Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 17:06:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat  (gelezen 14996 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #30 Gepost op: 18 oktober 2010, 15:22:33 »
Ik had mijn laptop mee genomen naar het werk om in de middagpauze een foto om te zetten naar een mooi bureaubladachtergrondje.
In dit geval ging het om een foto een erg donkere poes met een grijze ondervacht. De monitor op het werk heeft daar goed moeite mee. Dat was de echte drijfveer.
Mijn Ubuntu bak vond de kantoorprinter, een  Lexmark T640,  helemaal uit zichzelf. Heerlijk is dat. Voor onze XP laptops heb ik ooit een speciale CD voor de Lexmarks gemaakt om de installatie ook voor "Dummies" vlot uitvoerbaar te krijgen.

Prima dingen trouwens, die Lexmark laserprinters. Je kan er de raarste fratsen mee uithalen (en dat doen we!) en ze blijven het gewoon doen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #31 Gepost op: 22 oktober 2010, 21:02:02 »
http://releases.ubuntu.com/maverick/ubuntu-10.10-desktop-i386.iso.torrent

Hoi Just,

Na downloaden zag ik pas dat ik de 32-bits versie te pakken had, dus toen heb ik alsnog de 64-bits variant genomen. En die draait nu prima vanaf een USB stickje. ;-)

Jij hebt liever 32-bit?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #32 Gepost op: 22 oktober 2010, 22:41:01 »
Hallo Ronald,

Ik weet niet beter dan dat ik een 32-bits processortje heb, hoor! Dus waarom zou ik dan een 64 bits systeem nemen?

Voor de meeste mensen is de 32 bits de beste keuze, dacht ik zo. En ik had er toch bijgezet dat er veel meer te kiezen was?

Voor zover ik weet zijn de 64 bits versies in Ubuntu ook helemaal echt 64 bits, inclusief de software in het Softwarecentrum die onder de Ubuntu vlag wordt aangeboden. Zou het zo simpel zijn dat je zonodig software die nog niet 64 bits is vanaf source alsnog voor een 64 bits processor kan compileren en klaar ben je?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2010, 23:10:10 »
Zo... ik ben net klaar met een clean install van Windows Vista. Zometeen, zodra Service Pack 1 is geïnstalleerd kan ik er dan Windows 7 op zetten en dáárna kan ik Linux terug installeren.
 
Ik hoop dat dit het muis-probleem oplost, maar zo niet... dan kijken we wel verder.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2010, 23:16:14 »
Hallo Nils,

Succes!

Vraagje uit interesse: waarom stap jij als student nou niet gelijk over op Windows 7? Die kan je toch voor luttele tientjes kopen bij Surfspot.nl?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2010, 23:47:08 »
Ik woon in Nederland, maar zit in België op school dus is het niet mogelijk om me daar in te schrijven, helaas...

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #36 Gepost op: 23 oktober 2010, 09:15:18 »
Hoi Nils,


Elk land heeft zijn eigen leveringskanalen.

In Nederland is er voor studenten naast surfspot.nl
ook slim.nl

Voor België kun je hier kijken >>klikken<< of er een leverancier bij zit.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #37 Gepost op: 23 oktober 2010, 16:27:59 »
Hoi Léon,

Dat wist ik ook niet. Bedankt voor de tip ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2010, 21:27:39 »
Goedenavond,

Eerlijk is eerlijk. Ik moet hier niet alleen de positieve zaken melden. De narigheden horen er ook bij.

Op het moment ben ik de microfoon in Skype kwijt. Ik kan dus wel aan het bellen slaan, maar de persoon aan de andere kant zal niks van mij horen. Ook de Geluidsrecorder (onder Audio en Video in het menu te vinden) neemt niks op.

Natuurlijk kwam dat pas naar voren toen ik mijn wekelijkse babbel met een broer wilde doen, terwijl ondertussen oom Klaas uit Medlbourne, Australie zich ook nog meldde. Nou is oom Klaas al aardig op leeftijd. Die zal wel aardig zitten tobben waarom de boel het niet deed. Als gevolg zat ik behoorlijk te stressen. Er was niks aan te doen en ik gaf het maar op.

Ik heb al wat lopen googlen. Het probleem is bekend. Nou nog de goede oplossing. Dat is wel weer mooi van Ubuntu en Linux. Men is open over wat er gaande is, al zal je er wel voor moeten zoeken.

Ik ga eerst oom Klaas een mailtje sturen met een uitleg en dan ga ik verder spitten naar een oplossing. Dat Skype heeft het wél gedaan onder Ubuntu 10.10, dus waar hikt-tie nou?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2010, 20:08:37 »
Hey Just,

Hier was ik weer. Sorry dat ik zo laat reageer.

Ik had de ISO op een CD gebrand, computer herstart en toen geprobeerd om Ubuntu vanaf CD op een USB-stick te installeren. Dat was zo te zien gelukt, maar opstarten vanaf de USB-stick ging helaas niet. Althans, er verscheen een DOS-scherm met één regel tekst (een copyright zinnetje, geloof ik). Daarna bleef hij maar "hangen".

Later nog eens geprobeerd en ook toen lukte het niet. Ik vond/vind het erg verwarrend (ook dat formatteren van de USB-stick?) en heb ik het maar laten rusten. Maar goed, ik heb Ubuntu dus wel gezien vanaf CD. Traag, dat wel.

Oh ja, en tijdens het installeren op USB kon er geen Internet verbinding worden gevonden, terwijl deze zeker wel aanwezig was, maar dat kwam waarschijnlijk omdat elke PC een vaste adres heeft en niet wordt toegewezen door de DHCP-server.

Toch zou ik Ubuntu eens naast Windows willen installeren, maar dan moet ik eerst een goede back-up van mijn gegevens maken. Ik ben dus nog steeds geïnteresseerd al zie ik installatie op een USB-stick niet meer zitten.

Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #40 Gepost op: 14 november 2010, 21:23:29 »
Jammer dat het via USB niet gelukt is.. het is zeker wel aan te raden! Veel vlugger dan op een CD (zeker met het eropzetten).
Ik ben hoe dan ook enorm tevreden over Linux. Zeker een blijvertje op mijn PC!

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #41 Gepost op: 15 november 2010, 09:11:16 »
Hallo Stefan,

Jammer dat het niet wilde met die USB stick! Kan je er nog achter komen wat die foutboodschap was?

Dat Ubuntu de boel formatteert, klopt. Linux heeft zijn eigen bestandssysteem. Vooral de laatste versies zijn naar mijn bescheiden mening vele malen beter dan dat zwaar aftandse NTFS (even katten mag wel, hè).

Maar ja, op die Linux bestandssystemen draait het overgrote deel van alle Internet servers in de hele wereld. Dat loont dus de moeite van het actief doorzetten van de ontwikkelingen.

Voor een goede impressie kan je ook de iso naar een USB stick overzetten. De traagheid zit hem namelijk in de CD. USB-2 sticks zijn meer dan tien keer zo snel. Alleen als het een eenmalige installatie is doe ik dat nog van CD/DVD. Anders zet ik altijd de boel op USB.

Er zit daarvoor een tooltje in Ubuntu in de voorkeuren/beheer hoek. Ik vermoed ook als je hem niet installeert maar vanaf CD draait. Kijk maar eens, kon weleens appeltje-eitje zijn.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #42 Gepost op: 15 november 2010, 20:56:29 »
Ik weet niet beter dan dat ik een 32-bits processortje heb, hoor! Dus waarom zou ik dan een 64 bits systeem nemen?
Die van mij is 64-bits, en alle actuele computers zullen meestal ook een 64-bit processor hebben. Ik was vooral benieuwd of jij bijvoorbeeld bewust tóch voor de 32-bits versie had gekozen, terwijl je computer een 64-bits processor heeft. Maar ja, in jouw geval was de keuze dus sowieso al simpel. :D
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #43 Gepost op: 15 november 2010, 22:11:28 »
Hallo Ronald,

Ik heb wel eens de boodschap gezien: "U bent 32 bits software aan het installeren op een 64 bits machine. Wilt u doorgaan? " Ik meen zelfs dat dat Ubuntu was, maar dat weet ik niet zeker meer.

Ik heb trouwens geen enkele ervaring met 64 bits Ubuntu. Ik heb gewoon de machine niet. En wat heb ik er dan aan? Het draait me al heel lekker.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers