Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

486 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 19:43:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Cleanup na infectie  (gelezen 7804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Cleanup na infectie
« Gepost op: 5 november 2010, 08:55:49 »
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden was de laptop van mijn vrouw geïnfecteerd met een kwaadaardig programma. Ik weet niet meer de exacte naam, maar het is een programma dat elke paar minuten een waarschuwingsvenster toont met meldingen van virus- of spyware infecties, en als je dan op de "remove" knop klikt, dan kom je op een scherm waar je de volle versie van dat programma moet betalen. Heb ik niet gedaan (ik gebruik andere anti virus software), en later heb ik via Google ontdekt dat de betaling wel werkt, maar je er niets voor terug krijgt.
Ik weet wel dat het een heel listig beessie is. Niet alleen heeft'ie de NOD32 beveiliging van die laptop omzeild, maar daarna heeft'ie ook nog eens de NOD32 monddood gemaakt (toen ik probeerde een handmatige scan te starten gebeurde er niets), en ervoor gezorgd dat een groot aantal websites niet werkt - toen ik op die computer googlede op de naam van het aangebode fake antivirus programma, vond ik niets bijzonders; op een andere computer wel, dus dit programma zorgt ervoor dat Google niet goed werkt als je op bepaalde termen zoekt, maar verder werkte Google wel gewoon.

Enfin, nadat ik op een andere computer had ontdekt hoe ik deze malware handmatig kon verwijderen, heb ik dat gedaan. En direct daarna een NOD32 dieptescan gedraaid. De valse meldingen van infecties zijn weg, en NOD32 meldde niets. Toen had mijn vrouw de laptop nodig. dus ik had geen tijd meer voor een Spybot Search & Destroy scan. Maar later meldde mijn vrouw dat er toch nog rare dingen gebeuren. Vanochtend heb ik dus een nieuwe dieptescan gedaan, dit keer met de volledige ESET Smart Security 4 (ik heb in de tussentijd geupgrade). Die vond het systeem schoon. Toen Spybot Search & Destroy gedraaid, en die vond wel wat - totaal 17 onmgeleide hosts, verdeeld over 2 categorieën.

En nu komt het vervelende - Spybot S&D kan het probleem niet oplossen! Als ik kies voor repareren, dan krijg ik 17 keer achter elkaar een popup dat Spybot het bestand C:\Windows\System32\Drivers\etc\hosts (of zoiets, ik tik dit nu uit mijn hoofd) niet kan schrijven. Als ik met Windows verkenner naar deze map ga, dan zie ik het bestand staan (als ik kies voor niet verbergen van systeembestanden), en in de eigenschappen staat alleen-lezen aangevinkt. Haal ik dat vinkje weg, dan krijg ik een foutmelding als ik probeer de wijziging op te slaan. Ik kan het bestand wel lezen; ik zie dan een lange lijst entries die (volgens het kommentaar) door Spybot zijn toegevoegd om slechte sites naar 127.0.0.1 (localhost) om te linken, en helemaal onderaan nog een aantal andere entries om goede sites (o.a. google en een aantal betaalsites) om te linken naar een mij onbekend IP adres. En uiteraard kan ik ok niet opslaan als ik die extra entries handmatig verwijder.

Het besturingssysteem is Windows XP Professional (SP3). Ik meende dat je bij professionele besturingssystemen wel toegang hebt tot het tabblad met gebruikersrechten op een map, maar die verschijnt niet als ik kies voor eigenschappen. En daarmee zijn mijn ideeën om te zorgen dat dit hosts bestand kan worden gecorrigeerd uitgeput.

Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan doen?

PS: IK weet dat bestanden backupen, harde schijf formattern, en volledig opnieuw installeren het beste is. Maar daar heb ik op dit moment absoluut geen tijd voor; ik wil graag een oplossing voor de korte termijn. Opnieuw installeren komt dan later.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Cleanup na infectie
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2010, 09:44:08 »
Zo even uit de losse pols.

Start hem op in veilige modus en laat al die poets middeltjes er nog een keer overheen lopen.

Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Cleanup na infectie
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2010, 17:50:20 »
Hoi Hugo,

Citaat
Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan doen?
Blader met de verkenner naar de map C:\WINDOWS\system32\drivers\etc
Rechtsklik op het bestand HOSTS
Op het tabblad "Algemeen", haal het vinkje weg bij "Alleen-lezen"
Nu kun je met Notepad o.i.d. het bestand bewerken.
Als je klaar hebt zet je de vinkje bij "Alleen-lezen" weer aan.

Een andere optie is via Hijackthis v2.0.4 het HOSTS bestand aanpassen.
Daarmee mag je ook een logfile maken en hier posten zodat we even kunnen kijken of er nog wat rommel is achtergebleven.


groeten, Peter




Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Cleanup na infectie
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2010, 18:48:51 »
Hugo,
 
Als de ander advizen niet werken, opstaren met een bootable CD (bijv. BartPE of bijv. Hirens BootCD) en vervolgens het bestand aanpassen. Maar ik vrees dat als je het niet kunt wijzigen/opslaan er toch nog ergens een stukje virus ronddwaald dat het wijzigen/opslaan van dat hosts bestand in de gaten houd en wil voorkomen dat je het 'probleem' oplost.
 
TdJ