Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

491 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 19:05:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu Linux via een USB proberen  (gelezen 13859 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Ubuntu Linux via een USB proberen
« Gepost op: 16 oktober 2010, 12:57:44 »
Hallo allemaal,
 
Al een hele poos heb ik het idee om Linux als tweede besturingssysteem op mijn computer te zetten. De bedoeling is dan dat Linux naast Windows 7 gaat draaien.
 
Omdat ik eerst graag wil kijken of Linux mij bevalt, wil ik deze proberen (via USB) en op aanraden van Just Vecht ga ik hier mijn bevindingen over het proberen van Ubuntu Linix via USB neerzetten.
 
Eerst moest ik dan "Universal USB Installer" downloaden, een programma wat ervoor zorgt dat je Ubuntu Linux ook vanaf een USB-stick kan draaien.
 

 
 
Na dat gedaan te hebben, moet ik mijn .iso selecteren en de zojuist gedownloade toepassing zorgt ervoor dat mijn .iso netjes wordt uitgepakt naar je USB-stick.
 

 
 
Na ongeveer 10 minuutjes is Windows klaar en staat de .iso netjes uitgepakt op mijn USB-stick.. klaar voor gebruik!
 

 
Ik ga nu mijn computer rebooten en jullie horen het wel!
Groetjes, Nils
 
PS héél erg bedankt voor de tips, JV!

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2010, 13:26:08 »
Daar zijn we weer! Ditmaal met minder positief nieuws: ik krijg Linux wel geboot, maar hij geeft één of andere vage foutmelding nadat ik de taal heb ingesteld maar vóórdat ik Linux kan testen. Google levert ook niets op..
 

 
Wie weet wat het probleem is?

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:41:24 »
Hallo allemaal,

Goed nieuws! Ubuntu doet het gewoon na alles "even" opnieuw te hebben gedaan, en wat draait 'ie góéd zeg! Ik weet niet of een Mac nog wel sneller is dan dit.
Het aantal programmas dat is voorgeïnstalleerd (7-zip, OpenOffice, Firefox...) is ook al genoeg om mee aan de slag te kunnen, dus ik ben al tevreden over mijn eerste ervaring met Linux!

Ik ga zometeen Linux "vast" installeren op mijn PC! Naast Windows 7 uiteraard...
Even een screenshot om af te sluiten:


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2010, 15:55:47 »
Hallo Nils,

Het probleem is héél simpel. vmlinux is de Linux kernel. Die kan de installer niet vinden. Tja, dán houdt het op.

Nou is nu natuurlijk de vraag hoe we dat oplossen. Ik ben al aan het googlen.

Oohh, je hebt het al voor elkaar! Mooi ... .

Nou ja, eigenlijk niet zo mooi. Gelukkig is Ubuntu niet heel veel sneller als hij geinstalleerd is. Straks gaat iedereen Ubbie installeren en dan is mijn rust voorbij.



Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2010, 16:35:34 »
Nu heb ik toch nog een vraagje. Ik wil Ubuntu nu "vast" installeren náást Windows 7 maar op een gegeven moment vraagt 'ie hoeveel ruimte ik Windows 7 / Ubuntu wil geven (verdeeld over 290 GB) óf dat ik 'm op mijn externe harde schijf zet, die is 500 GB groot.

Verduidelijkt: installeren op interne HDD van 290 GB:


Verduidelijkt: installeren op externe HDD van 500 GB:
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2010, 16:46:52 door Nilscollection »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2010, 16:44:48 »
Hallo Nils,

Pas op, hoor. Ubuntu zet desgewenst de boel wel op een externe disk, maar dat geldt niet voor het opstartgebeuren. Hopelijk hebben ze dat grapje nu onder de knie, maar wees gewaarschuwd.

Ubuntu draait al op een 8GB ruimte. Dus geef hem voor de eerste ervaring bijvoorbeeld 40 GB schijfruimte en je hebt ruimte genoeg. Dat gaat dan van je Windows partitie af. Mocht je dat wat te veel zijn, maak dan een keuze ergens boven de 8 GB en onder die 40 GB.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2010, 16:48:48 »
Nou, ik kan wel wat geheugen missen, hoor, maar kan ik dus gewoon, zeg maar, 40 GB selecteren?
Mocht ik later meer geheugen nodig hebben, kan ik dat dan aanpassen?

Enne... krijg ik dan bij 't booten een keuzescherm waarin ik óf Windows óf Ubuntu kan selecteren? Zou wel fijn zijn, dus daarom dat ik 't vraag.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2010, 16:57:35 »
Hallo Nils,

40 Gb lijkt me wel genoeg, maar als je wilt kan je best hoger. Ik heb 160 GB in deze laptop zitten. Daar heb ik nog nooit te weinig aan gehad. Uitbreiden kan best, maar dat is lastiger en een beetje riskant. Dus doe dan maar lekker ruim, zou ik zeggen.

Bij het booten kom je inderdaad in een keuze-menu terecht. Daar heb je nog wat mogelijkheden. Zo kan je Windows automagisch laten starten tenzij je in een op te geven tijd op ESC drukt. Maar dat is voor mij al een tijdje geleden nu ik alleen Linux gebruik <grinnik>. Laat je ons nog weten wat je tegenkomt?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2010, 18:52:54 »
Ik heb maar eigenwijs gedaan en het balkje naar 60 GB gesleept..

Ik ben nog geen problemen tegengekomen en ik kijk er enorm naar uit met Linux te werken.. hopelijk kan ik op een dag dan eens Microsoft aan de kant schuiven?
Eens kijken hoe ik met OpenOffice uit de voeten kom i.v.m. schoolwerk en dergelijke.

Het besturingssysteem voelt wel al ontzettentd vertrouwd aan! Alleen begint mijn muis weer wat raar te doen en laat 'ie me na een bepaalde tijd niet meer klikken... eens zien of het updaten van de drivers helpt (als dat kan in Linux).

Groetjes,
Nils

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2010, 20:20:32 »
Hallo Nils,

Updaten van drivers? Dat is knap ongebruikelijk in Linux. Maar het zou kunnen. Ik heb bijvoorbeeld een driver bij mijn Vodafone UMTS kaart.

Google eens op die muis en Linux. Misschien moet je één van de instellingen aanpassen. Alles in Linux wordt ingesteld met op zich simpele tekstbestanden. Je moet alleen weten wat je moet veranderen. Wat precies valt niet te raden, maar omdat alles in Linux met anderen wordt gedeeld valt dat heel snel te vinden via Google.

Open Office en schoolwerk? Ja, waarom niet. Ik houd de ledenlijst van mijn club bij in OOo Calc als een Excel en de andere bestuursleden maken daarin correcties in MS Excel. Je moet geen MS macro's willen, dat gaat niet - want MS houdt daarvan de geheimen voor zich. Daarom heeft OOo een soort Basic voor macro's.

Voor Word is het net zoiets. Nog mooier: je maakt een werkstuk in OOo Writer, laadt het in Scribus en met maar een klein beetje werk meer heb je een pdf op drukwerkkwaliteit. Dat kan je twee, drie punten schelen!

Ik doe privé alles in Ubuntu, Nils. Alles, tot mijn belastingaangifte aan toe.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2010, 21:59:46 »
Hoi Just,

De muis doet het weer gewoon. Misschien dat 'ie er even aan moest wennen, haha.

Ik ben er ook zonet achtergekomen dat je met de OpenOffice die met Linux meekomt, zelfs .docx-documenten kunt maken en openen.
Dat gaat dus zeker lukken met school! Daarom maar direct alle documenten, liedjes e.d. overgezet naar de Ubuntu-partitie.

Ik heb nu ook mijn favo bittorrentclient op Linux geïnstalleerd, namelijk Vuze. Nu wil ik ook graag LimeWire installeren maar als ik die in het Ubuntu Softwarecentrum probeer te downloaden (een superhandige applicatie, trouwens; net één grote app-store voor Linux) krijg ik volgend scherm te zien:



Waar moet ik LimeWire nu vanaf halen?
Groetjes, Nils

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2010, 22:25:01 »
Hallo Nils,

Het ziet er een beetje uit dat Limewire niet helemaal bij gebleven is, lijkt me zo op het eerste oog. Maar is Frostwire dan niet een goede optie?

Ik gebruik dat soort programma's niet. Als ik al wat ophaal zoals de iso voor deze Ubuntu versie doe ik dat via een torrent met Vuze.

Oh ja, die docx bestanden. Laatst verstuurde de waterpolo club zo'n ding. Alle ouders in de nesten <grinnik>. Ik niet ... .

Maandag krijg ik van mijn werkgever Office 2010 voor thuis. We gaan overstappen. Ik geef dat wel aan mijn dames huisgenoten. Ik begin daar echt niet aan.

Wist je trouwens dat je via www.Surfspot.nl als student of als ouder van een leerling op een basisschool Office en ook Windows kan kopen voor maar een paar tientjes??
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2010, 22:31:57 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2010, 22:33:26 »
Ik heb de oplossing al gevonden: blijkt een "foutje" maar via de terminal zo weer op te lossen: klikkie doen.

Haha, ja, inderdaad.. bij ons op school ook vaker problemen gehad met de compatibiliteit van Microsft Office. Lang leve (gratis!) open-source, zullen we maar zeggen?

Echt fantastisch, trouwens: voor elk probleempje wat je tegenkomt in Linux is op internet een oplossing te vinden!
Groetjes, Nils

Dat van dat Office enzo wist ik niet, nee.. maar ach, voor mijn Windows 7 heb ik geen cent hoeven te betalen dus dat zit wel goed.  :D
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2010, 22:39:02 door Nilscollection »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2010, 22:41:50 »
Hallo Nils,

Ja, Google is je vriend en alle andere Linux gebruikers ook. Dat is ook de betekenis van het Afrikaanse woord Ubuntu: "ik ben wie wij zijn": of heel vrij vertaald: "samen zijn we sterk"

Ik begin het idee te krijgen dat jij en Linux wel eens heel dikke vrienden konden worden. Ken je de achtergrond van de man achter Ubuntu: Mark Shuttleworth?

Klik hier.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Ubuntu Linux via een USB proberen
« Reactie #14 Gepost op: 16 oktober 2010, 23:13:24 »
Hoi JV,

Ja, ik kan me érg goed vinden in Linux; vooral omdat het zo simpel en intuïtief maar veelzijdig is.
Het verhaal achter Linux is inderdaad erg interessant; leuk om te weten wat er voorafgegaan is aan zo'n OS!

 ;D