Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 11:40:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: USB sticks  (gelezen 10295 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
USB sticks
« Gepost op: 7 november 2009, 21:59:56 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:19-04-2008
 Aan:AllenMsgID:3832.1
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Melding van ForumInfoStats :
Dit bericht was een leeg bericht, of er was geen beschrijving voor het bestand opgegeven of dit bericht is een poll. Polls zijn niet beschikbaar in de Advanced View (of FrameView) als een normaal bericht.



Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:19-04-2008
 Aan:AllenMsgID:3832.2
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Goedemorgen! ,

Ik heb zelf  drie USB-sticks. Twee redelijk grote. Alhoewel, 1 GB is niet zo groot meer vandaag de dag. Ik gebruik ze om bestanden over te zetten. Zoals Windows Vista ServicePack 1.

En ik heb een oude kleine. Die heb ik opstartbaar gemaakt. Met een simpel programmaatje van HP. Daarna heb ik er Ghost en Partition Magic op gezet. Dat is nog een beetje een lopend project.
En jij? Hoeveel van die handige dingen heb jij? Ben je van plan zo'n moderne supergrote te kopen. Ze kosten haast niks meer, he?
En doe je er nog wat bijzonders mee wellicht?
Vertel!

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:19-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.3
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>>Hoeveel van die handige dingen heb jij? <<
3 stuks: 128MB, 512MB en 2GB
Een goede opvolger van de floppy-disk.
Ook ideaal om ff snel een filmpje op te zetten en afspelen op een dvd-speler met usb-plug.
Het branden van een CD is daarvoor niet meer nodig. Scheelt weer een berg afval :-)
Het enige nadeel is het gebruik ervan op een willekeurig Windows98 systeem. Daar moet namelijk vaak eerst de driver voor die stick van merk X geinstalleerd worden.

Hoe zit dat eigenlijk bij Linux. Moet dat daarbij ook?


groeten, Peter




Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:19-04-2008
 Aan:PeterMsgID:3832.4
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hallo Peter,

>> Hoe zit dat eigenlijk bij Linux. Moet dat daarbij ook? <<

Dat heeft daarbij eigenlijk nog nooit gemoeten. Maar Linux heeft wel een aan- en afkoppelprocedure. Dat is tegenwoordig met de HAL Automounting ook verleden tijd.

Even afgezien van typische Windows-programma's zie ik Linux als een geschikte vervanger voor Windows 98. Het draait op dat soort PC's ook nog eens heel aardig!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

automount.jpg
61KB


Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:20-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.5
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Wil ik nog wel eens proberen om zo´n usb-stick opstartbaar te maken.
Wat ik maar niet kan begrijpen is dat dat usb 1.1 niet kan worden opgewaardeerd naar 2.0 op wat oudere pc´s.
(harde schijven werken toch ook fullspeed op zo´n controllercard...waarom usb dan niet op een card)
Zijn nl ook programma´s ( http://www.mojopac.com/portal/content/what/ )waarmee je xp van een stick kan laten draaien zodat je zonder dat je xp op de schijf hoeft te veranderen van alles kan aanpassen qua vormgeving maar die vragen 2.0.
Maar er valt mee te leven met 1.1,niet genoeg reden om daarvoor een nieuwe pc te kopen.
Groet,Paul


Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:20-04-2008
 Aan:PaulvMsgID:3832.6
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> mee te leven met 1.1,niet genoeg reden om daarvoor een nieuwe pc te kopen. <<

Ben ik helemaal met je eens. Dat zou ik ook niet doen.

Met een fris PCI-insteekkaartje met USB 2.0 poorten kan je dus een oudere PC niet naar USB 2.0 brengen? Dat wist ik niet.
Leuk dat Mojopac!
Zo'n stick opstartbaar maken is een fluitje van een cent. Een PC hebben die kan opstarten van USB is een vereiste. Er zijn diverse Linux versies, die je zo klikklak naar een USB pen kan kopieren en dat HP programma is ook niks niet moeilijk. Daarbij moet je wel een MS-DOS diskette bij de hand hebben.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:20-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.7
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
>>Met een fris PCI-insteekkaartje met USB 2.0 poorten kan je dus een oudere PC niet naar USB 2.0 brengen? Dat wist ik niet.<<
USB1.1 upgraden naar USB2.0 is niet alleen afhankelijk van de hardware en drivers. Het OS moet het natuurlijk ook snappen.
Windows 98 biedt voor zover ik weet ondersteuning tot USB1.1
Voor USB2.0 heb je minimaal Windows ME nodig.


Peter



Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:20-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.8
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
Het scheelt natuurlijk wel behoorlijk in snelheid die usb 2.0.
USB 1.0: 1,5 Mbit/s (low speed)
USB 1.1: 12 Mbit/s (full speed)
USB 2.0: 480 Mbit/s (high speed)
USB 3.0: 4800 Mbit/s (Super speed)
Een harde schijf is dan toch iets minder snel zie ik nu.(van mij is zo rond de 60 Mb)
Of is er verschil met die snelheden in bits en bytes.....?
Nou ik heb zo´n usb-kaart met 2.0 op een pc met xp maar de ´usb hoofdhub 2.0´ die blijft in apparatenbeheer met zo´n rood kruisje ervoor staan.
Helemaal zeker weet ik het niet maar ik dacht dat als het moederbord 2.0 niet ondersteund dat het dan niet gaat.
Groeten,Paul


Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:20-04-2008
 Aan:PeterMsgID:3832.9
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hallo Peter,

>> Voor USB2.0 heb je minimaal Windows ME nodig <<

Brrrr, ME... of Linux dan. Alhoewel, ik heb me daar nog nooit in verdiept. Misschien draait dat ook allemaal op 1.1. Lijkt me stug overigens.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:22-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.10
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Toch nog even verder gekeken en dit lezende die usb-kaart op mijn hoofdpc gezet.
http://techrepublic.com.com/5208-6230-0.html?forumID=101&threadID=231345&start=0
De drivers installeren ging eigenlijk vanzelf en dat gaf geen problemen in apparatenbeheer.Alleen m´n geheugenstick van 512 Mb werkte niet,liep vast (wel usb 2.0)
Toen de drivers van de meegeleverde cd geinstalleerd en toen kreeg ik een geel uitroeptekentje in apparatenbeheer bij de usb 2.0 controller.
Dan maar de laatste versie bij trust gedownload en toen was het uitroepteken weer weg maar het werkte nog steeds niet.Met m´n 1 Gb stick blijkt het echter wel te werken.
Dus het kan toch wel en ik denk dat het nu sneller is.(filmscanner werkt ook)
Groet,Paul



Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:22-04-2008
 Aan:PaulvMsgID:3832.11
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> ik denk dat het nu sneller is <<

Het verschil tussen 1.1 en USB 2 is echt fors, dus dat moet je volgens mij zonder meer direct opvallen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:22-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.12
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Valt wel wat tegen dat ik blijkbaar usb 1.0 lijk te hebben..? Zie wel in Sandra bij usbcontrollers versie 1.1 staan maar met benchmarken wordt het niet meer als 1 Mb/s op de gewone usb-ingangen.
Op de ingangen op de usb-kaart kom ik tot 13 Mb/s,dus dat is wel sneller maar niet waar ik op had gehoopt.
Lijkt dus meer op een upgrade van 1.0 naar 1.1.
Groetjes,Paul


Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:22-04-2008
 Aan:PaulvMsgID:3832.13
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> Lijkt dus meer op een upgrade van 1.0 naar 1.1. <<

Donders,  dat is dus een tegenvaller!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:22-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.14
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Het kan ook te maken hebben met bandbreedte....Zie in apparatenbeheer dat bij veel usb-dingen maar 10% bandbreedte wordt gereserveerd.Wat een gedoe zeg :-)
(samen met m´n switch heb ik nu wel zo´n 12 usb ingangen...)
Groet,Paul
NB.Toch verwarring door bits en bytes,de waarden zijn nu in KB (bytes dus).
Dan klopt het toch wel aardig met 1.1 met dan ongeveer 8 Kb/s.
En de 2.0 dan op ongeveer 96 Kb/s is ook niet gek met een lage accestime van 3 ms.


Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-04-2008
 Aan:Just VechtMsgID:3832.15
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> En doe je er nog wat bijzonders mee wellicht? <<
Ja eigenlijk wel. Ik heb een 2 GB Padlock voor het werk. Die Usb-stick is voorzien van een piepklein flashgeheugentje voor een pincode. Cijfertoetsjes zitten op de stick. Wat de pc betreft bestaat die stick niet zolang de correcte pincode niet is ingevoerd. Ik bewaar er kopieën van data en programma's op die ik vaak elders gebruik.
Mijn "grote" ('t is een piepklein ding, en kostte maar 26 euro) 8 GB stick staat stampvol MP3's. In mijn Lancia heb ik Blue&Me . Stickje in de console prikken en roept u maar. Ideaal.
En dan nog een gewoon 2 GB dingetje, inderdaad ook bootable met Dos7, Ghost en wat tooltjes voor de noodreparaties.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 22/04/2008 16:08 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:22-04-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3832.16
 Onderwerp:USB sticksForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Cijfertoetsjes zitten op de stick. <<

Mooi ding! Dat toetsenbordje doet me denken aan een Amerikaanse auto, die ik lang geleden eens in Den Haag zag staan op een wandeling in de lunchpauze. Die had geen sleutelgat, maar toetsen. Dus ik voelde zo eens aan die toetsen. Ik drukte ze niet eens in. En toen ging het alarm loeien. Ik ben maar met een strak gezicht doorgelopen.
Die auto-bezitter zal van die auto niet echt lol hebben gehad, dacht ik wat later.Ik heb geen mooie Blue&Me, maar wel een stinkgoedkope Chinese autoradio waar je een USB stick met mp3tjes in kan stoppen. Ook heel niet gek. Ik zou niet meer zonder willen.
Jij bent wel een "heavy" USB-stick gebruiker, zeg!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog