Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

488 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 19:44:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu Linux via een USB proberen  (gelezen 13861 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2010, 09:02:08 »
Hallo Nils,

Het verhaal achter Mark is dat van iemand die zich met Linux en nieuwe ontwikkelingen een fortuin verwierf. En in dezelfde gedachte die achter de "Linux" wereld zit heeft hij Ubuntu opgezet, waarvan alleen al de betekenis van de naam weergeeft wat erachter zit.

Maar het ware begin van de  "Linux" beweging ligt niet bij Mark. Dat ligt bij een jonge briljante Fin die met een simpele Commodore begon en daarna een Sinclair. Daar kon hij niet helemaal mee uit de voeten. Dus wat doe je dan? Je verbetert dat en daar begon het werken aan een computer systeem.

En zo postte Linus Torvalds op 26 augustus 1991 de gevleugelde woorden in de nieuwsgroep comp.os.minix: (vrij vertaald) "Ik ben een (gratis)  systeem aan het maken voor gewone computers. Gewoon als een hobby. Het wordt niet iets groots en professional zoals GNU." En tegelijkertijd maakte hij de broncode openbaar! Dat systeem was geweldig, maar dat openbaar maken was achteraf gezien een super-zet. Ik ben bang dat Linus daar helemaal niet over nagedacht heeft. Die wilde gewoon hulp.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2010, 11:34:01 »
Dus Linux bestaat eigenlijk "pas"  20 jaar? Dan vind ik dat ze in die korte tijd een heel mooi besturingssysteem hebben neergezet!

Als je dan kijkt naar Microsoft: in 35 jaar hebben die nog steeds een systeem vol met kleine, onbenullige foutjes. Dat had Apple met OS Classic ook, maar toen ze met OS X kwamen hebben ze het overgrote deel van die probleempjes aangepakt. Windows werkt steeds verder vanuit MS DOS.. als zij nu ook eens helemaal opnieuw begonnen zouden ze misschien een veel stabieler systeem hebben - niet dat dat voor hun iets uitmaakt.. het kost hun alleen maar geld terwijl ze tóch al meer als de helft van de computermarkt in handen hebben.

Maarja, misschien.. misschien dat 't ooit gaat gebeuren. Ik hoop het.  :)

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2010, 13:31:59 »
Ik heb nu voor de verandering eens een 'gewone' USB-muis aan de computer gehangen... ik heb met alledrie de draadloze muizen hier in huis problemen i.v.m de linkermuisknop dus dan ben ik toch maar aangewezen op een muis met een draadje... helaas.

Ik wil nu trouwens graag Linux meteen laten opstarten als ik de computer aanzet.. hoe doe ik dat?

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:07:22 »
Hallo Nils,

Dat wist ik ook niet, maar Google is je vriend. Installeer de startupmanager, wijzig het zoals je wilt en klaar ben je!

Doe je een beetje rustig aan? Niet te hard van stapel lopen ... .


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:22:44 »
Welnee, alles op mijn gemak. Ik wil enkel weten hoe je zoiets precies doet.
Ik kijk de komende twee weken eens hoe Linux mij afgaat in combinatie met mijn schoolwerk..

Over die muis trouwens: zelfs de kabelmuis vertoonde 't probleem! Nu maar de standaard PS/2-muis eraan gehangen, die doet het hopelijk wel!

Groetjes, Nils

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:51:41 »
Hallo Nils,

Vertel nog eens waar al die muizen van jou nou precies last van hebben? Het begint nou wel echt iets aparts te worden. En in Windows geen problemen, neem ik aan?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2010, 21:59:37 »
Ja, dat met die muizen is ook een apart verhaal. Als ik de computer aanzet, is er (vaak) niks aan de hand en kan ik lekker werken. Na een tijd - het verschilt telkens - kan ik met mijn muis wel nog bewegen, maar niet meer klikken! Bij Windows drukte ik dan op [Ctrl] + [Alt] + [Del] maar in Linux zou ik dan eerst [Win] + [D] moeten doen om de desktop voor me te krijgen, en vervolgens [Ctrl] + [Alt] + [L] om de computer te vergrendelen. Dan mijn wachtwoord opnieuw invoeren en ik kan weer werken.. maar dan is het alweer afwachten voor hoelang.

In Windows was dat probleem dus ook al; het is begonnen toen ik nog Windows Vista had, dus het probleem teistert me al zo ongeveer een half jaar tot een jaar.

Met de PS/2-muis heb ik tot nu toe nog geen problemen ondervonden: ik hoop dat dat ook zo blijft!

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2010, 22:13:32 »
Hallo Nils,

Het lijkt me dat er twee apparaten elkaar storen. Dat is een lastige. Het begrip apparaat is alles met een stekker, moederbord ook nog voorop om het erger te maken. Ik weet dat je er al eens mee bezig geweest bent. Kan je de slechtste muis niet eens aan een andere PC hangen? En zo ga je dan ontspannen door met het uitsluiten van de mogelijkheden ... .

Waardeloos gedoe, hè?

Oh, ik heb er nog één. Trek die USB muis eruit! Prik hem in iets anders (hubje bijvoorbeeld) en dan weer terug. En dan? Niks van denken en vooral niks hopen, gewoon uitproberen. Hier zit waarschijnlijk helemaal geen logica in. Tenminste: niet ons soort logica.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2010, 22:23:11 »
Ja, het kan zijn dat er iets stoort. Maar waarom doet die USB-muis mét een draadje dan precies hetzelfde?
Met een USB-hub heb ik het al eens geprobeerd: het probleem blijft helaas bestaan.

Ja, ik zal één van die muizen eens aan een andere computer hangen. Eens zien wat er dan van komt.
Maarja: het lijkt erop dat de PS/2-muis zijn taak wél goed doet, dus laten we het daar maar bij houden, haha.

Wie weet heeft mijn computer het niet graag dat er USB-muizen zijn ingestoken?  :D

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2010, 22:54:44 »
Hallo Nils,

Waar het hier misschien om gaat heet EMC: elektromagnetische compatibiliteit. Dat komt er op neer dat apparaten elkaar niet storen. Het zou best eens kunnen dat dat moederbord van jou wat stoorsignalen op de USB bus zet en die muizen daar op gestoord worden. Zo te zien bouwt zich dat in de tijd op.

Dat valt zonder speciale apparatuur niet na te gaan. Vandaar mijn idee om het langs de weg van uitsluiting helderder te krijgen. Je zou trouwens eens kunnen googlen op het type moederbord en muisproblemen. Want wedden dat als dat wat ik denk waar is dat wel op Internet te vinden is? Misschien kan je dan een nieuwe bordje claimen?

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2010, 23:05:18 »
Ja, ik zal eens kijken welk moederbord ik heb. Op mijn Windows heb ik daar geloof ik nog een programmaatje voor: TuneUp Utilities 2010. Die toepassing krijgt bijna alles voor elkaar in Windows - je kunt er zelfs je activatiecode van Windows mee ophalen!

Of kun je je moederbord in Linux ook opzoeken?  :)

Morgen zal ik daar eens voor gaan zoeken. Zo had ik het in ieder geval nog niet bekeken; je zou best nog wel eens gelijk kunnen hebben!

EDIT Dit gelóóf je toch niet! Zonet, nadat de muis het toch wel zeker 2 uur non-stop heeft uitgehouden, kon ik niet meer klikken!
Hopelijk is dit eenmalig maar ik ben er bang voor...
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2010, 23:10:40 door Nilscollection »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2010, 09:18:10 »
Hallo Nils,

Probeer maar eens lshw in een terminal!

Doe dat als root. De opdracht wordt dan voorafgegaan met sudo: sudo lshw

Het duurt een minuutje. Even geduldig zijn. Maak er eventueel sudo lshw > naampje van. Dan wordt alles weggeschreven in een bestand. Met in dit voorbeeld de naam naampje <g>.

Hier het allereerste stukje van mijn machine:

---

 description: Computer
    product: Satellite A100
    vendor: TOSHIBA
    version: PSAANE-02E02YDU
    serial: 37048360Q
    width: 32 bits
    capabilities: smbios-2.4 dmi-2.4 smp-1.4 smp
    configuration: administrator_password=disabled boot=oem-specific cpus=2 frontpanel_password=unknown keyboard_password=unknown power-on_password=disabled uuid=CFF6B440-C867-11DB-A70E-00A0D16FF46C
  *-core
       description: Motherboard
       product: CAPELL VALLEY(NAPA) CRB
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 0
       version: Not Applicable
       serial: Not Applicable
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: Phoenix Technologies LTD
          physical id: 0
          version: 5.10 (12/25/2006)
          size: 110KiB
          capacity: 960KiB
          capabilities: isa pci pcmcia pnp apm upgrade shadowing escd cdboot acpi usb agp biosbootspecification

---

Veel hè? Je verdrinkt er zowat in.

Er zijn trouwens de nodige andere supermooie programma's met uitklapvensters en zo. Daar heb ik verder geen ervaring mee. De hele enkele keer dat ik lshw nodig heb worstel ik er wel even doorheen <grinnik>

Succes!

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2010, 15:50:26 »


nils-kq433aa-abh-sr5340nl
    description: Desktop Computer
    product: KQ433AA-ABH SR5340NL
    vendor: Compaq-Presario
    version: 1111
    serial: CZH8120708
    width: 32 bits
    capabilities: smbios-2.4 dmi-2.4 smp-1.4 smp
    configuration: boot=normal chassis=desktop cpus=2 uuid=0057B924-2B64-1310-8E83-B1546F1D7A20
  *-core
       description: Motherboard
       product: Leonite2
       vendor: ASUSTek Computer INC.
       physical id: 0
       version: 6.00
       serial: MS1C83R52100087
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: Phoenix Technologies, LTD
          ...



Dit wil dus zeggen dat ik een ASUS Leonite2 moederbord heb?
Als ik daarop Google, kom ik niks tegen i.v.m. (USB-)muisproblemen. Ik heb het probleem nu ook al twee keer aan de hand gehad met mijn PS/2-muis... waar gaat dit toch naartoe.

 :(

Zou een clean install (van zowel Windows als Ubuntu) werken?
Trouwens: ik zie nu dat ik een erg bizarre computernaam heb... hoe kan ik die naam veranderen?