Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 00:34:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Software babbelt  (gelezen 17919 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Software babbelt
« Gepost op: 29 januari 2011, 11:33:51 »
Misschien een ongebruikelijk onderwerp, maar ik heb een volgende vraag:

Veel software, en met name professionele software, babbelt.
Met 'babbelen' bedoel ik dat de betrokken software gebruiksinformatie doorspeelt naar de licentiehouder en dat is iets dat niet (altijd) wenselijk is. Ongemerkt geeft het programma informatie over het gebruik, wanneer en hoe lang het programma actief is.
Het is gemakkelijk te voorkomen door een aparte en niet  op internet aangesloten pc te gebruiken, maar dan loop je de kans dat het programma zichzelf uitschakelt, zoals bijvoorbeeld met Win XP. Sluit je die af van internet dan gaat op een gegeven moment het schakelaartje om en dan werkt het programma niet meer.
Ik ben nu benieuwd of iemand weet hoe ik deze ongewenste feedback kan uitschakelen.

Bij sommige AV programma's (o.a. Norton) kun je dit fenomeen filteren, maar dat geldt lang niet voor alle AV software.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2011, 12:23:08 »
Hallo zzp1,
Ik denk dat je dat met een losse firewall wel kunt uitschakelen,
even kijken bij schoonepc voor een gratis firewall,
http://www.schoonepc.nl/optim/comodofirewallpro.html


Groetjes,Paul

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2011, 14:27:21 »
Dank je wel voor je advies, ik ga dat zeker proberen.

Een zgn update (niet meer dan feitelijke spyware van de licentiehouder) veranderde de complete UI van dat betreffende programma plus alle persoonlijke instellingen. Kijk, dat is niet de bedoeling. Het probleem is dat de meeste software de firewall omzeilt.
Was Norton niet zo'n rampenplan dan was het probleem vrij eenvoudig op te lossen.
Ik ga kijken of dit werkt.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2011, 15:56:48 »
Hoi zzp1,

Citaat
Met 'babbelen' bedoel ik dat de betrokken software gebruiksinformatie doorspeelt naar de licentiehouder en dat is iets dat niet (altijd) wenselijk is.
Als het programma daarmee verbeterd voor de eindgebruiker is daar niets mis mee.
Als er echter andere dingen mee gebeuren zoals commercieele activiteiten, ongewenste reclame/mails verstuurd worden, dan is dat inderdaad ongewenst.
Het kan echter ook een vorm van beveiliging zijn. Als je een programma maakt en verkoopt dan wil je natuurlijk niet dat er illegaal gebruik van gemaakt wordt.

Citaat
Een zgn update (niet meer dan feitelijke spyware van de licentiehouder) veranderde de complete UI van dat betreffende programma plus alle persoonlijke instellingen.
Over welk programma heb je het?


groeten, Peter


Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2011, 16:43:52 »
@Peter

Welk programma dat was kan ik niet terugvinden. Soms laat ik 's nachts de pc aanstaan en dan kunnen er vreemde dingen gebeuren. Dan liggen de iconen op het bureaublad anders en dan weet  ik dat iemand in de pc is geweest. Er wordt gewacht totdat de pc inactief is maar wel staat ingeschakeld. Het is een probleem waar iedereen mee kampt want geen enkele beveiligings methode blijkt te werken.
Als iemand mij duidelijk kan maken dat ik verbeteringen van de software kosteloos via een update binnenkrijg, is het een tastbaar en verdedigbaar argument. Maar vanf '86 dat ik met pc's werk heb ik voor elke verbetering moeten betalen. De zgn 'updates'zij niet anders dan informatietrajecten van de licentiehouder in diens voordeel.

Ik  heb voor mezelf al besloten kwetsbare software op een aparte pc te zetten. Had ik eigenlijk al lang moeten doen.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2011, 17:36:24 »
Hoi zpp1,

Citaat
Dan liggen de iconen op het bureaublad anders en dan weet  ik dat iemand in de pc is geweest.
Vreemd.
Waarom zou legitieme software dat doen? Dat levert voor de maker niets op en voor de eindgebruiker alleen ergernis.
Waarom zou spyware dat doen? Dat levert alleen maar versnelde ontdekking op en dat is net wat ze niet willen.
Mijn computers staan het hele jaar aan en daar verandert s'nachts niets op het buroblad.

Gebruik je Windows of een ander OS?


Peter


Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2011, 19:37:04 »
Heel normaal XP - ik heb W7 liggen maar ik wacht met omschakelen totdat ik mijn nieuwe configuratie heb.
Ik ben schrijver en heb erg veel gearchiveerd op losse externe schijven die ik inschakel als ik materiaal  nodig heb. Ook staan da backups van mijn programma's.
Met Norton, de duurste versie,kon ik inderdaad de firewall zodanig instellen dat programma's niet konden lekken. Omdat Windows om de haverklap updates heeft konden die gewoon worden gedownload. Maar verkeer naar de server van de licentiehouder probeer ik tegen te houden. Internet is niet ontworpen als marketing tool of drager van privacy-gevoelige data. 

Hier wordt natuurlijk door de it'ers anders over gedacht maar het is en blijft een feit dat internet in de huidige vorm meer  problemen geeft dan dat het oplost. Maar voor tekstoverdracht is het een prima medium.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2011, 19:41:03 »
Ik heb dat bij ook wel af en toe dat bij het updaten van een programma en het hele programma wordt vervangen dat dan de bureaublad-ikonen door de war raken.Erg vervelend.
Trouwens met de meeste firewalls kun je een log aanzetten en kun je zo de volgende dag zien welke programma´s hebben geprobeerd om contact naar buiten te maken.


Groet,Paul

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2011, 20:06:07 »
Trouwens psi secunia houdt ook alle updates bij.
Geeft ook een veiligheidsindicatie bv mbt macromedia flashplayer en oude versies daarvan die nog op je pc staan.
Wel verrassend hoe dan ook te zien is dat van alles en nog wat zonder aankondiging wordt geupdate,vooral al die dingen van google bv chrome of gears.
http://secunia.com/vulnerability_scanning/personal

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2011, 21:32:24 »
Hoi zzp1,

Citaat
Heel normaal XP
Voor Windows "Automatische updates" heb ik hetvolgende ingesteld: Updates downloaden, maar ik bepaal wanneer de updates worden geïnstalleerd.

Heb je deze instelling soms aangevinkt:


Zie je nog meer 'spontane' veranderingen dan de ikoontjes op je buroblad?
Mogelijk is je computer besmet met beestjes. Een scan met een ander merk antivirus/antimalware is dan zeker aan te raden.


groeten, Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2011, 22:11:52 »
Hoi Peter,


Nee,dat is het niet hoor,volgens mij komt het doordat systeembestanden uit de windows of system32-map worden vervangen.Dan krijg je zo´n golf door het bureaublad,even wegvallen van beeld, en loop je kans ,vooral als je er heel veel op hebt staan,dat er een aantal of veel van plaats veranderen.


Groet,Paul

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2011, 22:58:23 »
Hoi Paul,

Citaat
Dan krijg je zo´n golf door het bureaublad,even wegvallen van beeld, ...
Dat zie ik inderdaad wel eens als Windows Update bezig is maar dat dan ook ikoontjes verplaatst worden is me nooit opgevallen.

Deze instellingen kunnen ook nog van invloed zijn:



groeten, Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2011, 11:29:34 »
Hallo Peter,


Ik heb hem op ´gewijzigd´ staan en niet op ´naam´.Misschien dat ie daar in de war raakt op de een of andere manier.
Ik weet wel dat er in sommige driversoftware van grafische kaarten een optie zit om de volgorde van je ikonen op het bureaublad vast te leggen zodat mocht dat door de war raken je het zo weer kunt terugzetten.
Het is denk ik toch wel een bekend verschijnsel.


Groetjes,Paul




Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #13 Gepost op: 30 januari 2011, 12:01:32 »
Het opnieuw rangschikken van je icoontjes is op zich geen punt. Maar updates betekenen in veel gevallen werkonderbrekingen, vertragingen en wezenlijk gesproken zijn het mijn problemen niet die opgelost moeten worden, laat staan dat het uitbreiding of verbetering betreft. Grosso modo zijn het gebreken in de software die achteraf worden ontdekt en dan na een nog langere tijd gepatched worden.

Maar Windows spant in dit opzicht wel de kroon.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Software babbelt
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2011, 12:16:26 »
Hoi zzp1,

Citaat
Maar updates betekenen in veel gevallen werkonderbrekingen, vertragingen
Dat klopt en daarom heb ik dan ook ingesteld dat Windows Updates alleen uitgevoerd mogen worden als ik dat wil, dus bijvoorbeeld als ik de computer niet gebruik.
Voor updates aan antivirus software is dat helaas een ander verhaal. Deze updates bevatten meestal nieuwe definities van bedreigingen en soms verbeterde scanners, zodat je computer goed beschermd blijft.
 
Je schreef eerder over Norton Antivirus, Gebruik je dat en zoja, welke versie precies?


groeten, Peter