Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

522 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 april 2024, 03:26:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Windows XP onveilig?  (gelezen 12635 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Windows XP onveilig?
« Gepost op: 16 mei 2011, 23:11:29 »
Goedenavond,

Volgens dit bericht beveelt Microsoft aan Windows XP niet langer te gebruiken en over te stappen. Volgens mij preekt hier iemand vooral voor eigen parochie. Het is wel niet onterecht, maar ook niet helemaal reëel.

Persoonlijk zou ik kunnen zeggen dat veel mensen beter niet meer gebruik kunnen maken van Microsoft produkten. Maar ik zal de eerste zijn om  toe te geven dat dat dan wel niet onterecht is, maar ook niet erg reëel. Helemaal niet reëel voor mijn part. Dat ik het als eenzame  en van de wereld vervreemde idioot helemaal naar mijn zin heb met Ubuntu Linux is natuurlijk nog geen maatstaf.

En wat vinden jullie daar nu van?

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Linux knuffelaar
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2011, 20:33:45 »
Hoi Just,

Er komen nog steeds updates voor Windows XP dus dat is inderdaad nogal kort door de bocht. Er zijn nog miljoenen Windows 98/XP systemen in gebruik. Denk aan industrieele apparaten waarop specifieke programma's draaien die je niet 1-2-3 op een nieuw OS kan zetten zonder uitgebreide/kostbare tests.


Peter


Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2011, 02:21:21 »
Hallo Just,
Citaat
Volgens dit bericht beveelt Microsoft aan Windows XP niet langer te gebruiken en over te stappen.
MS doet dit om af te komen van XP en de gebruikers vooral snel naar Win7 te laten upgraden. Op mij laptop draait o.a. XP prima, nooit geen problemen. Regelmatig komen er (nog) updates uit, gebruik ik een goede virusscanner (Nod32) en geeft Spybot, na af en toe scannen, altijd een groen vinkje. Ik denk dat de hackers het nu vooral voorzien hebben op het nieuwe Win7 systeem, daar valt immers meer eer aan te behalen als MS verkondigd dat Win7 met IE9 een veilige combinatie is  ;)

Veiligheid op en in je computer heeft ook te maken met je internet surf en installatie gedrag. Ik heb gelukkig nooit een worm of virus in de laptop gehad dus blijf gewoon XP gebruiken...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2011, 08:58:24 »
Hoi Ruud,

Ik kan me wel voorstellen dat Microsoft graag ziet dat men overstapt. Je kan ergens ook niet door blijven gaan oude produkten te blijven ondersteunen. Het pleit trouwens wel voor Windows XP dat men zo trouw blijft aan dat computersysteem. Al ben ik dan een echte Linux fan, ik vind XP ronduit geweldig.

Met Windows 7 en Office 2010 heb ik nog steeds aardig wat moeite mijn weg te vinden. Teveel bling bling en te weinig houvast in de structuur van vensters bijvoorbeeld. Toen XP kwam waren er dezelfde reacties.

Ik ben benieuwd hoe dat nieuwe "Unity" van Ubuntu 11.04 me gaat bevallen. Ik ben er nog niet aan toegekomen het ergens op te installeren. Ik heb eerlijk gezegd ook niet zo'n haast. Mijn huidige Ubuntu 10.10 draait heerlijk. Inmiddels heb ik wat reviews gelezen. Dat Unity lijkt toch wel heel wat bijzonders te zijn in het gewone gebruik. Het zou vooral gemaakt zijn voor de gewone gebruiker en minder voor de echte experts. Dat klinkt heel goed.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #4 Gepost op: 23 mei 2011, 17:16:09 »
Hallo Just,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd best wel veel onder XP werk (laptop), daar staat nou eenmaal een hoop op waar ik regelmatig mee werk. Alles sla ik op, op een mediaserver die in het netwerk zit en door alle computers hier thuis te benaderen is. Linux Mandriva zit ook op mijn laptop maar dat gebruik ik af en toe. Nu dit bericht aan het schrijven op mijn MacMini want daar doe ik grafisch weer veel mee en dat blijft toch mijn voorkeur computer....
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2011, 17:53:47 »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2011, 20:20:17 »
Ha Paul,

Bedankt voor de link. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen met XP.

Ik heb vandaag op het werk de hele dag met Windows 7 en server 2008 gewerkt. Ik blijf het als OS niks vinden. Het loopt doodgewoon achter bij het OS zoals dat zich bij mijn Ubuntu 10.10 en 11.04 Klassiek presenteert.

Het brengt in ieder geval geen echte voordelen ten opzichte van XP naar mijn mening. Wel meer bling-bling en meer verstoring, maar daar zit ik op kantoor echt niet op te wachten.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

<aait even over de monitor van zijn Linux bakkie>
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2011, 22:18:47 »
<aait even over de monitor van zijn Linux bakkie>

Ik zat serieus te zoeken naar het 'Vind ik leuk' of '+1' knopje! ;)
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2011, 21:16:04 »
Citaat
XP mogelijk nog tot 2014 bruikbaar: http://www.nu.nl/internet/2563427/microsoft-trekt-in-2014-stekker-windows-xp.html

En als je dit mag geloven gaat Microsoft voor Vista nog sneller de stekker uittrekken.

http://www.security.nl/artikel/37779/1/Microsoft_stopt_ondersteuning_Vista_SP1.html
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Windows XP onveilig?
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2011, 09:10:21 »
Hallo Swake,

Dat MicroSoft heel snel Vista wil vergeten kan ik me goed voorstellen. Dat was een lelijke misser van ze, naar mijn ongetwijfeld "niet zo belangrijke"  mening.


met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers