Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 16:13:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu in combinatie met Windows 7  (gelezen 14709 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline boekender
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Ubuntu in combinatie met Windows 7
« Gepost op: 23 september 2010, 08:16:43 »
Ik heb onlangs nieuwe laptop gekocht, waarop Windows 7 al voorgeinstalleerd is. Nu wil ik graag ook Linux gaan gebruiken. Kan ik bijv. Ubuntu op dezelfde harde schijf installeren als waarop Windows 7 staat? Indien ja, krijg ik dan bij het opstarten een keuze meneu te zien, waarin ik de keuze kan maken ofwel Windows 7 of Ubuntu opstarten?

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu in combinatie met Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2010, 21:14:05 »
Hallo Boekender,

Zo simpel als jij het zegt is het. Maar er zitten wel wat stevige voetangels en klemmen aan de installatie. Zo kan er op één plek op je harddisk nooit twee keer "iets" staan. Dus moet je de ruimte voor Windows meestal verkleinen en in de overgebleven ruimte komt dan Ubuntu.

Verder doe je er verstandig aan je bestanden veilig te stellen. Bijvoorbeeld op een externe harde schijf. Ook is het erg verstandig de herstel CD te maken als je fabrikant dat beschikbaar heeft. Als er dan wat fout gaat bij de installatie kan je nog terug.

Daarna doe je de Ubuntu CD in de machine en start hem op. Ubuntu start dan vanaf de CD. Je kan dan rustig alles eens bekijken. Is er bijvoorbeeld geluid, staat je scherm goed? Vanaf de CD is Ubuntu wel een heel stuk langzamer. Dus maak je geen zorgen. Eenmaal geïnstalleerd gaat dat prima.

Als alles goed draait start je de installatie. Daarin kan je de nodige keuzes maken. Hier kan je het nodige vinden over de aanpak. Vanaf Windows Vista is er wat veranderd in de opstartsystemen van Windows. Ik gebruikte daarom EasyBCD. Dat liep heel prima.

Lees eerst eens rustig de verschillende verhalen na. Het is niet moeilijk, maar als je per ongeluk Linux over Windows heen zou installeren heb je een groot probleem.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu in combinatie met Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2010, 18:08:20 »
Hallo Boekender,

Als je een klein beetje verstand hebt van een multi boot systeem dan is het niet zo moeilijk. Op mijn laptop heb ik 3 boot partitie's staan, Linux en 2 versies van XP. Je hebt nu Windows 7 en zoals Just al aangaf, kun je met bv EasyBsd vrije ruimte creëren op je harde schijf (maar dat kan ook binnen Win 7) en dat is belangrijk voor het installeren van bv Linux. Als je eenmaal die vrije ruimte hebt dan kun je met een live CD van bv Ubuntu of een andere Linux distributie je laptop opstarten en deze installeren. Je krijgt dan de mogelijkheid om een noodzakelijke bootmanager te installeren. Ik gebruik Grub v2 maar dat kan ook Lilo zijn. Die zorgen ervoor dat, zodra je de laptop opstart, een menu in beeld krijgt waaruit je het OS kunt selecteren.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline boekender
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu in combinatie met Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2010, 08:32:46 »
Hallo Ruud en Just,
 
Ik heb Ubuntu in Windows 7 geinstalleerd. Volgens Forum van Ubuntu zou dat geen problemen opleveren. Het is gelukt! Nu krijg ik automatisch bijhet opstarten een keuzemenue te zien, waarin ik kan kiezen voor Windows 7 of Ubuntu.
Dankjewel voor jullie advies.
 
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu in combinatie met Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2010, 09:46:48 »
Hallo Boekender,

Geweldig!

Heb je eerst zelf nog ruimte gemaakt voor Ubuntu of ging het allemaal vanzelf?

Oh! Dan heb je Ubuntu 10.04 geïnstalleerd? Je hebt niet gewacht op 10.10? Die komt over een paar weken al uit. Had je dan zo'n zin in Ubuntu?

Laat je ons een beetje weten wat je ervaringen zijn?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu in combinatie met Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2010, 10:48:10 »
Hallo allemaal,
 
Ik zou Ubuntu ook graag als tweede OS op mijn PC installeren (de PC is ongeveer 1,5 jaar oud en draaide af fabriek op Windows Vista Home Premium... sinds kort heb ik er Windows 7 op gezet) maar ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken (ik ben dan ook pas 15 jaar) en net zoals Boekender zou ik ook graag bij het opstarten willen kiezen welk OS ik ga gebruiken.
 
Groetjes, Nils

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu in combinatie met Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2010, 11:27:55 »
Hallo Nils,

Wat pas 15 jaar? Die jongelui kloppen me tegenwoordig vanaf 12 jaar op alle fronten met de PC! Het is dat ze Linux gelukkig niet zien zitten, anders kan ik wel verhuizen naar het bejaardentehuis.

Toen ik op mijn laptop Ubuntu naast Windows Vista zette moest dat met tussenkomst van EasyBCD. Bij Ubuntu zitten ze natuurlijk niet stil. Hun lijfspreuk is: het moet gewoon werken en als het niet "gewoon" werkt, dan zoeken we het uit tot het wel werkt. Dat is dan nu voor elkaar, begrijp ik.

Boekender: kan jij de link naar dat Forum eens geven?

Het is wel waardeloos dat ik alleen maar met Linux werk. Nou kan ik niks meer zeggen uit eigen ervaring over de dual-boot installatie.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers