Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

500 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 19:46:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: De kleine spetters van Linux  (gelezen 11379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
De kleine spetters van Linux
« Gepost op: 3 oktober 2010, 09:47:31 »
Goedemorgen,

Dat wordt zo te zien een mooie zondag met heerlijk nazomerweer. Ik ben geen mens voor de zomer. Geef mij maar de herfst en het voorjaar. En als is de winter een moeilijker jaargetijde, van een mooie winterdag - op de schaats bijvoorbeeld - kan ik intens genieten.

Met Windows en Linux is het net zo. Ik hoef geen supermooie programma's. Doe mij maar wat eenvoudig leuks.

Zo las ik ergens in de RSS berichten over de Nautilus plugins "open terminal" en "image convertor".

De eerste opent een folder in de terminal of in de Midnight Commander. Voor sommige dingen is dat hoogst handig. De tweede is nog mooier. Met mijn foto hobby en mijn wondermooie Canon digitale camera zijn de bestanden nogal fors. Dus als ik een setje foto's te verzenden heb kan ik er eentje kwijt per mail. Maar met deze plugin doe ik een rechterklik en maak hem in één handeling een koppie kleiner. Daarvoor wordt ImageMagick gebruikt. Dat deed ik al in de terminal, maar dat is nu dus een stuk gemakkelijker.

Voor het betere werk pak ik toch de terminal, want dan kan ik aan de opdracht nog een "verscherpen" optie meegeven. Met de opdracht mogrify -resize 1024 -sharpen 5 *.jpg geeft dat "-sharpen 5" er nog een likje toverglans aan.

Je ziet het niet, maar het is er wel degelijk. Dat je kijkers dan iets lovends zeggen over je 100 cm LCD TV (en niet over je mooie foto's) moet je maar voor lief nemen. Zelfs mijn papierboer zit soms het papier te aaien als ik hem een mooie foto laat zien.

Terug naar Naut. Open de Synaptic pakketbeheer en zoek op nautilus naar nautilus-open-terminal en nautilus-image-convertor. Ze zijn in een flits geïnstalleerd. Je moet nautilus even herstarten. Ik heb me gewoon af- en weer aangemeld. Dat gaat snel zat.

Voor de terminal moet je kijken in het menu onder | Bestand en voor de image convertor is het nog eenvoudiger: een rechterklik op een foto is genoeg. Wil je de hele bubs doen? Selecteer dan alle foto's en doe een rechterklik. Je kan ze laten overschrijven. Standaard wordt er wat toegevoegd aan de bestandsnaam. Dan blijft je origineel netjes onveranderd.

Veel plezier ermee!

Oh, ja: op 10-10-2010 komt de nieuwe Ubuntu. Ik ben stink nieuwsgierig. Er schijnt aardig wat moois aan toegevoegd te zijn, met name ook aan nautilus. Linux en Ubuntu kennende zijn dat kleine stapjes. Net als wat ik hierboven vertelde. Maar een boel kleine stapjes is toch weer een grote sprong, nietwaar?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers