hoe ga je om met problemen binnen het team als er bijv 2 werelddelen tussen zitten en om telkens 13 uur te vliegen is ook zo wat
Ach, als het een leuke locatie is dan hoeft het niet altijd een straf te zijn... Maar serieus, tdszones zijn een drama. Ik heb er zelf destijds mee te maken gehad, maar dat waren voornamelijk 1-op-1 contacten, dus dan is het nog te plannen (is ook al weer meer dan 10 jaar geleden, van de US via Europa tot in Towoomba, de Rabobank heeft nog eens een reclame gehad: "we hebben zelfs klanten in Towoomba", die klant sprak ik dus regelmatig en was een collega;-). Nu heb ik daar niet meer mee te maken, maar ik zit wel wekelijks bij een klant tegenover iemand die wereldwijd bezig is met rotating equipment (pompen, compressoren etc.). En dan bedoel ik dus ook weer van de US via Europa tot in Australie. Juist het tijdsverschil levert best wel wat problemen op omdat ze dan met elkaar willen overleggen. Vorige week had hij bijv. te maken met iemand in Australie, maar z'n collega-deskundige zat op dat moment in Houston, en die moest ook z'n zegje doen. In z'n geval moet je dus op erg onprettige tijden contact hebben en dan is het hebben van een goede internet verbinding en apparatuur met bijv. MS Communicator een must.
Als je op zoek bent naar een oplossing voor het tijdsverschil, helaas, dat gaat niet lukken en je zult op de meest onmogelijke tijden (avond, nacht) moeten overleggen. Wel zul je (samen met je collega's) jezelf moeten dwingen om dan op ander momenten rust te nemen. In het geval wat ik noem komt de persoon in kwestie soms halverwege de dag binnen, tsja, de vorige dag liep wat uit zeg maar. Je komt dan al snel bij het nieuwe werken, ik zie dat als "taken uitvoeren op plaatsen en momenten die het beste geschikt zijn", en dat is niet altijd van 9 tot 5 op kantoor. Veel mensen willen dat niet, ik zou zeggen, niet dwingen, helpt niet, zoek dan ander personeel. Er zijn helaas ook mensen die er niet mee om kunnen gaan (die zie ik ook, we zitten daar met heel veel mensen in een gigantische "open space"), die komen laat, gaan vroeg weg en wekken frustratie op bij de mensen die er wel mee om kunnen gaan en hun werktijd gewoon flexibel indelen. In zo'n geval lijkt het me belangrijk dat een manager het ook daadwerkelijk signaleert en de persoon in kwestie er op aanspreekt, de manager moet nog meer dan ooit een people-manager zijn en hoeft veel minder materiedeskundige te zijn.
TdJ