Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 19:57:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat  (gelezen 14998 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Gepost op: 2 september 2010, 14:13:47 »
Goedemiddag!

Op 10 oktober komt Ubuntu 10.10 uit onder de naam Maverick Meerkat. Over een maand dus. Ik heb begrepen dat er weer tal van kleine wijzigingen zijn om Ubuntu nog beter te laten werken. Ook zou er een programma komen om de Ubuntu Cloud "Ubuntuone" ook onder Windows goed te kunnen benaderen.

Ik gebruik zelf de vorige versie en ben daar erg over te spreken. Het is wel niet zo volmaakt als Windows of MacOsX, maar tegenover mooi afgewerkte details biedt het me een simpele en begrijpelijke omgeving. De toeters en bellen die er wel zijn passen me als een handschoen.

Mijn versie bracht bijvoorbeeld de bekende sluit en verklein knopjes naar links. Bij Windows zitten ze sinds jaar en dag rechts. Het was wat wennen. Ik raak in Windows ook weleens in de war. Maar nu voelt het goed aan. Wie daar bij Microsoft ze rechts heeft gezet en waarom? Ik heb begrepen dat er nog een belangrijke reden voor was. Misschien gaan we dat op 10 oktober meemaken.

Ik ben trouwens niet van plan over te stappen. Je kan de upgrade weliswaar heel simpel automatisch laten gebeuren, maar ik ben daar geen liefhebber van. Ik ga dat wel doen op een ouder machientje al proef en om de nieuwe versie te leren kennen. Verder blijft mijn laptop wel op 10.4 draaien. Elk halfjaar upgraden is me wat te wild. Of er moet een noodzaak voor zijn natuurlijk.

Ik ben wèl verschrikkelijk benieuwd natuurlijk.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2010, 20:39:10 »
Hoi Just,

Hoe staat het met de nieuwste Ubuntu 10.10 die volgende maand uitkomt?

Ik wil namelijk serieus gaan kijken naar deze Linux-variant, maar hij moet wél naast Windows geïnstalleerd kunnen worden. Dat is toch geen enkel probleem, meen ik?

Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2010, 22:30:50 »
Hallo Stefan,

Dat moet gewoon kunnen, hoor!

Zoiets is me tot nu toe altijd goed gelukt. Maar je moet je van tevoren goed orienteren. Het is niet niks. Tenslotte installeer je een soort dubbelzijdig opstartgebeuren. Doe je dat niet goed, dan start er mooi iets niet.

Traditioneel installeerde Linux een bootloader in de vorm van LILO (Linux Loader) of GRUB (Ook een afkorting). Maar bij Windows Vista moest dat met een speciaal programma. Ik meen dat dat EasyBCD heette. Dat werkte verder helemaal perfect.

Tegen de tijd dat je aan de gang gaat kijk ik wel met je mee. Alles hier thuis - waar ik mee werk dan - draait alleen maar Linux. Ik heb geen Windows meer. Mijn huisgenoten wel, maar ik niet. Ik heb dat dualboot dan ook niet nodig. Ik kan het niet eens uitproberen.

Verder moet je je wel realiseren dat je dat dubbele systeem op je PC zet. Je kan dan niet zomaar ongestraft een harddisk eruit trekken, waar iets vitaals opstaat, ook al is dat niet de Windows systeem partitie.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2010, 19:32:00 »
Hi Just,

Ik werk (gelukkig) niet met Vista, maar nog steeds met WinXP Pro.

Moet Linux nog op een bepaalde partitie geïnstalleerd worden of wordt-ie gewoon automatisch bij de Windows-partitie (C:) geprakt? Overzicht van partities:

     C:  Windows-partitie (FAT32)
     D:  Programma's (NTFS)
     E:  Lege partitie (NTFS)
     F:  Data-partitie (NTFS)

Kan Linux ook op de lege partitie (E:) geïnstalleerd worden?
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2010, 20:13:27 »
Hallo Stefan,

Ubuntu geeft je de optie om alles in de lege ruimte te installeren of de hele schijf te benutten. In het laatste geval ben je dus heel je Windows en je data kwijt. Ook als je er alleen voor zou kiezen om Linux op je C partitie te installeren ben je alles op de C partitie kwijt.

De lege ruimte is dan in jouw geval die E partitie. Ik zou die partitie eerst verwijderen, zodat het echte lege ruimte is.

Linux werkt niet met schijfletters. Het is één groot systeem met een logische ordening. Het is verder wel een goede zaak dat je een aparte data-partitie hebt. Dat maakt het wat overzichtelijker om data tussen Linux en Windows te delen.

Het is misschien een heel goed idee om de installatie van Ubuntu eerst een keertje te proberen op een oude harde schijf of domweg een USB stick. Met 8 GB kan je al uit de voeten. Als je zoiets doet, trek dan de bandkabels van al je andere harde schijven los. En bij een laptop trek je de kleine harddisk eruit. Vooral ook bij de installatie op een USB stick. Dan kan met die schijven niks misgaan. De laptop moet wel van een USB stick kunnen opstarten.

Succes!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2010, 19:17:54 »
Hoi Just,

Die lege E-partitie van mij wordt dan inderdaad de plek waar Ubuntu moet komen. De partitie is ogenschijnlijk leeg, maar bevat nog twee verborgen mappen van Windows (RECYCLER en System Volume Information). Deze zijn volgens mij ook niet zomaar even te wissen, maar ze moeten wel weg voordat Ubuntu erop komt als ik je goed begrijp...

Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2010, 21:35:36 »
Hallo Stefan,

Volgens mij kan je die hele partitie weggooien. Dat is het beste voor de Ubuntu installer. Anders moet je gaan aangeven welke partitie genomen moet worden inplaats dat gewoon de lege ruimte genomen wordt.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2010, 09:36:07 »

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2010, 19:45:51 »



Hij is er!

Hier is de link naar de torrent.

http://releases.ubuntu.com/maverick/ubuntu-10.10-desktop-i386.iso.torrent

Dit is de torrent voor de gewone live/installatie CD voor een normale PC. Er is nog veel meer. Vraag er gerust naar.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #9 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:37:15 »
Hoi Just,

'Kheb 'm!!!  Groot bestand, maar hij was in 20 minuutjes binnen. Mooi om te zien dat je met torrents gewoon 1 Mbit downstream haalt. :D
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #10 Gepost op: 10 oktober 2010, 21:55:20 »
Hallo Stefan,

Mooi!

En even over die torrents: zo werkt dat inderdaad. Maar het mooiste van Bittorrent merken wij niet: het veel beperktere gebruik van de ruimte op Internet en de eveneens veel lagere belasting van de Ubuntu servers. Je moet het in beeldspraak ongeveer zo zien dat het eerste bestand in kleine pakketjes de server verlaat als een kort stevig geluid in een ruimte vol weerkaatsing. Het geluid kaatst rond en rond. Zo komt dat ene pakketje op heel veel plaatsen. Een heel hard geluid is niet nodig door de oneindige weerkaatsing, dus een grote server hoeft het niet te zijn.

Dat is waarvoor Bittorrent werd gebouwd. Dat het protocol later voor heel andere dingen werd gebruikt is eigenlijk heel jammer, zeg ik dan als "onschuldige" techneut.

Je kan de CD gerust gebruiken als Live systeem. Het installeert dan niks. Nog beter is het om op een USB stick te zetten. Die zijn 10 keer zo snel als een CD. Ik ga dat straks ook doen!! Ik doe het al voor sommige erg grote updates van software bibliotheken. Meer dan een uur of tien minuten, dat is het verschil waarover we praten! Ubuntu wordt wel het eerste OS wat ik zo ga doen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2010, 22:30:04 »
Hallo Stefan,

Ik draai nu Ubuntu 10.10 vanaf een USB stick inplaats van de Live CD zoals vroeger. Nu al, vanaf de Live USB zonder dat het systeem werd geinstalleerd is het opmerkelijk snel!

Net even wat gebladerd en GIMP geinstalleerd. Oh jéé, wat een systeem!! Wat een systeem ... Wat hebben die Ubuntu mannen hard gewerkt. Ik ben bang dat ik terugkom op mijn woorden, dat ik na de stap naar versie 10.04 de 10.10 oversla.

Rustig aan, Just. Rustig aan. Eerst even goed uitproberen ...

groeten,

Just

Update 2: en het systeem sloot af in <uh> zeg maar heel erg snel. En dat terwijl 10.04 al in 15 seconden afsloot. Tjongejonge! Waar zit de ellende. Dit kan niet waar zijn, ik droom???
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2010, 22:47:34 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #12 Gepost op: 13 oktober 2010, 12:44:18 »
Goedemiddag,

Ik heb Ubuntu geïnstalleerd op een externe harde schijf. Dat gaat puik maar zorg wel dat je normale harde schijven niet "in het systeem" staan. Trek de bandkabels los. Bij een laptop haal je de harde schijf los (meestal betekent dat verwijderen).

Het gaat ook puik op een 8 GB USB stick.

Dat liep geweldig. De hele installatie kostte nog geen halfuur. Met de softwarepakketten die ik gebruik mee kom je vermoedelijk binnen het uur klaar.

Die externe harde schijf is een noodsysteem bij mijn werklaptop. Ik ga later deze week nog een oude PC installeren. En dan tot de volle functionaliteit van wat ik nou heb draaien op mijn laptop als mijn eigen dagelijkse systeem.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2010, 17:33:45 »
Hoi Just,

Bij het installeren op een USB-stick hoef je dergelijke dingen zoals het loshalen van een flatcable niet te doen, hoop ik? :-/
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.10 oftewel Maverick Meerkat
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2010, 19:09:32 »
Hallo Stefan,

Het hoeft niet (een USB stick of een USB harddisk maakt trouwens in dit gebeuren niks uit). Maar simpel gezegd is dat ook voor mij vragen om problemen. Eén missertje en je overschrijft je Windows met Ubuntu of je zet het er naast. Ik zou het dus maar wel doen. De stroomstekkers loshalen mag ook. Beide hoeft niet.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers