Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

490 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 12:59:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Gamen in Ubuntu Linux?  (gelezen 15592 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Gamen in Ubuntu Linux?
« Gepost op: 13 november 2010, 19:45:43 »
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen alweer Linux op mijn systeem geïnstalleerd maar ik heb een probleem.. ik heb blijkbaar over Windows heengeschreven!
Nu zou ik wel graag willen gamen op mijn PC en aangezien ik geen zin heb om de hele rompslomp met Windows opnieuw te ondergaan bedacht ik me dat je via Wine sowieso Windows-applicaties (en dus ook games) kan spelen.

Nu zijn de bestanden die ik wil installeren in .iso-formaat dus bij dezen de vraag: hoe mount ik een .iso in Ubuntu Linux?
Ik heb al gegoogled op mijn probleem maar ik kom maar niet wijs uit die uitleg daar...

Alvast bedankt,
Nils

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2010, 22:01:58 »
Hallo Nils,

Over Windows heen? Ojee, nee hè?

Ja, je hebt Wine en je hebt ook Crossover Office. Die laatste heb je ook nog eens in een Game versie.

Kijk hier: http://www.codeweavers.com/

Heel aparte software. Er kan heel veel mee tegenwoordig.

Voor wat betreft dat iso mounten vond ik deze website (vluggertje):

http://www.ubuntugeek.com/mount-and-unmout-iso-images-without-burning-them.html

Je haalt twee scripts op: mount.sh en unmount.sh Dat zijn dezelfde dingen als Windows batch files, maar je kan er nog véél meer mee (als je weet hoe - en dat weet ik ook niet)

Die zet je op jouw naam. Ik gebruik daar het liefst de Midnight Commander voor. Een lelijker programma is nauwelijks denkbaar, maar het werkt fabuleus. Je kiepert ze in de aangegeven map. Bij mij bestaat die al. Het is wel een verborgen map.

Dan vindt je de scripts in je Nautilis Verkenner "Open" rechterklik menu. Dat werkt bij mij. Dan krijg ik een foutboodschap over de map. Daar ben ik nog niet uit. Dat zal wel een kleinigheidje zijn. Ik kom er nog op terug. Ik moet nu de boel klaarzetten voor morgen.

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2010, 11:46:26 »
Hoi Just,
Ik krijg de bestanden wel gemount, maar de eerste game bestaat uit 4 CD's en die kan ik gek genoeg niet (goed) installeren.

Mijn vader gaat me wel helpen om nog een extra virtuele harde schijf te creëren en dan wat ruimte van Linux in te pikken - ik heb nu 60 GB aan lege ruimte en Linux beslaat de overige 260 GB van mijn HDD - om op die andere virtuele HDD dan Windows te installeren.. hopen dat dat gaat lukken!
Ik hou jullie op de hoogte,

Nils

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2010, 19:10:06 »
Hallo Nils,

Een andere optie is om Windows in een virtuele machine te installeren. Dat is onder Linux geen probleem. Ik heb begrepen dat Virtualbox een prima ding is. Tik maar Virtual in de zoekbox van het softwarecentrum.

Ik heb daar geen ervaring mee, maar dat lijkt me best het proberen waard. Het is heel erg in, vooral omdat je bij problemen de boel snel herstelt. Er is hier op het Forum heel wat expertise en ervaring mee.

Succes!!
« Laatst bewerkt op: 15 november 2010, 08:55:31 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #4 Gepost op: 14 november 2010, 21:21:39 »
Hoi Just,

Dat lijkt me een geweldig idee! Zou ik daarmee ook een zgn. thuisgroep kunnen maken voor Windows 7, zodat ik de printer kan delen?
Wie op het forum heeft hier precies ervaring mee? Dit lijkt me een ideale oplossing voor mijn probleem... had ik nog niet aan gedacht!

Groetjes, Nils

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2010, 21:31:02 »
Hallo Nils,

Tik maar eens Virtualbox in het venstertje onder Zoek en je hebt al een hoop meer info!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2010, 06:55:33 »
Ik heb het programma 'Virtualbox OSE' al geïnstalleerd, echter als ik Windows 7 wil installeren geeft hij een error dat er niks bootable is - moet ik de installatie-cd in de cd/dvd-drive stoppen?

EDIT: ik ben het momenteel aan het proberen met Windows XP - schijnt achteraf toch het beste OS te zijn waar je op kunt gamen. En het is een stuk lichter dan Windows 7 natuurlijk!

« Laatst bewerkt op: 15 november 2010, 07:01:39 door Nilscollection »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2010, 09:00:33 »
Hallo Nils,

Dat gaat dus prima? Raar van dat Windows 7.

Dat joch van mij won met zijn waterpolo-teampje voor de tweede keer een wedstrijd. Tegen een ploeg een stukje hoger in de tussenstand. Dat is voor een beginners-team natuurlijk party-time.

Ik hoop niet dat dat zo doorgaat, want zo hou ik helemaal geen vrije tijd meer over

Succes! Ik volg je helemaal op de voet, want ik begin nou toch wat te voelen voor dat virtualiseren.


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #8 Gepost op: 15 november 2010, 18:35:50 »
Nou, Windows 7 doet 't nu wel, haha. Toch maar eens opnieuw geprobeerd.
Echter nu installeer ik de lichte versie - Home Premium - in plaats van de zwaardere Ultimate dus mijn Windows blijft gewoon op Engels staan nu.

Moet ik ook voor deze Windows een virusscanner installeren, trouwens? Lijkt mij niet echt nodig aangezien ik niet van plan ben te gaan browsen, maar toch 'effe checken'.

Schermplaatje - ondertussen staat 'ie wel al op 34%:


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #9 Gepost op: 15 november 2010, 21:55:53 »
Hoi Nils,

Een virusscanner nodig voor een virtuele Windows??

Oh, wacht even! Jij probeert me uit de tent te lokken ... . Neenee, natuurlijk heb je geen virusscanner nodig voor een Windows in Virtualbox. Je gaat niet online, geen updates nodig, geen USB disks, geen CDtjes, helemaal niks. Dat Windows zit midden in Linux, niks kan hem meer deren.

Hoezo eigenlijk? Ik weet trouwens niks van Windows 7. Is dat de laatste?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #10 Gepost op: 15 november 2010, 22:24:05 »
Oh, da's super. En zelfs als ik, in het ergste geval, mijn Windows helemaal verkloot, kan ik 'm gewoon verwijderen en opnieuw installeren?

Windows 7 is inderdaad de laatste versie van Windows.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #11 Gepost op: 15 november 2010, 22:34:11 »
Hallo Nils,

Je maakt volgens mij gewoon een soort kopie van het virtuele gebeuren en plaatst die terug.

Oh ja, ik geloof dat je me niet helemaal doorhad. Natuurlijk moet elke versie van Windows beschermd worden door één goede virusscanner.

Maar even serieus: ik vind één van de voordelen van de overstap naar alleen maar Linux toch ook wel dat ik nou kan zeggen dat ik niet veel meer weet van Windows. Zo ben ik toch van aardig wat gezeur af.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2010, 08:46:53 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #12 Gepost op: 15 november 2010, 22:42:48 »
Ja, daar heb je gelijk in. Maarja, als je wilt gamen ben je aangewezen op Windows, that's just the way it is.
Ik vraag me soms ook wel eens af wáárom het meest miserabele besturingssysteem toch het meestgebruikte besturingssysteem is. Totaal onlogisch eigenlijk!

Ik las laatst ook dat Ubuntu en Mac OS X beiden gebaseerd zijn op het Linux-systeem - zou het daarom zijn dat ik helemaal weg ben van Ubuntu? ;)

Momenteel ben ik even Windows aan het bijwerken - de intussen honderden updates installeren, je kent dat wel. Daarna kan ik fijn beginnen met mijn systeem klaar te maken voor de games - drivers updaten, DirectX downloaden..

Wat ben ik toch blij dat je dat met Linux niet hebt.  ^-^

Offline Nilscollection
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 136
Windows in Linux > vreemde foutmelding!
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2010, 12:50:20 »
Even een kleine update.


Toen ik de Sims en alle bijbehorende uitbreidingspakketten geïnstalleerd had, wou 'ie het spel niet opstarten vanwege een videokaart die niet compatibel zou zijn met DirectX 9.0c - deze dus gedownload en geïnstalleerd, zonder succes. Toen alweer DirectX 11 gedownload en geïnstalleerd, met óók geen succes.

Aangezien ik werk met een ATI Radeon HD 2400 videokaart heb een ATI-driver gedownload die volgens mij geschikt is voor mijn videokaart - echter hij geeft nog steeds de foutmelding.
Ik weet niet wat er mis is... kan iemand mij hierbij helpen?


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Gamen in Ubuntu Linux?
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2010, 16:44:52 »
Hallo Nils,

Met die videokaart kan ik je niet helpen, maar wat dacht je van Playonlinux?

Kijk eens op deze site:

http://blog.robbychen.com/2010/08/06/running-sims-3-under-playonlinux-in-ubuntu-linux/

Dat klinkt allemaal niet gek. Hoezo niet gamen onder Linux? Jammer dat ik niet zo houd van gamen ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers