Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 11:09:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Bootvertraging  (gelezen 6982 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Bootvertraging
« Gepost op: 7 november 2009, 22:02:46 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:rotjerol69Datum:28-04-2008
 Aan:AllenMsgID:3845.1
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
hallo, ik heb het volgende probleempje: na het uitstofzuigen/stofverwijderen uit de systeemkast en de voedingsfan en de cpu-koelervinnen,
blijft mijn winXPhome-sp2a systeem (asus moederbord uit dec. 2003/jan.2004, type a7v8x-x) tijdens het booten ineens steeds  ruim 1 minuut lang op het scherm met het moederbord-logo staan, waar op staat dat je naar het bios-setupscherm kunt. normaal bleef hij daar maar een paar seconden opstaan en bootte verder naar het winxp logoscherm (die met het voortgangsbalkje). nu duurt dat dus 1min10sec en dan boot hij wel volkomen normaal verder. het systeem werkt verder dan prima en ik krijg ook geen hardware eerors bij het booten. Als ik vanuit het moederbord logoscherm naar de Bios setup wil, duurt dat ook die 1m10s voordat ie darnaartoe gaat.
ik heb bij het schoonmaken van het systeem wel alle HDD-en Cd/dvddrive-aansluitstekkers wat aangedrukt. en voorzichtig gestofzuigd en opgepast met statische elctriciteit!!!! (even ontladen aande verwarmingsbuis van te voren).

Het probleem is niet onoverkomelijk maar wel lastig want ruim 1 minuut extra opstarttijd!

Weet iemand hoe dit komt en hoe op te lossen?




Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-04-2008
 Aan:rotjerol69MsgID:3845.2
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
>> Weet iemand hoe dit komt en hoe op te lossen? <<
Het blijft wat gissen zo op afstand, maar ik zet mijn geld toch op statische electriciteit. Niet van jou, maar van de stofzuiger met plastic monstuk dat je mogelijk hebt gebruikt. Door de luchtstroom wordt een kunststof mondstuk nogal heftig statisch geladen.
Door statitsche electriciteit kan er in theorie van alles defect raken, maar niet zoveel dat alleen een extra vertraging veroorzaakt. Mogelijk is het een eenvoudige verstoring van de CMos setup, die erg gevoelig is voor stoorvelden. Reset het Cmos geheugen eens. Meestal gaat dit dmv. een jumpertje op het moederbord. (Een korte tijd in de reset stand zetten en dan weer in de default stand terugzetten. Pc moet uit staan. Raadpleeg het boekje van het moederbord of geef merk en typenummer moederbord even door als je er niet uitkomt.
Wat ook goed mogelijk is, is dat door de statische electriciteit het Cmos geheugen in zijn default stand met uitgebreide geheugencheck is terecht gekomen. Zo'n memorycheck kan erg lang duren. Moet weer op te lossen zijn door quick scan in het Bios weer te activeren.
Helpt dat niet, dan zal er mogelijk een connector toch niet goed vastzitten. Alle connectoren (ook degene die je niet hebt aangedrukt) nogmaals een voor een zorgvuldig nalopen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 28/04/2008 17:35 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PeterDatum:29-04-2008
 Aan:rotjerol69MsgID:3845.3
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
>>even ontladen aande verwarmingsbuis van te voren<<
Dat is een onbetrouwbare manier om jezelf doeltreffend te ontladen van statische electriciteit. Delen van de verwarmingsleidingen zijn tegewoordig van kunststof en metalen delen zijn vaak geverfd.

Een betere manier is om een direct aardingspunt aan te raken. Als je de computer uitgeschakeld hebt, inclusief de monitor  en ander spul wat direct aan de netspanning hangt, trek dan het netsnoer van de computer uit het stopkontakt in de muur.
Uit dat stopkontakt steken 2 metalen lippen aan de zijkant, die geaard horen te zijn, zie bijlage. Raak deze aan om jezelf te ontladen.
Of nog beter, koop een antistatische mat of antistatisch polsbandje.


groeten, Peter
Bijlagen :

geaard_stopkontakt.JPG
6KB


Bericht 4 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:rotjerol69Datum:29-04-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3845.4
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
hoi michel, dank voor je snelle antwoord.
dat ook de stofzuigermond op die manier statisch kon worden, wist ik niet.
(inderdaad, heb zon plastic opzetstuk gebruikt op de stofzuiger -stom- dacht dat dit geen kwaad kon)

maar van die quick-POST test in setup dat heb ik zelf al gecheckt. stond nog steeds op  quick. ik heb juist zelf een lange post-test een keer ingesteld, duurt een eeuwigheid met de memtest maar die heb ik afgebroken.
krijg verder geen hardware errors bij POST. zet hem nu weer op Quick terug in de bios.

ik zal eens in het asus moederbordboekje zoeken naar de CMOS jumper. heeft dat nog gevolgen van resetten voor de instellingen? moet ik dan vanalles zelf weer instellen? er staan in het boekje wel allerlei plaatjes van het moederbord met alle onderdelen, heel uitgebreid uitgelegd, dus mogelijk vind ik dat wel....die jumper! ik wacht wel even op jouw wederreactie voordat ik aan jumpers ga friemelen hoor.

mijn moederbord is een ASUS a7v8x-x. de pc zelf is merkloos van een niet-keten custom built pc-winkel. het was in ieder geval een full price pc, geen high-end maar ook geen budget exemplaar. er zit een AMD athlon xp 2600+ cpu in.
eind 2003 gemaakt / jan.2004 gekocht.

zal in het vervolg geen stofzuiger met mondje meer gebruiken maar een spuitbus met lucht kopen!

wat beterft de connectors, ik heb m.n. de connectors van de HDD's vastgedrukt. misschien zit het hem daarin. overigens, die HDD's lijken allemaal goed hun werk te doen in windows.....

gr Roland R.



Bericht 5 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:rotjerol69Datum:29-04-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3845.5
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
nou, mijn bootsoap gaat verder! na uitgebreide bespreking met een electrotechnische vriend,
heb ik de CMOS gereset ook volgens jouw en zijn aanwijzingen. netjes statisch ontladen van te voren.  (via de randaardepinnen van ene geaard stopkontakt, en een makeshift polsbandje aan ongeverfd metalen deel verwarmingsbuis) .....

En nou, na herstel realtime clock/datum in de BIOS,  wacht de pc nog véél langer, nl. 4 minuten ipv 1,5 min. , voordat hij naar de ofwel Bios setup ofwel door naar windows boot gaat.
Het ligt niet aan de geheugentest. die komt nl. pas ná die (eerst) 1,5 min en nu dus 4 minuten! Hij staat bovendien weer op Quick Post test.

Hij blijft dus eerst, na een piepje en weergave van detectie van de nVidia Graphics card , (dat is het eerste wat op scherm komt na herstart) - wergave logo en typenummer ASUS moedrebord en vermelding 'press TAB for POST screen or Alt-F2 for easy biosflash'. Op DIT scherm blijft hij dus altijd die nu 4 minuten wachten. DAARNA gaat ie naar Bios Setup (als ik op DEL gedrukt heb) of meteen naar POST en het WinXp bootscherm met dat balkje.
WindowsXp start overigens normaal op en LIJKT tot nu toe volkomen normaal te werken. (maar ze zeggen dat dat niet betrekent dat er toch niks kapot is door esd - statics ).
Ik kan alle HDD's gebruiken, downlaoden muziek en films ddraaien, chatten internetetn en emailen....
de DVD/CD drives werken ook goed. Ik krijg geen errors tnt.


iemand suggerreerde overigens een programma Doctor Hardware om het systeem te testen. Is dat wat?

Grtz, Roland R.



Bericht 6 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-04-2008
 Aan:rotjerol69MsgID:3845.6
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
Dat klinkt niet best..
Mogelijk is er toch een ernstiger probleem ontstaan. Je kan dat Doctor Harware wel even proberen, maar ik verwacht er niet veel van. De problemen doen zich immers op uitermate laag niveau voor, en ruim voor er sprake is van gebruik van de meeste hardware. Dus denk ik dat zo'n Windows tool (net als Windows zelf) geen problemen ontdekt.
Je hebt de optstartvolgorde in het Bios gecontroleerd? Zet alleen opstarten van de harddisk (als eerste en enige) eens aan. Zorg er in ieder geval voor dat eventueel booten van netwerk uit staat.
Mocht het bordje een extra Ide controller hebben die niet gebruikt wordt (vaak zit er een extra controller op die Socket-A bordjes) zet die dan uit. Kijk ook of er insteekkaarten zijn die functies van het moederbord dubbelen
Helpt dat allemaal niet, dan wordt het toch eerst kijken of paardenmiddelen werken:
- Alles loskoppelen van die pc (printers, usb-apparaten et cetera), alleen toetsenbord, evt muis aangesloten laten. Geen netwerk of usb-apparaten. Herstarten.
- Geen verschil? Kast open en binnen alle harddisks, cd-roms, floppydrives losmaken. Herstarten (natuurlijk start de pc nu niet door, maar het enige wat je wilts constateren is of de vertraging verdwijnt met het loskoppelen van een apparaat).
- Ik ga zelfs nog een stap verder en verwijder ook alle interne stekkers voor Usb, frontpaneel, verwijder alle insteekkaarten (op video na).Hopenlijk kom je er zo achter of een extern apparaat verantwoordelijk is voor de vertraging. Leg verder tijdens die 4 minuten pauze je oor eens op die kast. Je hoort de harddisk toch niet een paar minuten achtereen ongeveer hetzelfde geluid maken? Zo ja, dan is daar een probleem. Is er op deze manier niets gevonden dat de vertraging veroorzaakt, dan wordt het tijd om te gaan denken aan een vervelend gebrek in een van de onderdelen van het moederbord zelf. Terzijde: Waren er soms klachten die tot het aanvangen van die schoonmaakactie hebben geleid? Zo ja, wat?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 29/04/2008 14:07 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 7 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:rotjerol69Datum:29-04-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3845.7
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
hoi michel,
qua bootvolgorde etc heb ik nog niks gewijzigd. 1=floppydiskdrive, 2= primary HDD, 3= CD/DVDromdrive 4= Netwerk (wat ik niet heb).
dat zou ik nog kunnen proberen.
Van extar IDE-controllers weet ik niks af ga ik niet zelf mee klooien.... :
al die systeemkast-veranderingen dat ga ik zelf niet doen. ik ben geen hardware expert, ondanks dat ik zelf de cmos heb gereset. dat was een geinformeerd gokje van mijn kant om dat zelf te doen!. ik kan wel voor ca 30 euro de pc laten testen bij een pcwinkel, ben er al langsgeweest... die zeiden ook dat het mogeljik een moederbord-onderdeel-fout is, of iets met de ide-aansluitingen/drives...
maar ze vonden het wel heel typisch dat het systeem zo lang wacht en dan verder normaal in windows functioneert.....


***
overigens, op jouw laatste vraag, JA, er was een concrete aanleiding voor het (stofzuiger) schoonmaak gebeuren: steeds vaker als ik een cpu-intensief conversieproject startte, zoals Dvd9 naar dvd5 converteren of dvd naar divx conversie, klapte de pc spontaan halverwege op geheel UIT, waarna ik de stroom er even moest afhalen om te de pc geheel te herstarten. Ik concludeerde dat dat kwam doordat de cpu te heet werd, auto shutdown on cpu-temp. stond bij mij nl. op 85-oC, niet op 95-oC.
Dus ik dacht: dit eruitklappen gebeurt steeds vaker, misschien teveel stof in de fans/koelers.... en ja hoor het was een groot stofnest daarzo. (ik heb de pc al sinds jan.2004 en nog nooit op die manier schoongemaakt en ik gebruik em vrij vaak).
daarom ik dus met de stofzuiger erin. weet ik veel van statische electr. op een plastic zuigmondje.... ik dacht: als ik mezelf ontlaad is het goed! jaja, qua hardware ben ik een redelijke leek. (ik heb wel zelf een nieuwe DVD-RW drive ingebouwd door een bestaande te vervangen - dat ging wel en ik heb toen niks anders aangeraakt...)

affijn, nu dus lang opstarten (aanvankelijk maar 1,5 minuut extra ) MAAR daarna WEL weer geheel probleemloos dvd9 naar dvd5 conversie (bv met CloneDVD). echt geen probleem meer.
en alle andere functies doen het tnt ook goed in windows. alleen is mijn boottijd sinds die cmos reset dus 4m10s wachttijd en nu totaal 8,5 a 9 min tot windows klaar is om te gebruiken. da's flink balen met een 1gb geheugensysteem onder winxp!

Nou dat was het verhaal. Ik dank jou voor al je tips tnt. ik laat hem mogelijk testen in de pcshop. Ik ga hem zelf echt niet slopen met misschien nog meer schade en gedoe . ik ben daar nl niet handig in met all die lastig geplaatste stekkertjes achter en onder allerlei andere dingen! die cmos-jumper en batttery was wel  makkkelijk te doen....



thanks, als je nog meer suggesties hebt hoor ik het wel.

Grtz, Roland R.



Bericht 8 van 8

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-04-2008
 Aan:rotjerol69MsgID:3845.8
 Onderwerp:bootvertragingForum:ws-nlcomputer
Hoi Roland,,
>> ik laat hem mogelijk testen in de pcshop. <<
Dat lijkt mij het verstandigst als ik jouw verhaal zo lees.
>> totaal 8,5 a 9 min tot windows klaar is om te gebruiken. da's flink balen met een 1gb geheugensysteem onder winxp <<
Dus XP zelf doet er ook nog eens bijna 5 minuten over om op te starten? Pffff.. Daar zou ik helemaal niet tegen kunnen. Ik word al sjacharijnig als dat boven 1 minuut uitkomt.
Ik weet bijna zeker dat er in die computer van alles rondspookt (qua software) dat je niet nodig hebt/niet wilt. Zo'n machine moet in de ideale situatie in 30-40 seconden gestart zijn (los van de bios opstart, dus na de piep/laatste Biosscherm). Nou kan dat oplopen naar een dikke minuut als je bijvoorbeeld zo'n logge zware virusscanner gebruikt (Norton, Mcafee), en heb je veel rommel actief bij opstarten misschien naar twee minuten, maar dan heb je het normaal wel achter de rug.
Maar eerst maar eens dat hardwareprobleem op laten lossen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage