Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

359 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

26 april 2024, 14:06:07

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Grof doorblazen, het werkt!  (gelezen 13281 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Grof doorblazen, het werkt!
« Gepost op: 7 november 2009, 22:42:35 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:09-04-2009
 Aan:AllenMsgID:4226.1
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond!

Ik heb het wel eens eerder besproken. Hoe krijg je een verstopte printkop weer aan de gang? Nou heb ik hier een stokoude Canon MP150 All-in-One staan, die alleen zijn nut nog bewijst als scannertje.

Die inktpatronen moesten nou wel maximaal ingedroogd zijn. Ik beschouwde die dus als reddeloos verloren. Ik heb ook een MP160. Daar laat ik de patronen van navullen met goede resultaten. Een tijd geleden kocht ik al eens een navulsetje zwart bij Aldi. Vorige week kwam daar een navulsetje kleur bij. Niet bij de Aldi en ook niet voor een Aldi prijs. Maar ik wou dat wel eens meemaken.
Dat navullen ging heel prima. Bij de zwartset zat een klein rubber blaasbalgje. De MP160 patronen lagen al weer even, maar met het balgje was vlekkeloos printen vlot voor elkaar. De spuitmondjes waren daarmee van een klein inktpropje te verlossen, denk ik dan..

Dat is ook een voordeel van navullen. Naar Inkmaster fietsen is een klus voor het weekend en navullen is door de weeks te doen.
Hierna had ik zin die stokoude patronen van de MP150 te lijf te gaan. Het blaasbalgje was kansloos. Dat was wel te begrijpen. Ik nam de luchtslang van mijn compressortje. Met veel beleid een klein beetje druk op de zwarte patroon gezet. Warempel, er kwam inkt uit de spuitmondjes. Hij deed het weer en goed ook.
Toen de kleurenpatroon. Dat ging hetzelfde. Maar goed was vers twee. Na nog wat doorblazen ging het beter. Maar in de printer was een nette egale print er niet bij. Ik denk dat de spuitmondjes nogal wat aangekoekte inkt hebben. Aangezien deze patronen afgeschreven zijn zal ik ze zien schoon te krijgen. Zonodig met grof geweld.


Jullie horen er nog van.
Ik heb trouwens een testblad gemaakt met de zuivere kleuren rood, groen en blauw. Hij staat in de bestandensectie. Klik hier

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Anthony Hazelaar (Sysop)Datum:22-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4226.2
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Heb je al eens geprobeerd de spuitmondjes schoon te krijgen door ze voorzichtig te deppen met brandspiritus?
Desnoods de patronen met de spuitmondjes omhoog zetten en een paar keer een druppel brandspiritus op de spuitmondjes een poosje laten inweken.
Ik kan geen garantie geven dat het werkt, maar ik had er wel succes (ok, ok, afwisselend succes...) mee met de oude HP cartridges.
Alles onder het motto: niet geschoten...

Anthony 


Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:22-04-2009
 Aan:Anthony Hazelaar (Sysop)MsgID:4226.3
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Anthony,

>> spuitmondjes schoon te krijgen door ze voorzichtig te deppen met brandspiritus<<

Nee, maar dat staat wel op de planning. Ik denk dat ik de patronen vul met een klein beetje spiritus, dan met een lichte druk die spiritus door de spuitmondjes pomp. Gewoon om de spiritus echt op de goede plek te krijgen. Dan een nachtje in laten weken en uitspoelen. Ik ben benieuwd.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Anthony Hazelaar (Sysop)Datum:24-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4226.4
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

Het schoot me vanavond in gedachten (hopelijk nog op tijd) dat spiritus niet helemaal zuiver is. Daar zit kleurstof in wat de spiritus de blauwe kleur geeft. En hoe klein dat spul ook is, het kán problemen veroorzaken.
Misschien is het verstandiger om gedenatureerde alcohol van de drogisterij te gebruiken. Die is er in twee 'smaken', 70% en 96%. Dat spul lost ook inkt op.
Of de 70% of 96% beter is, weet ik niet, maar aangezien ik uit mijn modelbouw achtergrond uit ervaring weet dat die alcohol geen gevaar op kan leveren voor plastic e.d., zou ik gewoon de 96% versie proberen.

Anthony - zoutzuur: ál uw problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon...



Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-04-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4226.5
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Toen ik nog "aan tankjes deed", had ik een kleine ultrasoon reiniger voor dat gedoe. Zo'n dingetje is ongeveer de prijs van een inkttankje, en reinigde bij mij met gedestilleerd water of alcohol alle grut, waaronder verstopte inkttankjes.
 
A.Ultrasoon Reiniger CLATRONIC USR 2986 inhoud: 0,44 liter

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:24-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4226.6
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Iets zegt me dat deze discussie al eerder is voorbijgekomen :-)
Groet,Paul


Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:24-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4226.7
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> had ik een kleine ultrasoon reiniger voor dat gedoe <<

Ik herinner me dat en die discussie van toen nog goed. Ik heb er over lopen denken zo'n ding te kopen. Maar ik ga vooralsnog even door op de koers lomp & grof (wel met een tikje nadenken en overleg). Eens kijken waar dit eindigt ... .

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:24-04-2009
 Aan:Anthony Hazelaar (Sysop)MsgID:4226.8
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Anthony,

>> het kán problemen veroorzaken <<

Zou best eens kunnen. Ik ga het toch doen. Gewoon met doodgewone middelen er tegen aan.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-04-2009
 Aan:PaulvMsgID:4226.9
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
>> Iets zegt me <<
Iets heeft het bij het goede eind, en een goed geheugen. Chapeau Iets!

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:PaulvDatum:26-04-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4226.10
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ja,ik dacht nog waarom schrijf ik dat nou zo (terwijl ik het zeker weet.....)maar ik heb het laten staan.
Dank voor de aardige woorden,leuke vondst!
Groet,Paul


Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:06-05-2009
 Aan:AllenMsgID:4226.11
 Onderwerp:Grof doorblazen, het werkt!Forum:ws-nlcomputer
Hallo,

>> Gewoon met doodgewone middelen er tegen aan<<

Ik kwam van de week op het idee het zwarte tankje maar weer eens in de printer te zetten. Die deed het destijds puik, maar lag al weer een tijdje op de plank. Bovendien is een reserve tankje zwart voor mij belangrijker dan een tankje kleur.
Het tankje zwart deed het niet lekker meer. Die heb ik leeggeblazen en vervolgens volgepompt met spiritus. Nou maar even laten liggen. Van het weekend bind ik hem wel voor een halfuurtje op de zool van mijn Makita schuurmachine. Er zat trouwens niet veel inkt meer in. Achteraf gezien kon hij wel eens domweg leeg zijn geweest.

Ik weet nog goed hoe ik de ketting van mijn wedstrijdmotor met zijspan schoon kreeg. Gewoon in een oude jerrycan met wat kwastreiniger. Dop erop en klotsen maar. Dan nog eens met schoon water. Het uit de jerrycan halen was een kunst. Maar dan rinkelde die ketting als kleine kamerbel. Geen korreltje zand zat er meer in.

Het klotsen met de Makita is vele malen heftiger. Ik heb dat eerder gedaan, maar dan met gewone inkt. Het tankje werd voelbaar wat warmer.

Ik heb ook de kleur tank getest. Die deed het nog precies zo als toen ik hem weghing. Geen verslechtering, geen verbetering  (een blad om dat te testen vind je in de bestandensectie). Als het tankje zwart het overleeft, zal ik het slechtste kleurtje van de kleurtank eens spiritus voeren.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog