Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

506 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 20:11:13

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: van Windows naar Mac ?  (gelezen 15394 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
van Windows naar Mac ?
« Gepost op: 23 maart 2011, 23:59:03 »
Als je een overstap overweegt van Windows XP naar een Mac, wat zijn dan de mogelijkheden mbt je huidige bestanden zoals documenten, foto's, filmpjes, email-berichten, favorieten websites?
Kun je die overzetten en gebruiken?
Zijn er nog andere punten waar je aan moet denken?


groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2011, 00:09:41 door Peter »

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: van Windows naar Mac ?
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2011, 00:30:58 »
Ik heb zelf het grootste verschil gevonden dat de shortcuts (vrijwel de enige die ik gebruik) Ctrl-C/V/X wijzigen in Cmd-C/V/X.


Bestanden zijn i.h.a. probleemloos (doc, xls, txt, ....) over te nemen. Temeer daar je desgewenst MS Office kunt installeren. Alle standaard foto- en filmformaten worden herkend (evt. wel Perian (neem gelijk Flip4Mac mee i.v.m. wmv) installeren. Email is wat lastiger maar zijn div. oplossingen voor.




Belangrijkste is nagaan of je programma's gebruikt waarvoor geen 1:1 alternatief is. Bijv. speciale toepassingen (Boekhouden is een drama, maar 1 goede oplossing nam. de Wintoepassing op de Mac gaan draaien). Mac is niet echt een spelletjes platform maar voor de diehards zijn daar ook oplossingen voor (Virtualizers). Kortom voor alles is een oplossing.


Overstappen zou ik overigens alleen doen als je echt gemotiveerd bent (verwacht van mij niet dat ik enige poging zal doen om je over te halen wel ben je vrij te komen kijken en zelf te spelen) want je krijgt zeker momenten waarop je denkt "@#&%@#(% waarom ben ik hieraan begonnen).




Gebruik je speciale toepassingen en zo ja welke.


Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: van Windows naar Mac ?
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2011, 00:19:59 »
Hoi Ton,

Het is (nog) niet voor mezelf maar iemand anders overweegt de aanschaf van een Mac ter vervanging van de oude Windows XP

Citaat
Bestanden zijn i.h.a. probleemloos (doc, xls, txt, ....) over te nemen.
Dat klinkt goed.

Citaat
Email is wat lastiger maar zijn div. oplossingen voor.
Kun je wat meer info geven. Wat is lastig, de berichten, accounts?

Citaat
Boekhouden is een drama, maar 1 goede oplossing nam. de Wintoepassing op de Mac gaan draaien).
Aha, da's een goede tip.

Citaat
Mac is niet echt een spelletjes platform maar voor de diehards zijn daar ook oplossingen voor (Virtualizers).
Niet van toepassing.

Citaat
Overstappen zou ik overigens alleen doen als je echt gemotiveerd bent ... want je krijgt zeker momenten waarop je denkt "@#&%@#(% waarom ben ik hieraan begonnen).
Dat is dan ook een reden waarom ik het nog niet doe. Je kan immers niet alles bijhouden.


groeten, Peter

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: van Windows naar Mac ?
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2011, 12:40:09 »
Email:

Het zou kunnen zijn dat als je Entourage (onderdeel MS Office op Mac) gebruikt dat er dan een tool is om je mail over te nemen. Gaat hij Mail (standaard meegeleverd) gebruiken dan is dat er v.z.i.w. niet. Ik ben zelf geen mailverzamelaar (gooi vrijwel alles weg en de rest tijdje later) dus geen ervaring hoe dit het beste kan. Moet hij gaan Googlen op "mail overnemen windows mac"


Win op Mac draaien:

Macs draaien tegenwoordig op een Intelprocessor dus je kunt zelfs (Bootvamp, gratis inbegrepen) Windows rechtstreeks installeren en dan krijg je een dualboot. In mijn ogen erg onpraktisch want dan is het of-of.

Beter is een programma als VMware/Fusion, Parallels of Virtualbox (eerste 2 betaald, laatste gratis) te gebruiken. Hierdoor draaien Win & Mac programma's gezamenlijk en je kunt ze zo instellen dat je feitelijk geen verschil meer ziet waarmee je werkt. Omdat beiden dezelfde instructiezet gebruiken is er relatief weinig CPU belasting en ook kunnen bestanden op eenvoudige wijze door beide systemen gebruikt worden.


Algemeen:

Iemand die een nieuwe Mac wil kopen zou ik aanraden dat via de Online Store van Apple.NL te doen. Je betaald exact hetzelfde als bij een retailer of Media markt maar je hebt een (vrijwel) ongelimiteerd recht om alles binnen 14 kalenderdagen terug te sturen. Dit geeft dus een korte bezinningsperiode. Iets wat geen enkele winkel je kan bieden. bestel nooit geheugenuitbreiding (MBA uitgezonderd) er bij want Apple rekent tot 4-voudige. Harddisk is een andere zaak want de HD's in een Mac zijn gemodificeerd en los niet te krijgen.





Offline Joey1

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Man
    • Google
Re: van Windows naar Mac ?
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2011, 19:10:57 »
Ik denk dat je gelijk een heel nieuwe computer moet kopen, want de hardware ondersteunt Mac waarschijnlijk niet. Bovendien gebruikt Mac een andere harde schijf, volgens mij Data 1 in plaats van C:\. Het kan anders zijn; ik heb namelijk geen Mac! :)
Met vriendelijke groet
Joey van Genderen

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: van Windows naar Mac ?
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2011, 19:26:56 »
Ik denk dat je gelijk een heel nieuwe computer moet kopen, want de hardware ondersteunt Mac waarschijnlijk niet. Bovendien gebruikt Mac een andere harde schijf, volgens mij Data 1 in plaats van C:\. Het kan anders zijn; ik heb namelijk geen Mac! :)

Vrijwel alle moderne hardware kan via een truc OSX draaien. Verder gebruikt Mac gewoon exact dezelfde hardware als elke andere computer. Niks speciaals. pas als je interne spullen van een iMac wilt wijzigen dan is het oppassen geblazen.



Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: van Windows naar Mac ?
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2011, 23:15:28 »
Hoi Ton,

Citaat
maar je hebt een (vrijwel) ongelimiteerd recht om alles binnen 14 kalenderdagen terug te sturen. Dit geeft dus een korte bezinningsperiode.
Goeie tip!

Citaat
bestel nooit geheugenuitbreiding (MBA uitgezonderd) er bij want Apple rekent tot 4-voudige.
Ik dacht dat een Apple zo-uit-de-doos al goed genoeg is. Is geheugenuitbreiding aan te bevelen dan?
Wat bedoel je met MBA?

Citaat
Harddisk is een andere zaak want de HD's in een Mac zijn gemodificeerd en los niet te krijgen.
Dus dan moet je weer bij Apple zijn?
Je kan wel een backup/image maken van je systeem nadat je alles geinstalleerd hebt?


Peter

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: van Windows naar Mac ?
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2011, 00:16:40 »
Hoi Ton,
Goeie tip!
Ik dacht dat een Apple zo-uit-de-doos al goed genoeg is. Is geheugenuitbreiding aan te bevelen dan?
Wat bedoel je met MBA?
Dus dan moet je weer bij Apple zijn?
Je kan wel een backup/image maken van je systeem nadat je alles geinstalleerd hebt?
Peter

Bij vrijwel alle Mac's kun je simpel het geheugen desgewenst uitbreiden behalve de MacBook Air want die is volledig dicht(geschroefd) en raak je de garantie kwijt als je gaat sleutelen.

De meeste worden tegenwoordig standaard met 4 GB uitgerust en dat is meer dan voldoende temeer omdat OSX anders omgaat met niet actieve processen. I.t.t. Windows hoef je bij een Mac geen programma af te sluiten want een niet actief probleem heeft een letterlijk verwaarloosbaar CPU en Memory belasting.

Externe drives kun je aan hangen wat je wilt. Wel is aan te raden om te herformatteren want de standaard FAT32 werkt onnodig sloom en beperkend. Het makkelijkst is om het bijgeleverde Time Machine te gebruiken. Deze maakt elk uur een backup van de gewijzigde bestanden. Wekelijks en maandelijks wordt e.e.a. gecomprimeerd zodat het ruimtebeslag beperkt blijft.