Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 01:00:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Boot & Crash  (gelezen 15985 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Boot & Crash
« Gepost op: 18 juli 2011, 11:28:41 »
De oude Windows XP pc die ik nu alleen nog voor internet gebruik vertoont allerhande kuren. Herinstallatie van XP heeft die niet kunnen elimineren.
Het probleem: 1) Bij uitschakeling pc boot deze slechts na herhaalde pogingen, soms tot 10 x toe herstarten totdat 'ie eindelijk pakt. Pijltjestoetsen voor instellen BIOS werken niet meer.
2) Draait XP eenmaal, dan komt het volgende probleem naar voren: Voortdurend crashen, met name bij inschakeling internet
(browser: Mozilla). Op ieder (ongewenst) moment crasht internet.

Ik heb XP tweemaal opnieuw geïnstalleerd maar dat brengt geen oplossing.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Boot & Crash
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2011, 14:15:44 »
Hallo zzp1,

Waren die herinstallaties echt helemaal 'schoon' (oude installatie was helemaal weg, bijvoorbeeld doordat een FORMAT C: was gedaan), of waren het installaties 'over' de bestaande installatie heen?

Zeker als het een (heel) oude pc betreft, klinkt dit als een hardwarematig probleem. De machine, of minstens een onderdeel ervan, is rijp voor de computerhemel. Maar wellicht heeft een hardware-expert nog ideetjes voor je (onderdelen vervangen, of de pc van binnen eens goed uitzuigen/schoonmaken ofzo). ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2011, 14:38:44 »
Inderdaad, ik zoek het ook in de richting die naar een stuk hardware wijst. Maar wat?
Mobo? - niet zo erg. Die kan ik gemakkelijk vervangen, een harddisk waar toch nog het e.e.a. op staat zou jammer zijn.
De pc is niet zó heel erg oud: plm 3 - 4 jaar.

Kunnen er nog meer oorzaken zijn?

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Boot & Crash
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2011, 15:37:40 »
Hoi zzp1,

Delete-toets om in het BIOS te komen werkt ook niet?

Je zou kunnen proberen om de CMOS-batterij te vervangen. Meestal een simpele knoopcel die op het mobo zit. Kijk in de handleiding van je mobo waar je de batterij kan vinden en welk type het is. Kijk anders op het mobo waar deze zit en welk type het is.

Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2011, 15:40:11 »
Nooit bij stil gestaan.  Het crashen wordt nu wel  héél erg. Midden in een programma en ineens wèg!

Ga het direct proberen.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Boot & Crash
« Reactie #5 Gepost op: 18 juli 2011, 19:40:43 »
Dag ZZP1,
Maak de kast eens open en kijk nauwkeurig naar de elco's. Dat zijn metalen tonnetjes die er ongeveer zo uitzien:


Deze foto is van zieke elco's. Deze Electrolytische Condensatoren hebben een belangrijke functie tbv. het stabiliseren van de werking van het moederbord.
Zijn er een paar ziek, dan kan je de verschijnselen zoals jij ze opgeeft krijgen. Zijn er bij jou elco's met een bol bovenvlak (kijk goed!), elco's die gebarsten zijn, of onderin de rubberen afdichtstop naar buiten hebben gedrukt, of bruine plekken aan de buitenkant hebben, dan is dat vast de oorzaak en moet je het moederbord vervangen.

Andere oorzaak kan de voeding zijn, dan zou je onmiddellijke uitval moeten tegenkomen. Meestal midden in een programma zonder enige waarschuwing en zonder foutmeldingen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2011, 19:43:48 »
Hallo zzp,

Je zou er ook een Live CDtje linux in kunnen mikken en kijken of het crashen zich dan ook voordoet. Dan weet je echt zeker dat het wel of geen hardware is.

Qua live CD denk ik dan aan één van de 50MB distro's zoals Damn Small Linux. Zo gedownload, ff op een USB stick zetten en proberen maar.

Als je het ziet zitten geef je maar een seintje voor de details.

Just

PS: ik ga toch maar eens serieus denken aan een logootje "Linux Knuffelaar" of zo.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2011, 20:26:03 »
1) Booten lukt (bijna) niet meer;
2) Opstarten gebeurt automatisch in het Veilige modus menu, dan schakelt íe over en krijg ik uiteindelijk (als) het programma XP;
3) Achter elkaar valt het scherm weg en moet ik rebooten, soms meerdere malen direct achter elkaar. Dus op elk moment kan het scherm tintelend zwart worden.

Ik ga controleren 1) knoopcel (cmos) en 2) elco's.

Ik heb voor deze pc 3 1/2 jaar geleden 1000 euro's neergeteld, zelf opgewaardeerd naar 2GB.

Voor dat vele geld zit er maar een luizig mobo in van 40 Euro. >:D

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2011, 20:56:19 »
Hoi zpp1,

Een hardware probleem met grote waarschijnlijkheid. De herinstallatie heeft namelijk niet gebaat. Probeer onderdelen in een andere computer:
- De harde schijf testen/scannen, daarna met de bijbehorende kabel uit de gammele computer.
- De RAM-chips, controleer gelijk of de slots schoon zijn, geen contact pinnen onderin de socket geplet liggen en of de aansluitingen op de RAM chips schoon zijn.
Demonteer alle stekkers, controleer de aansluitingen en plaats ze terug
Vervang indien mogelijk tijdelijk de voeding, mogelijk is die aan te verslijten.


Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2011, 21:21:32 »
Bestaat er een mogelijkheid een voeding zelf te testen? Ik heb een paar multimeters .....

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2011, 21:39:16 »
Geen ervaring mee. Pak meestal een nieuwe/andere. Er is wel test-apparatuur te krijgen.
Wat je makkelijk kan controleren is de +5Vdc en de +12Vdc op de 4 polige stekkers voor HD's, CD/DVD-drives ed.


Peter


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #11 Gepost op: 18 juli 2011, 21:43:44 »
Hallo,

Die voedingen hebben een zekere belasting nodig, als ik het wel heb. Je kan ze dus niet losgekoppeld meten. Dat maakt het wel wat lastiger.

Ik wissel ze meestal ook gewoon om en kijk wat er gebeurt.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #12 Gepost op: 18 juli 2011, 21:53:12 »
Ok, dus n.a.w. de voeding.  Ik zal morgen de boel demonteren en zien of ook het mobo kaduuk is. Ik vond dat van die elco's nog niet zo gek gevonden.
Ever de laatste keer dat ik een consumer pc heb gekocht.

Dan bedank ik jullie hartelijk voor de geleverde denkdiensten 8) en  switch over naar Tweaker's om naar een andere voeding uit te zien. Ik had een reserve maar die zit inmiddels in mijn zuster's pc.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #13 Gepost op: 18 juli 2011, 22:07:11 »
Citaat
Ik had een reserve maar die zit inmiddels in mijn zuster's pc.
Kan je die niet beter even lenen?


Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #14 Gepost op: 18 juli 2011, 22:52:09 »
Die gaat gillen. Nee,  als het deze voeding niet is heb ik opnieuw een reserve. Ook dat is geen ramp.

Kreeg trouwens nu een blauw screen. "IRQL driver not equal" of iets van die strekking.