Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

489 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 14:01:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Argosy netwerk HDD niet te benaderen via...  (gelezen 13928 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Argosy netwerk HDD niet te benaderen via...
« Gepost op: 7 november 2009, 21:33:10 »
Bericht 1 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:MusicfreakDatum:15-09-2007
 Aan:AllenMsgID:3562.1
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Ik heb een Argosy HD363N, een 3,5 exerne HDD behuizing met daarin een 320 Gb WD Caviar SE harde schijf. Als ik de Argossy direct via de ethernetpoort op mijn PC aansluit kan ik hem benaderen (door in te loggen via http://169.254.0.1) en ermee werken.

Als ik 'm echter op mijn ZyXEL router of Icidu switch aansluit dan kan ik 'm niet benaderen. Ook het pingen naar het IP adres wat ik in mijn router zie verschijnen lukt niet.

Iemand een tip? Ik heb de HDD case overigens reeds voorzien van de laatste firmware, al zal dat er weinig mee te maken hebben denk ik.Bijzondere albumtracks, rarities, oldies en leuke hits van dit moment. Je hoort het op .: agteres.net :. radio!


Bericht 2 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:16-09-2007
 Aan:MusicfreakMsgID:3562.2
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Hoi Musicfreak,
>> kan ik hem benaderen (door in te loggen via http://169.254.0.1) en ermee werken.  <<
http://storage/ werkt niet? Zou, ook als de nas op de switch of router aangesloten is moeten werken. De naam van de windows werkgroep in de nas is correct? Als je de nas een andere naam hebt gegeven dan storage, dan is hij natuurlijk alleen onder die andere naam vindbaar..
Wat de preciese oorzaak is weet ik niet, maar aangezien je de nas kan benaderen via een door Windows uitgegeven Ip adres(169. reeks), kan je ook in de Nas een vast IP adres instellen (wat overigens altijd aan te bevelen is).
Je hebt toch niet 169.xxx.xxx.xxx in de storage als vast IP adres opgegeven? Dat zal namelijk nimmer werken, de netwerkrouter deelt 10 tegen 1 ip-adressen uit in de 192.168.xxx.xxx of de 10.xxx.xxx.xxx range.
Je hebt verder de dhcp-server in de nas wel uitgezet? De router deelt de adressen al uit, en twee kapiteins op een schip is vragen om problemen.
Het beste zoek je eerst even de volgende gegevens bij elkaar terwijl je met de comuter gewoon op de router aangesloten zit:
1: Het standaard gateway adres (start, uitvoeren, cmd -enter- ipconfig -enter-). Moet beginnen met 192.168... of 10...
2: Een vrij niet in de dhcp range van de router voorkomend Ip adres (ga de router op, en kijk welk bereik er is gereserveerd voor dhcp,. Dit wordt ook wel ip pool start/end genoemd. Kies nu een IP adres uit buiten dit bereik. Voorbeeld: de gateway is 10.0.0.1, de dhcp range van de router is 10.0.0.100 tot 10.0.0.150, dan kies je bijvoorbeeld 10.0.0.2)
3: Voer in de nas in: De juiste werkgroep naam, de gewenste naam voor de nas, zet de dhcp server in de nas uit, ga naar de Ip configuratie en vul daar bij gateway het zonet gevonden gateway adres is, hetlzelfde adres gebruik je ook voor de primaire dns (secundair mag je leeg laten). Verder geef je het gekozen IP adres op.
4: Vervolgens sluit je de computer en de nas weer aan het netwerkje aan, en herstart de hele boel (doe zekerheidshalve ook een herstart van router en switch).
De nas zou nu bereikbaar moeten zijn onder http://naamnas of http://ip-adresnas. Verder zou hij als Windows goed is ingericht ook in netwerkomgeving zichtbaar moeten zijn.
Er zijn geen malle software firewalls actief?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 16/09/2007 8:58 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:MusicfreakDatum:17-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3562.3
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

Dank voor je heldere uitleg! Ik was er bijna, maar ik heb bij het statisch instellen van mijn netwerk HD een ip-adres ingevoerd wat ik nu niet meer weet.. (oeps). Kan nu dus geen verbinding meer met het apparaat meer krijgen, en windows snapt het ook niet meer helemaal geloof ik (krijg de foutmelding ongeldig IP adres). Bij ipconfig krijg ik als IP 169.254.217.59 maar hier kan ik weinig mee denk ik.

Hoe reset je zo'n Argosy case? Moet ik misschien in Windows een vast IP instellen ofzo? Nog een vraagje: wat wil de term "Pool size" zeggen? Dat stond bij de DHCP setop van mijn ZyXEL router.


Bijzondere albumtracks, rarities, oldies en leuke hits van dit moment. Je hoort het op .: agteres.net :. radio!


Bericht 4 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-09-2007
 Aan:MusicfreakMsgID:3562.4
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Hoi Musicfreak,
>> (krijg de foutmelding ongeldig IP adres). Bij ipconfig krijg ik als IP 169.254.217.59 maar hier kan ik weinig mee denk ik. <<
Klopt, dat is een door Windows toegewezen IP adres. Windows deelt van arren moede een IP adres uit als er geen router of ander apparaat aanwezig is dat via DHCP een adres uitdeelt. Aan dat adres heb je niks.
>> Hoe reset je zo'n Argosy case? <<
De aan/uit knop meer dan 5 seconden ingedrukt houden zou dat ding moeten resetten. Alle fabrieksinstellingen zijn dan hopenlijk weer actief.
>> Moet ik misschien in Windows een vast IP instellen ofzo? <<
Nee, zou ook niet kunnen. Je moet volgens mijn instructies die Agosy een vast IP adres geven. Je kan eventueel de computer ook een vast IP adres geven, maar nodig is het niet.
>> Nog een vraagje: wat wil de term "Pool size" zeggen? Dat stond bij de DHCP setop van mijn ZyXEL router. <<
Dat is de omvang van de pool. Ok, dat helpt niet veel <G>. Voorbeeldje: de Dhcp server begint IP adressen uit te delen op 192.168.1.50 en de pool size is 50. Dan is de IP range van 192.168.1.50 tm 192.168.1.99 in gebruik door de dhcp server. Deze server zal dan aangesloten apparaten die daar om vragen een IP adres uitdelen. Willekeurig in het algemeen. Het eerste apparaat dat een IP adres vraagt krijgt ....50, de tweede .....51 de derde .....52 enzovoort. Je kan maximaal 50 apparaten op deze manier een IP adres laten krijgen, en dan is de pool dus vol (althans bij deze instellingen). Zodra een apparaat uit gaat, komt het IP adres (na een bepaalde tijd, de zogenaamde lease-time) weer vrij voor gebruik (en mogelijk door een ander apparaat).
De voor dhcp gereserveeerde range moet je natuurlijk niet voor vaste ip adressen gaan gebruiken. Dat kan conflicten opleveren. Verder kan je natuurlijk niet het IP adres van de router (het gateway adres in Windows) als IP adres gebruiken voor een pc, en ook nummer 255 mag je niet gebruiken (die is gereserveerd voor broadcasting). Als de router op 192.168.1.1 zit, dan geeft dit dus in dit voorbeeld voor de Agosy de volgende mogelijkheden:
192.168.1.2 tm .....49   en 192.168.1.100 tm .....254
Als je de Agosy geen vast IP adres geeft, loop je het risico dat het ding de volgende keer een ander IP adres door de dhcp server van de router (want wie het eerst komt, het eerst maalt) toegewezen krijgt. Dat hoeft geen probleem te zijn, want via //storage (of de naam die je er zelf aan gegeven hebt) zou hij ook te bereiken moeten zijn. Wil je hem echter benaderen via het IP adres, dan moet dat natuurlijk niet wisselen.  Als je ooit van plan bent de Agosy via internet breikbaar te maken, dan MOET je het ding een vast ip adres geven, omdat je dat in de router moet zetten voor de port-forwarding. Ander verhaal..
Dus kort samengevat: IP adres router=gateway adres in netwerk Windows. Router deelt IP adressen uit=dhcp, begin tot en met einde van de dhcp pool is off limits voor vaste IP adressen. Agosy resetten, pc direct er op aansluiten, Inloggen op Agosy, Agosy vast en correct IP adres geven, Dhcp server in Agosy uit, gateway (routeradres) in Agosy zetten, Subnet mask 255.255.255.0, gateway (router) adres gebruiken voor primaire Dns, correcte werkgroepnaam (zelfde als de naam die in de computer wordt gebruikt) in Agosy zetten, Agosy evt. andere naam geven. Opslaan, en de boel uitzetten. Pc en Agosy aansluiten op router en de router aan, na een minuutje Agosy aan, dan pc aan. Kijk of je nu via:
http://ip-adresAgosy/ 
of
http://naamAgosy/bij de Nas kan.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 18/09/2007 13:35 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 5 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:MusicfreakDatum:19-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3562.5
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Fantastisch Michel, dank voor je uitgebreide reactie!!!

Ik heb de case inderdaad kunnen resetten door de aan/uitknop een aantal seconden ingedrukt te houden. Daarna heb ik een (correct) vast ip-adres ingesteld, en bijna alles werkt nu prima.

Bijna alles, want ik kan nog niet bij mijn HD vanaf buiten. Ik heb in mijn router poort 9000 ingesteld om door te verwijzen naar het vaste IP adres van de Argossy (192.168.1.70/), maar als ik vervolgens naar http://62.51.94.196:9000 ga krijg ik een foutmelding. De firewall staat trouwens ook uit..

Wat doe ik fout?


Bijzondere albumtracks, rarities, oldies en leuke hits van dit moment. Je hoort het op .: agteres.net :. radio!


Bericht 6 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-09-2007
 Aan:MusicfreakMsgID:3562.6
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Hoi Musicfreak,
>> Ik heb in mijn router poort 9000 ingesteld om door te verwijzen naar het vaste IP adres van de Argossy (192.168.1.70/), maar als ik vervolgens naar http://62.51.94.196:9000 ga krijg ik een foutmelding. <<
Zó eenvoudig is het helaas niet. Als je een poort forward in de router, dan moet er 'achter' die poort wel iets aanwezig zijn dat reageert. Jij laat nu aanbellen bij deur 9000 in de Argosy, maar daar is niemand thuis.
Als ik het goed heb, ondersteunt de Argosy Http en Ftp en er is een Samba server ingebouwd.
De samba server werkt alleen in een lan, en is dus niet vanaf een Wan (internet) te gebruiken.
Http wordt denk ik alleen gebruikt om het ding te configureren, en ik neem aan dat je niet de behoefte hebt dat vanaf internet te doen. Wil je dat wel, dan zal je de http poort (80) moeten forwarden naar de Argosy.
Voor bestandsoverdracht (uploaden/downloaden) heeft de Argosy dan alleen Ftp tot zijn beschikking. De Ftp-poort (21) zal dan naar het IP adres van de Argosy forwarded moeten worden. En dan is de Argosy mbv. een ftp programma (of onder omstandigheden ook door de Windows verkenner) na inloggen te bereiken. Je kan een aantal accounts aanmaken met lees en/of schrijfrechten in bepaalde mappen in de Argosy.
Helaas is Ftp niet het meest gebruikersvriendelijke protocol, maar als je hulp nodig hebt bij het aanmaken van een client verbinding of een klein Ftp programmaatje wilt voor derden, dan geef je maar een gil.
Het is heel jammer dat die Argosy geen ingebouwd webservertje heeft, want dan was je snel klaar met het beschikbaar stellen van de inhoud via Internet.
Wil je het allemaal gebruikersvriendelijker, dan zal je mogelijk zelf een webserver op moeten zetten met de Argosy op de achtergrond als bestands 'server'. Verder is nog van belang dat je een vast IP adres hebt (en dat geeft Aol dacht ik niet) of gebruik gaat maken van een van de ddns diensten om dat probleem te omzeilen. Je wilt immers op een vast IP adres gevonden kunnen worden, en als Aol dat verandert vind niemand je meer. Een Dynamische Dns is een (vaak gratis) dienst die via trucjes zorgt dat je zonder vast IP adres toch altijd onder een vaste naam (ipv een adres) gevonden kan worden.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 19/09/2007 15:49 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 7 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:MusicfreakDatum:19-09-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3562.7
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
>> Helaas is Ftp niet het meest gebruikersvriendelijke protocol, maar als je hulp nodig hebt bij het aanmaken van een client verbinding of een klein Ftp programmaatje wilt voor derden, dan geef je maar een gil. <<

Ik heb de zaak werkend! Ik kan nu door mijn externe ip in mijn webbrowser met ftp:// ervoor en poort 21 (:21) erachter bij mijn bestanden! Ik gebruik zelf FlashFXP om te FTP-en. Bedoel je met dat kleine programmatje een zelfstandig programma of een add-on voor een browser?

>> Een Dynamische Dns is een (vaak gratis) dienst die via trucjes zorgt dat je zonder vast IP adres toch altijd onder een vaste naam (ipv een adres) gevonden kan worden. <<

Doel je hiermee op DynDNS? Ik heb daar een account aangemaakt, echter ondanks dat ik http:/[extern ip]:21/ als Redirect URL heb opgegeven krijg ik http:/[extern ip] te zien als ik mijn DynDNS hostname invoer. Enig idee hoe je dat oplost?
Bijzondere albumtracks, rarities, oldies en leuke hits van dit moment. Je hoort het op .: agteres.net :. radio!


Bericht 8 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-09-2007
 Aan:MusicfreakMsgID:3562.8
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Hoi Musicfreak,
>> Ik kan nu door mijn externe ip in mijn webbrowser met ftp:// ervoor en poort 21 (:21) erachter bij mijn bestanden! <<
Probeer het zekerheidshalve ook vana een andere locatie. Ik zie de Ftp-poort niet, maar misschien heb je de boel uit staan, of inmiddels al weer een ander IP adres.
>> Bedoel je met dat kleine programmatje een zelfstandig programma <<
Precies, FtPro. Klein en werkt altijd.
>> Doel je hiermee op DynDNS? <<
Dat is er een van ja.
>> Enig idee hoe je dat oplost? <<
Nee, eigenlijk niet. Ik hoeft nooit met dynamische Dns'en te knoeien, alle accounts die ik beheer hebben een vast IP adres. Maar moet die :21 er wel achter? Lees de helppagina's op die site even door. Zal vast een antwoord aanwezig zijn.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 9 van 9

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:MusicfreakDatum:10-02-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3562.9
 Onderwerp:Argosy netwerk HDD niet te benaderen viaForum:ws-nlcomputer
Het is ondertussen een hele poos geleden dat ik hier voor het laatst reageerde. Het probleem met DynDNS is ondertussen opgelost. Het poortnummer hoef je niet in te voeren, wel moest ik kiezen voor Host with IP address in plaats van de optie WebHop Redirect.

Nu heb ik nog wel een probleem met het instellen van mijn DynDNS gegevens in mijn ZyXEL router, zie ook http://forum.tiscali.nl/viewtopic.php?t=4429. Als iemand daarvoor nog een idee heeft dan houd ik me van harte aanbevolen.
Bijzondere albumtracks, rarities, oldies en leuke hits van dit moment. Je hoort het op .: agteres.net :. radio!