Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

108 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

21 mei 2024, 20:29:53

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: kan iemand mij alsjeblieft helpen  (gelezen 9211 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline cheerfulnora
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Gepost op: 5 augustus 2011, 13:03:46 »
ik heb geen ruimte meer op RESTORE (C) ik heb nu windows 7 maar ik kan niets meer downloaden.
Weet iemand hou ik meer geheugen kan krijgen?
 

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2011, 13:35:56 »
Hallo Nora,

Dat kunnen we wel. Maar jij wil vast op een goede manier uit de problemen komen, toch?

Ik ben in het Forum meer de Linux man, maar we kunnen alvast samen een beginnetje maken.

Om te beginnen is je kleinste partitie (zeg maar "schijf C") bomvol. Daarom staat hij ook in het rood. En jouw grote "schijf D" is dan voor het grootste deel leeg. Daar heb je nog heel veel ruimte.

Dus dan vraag ik me af wat er gaande is. Je hebt Windows 7, lees ik. Net er opgezet? Wat zat er dan vroeger op? En wat voor computer is dat? Een beetje courante computer met maar 70 GB aan totale ruimte, dan denk ik aan een lief laptopje.

Een beetje desktop computer heeft al jaren van huis uit honderden GB aan schijfruimte.

Ik ben benieuwd. Volgens mij zijn we hier misschien in twee tellen uit.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline cheerfulnora
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2011, 14:07:58 »
Hallo Nora,

Dat kunnen we wel. Maar jij wil vast op een goede manier uit de problemen komen, toch?

Ik ben in het Forum meer de Linux man, maar we kunnen alvast samen een beginnetje maken.

Om te beginnen is je kleinste partitie (zeg maar "schijf C") bomvol. Daarom staat hij ook in het rood. En jouw grote "schijf D" is dan voor het grootste deel leeg. Daar heb je nog heel veel ruimte.

Dus dan vraag ik me af wat er gaande is. Je hebt Windows 7, lees ik. Net er opgezet? Wat zat er dan vroeger op? En wat voor computer is dat? Een beetje courante computer met maar 70 GB aan totale ruimte, dan denk ik aan een lief laptopje.

Een beetje desktop computer heeft al jaren van huis uit honderden GB aan schijfruimte.

Ik ben benieuwd. Volgens mij zijn we hier misschien in twee tellen uit.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Heel erg bedankt dat Uw mij wilt helpen. Het is een Dell computer
type systeem = 32 bit besturingssysteem
ik snap ook niet hoe het gekomen is ik heb windows 7 er gister op gezet

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.682
  • Geslacht: Man
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2011, 17:58:55 »
Welkom Nora,

Kun je wat meer informatie geven:
a) Welke Windows versie stond er voorheen op?

b) 8GB voor een HD met Windows 7 is inderdaad erg weinig. Wat voor Dell computer is het, een desktop, laptop. Geef eventueel het typenummer.

c) Wat staat er nog zoal op de D: schijf?


groeten, Peter

Offline cheerfulnora
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2011, 18:13:15 »
Welkom Nora,

Kun je wat meer informatie geven:
a) Welke Windows versie stond er voorheen op?

b) 8GB voor een HD met Windows 7 is inderdaad erg weinig. Wat voor Dell computer is het, een desktop, laptop. Geef eventueel het typenummer.

c) Wat staat er nog zoal op de D: schijf?


groeten, Peter

voor ik windows 7 had. Had ik windows xp professional. het is gewoon een computer ik heb geen laptop

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.682
  • Geslacht: Man
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2011, 19:34:37 »
Hoi Nora,
 
 Kun je hier nog eens antwoord op geven:
b) Wat is het typenummer van de computer? Dit ivm de leeftijd van o.a de HD. Vermoedelijk heb je 1 fysieke Harde schijf van 80GB die opgedeeld is 2 zogenaamde partities, zijnde C: en D:

c) Wat staat er nog zoal op de D: schijf?
Als dit nutteloze informatie is kun je beter deze partitie verwijderen zodat de capaciteit weer toegevoegd wordt aan C:.


Groeten, Peter
 
 

Offline cheerfulnora
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:03:53 »
Hoi Nora,
 
 Kun je hier nog eens antwoord op geven:
b) Wat is het typenummer van de computer? Dit ivm de leeftijd van o.a de HD. Vermoedelijk heb je 1 fysieke Harde schijf van 80GB die opgedeeld is 2 zogenaamde partities, zijnde C: en D:

c) Wat staat er nog zoal op de D: schijf?
Als dit nutteloze informatie is kun je beter deze partitie verwijderen zodat de capaciteit weer toegevoegd wordt aan C:.


Groeten, Peter

Ik heb een aantal bestanden verwijderd uit Systeem (D:) er zitten nu alleen bestanden die niet verwijderd kunnen worden. Ik weet alleen niet waar ik het typenummer van mijn computer kan vinden

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.682
  • Geslacht: Man
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2011, 23:41:58 »
Hoi Nora,

Citaat
Ik heb een aantal bestanden verwijderd uit Systeem (D:)
Systeem (D:)  ??? ?
Verhip, daar heb ik totaal overheen gekeken. Zie nu pas dat D: de systeemdrive is (voor Windows 7) en C: iets anders (Restore=Herstel).
Een aparte en verwarrende manier van installeren. Maar goed, het kan.
Heb je soms een upgrade installatie gedaan van XP naar 7 of een compleet verse Windows 7 installatie?

Dat de Restore drive (C:) vol is zou niets te maken moeten hebben om iets te downloaden. Normaal gesproken wordt dat opgeslagen op de systeemdrive (D:)

Doe eens hetvolgende:
Klik op Start
In de witte invoerbalk typ je CMD
Druk op de enter-toets
Er verschijnt nu een zwart venster
Maak daar een screenshot van en post dat als bijlage.
Het zwarte venster kun je daarna afsluiten.

Citaat
Ik weet alleen niet waar ik het typenummer van mijn computer kan vinden
Dat is altijd lastig te zeggen, staat er iets op de voorkant of achterkant van de computer.
Misschien heb je nog wat info van toen je hem aangeschaft hebt, een leveringsbon oid.
Ik schat hem toch wel 6 jaar  :-\ .


Peter

 
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2011, 00:03:37 door Peter »

Offline cheerfulnora
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #8 Gepost op: 6 augustus 2011, 00:25:26 »
Hoi Nora,
Systeem (D:)  ??? ?
Verhip, daar heb ik totaal overheen gekeken. Zie nu pas dat D: de systeemdrive is (voor Windows 7) en C: iets anders (Restore=Herstel).
Een aparte en verwarrende manier van installeren. Maar goed, het kan.
Heb je soms een upgrade installatie gedaan van XP naar 7 of een compleet verse Windows 7 installatie?

Dat de Restore drive (C:) vol is zou niets te maken moeten hebben om iets te downloaden. Normaal gesproken wordt dat opgeslagen op de systeemdrive (D:)

Doe eens hetvolgende:
Klik op Start
In de witte invoerbalk typ je CMD
Druk op de enter-toets
Er verschijnt nu een zwart venster
Maak daar een screenshot van en post dat als bijlage.
Het zwarte venster kun je daarna afsluiten.
Dat is altijd lastig te zeggen, staat er iets op de voorkant of achterkant van de computer.
Misschien heb je nog wat info van toen je hem aangeschaft hebt, een leveringsbon oid.
Ik schat hem toch wel 6 jaar  :-\ .


Peter

Er staat niets op de voorkant of achterkant. Ik denk dat ie wel oud is want zo ziet ie er ook uit :-[
 

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.682
  • Geslacht: Man
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2011, 02:26:19 »
Hoi Nora,

Citaat
Er staat niets op de voorkant of achterkant. Ik denk dat ie wel oud is want zo ziet ie er ook uit
Hmm, even terzijde. Waarom heb je er eigenlijk Windows 7 op gezet? Of je computer nu met Windows 7 lekker werkt is te bezien. In ieder geval is de installatie-gedeelte gelukt.

Citaat
C:\Users\Nora
Fijn, hiermee lijkt C: alsnog de systeemdrive te zijn, met als drivenaam Restore  ::) .
Doe voor de zekerheid het volgende:
Start weer CMD
In het zwarte venster typ SET > SETINFO.TXT
(let op de spaties voor en achter het > teken.)
Druk op de enter-toets
Er lijkt niets te gebeuren maar op de achtergrond is nu een tekstbestand gemaakt met de naam C:\Users\Nora\SETINFO.TXT
Voeg dat toe als bijlage.

Hopelijk kunnen we dan aan een oplossing werken.

(PS: je hoeft niet het hele bericht te selecteren als je wilt citeren. Alleen de tekst waar het over gaat is voldoende.)


Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2011, 10:01:04 »
Dag Nora,
 
Je hebt Windows 7 op de verkeerde partitie geïnstalleerd. Het beste doe je de installatie over, want de C: partitie heeft echt te weinig ruimte voor W7. Kies dan voor aangepaste installatie, en verwijder alle partities (even bij de opties kiezen), maak een nieuwe partitie aan zo groot als de hele harddisk en installeer daar W7 in.
 
Peter stelt een heel goede vraag: Waarom Windows 7?
 
Vaak werkt zo'n logger besturingssysteem niet beter op een wat oudere computer, en is XP de beste keuze.
Michel Uphoff
Homepage

Offline cheerfulnora
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2011, 13:26:25 »
Start weer CMD
In het zwarte venster typ SET > SETINFO.TXT
(let op de spaties voor en achter het > teken.)
Druk op de enter-toets
Er lijkt niets te gebeuren maar op de achtergrond is nu een tekstbestand gemaakt met de naam C:\Users\Nora\SETINFO.TXT

 

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.682
  • Geslacht: Man
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:04:20 »
Hoi Nora,

Ok, bedankt voor de info. De gehele Windows 7 installatie draait op de C: schijf.
Wat er op de D: schijf staat is ons onbekend. Als dat gegevens zijn die je wilt bewaren, zoals, foto's, documenten of filmpjes, backup die dan eerst.

Misschien kunnen we het type computer nog achterhalen:
Klik op Start
Typ in het witte invoerveld MSINFO32
Druk op de enter-toets
Systeeminformatie verschijnt nu, maximaliseer het venster.
Wacht tot het rechtse gedeelte ingevuld is en maak dan een screenshot.
Post dat als bijlage.
Systeeminformatie kun je dan afsluiten.

Vervolgens kun je, zoals Michel aangaf, Windows 7 opnieuw installeren op 1 partitie.


Peter

Offline cheerfulnora
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 7
  • Geslacht: Vrouw
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2011, 14:28:09 »
Hoi Nora,

Ok, bedankt voor de info. De gehele Windows 7 installatie draait op de C: schijf.
Wat er op de D: schijf staat is ons onbekend. Als dat gegevens zijn die je wilt bewaren, zoals, foto's, documenten of filmpjes, backup die dan eerst.


Op de D: schijf zit er niets meer dat ik wil bewaren. Toen ik windows 7 installeerde. Probeerde ik het op de D: schijf te zetten maar dat lukte niet.
 
Ik had mijn computer dus opgestart en toen deed ik de CD erin ik ging naar computers en daar stond WINDOWS 7
ik klikte erop ik had een taal gekozen en toen begon de installatie ik heb het op de D: geprobeerd maar dat lukte niet dus ik zette het op de C
 
Ik weet niet erg veel van computers af. Maar is er misschien een manier waarbij je van (C:) en (D:) een schijf kan maken?

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.682
  • Geslacht: Man
Re: kan iemand mij alsjeblieft helpen
« Reactie #14 Gepost op: 6 augustus 2011, 16:55:15 »
Hoi Nora,

De systeemfabrikant en systeemmodel wordt helaas niet getoond. Uit de rest blijkt dat je computer van 2001 of later is. Een ouder model dus, zeker om vlot Windows 7 te draaien.
Waarom heb je XP vervangen door 7 ?

Citaat
Ik had mijn computer dus opgestart en toen deed ik de CD erin ik ging naar computers
Dat gaat zo niet lukken. Je moet vanaf de CD opstarten.
Sluit de computer af met de CD nog in de computer.
Herstart de computer.
Als het goed is krijg je nu de vraag of gestart moet worden vanaf CD/DVD of HD (=harde schijf). Kies dan CD/DVD.
Tijdens de installatie, volg de aanwijzingen van Michel. Print die eventueel eerst uit!

Peter