Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

500 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 14:51:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Fan bedrading  (gelezen 6370 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Fan bedrading
« Gepost op: 7 november 2009, 21:53:20 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:24-01-2008
 Aan:AllenMsgID:3726.1
 Onderwerp:Fan bedradingForum:ws-nlcomputer
Hallo,
Met het verwisselen van m´n cd-romspelers heb ik de bedrading naar de fan van m´n processor ongewild afgebroken bij de soldeerkontakjes.Alleen de gele zit er nog aan helemaal rechts.Weet iemand op welke plek de groene en de zwarte draad moet zitten?(het is een intelfan)Soldeerkontaktjes - links,midden,rechts.
Groet,Paul


Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-01-2008
 Aan:pauluMsgID:3726.2
 Onderwerp:Fan bedradingForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Alleen de gele zit er nog aan helemaal rechts. <<
Dan zwart rechts. Rood zit altijd in het midden.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:24-01-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3726.3
 Onderwerp:Fan bedradingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Dat is bij het stekkertje de volgorde,het is afgebroken bij de ventilator.Meestal zie je dat niet maar hier kun je de soldeerplekken zo op een rijtje zien op het middendeel van de fan,onder zo´n zilverkleurig stikkertje.
Rechts zat dus geel (er nu ook af...) en dan dus nog groen en zwart......
Misschien toch beter even uittesten....
Groet,Paul
Bijlagen :

fan.jpg
83KB


Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-01-2008
 Aan:pauluMsgID:3726.4
 Onderwerp:Fan bedradingForum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> het is afgebroken bij de ventilator <<
Oeps.. Nou, da's leuk. (Hoe krijg je dat nou toch voor mekaar?) 
Ik heb even gekeken hoe die aansluiting zit en bij 4 fan's hier kwam ik drie verschillende combi's voor aansluiten aan het fan-huis tegen. M.a.w., er is geen standaard, het verschilt per fan.
Omdat je weet waar geel zat (dat is de sensor draad), heb je voor rood (de plus) en zwart (de aarde of min) maar twee mogelijkheden. Als de fan direct draait, is het goed. Maar als het niet goed is, ben ik niet zeker van de gevolgen. De mogelijkheden
1: Er gebeurt niks
2: De electronica in de fan brandt door
3: De voeding voor de fan brandt door
4: De pc slaat uit, omdat de voeding ter beveiliging uitschakelt

Ik vermoed dat 1 het meest logische resultaat is (halfgeleiderschakelingen blokkeren meestal gewoon bij ompolen). Maar ik ga er mijn geld niet op zetten, omdat ik met deze specifieke situatie nooit geëxperimenteerd heb. Zelf zou ik het fannetje vervangen.
Je kan ook voor kille statistiek gaan en berekenen dat je minimaal 87,5% kans hebt dat óf de fan het gewoon doet, of dat er niets ernstigs gebeurt (als doorbranden van dat fannetje niet als ernstig wordt beoordeeld).

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:pauluDatum:25-01-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3726.5
 Onderwerp:Fan bedradingForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>Hoe krijg je dat nou toch voor mekaar?<<
Tja,een niet zo´n geweldige constructie van de fanbedrading tesamen met heen en weer duwen van het kabeltje door steeds wisselen van idekabel en cdromspelers.De groene was al afgebroken toen ik hem tweedehands van paradigit kocht.Op die gele en zwarte draaide die denk ik voluit,waardoor ik gelijk ook mogelijk erachter ben waarom die pc zo´n herrie maakte.
Volgens mij hebben ze ook geen pasta tussen de processor en koelelement gedaan,schuift nl heel soepel.
Ga het eens vragen bij de helpdesk van die zaak,zit vlak bij en ik ken iemand die dat solderen in principe goed moet kunnen.
Nog bedankt voor je moeite,
Groet,Paul
Hoe kom je nou aan 87%? Ik kwam op 50%......
Heb nog een 12V treintjes-trafo waar ik het mee kan testen,hou ik m´n moederbord heel....
Als ik dan tenminste ook nog weet waar de + en - op het stekkertje zitten.......