens te gebruiken.
Welke heb jij gebruikt? ;)
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Tien Tips voor een Spetterend Schooljaar
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2010, 17:54:38 »
Welke heb jij gebruikt?
Oei, ontdekt!!


Ja, ehhhh, Leon ... . Ik gebruikte Linux natuurlijk. Je kent me. Daarin heb je geen Word, maar wel OpenOffice Writer. Ook met een puike spellingchecker trouwens. Het verhaal is opgezet in Firefox, met de daarin gebouwde spellingchecker.

Ik zal straks eens kijken nu je erover begint. Volgens mij kan je daar ook nog de Open Taallijst (of zoiets) in laden. Dan ben ik helemaal bij de tijd.

Mijn generatie heeft een klein probleempje van woorden als pannekoek of pannenkoek of was het nou juist anders bij koekenpan of koekepan. Overigens smaken mijn pannekoeken gezien de blikken van de jongelui altijd wel heel prima.

(Volgens de spellingchecker moeten het allemaal pannen en koeken zijn)
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Tien Tips voor een Spetterend Schooljaar
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2010, 09:23:36 »
Hallo Leon,

Kijk eens hier voor de woordenlijst van Open Taal:

http://www.opentaal.org/het-laatste-nieuws/47-persbericht-opentaal

Ik ga op zoek naar die extensies. Dat vind ik wel wat.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2010, 09:47:46 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Tien Tips voor een Spetterend Schooljaar
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2010, 09:44:09 »
Hebbes!

Ik heb lijst 1.10G geïnstalleerd in Firefox, Thunderbird en Open Office. De Bèta lijsten maar even niet. Het tijdsverschil is zo klein. Dat leek me nou niet echt zinvol. Ik ben niet erg gek op Beta producten op een "produktie" machine. Een wat deftige kreet voor mijn privé laptop misschien. Maar voor mij is dat ding veel waard. Daar ga ik niet mee experimenteren.

Bij dit soort extensies is de kans op problemen wel niet zo groot, maar toch ... .

ben ik weer blij mee!

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers