Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

491 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 13:55:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: GetSigs  (gelezen 9621 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
GetSigs
« Gepost op: 8 november 2009, 19:13:54 »
Bericht 1 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:28-07-2004
 Aan:allemaalMsgID:1588.1
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
L.S.,

Het lukte een paar keer niet met GetSigs de spullen bij Symantec op te halen, en de taakplanner werkt niet meer (zie boodschap 189140 van Michel in sectie 5). Zodoende kreeg ik vanmorgen na opstarten de melding, enkel te sluiten met Alt -f4, dat mijn computer was genfecteerd met MyDoom.0. Van een bedrijf dat me klant probeerde te maken. NAV handmatig bijgewerkt en gescand.

Dus gelukkig dat in NAV heb. Wat is er met GetSigs aan de hand? Zo moet ik die MS bug inderdaad verwijderen.

In de krant staat dat mijn email-adres (welk van de twee?) opgepikt zou zijn toen ik een keer bij Google was. Dan moet dat ergens in IE staan. Waar? Onder
Extra > Internet Opties > Programma's staat het niet.

Groeten,

Hans.




Bericht 2 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-07-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.2
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Wat is er met GetSigs aan de hand? <<

Niets, tenzij je abonnement op NAV verlopen is, maar dan werkt ook de live-update niet meer. Kijk eens op je handmatig op de ftp-site van symantec kan komen. Zo nee, dan is het wellicht een beveiligingsinstelling/ router/ firewall probleem.

>> In de krant staat dat mijn email-adres (welk van de twee?) opgepikt zou zijn toen ik een keer bij Google was. <<

De krant is niet zo'n betrouwbare bron als het gaat om het exact weergeven van een probleem op ICT gebied. De worm komt via e-mail binnen, nestelt zich in jouw pc, gaat alle mogelijke adresboeken in de pc af om e-mail adressen te oogsten, en pakt daarbij ook van de adressen de domeinnamen en probeert via search.lycos.com, search.yahoo.com, www.altavista.com en www.google.com nog meer e-mail adressen van dat domein te vinden.

Vervolgens verspreidt de worm zich via een kunstmatig (en overduidelijk onbetrouwbaar) gegenereerd mailtje naar de zo bijeengesprokkelde e-mailadressen.

Dus het is mogelijk dat een van jouw e-mail adressen door de worm via google op internet is opgezocht, maar dat hoeft beslist niet. Er zijn nog drie zoekmachines via welke het virus mogelijk achter jouw e-mail adres is gekomen. Maar waarschijnlijker is dat je gewoon een mailtje met het virus hebt gekregen van iemand die zelf besmet is, en jou in een van de adresboeken heeft staan.

Als je outlook Express als mailclient gebruikt, schakel dan het openen van mogelijk gevaarlijke attachments uit. Via welke provider jouw e-mail loopt weet ik niet, maar heeft die geen mogelijkheid tot het scannen van mail op virussen? (De meeste hebben dat).

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 3 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:30-07-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.3
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

> >> Wat is er met GetSigs aan de hand? <<
>
> Niets, tenzij je abonnement op NAV verlopen is, maar dan werkt ook de
> live-update niet meer.

Nee, nog niet verlopen en LiveUpdate werkt.

> Kijk eens op je handmatig op de ftp-site van symantec
> kan komen.

http://securityresponse.symantec.com"

en

http://www.symantec.com/avcenter/download/pages/DU-N95.html

gaan wel goed.

> gekomen. Maar waarschijnlijker is dat je gewoon een mailtje met het virus
> hebt gekregen van iemand die zelf besmet is, en jou in een van de
> adresboeken heeft staan.

Bij VA komen geen virussen meer binnen, alleen reclame, sinds ik mijn personal name heb veranderd. En als ze dat toch zouden doen, dan worden ze apart opgeslagen. Bij Zonnet vis ik ze er altijd zo uit.

> mogelijk gevaarlijke attachments uit. Via welke provider jouw e-mail loopt
> weet ik niet, maar heeft die geen mogelijkheid tot het scannen van mail op
> virussen? (De meeste hebben dat).

Ik dacht dat CServe dat deed.

Maar mijn probleem, naast GetSigs, is dat bij *ochtends* opstarten, ik een melding krijg, zogenaamd van IE, dat ik MyDoom.0 heb, en me ergens op moet abonneren. Norton vindt een (1) virus, dat volgens Norton ad-ware is. Het typische is dat het het niet weet te verwijderen. Het staat onder de directory

D:\Document and Settings\John Charles Verbeek\Local Settings\Temp\

. Onder de Verkenner kan ik die map niet vinden, maar onder DOS 7.1 ook niet, ook niet na attrib. Dat geeft wel drie hidden bestanden. Moet ik iets meer intikken dan alleen maar attrib?

Hoe het is binnengekomen mag Joost weten. Niet via email in ieder geval.

Groeten en bedankt,

Hans.




Bericht 4 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-07-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.4
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> http://securityresponse.symantec.com"
en
http://www.symantec.com/avcenter/download/pages/DU-N95.html
gaan wel goed. <<

Dat is Http. GetSigs werkt via Ftp. Dus ftp://ftp.symantec.nl

Betere test: start Cmd, en geef op: ftp -A ftp.symantec.nl (enter)

Geef vervolgens in dir (enter). Krijg je geen bestandenlijst te zien, dan is er iets mis met Ftp en jouw pc/verbinding. Krijg je wel een lijst, geef dan eens op:

cd public\nederland\antivirus_definitions\norton_antivirus (enter)
dir *-i32.exe (enter)
De bovenste in de lijst is de laatste definitie set.
Haal die eens op met:
hash (enter)
binary (enter)
get xxxxxxxxxxx-xxx-i32.exe X:\mapnaam\virdat.exe (enter)

(xxxxxxx-xxx voor -i32.exe vervangen door exact de juiste naam. Let op hoofd en kleine letters.

Als alles goed gaat wordt de definitieset nu in de map X:\mapnaam gezet.
Verlaat ftp met quit (enter), en de cmd met exit (enter)
Start de verkenner en dubbelklik op virdat.exe. Nu moeten de nieuwe definities in Norton worden gentegreerd. Werkt het allemaal goed (geen foutmeldingen), n in Nav zijn inderdaad de laatste definities gentergreerd n werkt GetSigs nog steeds niet, laat dat dan even weten.

>> Bij VA komen geen virussen meer binnen, alleen reclame, sinds ik mijn personal name heb veranderd. En als ze dat toch zouden doen, dan worden ze apart opgeslagen. Bij Zonnet vis ik ze er altijd zo uit. Ik dacht dat CServe dat deed. <<

Tja, toch verspreidt de worm zich per e-mail...

>> Maar mijn probleem, naast GetSigs, is dat bij *ochtends* opstarten, ik een melding krijg, zogenaamd van IE, dat ik MyDoom.0 heb, en me ergens op moet abonneren. <<

Plak die tekst eens in een berichtje.

>> Norton vindt een (1) virus, dat volgens Norton ad-ware is. <<

Geef de details eens in een berichtje. Klik op het onderstreepte woord voor meer info in NAV.

>> Het typische is dat het het niet weet te verwijderen. Het staat onder de directory D:\Document and Settings\John Charles Verbeek\Local Settings\Temp\........Onder de Verkenner kan ik die map niet vinden <<

Local settings is een verborgen map. Zet weergave van verborgen bestanden eens aan. Het is een standaard Windows map, dus hij zou er echt moeten zijn.

>> maar onder DOS 7.1 ook niet, ook niet na attrib. Dat geeft wel drie hidden bestanden. Moet ik iets meer intikken dan alleen maar attrib <<

Geef een dir /a in dat hoort alles te laten zien. Vervolgens kan je met cd mapnaam naar een (verborgen) submap gaan. Dit kan gewoon met de CMD prompt van XP.

>> Niet via email in ieder geval. <<

Tja, en dat betwijfel ik dus in hoge mate..

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 5 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:31-07-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.5
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

> Dat is Http. GetSigs werkt via Ftp. Dus ftp://ftp.symantec.nl
`
Ik dacht:"Misschien kan IE dat tegenwoordig ook wel" , en ja hoor, er komt een scherm met vijf mappen: comwrap, etc, misc, public en usr, en klikken erop geeft submappen.

> Betere test: start Cmd, en geef op: ftp -A ftp.symantec.nl (enter)

Dan krijg ik "Verbonden met ftp.symantec.speedera.net", een heel Engels verhaal over bevoegdheid, "password required for user" "command not supported" en "anoniem aanmelden mislukt". Als ik "quit" en ga naar de map \Documents and Settings\Administrator zelfde laken een pak

> Geef vervolgens in dir (enter).

Dan krijg ik "Niet verbonden".

> Krijg je geen bestandenlijst te zien, dan is er iets mis met Ftp en jouw > pc/verbinding.

Moet ik een wachtwoord hebben?

> Krijg je wel een lijst, geef dan eens op:
>
> cd public\nederland\antivirus_definitions\norton_antivirus (enter)
> dir *-i32.exe (enter)
> De bovenste in de lijst is de laatste definitie set.
> Haal die eens op met:
> hash (enter)
> binary (enter)
> get xxxxxxxxxxx-xxx-i32.exe X:\mapnaam\virdat.exe (enter)
>
> (xxxxxxx-xxx voor -i32.exe vervangen door exact de juiste naam. Let op hoofd
> en kleine letters.

Gedaan met IE. Ik heb hem gezet (voor mezelf even) op d:\download.

> Start de verkenner en dubbelklik op virdat.exe. Nu moeten de nieuwe
> definities in Norton worden gentegreerd. Werkt het allemaal goed (geen
> foutmeldingen), n in Nav zijn inderdaad de laatste definities gentergreerd
> n werkt GetSigs nog steeds niet, laat dat dan even weten.

Ik krijg na "voortgang" weer "downloaden lijst mislukt"

> >> Bij VA komen geen virussen meer binnen, alleen reclame, sinds ik mijn
> personal name heb veranderd. En als ze dat toch zouden doen, dan worden ze
> apart opgeslagen. Bij Zonnet vis ik ze er altijd zo uit. Ik dacht dat CServe
> dat deed. <<
>
> Tja, toch verspreidt de worm zich per e-mail...

Ik kan best een stommiteit hebben begaan, maar ik dacht dat een worm ook zo door de telefoonlijn kon.

> >> Maar mijn probleem, naast GetSigs, is dat bij *ochtends* opstarten, ik
> een melding krijg, zogenaamd van IE, dat ik MyDoom.0 heb, en me ergens op
> moet abonneren. <<
>
> Plak die tekst eens in een berichtje.

Ik heb weer eens opgestart, maar dan doet' ie het niet. Zoiets als "Your computer is infected by the MyDoom.0 virus, you should update your protection". en dan een keus tussen ja en nee. Doe je nee, dan is het over. Doe je ja, dan krijg je een heel scherm met opvraag van betaalgegevens.

> >> Norton vindt een (1) virus, dat volgens Norton ad-ware is. <<
>
> Geef de details eens in een berichtje. Klik op het onderstreepte woord voor
> meer info in NAV.

"Bestand Documents and Settings\....\dvdelo.dat is een advertentie software bedreiging."

> Local settings is een verborgen map. Zet weergave van verborgen bestanden
> eens aan. Het is een standaard Windows map, dus hij zou er echt moeten zijn.

Gevonden. Krijg het bestand niet weg. "Toegang geweigerd".

> Geef een dir /a in dat hoort alles te laten zien. Vervolgens kan je met cd
> mapnaam naar een (verborgen) submap gaan. Dit kan gewoon met de CMD prompt
> van XP.

Gevonden, Ook toegang geweigerd na del "dvdelo.dat". Dat moet dus iets meer zijn dan "del" of iets anders. Wat?

Mooie les gehad, Dank je wel! :-)

Groeten,

Hans.




Bericht 6 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:31-07-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.6
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Betere test: start Cmd, en geef op: ftp -A ftp.symantec.nl (enter)
Dan krijg ik "Verbonden met ftp.symantec.speedera.net", een heel Engels verhaal over bevoegdheid, "password required for user" "command not supported" en "anoniem aanmelden mislukt"...... Moet ik een wachtwoord hebben? <<

Bij een correct werkende FTP verbinding hoor je te krijgen (ik neem aan dat je de -A niet vergeten bent): "Anoniem aanmelden gelukt voor (gebruikersnaam)@(computernaam)".
Probeer het nog eens een paar keer (vergeet de -A niet) want de ftp server heeft het vaak druk en laat soms geen gebruikers meer toe. Blijft het probleem, dan is er toch iets mis met de Ftp verbinding. Ik weet zo 123 niet wat.

>> Ik krijg na "voortgang" weer "downloaden lijst mislukt" <<
Met GetSigs.exe neem ik aan. Het ziet er dus naar uit dat inderdaad iets mis is met FTP en jouw pc/netwerk/verbinding, wellicht zit er iets in de weg. Zie verderop.

>> Zoiets als "Your computer is infected by the MyDoom.0 virus, you should update your protection". en dan een keus tussen ja en nee. Doe je nee, dan is het over. Doe je ja, dan krijg je een heel scherm met opvraag van betaalgegevens. <<

Dat lijkt mij inderdaad adware. Welke weet ik niet. Haal HijackThis eens op van internet (http://www.spychecker.com/program/hijackthis.html), en na starten klik je op scan. Hierna klik je op "Save Log". Stuur deze log eens op. Bewaar HijackThis goed, want je hebt het straks waarschijnlijk nogmaals nodig.

>> "Bestand Documents and Settings\....\dvdelo.dat is een advertentie software bedreiging." <<

Lekker veel info... dvdelo.dat zal wel een random gegenereerde naam zijn. Het bestand is in gebruik, en dus niet te verwijderen. Waarschijnlijk wordt een moederapplicatie automatisch gestart, uit te zoeken met MsConfig. Maar de HijackThis log levert waarschijnlijk meer informatie op om je te voorzien van het juiste verwijderingsadvies.

Wat je kan doen is in veilige mode (F*) starten en dan het bestand verwijderen. Maar je hebt een dikke kans dat het na een herstart weer terugkeert, omdat ik vermoed dat een moederapplicatie het ding telkens opnieuw baart. Die malafide moeder moet om kroosjes.

Heb je als je geen router hebt, de XP firewall wel aanstaan?

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 7 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:01-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.7
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

> Bij een correct werkende FTP verbinding hoor je te krijgen (ik neem aan dat
> je de -A niet vergeten bent): "Anoniem aanmelden gelukt voor
> (gebruikersnaam)@(computernaam)".
> Probeer het nog eens een paar keer (vergeet de -A niet) want de ftp server
> heeft het vaak druk en laat soms geen gebruikers meer toe. Blijft het
> probleem, dan is er toch iets mis met de Ftp verbinding. Ik weet zo 123 niet
> wat.

Nog eens geprobeerd. Zelfde verhaal. Zou GetSigs dan ook niet met zoiets zitten?

> >> Zoiets als "Your computer is infected by the MyDoom.0 virus, you should
> update your protection". en dan een keus tussen ja en nee. Doe je nee, dan
> is het over. Doe je ja, dan krijg je een heel scherm met opvraag van
> betaalgegevens. <<

Goede tekst:

Virus Warning

I.Worm.MYdoom Virus Detected

Click OK

to Scan and Disinfect

> Dat lijkt mij inderdaad adware. Welke weet ik niet. Haal HijackThis eens op
> van internet (http://www.spychecker.com/program/hijackthis.html), en na
> starten klik je op scan. Hierna klik je op "Save Log". Stuur deze log eens
> op.

Staat onderaan. HyJackThis onderzoekt browser add-ons. Wat zijn dat eigenlijk? Programma's die met IE samenwerken?

>Bewaar HijackThis goed, want je hebt het straks waarschijnlijk nogmaals >nodig.

Bedankt.

> Wat je kan doen is in veilige mode (F*) starten en dan het bestand
> verwijderen.

Toch geprobeerd. In de veilige modus werkt dir /a niet. Dat wordt weergegeven als dir -a.

> Heb je als je geen router hebt, de XP firewall wel aanstaan?

Ik heb een ADSL-modem annex router annex netwerkhub.


Groeten,

Hans.


Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 11:36:15, on 01-08-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
D:\WINDOWS\System32\smss.exe
D:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
D:\WINDOWS\system32\services.exe
D:\WINDOWS\system32\lsass.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\System32\svchost.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
D:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe
D:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
D:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb06.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe
D:\WINDOWS\oledvd.exe //Is dit niks? Wissen?
D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
D:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
D:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
D:\WINDOWS\system32\ntvdm.exe
D:\Program Files\Microsoft Office\Office\EXCEL.EXE
F:\Virtual Access\va32.exe
D:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe
D:\WINDOWS\System32\cmd.exe
D:\WINDOWS\system32\ftp.exe
D:\Download\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///f:/htmlfiles/daycourse.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O2 - BHO: (no name) - {60112085-E1CE-4e0e-823A-EBB1AD98804C} - D:\DOCUME~1\JOHNCH~1\LOCALS~1\Temp\dvdelo.dat
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - D:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - D:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] D:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb06.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
O4 - HKLM\..\Run: [avserve2.exe] D:\WINDOWS\avserve2.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SysUpd] D:\WINDOWS\sysupd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [oledvd] D:\WINDOWS\oledvd.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "D:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - Global Startup: Internet Explorer.lnk = D:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
O4 - Global Startup: BitWare Print Monitor.lnk = D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O9 - Extra button: Real.com (HKLM)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger (HKLM)
O16 - DPF: {50F65670-1729-11D2-A51F-0020AFE5D502} (ForumChat) - http://forumchat.compuserve.com/applets/RTCChat.cab // Raar. Ik ga nooit naar //chat forums.






Bericht 8 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.8
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Nog eens geprobeerd. Zelfde verhaal. Zou GetSigs dan ook niet met zoiets zitten? <<

Kan heel goed zijn, want GetSigs roept intern ftp.exe van W98 of XP aan. En als ftp niet meer werkt, dan werkt GetSigs dus ook niet meer. Misschien helpt ontluizen van je computer, zie verderop.

>> I.Worm.MYdoom Virus Detected ... Click OK to Scan and Disinfect <<

Inderdaad kom ik op internet enkele meldingen tegen die er op wijzen dat dit een vrij nieuwe vorm van Adware is. Hopenlijk wordt dit kreng om zeep geholpen met de opruimactie.

>> HyJackThis onderzoekt browser add-ons. Wat zijn dat eigenlijk? Programma's die met IE samenwerken? <<

Precies, je zou het ook plug-ins kunnen noemen. Zolang ActiveX uitgevoerd mag worden via IE loop je de kans zo'n Browser Helper Object (BHO) aan je broek te krijgen als je onverhoeds ergens op klikt dat stinkt. Beste maatregel is ActiveX uit te schakelen, en de site's die dan niet meer correct werken (zoals Windows Update) als vertrouwde site aan te melden bij IE.

Je logfile, alleen de te verwijderen of interessante regels zijn weergegeven:

D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe (dit is de virtuele netwerkadapter van CS2000)
D:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb06.exe (extra printspooler van HP, is onder XP niet nodig)
D:\WINDOWS\oledvd.exe (mij onbekend en niets over te vinden, ik zou het verwijderen. Je kan ook de eigenschappen van dit programma eens bekijken in de verkenner. Misschien werpt dat wat licht op de zaak)
D:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe (msn Messenger. Kan verwijderd worden, Msn handmatig starten als het nodig is)
D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe (als je die oude Bitware software nog gebruikt (faxprinter) laten staan. Anders verwijderen)
D:\WINDOWS\system32\ftp.exe (aha, vastgelopen Ftp programma. Je had vast de pc niet herstart voor je HijachThis draaide.)

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///f:/htmlfiles/daycourse.html (Ik neem aan dat die er door jou ingezet. Zo niet aanvinken voor verwijdering in HijackThis)
O2 - BHO: (no name) - {60112085-E1CE-4e0e-823A-EBB1AD98804C} - D:\DOCUME~1\JOHNCH~1\LOCALS~1\Temp\dvdelo.dat (dat zou hem wel eens kunnen zijn!! aanvinken voor verwijdering in HijackThis).
O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] D:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb06.exe (in HiackThis aanvinken voor verwijdering, danwel in Msconfig. Zie uitleg aan het einde.
O4 - HKLM\..\Run: [KernelFaultCheck] %systemroot%\system32\dumprep 0 -k (Onnodig MS ding. Aanvinken voor verwijdering in HijackThis)
O4 - HKLM\..\Run: [avserve2.exe] D:\WINDOWS\avserve2.exe (als ik mij niet vergis is dit de Sasser worm. aanvinken voor verwijdering in HijackThis!)
O4 - HKLM\..\Run: [SysUpd] D:\WINDOWS\sysupd.exe (als ik mij niet vergis is dit TsCash, een duitse dialer, aanvinken voor verwijdering in HijackThis!)
O4 - HKLM\..\Run: [oledvd] D:\WINDOWS\oledvd.exe (verwijderen of uitvinken in Msconfig, zie eerder)
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "D:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe" /background (Msn, hier is de startup te verwijderen, of via Msconfig (zie uitleg verderop).
O4 - Global Startup: BitWare Print Monitor.lnk = D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe (hier is de startup te verwijderen, of via Msconfig (zie uitleg verderop).
O9 - Extra button: Real.com (HKLM) (Onnodig lijkt mij, aanvinken voor verwijdering in HijackThis)
O9 - Extra button: Messenger (HKLM) (Onnodig lijkt mij, aanvinken voor verwijdering in HijackThis)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Messenger (HKLM) (Onnodig lijkt mij, aanvinken voor verwijdering in HijackThis of in Msconfig)
O16 - DPF: {50F65670-1729-11D2-A51F-0020AFE5D502} (ForumChatttp://forumchat.compuserve.com/applets/RTCChat.cab (Onnodig lijkt mij, aanvinken voor verwijdering in HijackThis!, je gebruikt de chat util van CS niet.)

Toch nog beestjes. Heb je Spybot 1.3 nog niet genstalleerd, en de pc geimunnissserd?

Uitleg: Je kan (voorzover zichtbaar) in Msconfig wegvinken wat aangeraden wordt. Voordeel hiervan is, dat je het indien gewenst even eenvoudig via MsConfig weer kunt activeren.
Je kan echter ook met HijackThis de te verwijderen items aanvinken en dan op "Fix Checked" klikken. Daarmee wordt dan de aanroep verwijderd. Mocht je een verwijderde aanroep weer willen herstellen, dan kan dat via de backup die HijackThis aanmaakt.

Loop ook de softwarelijst eerst even na op genstalleerde programma's die je niet vertrouwt.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 9 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:01-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.9
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Hans,

>>
O16 - DPF: {50F65670-1729-11D2-A51F-0020AFE5D502} (ForumChat) - http://forumchat.compuserve.com/applets/RTCChat.cab // Raar. Ik ga nooit naar //chat forums.
<<

Dit is een verwijzing naar de applet die wordt geladen als je een CompuServe Forum bezoekt met de CS2000-software. Met deze applet kun je diverse instellingen veranderen en uitnodigingen naar andere leden sturen (groupchat, 1-1-chat). Tevens kun je met deze applet een overzicht krijgen van wie er op dat moment op het Forum aanwezig is. Kun je verwijderen, maar wordt de volgende keer weer geladen.

Groetjes
Stefan

http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 10 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1588.10
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Hoi Stefan,

>> Kun je verwijderen, maar wordt de volgende keer weer geladen. <<

Tenzij je er geen toestemming voor geeft mag ik aannemen? Ik krijg die vraag altijd, en weiger het ding gewoon. Maar ik gebruik Cs2000 niet. Het is toch niet zo dat dat ding dan wel ongemerkt op de pc komt?

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 11 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:01-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.11
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

> >> HyJackThis onderzoekt browser add-ons. Wat zijn dat eigenlijk?
> Programma's die met IE samenwerken? <<
>
> Precies, je zou het ook plug-ins kunnen noemen. Zolang ActiveX uitgevoerd
> mag worden via IE loop je de kans zo'n Browser Helper Object (BHO) aan je
> broek te krijgen als je onverhoeds ergens op klikt dat stinkt. Beste
> maatregel is ActiveX uit te schakelen, en de site's die dan niet meer
> correct werken (zoals Windows Update) als vertrouwde site aan te melden bij
> IE.

Dus ik zou dat ding kunnen hebben opgelopen via ActiveX? In ieder geval ActiveX uitschakelen, maar hoe doe je dat? Een hoe meldt je een vertrouwde site als zodanig aan bij IE? Bij het benaderen? Dan krijg ik ook altijd zoiets.

> D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe (dit is de virtuele netwerkadapter van
> CS2000)

Gewoon laten zitten?

> D:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb06.exe (extra printspooler
> van HP, is onder XP niet nodig)

Ik draai geen HP, maar ik heb wel een HP printer. Staat' ie er daarom?

> D:\WINDOWS\oledvd.exe (mij onbekend en niets over te vinden, ik zou het
> verwijderen. Je kan ook de eigenschappen van dit programma eens bekijken in
> de verkenner. Misschien werpt dat wat licht op de zaak)

Het lijkt me de moederapplicatie waar jij het over had. De datum van aanmaak is 28 juli 2004, na een paar dagen begon ik last te krijgen van dat ding.

> O2 - BHO: (no name) - {60112085-E1CE-4e0e-823A-EBB1AD98804C} -
> D:\DOCUME~1\JOHNCH~1\LOCALS~1\Temp\dvdelo.dat (dat zou hem wel eens kunnen
> zijn!! aanvinken voor verwijdering in HijackThis).

Dat is het bestand dat NAV niet weet weg te krijgen.......

> O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility]
> D:\WINDOWS\System32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb06.exe (in HiackThis
> aanvinken voor verwijdering, danwel in Msconfig. Zie uitleg aan het einde.

Waarom, als ik vragen mag, verwijderen?

> O4 - HKLM\..\Run: [avserve2.exe] D:\WINDOWS\avserve2.exe (als ik mij niet
> vergis is dit de Sasser worm. aanvinken voor verwijdering in HijackThis!)

Ja, die zit nog steeds in quarantaine, en ik kan met geen mogelijkheid dat quarantaine venster in NAV vinden. Wou al eens een boodschap plaatsen.......

> O4 - Global Startup: BitWare Print Monitor.lnk = D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
> (hier is de startup te verwijderen, of via Msconfig (zie uitleg verderop).

Als ik die weg haal, start het faxprogramma Cheyenne niet meer op vanuit Word. Waarom wil je hem weg hebben?

> Toch nog beestjes. Heb je Spybot 1.3 nog niet genstalleerd, en de pc
> geimmuniseerd?

Spybot 1.3? Ik heb NAV, en dacht: "zo is het toch zeker goed? Wat doet Spybot 1.3? En waar nag ik hem vandaan halen?

> Uitleg: Je kan (voorzover zichtbaar) in Msconfig
> wegvinken wat aangeraden wordt. Voordeel hiervan is, dat je het indien
> gewenst even eenvoudig via MsConfig weer kunt activeren.

Lijkt me ook prima, maar msconfig wil niet starten, want het kan het opgegeven pad in config.sys niet vinden. Welke config.sys? Die van Win 98 op c? Kan me niet voorstellen. Wel zie ik een map \config op XP op D:. Leeg! :-) Hoe zou dat zitten?

> Je kan echter ook met HijackThis de te verwijderen items aanvinken en dan op
> "Fix Checked" klikken. Daarmee wordt dan de aanroep verwijderd. Mocht je een
> verwijderde aanroep weer willen herstellen, dan kan dat via de backup die
> HijackThis aanmaakt.

Ook een manier, maar ik ben vertrouwder met msconfig. (Later: Ik zie de drie backup bestanden).

> Loop ook de softwarelijst eerst even na op genstalleerde programma's die je
> niet vertrouwt.

Lijkt me wel goed te zitten.

Er is dus nu ook nog een msconfig probleem. Ik ben oude images nagelopen, maar overal een lege config map. Ik heb met HijackThis die twee dvdelo bestanden uitgeschakeld (nou moet dat virus het morgen niet doen), maar ik wacht even met de rest. GetSigs doet het nu ook niet.

Als ik die lege config map moet restoren vanaf de XP cd-rom kunnen we "lachen": ik kan die schijf niet vinden.......

Affijn, ik ben dus nog lang niet schoon. Verander het subject even.....

Groeten,

Hans.




Bericht 12 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:01-08-2004
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:1588.12
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Stefan,

> O16 - DPF: {50F65670-1729-11D2-A51F-0020AFE5D502} (ForumChat) -
> http://forumchat.compuserve.com/applets/RTCChat.cab // Raar. Ik ga nooit
> naar //chat forums.
> <<
>
> Dit is een verwijzing naar de applet die wordt geladen als je een CompuServe
> Forum bezoekt met de CS2000-software. Met deze applet kun je diverse
> instellingen veranderen en uitnodigingen naar andere leden sturen
> (groupchat, 1-1-chat). Tevens kun je met deze applet een overzicht krijgen
> van wie er op dat moment op het Forum aanwezig is. Kun je verwijderen, maar
> wordt de volgende keer weer geladen.

Dank je.

Groeten,

Hans.




Bericht 13 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:01-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.13
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

> maar overal een lege config map. Ik heb met HijackThis die twee dvdelo
> bestanden uitgeschakeld (nou moet dat virus het morgen niet doen), maar ik
> wacht even met de rest. GetSigs doet het nu ook niet.

Er is onder Windows nu ook nog een dvdelo.ini bestand. *.exe en *.dat zijn weg. Ook maar wissen?

Groeten,

Hans.




Bericht 14 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.14
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe (dit is de virtuele netwerkadapter van CS2000)
Gewoon laten zitten? <<

Jazeker.

>> Maar ik heb wel een HP printer. Staat' ie er daarom? <<
Ja, en hij is onder XP niet nodig.

>> oledvd.exe .... dvdelo.dat <<

Ik zie het nu pas, omgekeerde naam. BEIDE verwijderen, een van de twee is de malafide mama!

>> O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility]....Waarom, als ik vragen mag, verwijderen? <<

Tuurlijk mag je dat vragen. Een tegenvraag: Waarom zou je zinloze software met mogelijke bugs actief houden op de pc?

>> > O4 - HKLM\..\Run: [avserve2.exe] D:\WINDOWS\avserve2.exe ... Ja, die zit nog steeds in quarantaine <<
Nou, niet alleen in de NAV quarantaine dus, maar ook in de windowsmap. Je moet dat ding echt verwijderen!

>> Als ik die weg haal, start het faxprogramma Cheyenne niet meer op vanuit Word. Waarom wil je hem weg hebben? << Ik schreef, als je bitware niet (meer) gebruikt weghalen. Anders batuurlijk gewoon houden.

>> Spybot 1.3? Ik heb NAV, en dacht: "zo is het toch zeker goed? Wat doet Spybot 1.3? En waar nag ik hem vandaan halen? <<

Spybot Search and Destroy is een item dat in dit forum al talloze keren aan de orde is geweest. In het kort is het een programma dat Adware spyware, diverse Trojans, dialers en hijackers opspoort en verwijdert. Daarboven -en eigenlijk wel zo belangrijk- je kan je systeem ermee beveiligen tegen dit soort onzin. Immuniseer daarvoor met Spybot je systeem. Spybot 1.3 staat op dit forum:

----
Lib: 12 Computerbeveiliging Cat#: 4937 {Live}
SPYBOT13.EXE
Binary, Bytes: 4354084, Count: 3, 12-May-04 Last: 15-May-04
Title : Spybot Search and Destroy by Patrick M. Kolla
Keywords: ADWARE SPYWARE DIALER SPAM REMOVE BLOCK VERWIJDEREN BLOKKEREN
Comments:

Spybot is een programma dat adware, spyware, hijackers, dialers en ander ongerief dat je via Internet oploopt van je pc kan verwijderen. Deze geheel nieuwe versie heeft een weelde aan opties en tools voor analyse en reparatie, maar ook gelukkig een "eenvoudig" stand. Echt nieuw is TeaTimer, een programma dat naar keuze aangezet moet worden. TeaTimer is dan altijd in het geheugen van de pc aanwezig, en zal iedere aanpassing van startpagina's, iedere poging iets achter je rug om te installeren opmerken en je om goedkeuring vragen.
-----

(veel) meer informatie is te vinden op: http://forums.net-integration.net/ , sectie spybot search and destroy.

> Uitleg: Je kan (voorzover zichtbaar) in Msconfig
> wegvinken wat aangeraden wordt. Voordeel hiervan is, dat je het indien
> gewenst even eenvoudig via MsConfig weer kunt activeren.

>> Lijkt me ook prima, maar msconfig wil niet starten, want het kan het opgegeven pad in config.sys niet vinden. <<

Dat is geen normale melding (voor XP tenminste), de config.sys wordt onder XP helemaal niet gebruikt, en paden staan in geen enkele config.sys maar in een autoexec.bat (die XP ook al niet gebruikt). Je hebt gekozen voor start, uitvoeren, msconfig (enter)?

>> Ook een manier, maar ik ben vertrouwder met msconfig. <<
Ja, maar daarmee kan je lang niet alles, zoals de BHO's om zeep helpen. Je hebt echt HijackThis nodig hiervoor.

>> Maar ik wacht even met de rest <<
Zou ik niet doen. Die sasser en die dialer zou ik zeker ook verwijderen.

Als je klaar bent, herstart de pc dan, wacht een minuut of wat (en start geen programma's), en draai dan nog een een HijackThis log uit.
Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 15 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:01-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.15
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

Nee, ik gebruik CS2000 ook al een tijd niet meer. Ik bedoelde er ook mee dat als je op "Chat" of "Aanwezigen" klikt ("Chat" of "Who's here"), dat dan de applet weer wordt geladen. Volgens mij is dit ook weer afhankelijk welke browser je gebruikt en via welke link je binnenkomt (?loc=us of ?loc=nl). Ik krijg in ieder geval nooit de vraag of er iets genstalleerd moet worden; waarschijnlijk heb ik dus in den beginne die applet al laten installeren om maar van dat geze*k af te zijn.

Groetjes
Stefan

>http://tinyurl.com/yuojv



Bericht 16 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:02-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.16
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

De laatste HYJackThis log staat onderaan. Hier valt op dat oledvd.exe en dvdelo.dat er nog steeds staan. Ik heb ze een aantal keren geprobeerd te verwijderen, maar dat helpt niet. Er zitten drie dvdelo.ini's in de prullenbak, maar die worden kennelijk steeds weer aangemaakt. Ik ben gaan zoeken.

Naar dvd*.*, en dat gaf onder \windows\inf: dvd.inf en onder \help dvdplay.chm, dvdplay.cnt en dvdplay.hlp. Dus geen dvdelo.dat.

Naar elo*.* , en dat gaf onder \windows\options\cabs elogo1.gif en elogo2.gov.
Naar ole*.*, en dat gaf een heleboel bestanden, maar geen oledvd.exe. Bij een aantal bestanden staat geen aanmaakdatum. Is er een eenvoudige manier zo'n lijst in een bestand te zetten en naar hier te kopiren?

Wel moest Windows gisteravond zelf het virusprogramma beindigen. Ik had toen dvdelo.ini geloof ik gewist. Maar dat is kennelijk niet genoeg.

Dat dvdelo.ini bestand is gemaakt op 13 juni 2004, oledvd.exe op 26 juli 2004 en dvdelo.dat op 28 juni 2004. Dus (?) dat is niet van vandaag of gisteren. Vanmorgen kwam die weer op.

Overgebleven vragen en opmerkingen.

- Zal Spybot halen.

- Hoe moet ik ActiveX uitschakelen?

- >> O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility]....Waarom, als ik vragen mag, verwijderen? <<

>Tuurlijk mag je dat vragen. Een tegenvraag: Waarom zou je zinloze software met >mogelijke bugs actief houden op de pc?

Tuurlijk, niks geen overbodige troep.

> Uitleg: Je kan (voorzover zichtbaar) in Msconfig
> wegvinken wat aangeraden wordt. Voordeel hiervan is, dat je het indien
> gewenst even eenvoudig via MsConfig weer kunt activeren.

>> Lijkt me ook prima, maar msconfig wil niet starten, want het kan het opgegeven pad in config.sys niet vinden. <<

>Dat is geen normale melding (voor XP tenminste), de config.sys wordt onder XP >helemaal niet gebruikt, en paden staan in geen enkele config.sys maar in een >autoexec.bat (die XP ook al niet gebruikt). Je hebt gekozen voor start, >uitvoeren, msconfig
>(enter)?

Ja. Er zijn nogal wat meldingen.

1. System Configuration Utility cannot read the confyg.sys file because an error occurred. The system reported error is: Het systeem kan het opgegeven pad niet vinden. You will not be able to view or modify this file until you correct the problem and restart System Configuration Utility.

2/3/4. Klik 3 x OK. Drie maal zelfde verhaal.

5. Kan entrypoint van procedure GetProcessFlags niet vinden in DLL bestand.

6. Dan komt System Configuration Utility, waarmee ik diverse opstartmodi krijg Wat zal ik hier doen?

Groeten en bedankt,

Hans.


Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 14:50:51, on 02-08-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
D:\WINDOWS\System32\smss.exe
D:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
D:\WINDOWS\system32\services.exe
D:\WINDOWS\system32\lsass.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\System32\svchost.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
D:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
D:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe
D:\WINDOWS\oledvd.exe
D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
D:\Program Files\Messenger\msmsgs.exe
D:\Program Files\HYJackThis\HijackThis.exe
D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe
D:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
D:\PROGRA~1\COMMON~1\SYMANT~1\SCRIPT~1\SBServ.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///f:/htmlfiles/daycourse.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O2 - BHO: (no name) - {60112085-E1CE-4e0e-823A-EBB1AD98804C} - D:\DOCUME~1\JOHNCH~1\LOCALS~1\Temp\dvdelo.dat
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - D:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - D:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [oledvd] D:\WINDOWS\oledvd.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)





Bericht 17 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:02-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.17
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

Ik zie ineens dat alle drie die virus-bestanden zijn aangevinkt bij "archief". Heb je daar wat aan?

Groeten,

Hans.




Bericht 18 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:02-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.18
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

Spybot gedownload, ge-updated en gedraaid. vond 11 fouten, maar niet mijn virus. De bestanden staan er nog. Bij een volgende update?

Groeten,

Hans.




Bericht 19 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.19
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> - Hoe moet ik ActiveX uitschakelen? <<

In Ie, Extra, internet opties, tabblad beveiliging, icoon links (het internet) klik op "aangepast niveau" en vink daar uit/aan wat je wenst, waaronder Active X. De knop "Standaardinstellingen zet alles weer terug naar de standaard instellingen mocht het je teveel browseplezier schelen.

>> System Configuration Utility cannot read the confyg.sys file because an error occurred. <<

Allervreemdste foutmelding. We hebben het over XP. Dan zu het mogelijk zijn dat msconfig niet msconfig is, want er zijn wat zieke programma's met deze naam:

----
msconfig.exe Msconfig lptt01 1 New variant of the RapidBlaster parasite (in a "msconfig" folder in Program Files). It is not recommended you manually uninstall RapidBlaster but use RapidBlaster Killer - see here. Note! - this is not the valid Windows Msconfig which has the same executable name!

msconfig.exe winrun 1 Added as a result of the WINUR VIRUS! Note! - this is not the real msconfig.exe!
----

>> Dan komt System Configuration Utility, waarmee ik diverse opstartmodi krijg Wat zal ik hier doen? <<
Hh.. het in eerste instantie niet vertrouwen. Wat staat er onder de tab "Opstarten" opgesomd aan moois?

Zoek de harddisk (verborgen en systeemmappen weergeven eerst aanzetten) eens door op msconfig.* waar staat het programma?

Jouw log:

O2 - BHO: (no name) - {60112085-E1CE-4e0e-823A-EBB1AD98804C} - D:\DOCUME~1\JOHNCH~1\LOCALS~1\Temp\dvdelo.dat
O4 - HKLM\..\Run: [oledvd] D:\WINDOWS\oledvd.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe <- je hebt toch Office XP? Zo nee, dan kn dit een beestje zijn.

Tja.. het lukt niet altijd om zo'n goor stukkie software door simpel wegvinken om kroosjes te helpen. Je weet zeker dat je beide (dvdelo en oledvd) hebt weggehaald met H.T. neem ik aan. Dan doet het mij denken aan een ettertje dat ik vorige week bij een klant tegenkwam: hlp.dll, een trojan (de W32 mersting.b Trojan). Ik kon zoeken wat ik wilde op de harddisk, maar geen hlp.dll, *zelfs niet in Veilige mode*! Maar het ding was er dus wel degelijk en verwijderen ging niet. Vervolgens ben ik in het register naar hlp.dll gaan zoeken en kwam een vermelding tegen bij het registreren van systeemonderdelen. Vervolgens heb ik de aanroep verwijderd, maar dat was zonder succes, 2 (!) seconden later stond de key er weer.. Kennelijk werd telkens gecontroleerd of die key er nog wel was. Dus slimmere methode toegepast en *tijdelijk* de hele registersleutel hernoemd naar windows123. Nu kon die verrekte .dll zijn registeraanpassing niet meer doen. Naar de map system32 (waar de dll stond) gegaan met de verkenner, bestandenlijst opgevraagd, en daar kwam NAV met de melding van het kreng, en NAV kon hem nu wel verwijderen. Registry key weer terug naar de oorspronkelijke naam gezet, en wg was hlp.dll.

Dus.. long-shot zoek eens in het register naar oledvd.exe en meld hier de key's eens waarin dat ding voorkomt. Wie weet helpt hetzelfde trucje (dat NIET zonder gevaar is, dus ga nou niet onverhoeds wat hernoemen).

Tweede mogelijkheid (ook aantal rapporten van gelezen): NAV houdt het ding vast. Probeer eens het volgende: Schakel computer uit, en haal de internetverbinding even los. Start de computer (gn programma's starten), en sluit NORTON AF (rechtklik, autoprotect uitschakelen). Zoek nu naar oledvd.exe (verborgen mappen systeemmappen en -bestanden weergeven aanzetten) in de map windows. Probeer het ding nu te verwijderen.

Maar.. verder ziet de computer er al heel wat schoner uit, dus we schieten op.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 20 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.20
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Bij een volgende update? <<

Geen idee. Je hebt de volledig immunisering aangezet? Ook het hostbestand voorzien van de aanvullingen van Spybot (geavanceerde optie aanzetten, vinkje bij hosts bestand aanzetten, en bovenin Spybot S&D hosts list toevoegen aanklikken.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 21 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:03-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.21
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

> >> - Hoe moet ik ActiveX uitschakelen? <<
>
> In Ie, Extra, internet opties, tabblad beveiliging, icoon links (het
> internet) klik op "aangepast niveau" en vink daar uit/aan wat je wenst,
> waaronder Active X. De knop "Standaardinstellingen zet alles weer terug naar
> de standaard instellingen mocht het je teveel browseplezier schelen.

Ik heb ze allemaal op "vragen" gezet.

> >> Dan komt System Configuration Utility, waarmee ik diverse opstartmodi
> krijg Wat zal ik hier doen? <<
> Hh.. het in eerste instantie niet vertrouwen. Wat staat er onder de tab
> "Opstarten" opgesomd aan moois?

Ik had het fout weergegeven. Het is niet steeds hetzelfde. Eerst wordt gezegd dat een geen config.sys wordt gevonden, dan geen autoexec.bat, dan geen system.ini, dan geen win.ini, dan die entrypoint kwestie, en dan komt er een window "System Configuration Utility" met een File - View - Help menu en twee tabs General en Startup. De General tab geeft de opties van "normal startup", diagnostic startup en selective startup, de laatste met wat onderverdelingen.
Alles in het Engels, terwijl ik een NL XP heb! De startup tab geeft een aanduiding van bestanden en hun volledige pad! :-)

CTFMON.EXE, D:\Windows\syst4m32\ctfmon.exe
MSMSGS, "d:\program files\messenger\msmsgs.exe" /background
SpybotSD Tea Timer, d:\program files\spybot\teatimer.exe
ccApp, "d:\program files \common files\symantec shared\ccApp.exe
oledvd d:\windows\oledvd.exe

Voor alle regels staan vinkjes. Zal ik ze uitvinken of niet?

Dat is het dus. Ik zou de zaak kunnen gaan wissen, maar er zit ook een spybot bestand tussen, en dat is nog geen 24 uur in huis

> Zoek de harddisk (verborgen en systeemmappen weergeven eerst aanzetten) eens
> door op msconfig.* waar staat het programma?

Op c: zit Win 98, op D: zit XP. Er zijn er 8.

c:\windows\system\msconfig.exe
c:\windows\help\msconfig.chm
c:\windows\help\msconfig.cnt
c:\windows\help\msconfig.hlp
c:\windows\applog\msconfig.lgc
d:\windows\help\msconfig.chm
d:\windows\prefetch\msconfig.exe-366e721d.pf. Is dat hem niet?
d:\windows\pchealth\help..\msconfig.exe

> O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe <- je hebt
> toch Office XP? Zo nee, dan kn dit een beestje zijn.

Nee, ik heb Office 1997, ook onder XP. Maar hij hoort er zeker bij! :-)

> Tja.. het lukt niet altijd om zo'n goor stukkie software door simpel
> wegvinken om kroosjes te helpen. Je weet zeker dat je beide (dvdelo en
> oledvd) hebt weggehaald met H.T. neem ik aan.

Ja, dat weet ik zeker. Maar de oorzaak is, denk ik, gevonden.
d:\windows\prefetch\msconfig.exe-366e721d.pf zien te wissen?

> Dus.. long-shot zoek eens in het register naar oledvd.exe en meld hier de
> key's eens waarin dat ding voorkomt. Wie weet helpt hetzelfde trucje (dat
> NIET zonder gevaar is, dus ga nou niet onverhoeds wat hernoemen).

Ik doe (nog) niks. Van register weet ik niks af. Maar misschien is t'ie er nu toch wel.

> Tweede mogelijkheid [...]

Alleen als dat nodig blijkt. Maar dank je wel.

Groeten,

Hans.




Bericht 22 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:03-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.22
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

> >> Bij een volgende update? <<
>
> Geen idee. Je hebt de volledig immunisering aangezet?

Hoe doe je dat?

> Ook het hostbestand voorzien van de aanvullingen van Spybot

Ja.

> (geavanceerde optie aanzetten, vinkje bij hosts bestand aanzetten, en bovenin > Spybot S&D hosts list toevoegen aanklikken.

Ze zeggen dat geavanceerd wel eens niet goed voor mij zou zijn, Wat is hier
moeilijk?

Groeten,

Hans.





Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: GetSigs
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2009, 19:15:48 »
Bericht 23 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.23
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Discussie bekeken : 124 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 28-07-2004 13:29


Bericht 24 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.24
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans.

>> Hoe doe je dat? <<

Knop Immuniseer, en linksboven op het groen kruis klikken. Ook een vinkje plaatsen bij "permanent blocking of....." Kies voor "vertoon waarschuwing wanneer geblokkeerd wordt" (of woorden van die strekking). Dat is handig, want dan kom je ook te weten welke zooi bepaalde sites op jouw pc willen plaatsen. Kan je ze mijden.

Als je de geavanceerde opties niet hebt aangezet, kan je ook het Hosts bestand niet hebben voorzien van de lijst met malafide sites. Er is niet zoveel moeilijk in de advanced mode, er is alleen veel meer, er komt onder meer een knop "tools" bij, waaronder een aantal vreselijk handige hulpmiddelen zoals die Host-aanvulling.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 25 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:04-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.25
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

[immuniseren]

> >> Hoe doe je dat? <<
>
> Knop Immuniseer, en linksboven op het groen kruis klikken.

Gedaan. Bij de scan ware er 11 problemen, het immuniseren leverde 1944 geblokkeerde items op. Hallo! ;-)

>>Ook een vinkje plaatsen bij "permanent blocking of....." Kies voor "vertoon waarschuwing wanneer geblokkeerd wordt" (of woorden van die strekking). Dat is handig, want dan kom je ook te weten welke zooi bepaalde sites op jouw pc willen plaatsen. Kan je ze mijden.<<

Gedaan.

> Als je de geavanceerde opties niet hebt aangezet, kan je ook het Hosts
> bestand niet hebben voorzien van de lijst met malafide sites.

Nu wel gedaan. Moet ik nog meer doen? Iets wissen na dat blokkeren?

Groeten,

Hans.




Bericht 26 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:04-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.26
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Discussie bekeken : 124 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 28-07-2004 13:29


Bericht 27 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:04-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.27
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

Als ik naar zonnet ga, komt de melding dat Spybot "DoubleClick" heeft geblokkeerd. Wat is "DoubleClick"?

Groeten,

Hans.




Bericht 28 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:04-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.28
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
>> Moet ik nog meer doen? <<

Niets, alleen spybot zo eens in de paar weken updates op laten halen, en kijken of de immunisering bijgewerkt moet worden.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 29 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.29
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> "DoubleClick" <<

Een tracking cookie. Klop eens in in Google om door te lezen wat dat is.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 30 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:05-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.30
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>> "DoubleClick" <<>

<<Een tracking cookie. Klop eens in in Google om door te lezen wat dat is.<<

Vast en zeker als deze zaak is opeglost. Ik denk alleen dat je boodschap #189396, een trapje eerder, over het hoofd heb gezien. Wat zal ik met dat register doen?

Groeten,

Hans.




Bericht 31 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.31
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Toen ik 4 van de 5 had uitgevinkt, alleen geen spybot tea timer, kwam spybot naar voren met de volgende melding.... Wat is het beste te doen? <<

Kijk, hier zie je de werking van TeaTimer: Alle veranderingen aan belangrijke opstartlocaties worden opgemerkt, en je krijgt vervolgens de keuze dit toe te laten danwel te weigeren. Aangezien jij ZELF de opdracht hebt gegeven het opstarten van deze applicaties te verwijderen, kan je in dit geval dus op "Allow Change" klikken. Ook als je software installeert of de-installeert zal TeaTimer mogelijk met deze melding komen, ook dan is i.h.a. "Allow.. " de juiste reactie. Maar ben jij gewoon wat aan het internetten, en je krijgt een dergelijke melding, dan is het 100 tegen 1 "Deny ...." want op dat moment probeert een stukkie vergif zich in jouw pc te nestelen.

>> Ik kom dat bestand nu steeds tegen, dus ik denk dat het niet pluis is. <<
Vink als je geen Office XP heb maar fijn weg. Het heeft dan geen nut, en het kn zoals gezegd een beestje zijn.

>> zelfs de msconfig kwestie is niet opgelost <<

MsConfig hoort te staan in X:\Windows\Pchealth\Helpctr\Binaries. Mijn versie is van 09-09-2002 en 144KB groot. Rechtsklik, eigenschappen, tabblad versie vermeldt natuurlijk Microsoft Corporation, en verder 5.1.2600.1106 (xpsp1.020828-1920). Mocht dat bij jou heel anders zijn, haal dan uit X:\Windows\ServicePackFiles\i386 de backup op. Daarvoor moet het weergeven van systeemmappen en verborgen mappen en bestanden aangezet worden (weer uitzetten na actie). Gooi de msconfig in Binaries weg, en plaats die uit i386 er voor in de plaats. Wis daarna de inhoud van de Prefetch map, en herstart de computer.

>> Regedit op zoeken van oledvd.exe gezet, geen f3 of zo. Dat levert het volgende op <<

Helaas, dat is te weinig informatie. Allereerst moet je wl doorzoeken op volgende met F3 en gedetailleerd de registersleutelnaam (onderop de statusregel) en de gegevens in het rechterscherm opgeven. Alleen zoeken op oledvd.exe, andere zoektochten heeft vooralsnog geen zin.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 32 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:06-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.32
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Toen ik 4 van de 5 had uitgevinkt, alleen geen spybot tea timer, kwam spybot naar voren met de volgende melding.... Wat is het beste te doen? <<

>>[..} kan je in dit geval dus op "Allow Change" klikken. <<

I vinkte alles behalve Spybot nog eens uit, Spybot kwam naar voren, alles toegestaan. Ik had geen programma's afgesloten dus (denk ik) Windows moest ze verwijderen. Na het opstarten kwam de adware meteen naar voren. Na opnieuw msconfig, was oledvd weer aangevinkt. Maar de rest niet.

>>> Ik kom dat bestand nu steeds tegen, dus ik denk dat het niet pluis is. <<<

>>Vink als je geen Office XP heb maar fijn weg. Het heeft dan geen nut, en het kn zoals gezegd een beestje zijn.<<

Gebeurd.

>>> zelfs de msconfig kwestie is niet opgelost <<<

>>MsConfig hoort te staan in X:\Windows\Pchealth\Helpctr\Binaries. Mijn versie is van 09-09-2002 en 144KB groot. Rechtsklik, eigenschappen, tabblad versie vermeldt natuurlijk Microsoft Corporation, en verder 5.1.2600.1106 (xpsp1.020828-1920). Mocht dat bij jou heel anders zijn,<<

Nee, het klopt bijna helemaal, alleen de datum scheelt twee dagen.

>>Allereerst moet je wl doorzoeken op volgende met F3 en gedetailleerd de registersleutelnaam (onderop de statusregel) en de gegevens in het rechterscherm opgeven. <<

1. Deze computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current Version\Run. Rechts:

naam: ab(Standaard) type: REGS_Z gegevens: geen waarde ingesteld

naam: ab oledvd type: REGS_Z gegevens: D:\Windows\oledvdexe

2. Deze computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Current Version\Run-. Rechts:

naam: ab (Standaard) type: REGS_Z gegevens: geen waarde ingesteld

naam: ab ccApp type: REGgS_Z gegevens: "D:\Program Files\Common Files\Symanted Shared\ccApp.exe

naam: ab Kernel Fault Check type: REGS_Z gegevens: %systemroot\5\system32\dumprep 0 -k

naam: ab oledvd type: REGS_Z gegevens: D:\Windows\oledvdexe\

3. Verder wordt er niets gevonden, Kun je hier wat mee?

Groeten,

Hans.




Bericht 33 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.33
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
>> Verder wordt er niets gevonden, Kun je hier wat mee? <<

Dag Hans,

Helaas, nee. Dit zijn de standaard opstartlocaties die HijackThis ook al vermeldde. Dus hier is niets nieuws te vinden. Doe hetzelfde een met die zuster in het kwaad: dvdelo.dat

>> %systemroot\5\system32\dumprep 0 -k <<
Die \5 is neem ik aan, een typo. Het moet namelijk % zijn. Dus %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

Heb je al een volledige scan van de computer gedaan met Norton AV in veilige mode? Zo nee, probeer dan dan ook. Hopenlijk is het bestand dvdelo.dat dan niet actief en kan het mogelijk wel door NAV verwijderd worden.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 34 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.34
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

Nog een mogelijkheid:

Je had toch ook een werkende partitie met Windows 98? Als XP op een Fat32 partitie is genstalleerd, kan je dus deze XP partitie lezen. Is dat het geval, scan dan met de virusscanner (updaten) die XP partitie eens.
Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 35 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.35
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Verder wordt er niets gevonden, Kun je hier wat mee? <<

Helaas, nee. Dit zijn de standaard opstartlocaties die HijackThis ook al vermeldde. Dus hier is niets nieuws te vinden. Doe hetzelfde een met die zuster in het kwaad: dvdelo.dat>>

3Onderaan: Deze computer\HKAY_CLASSES-ROOT\CLSID\{60112085-E1CE-4e0e-823a-EBB1AD98804C}\InprocServer32. Rechts:

naam: (Standaard) type: REG_SZ gegevens: d:\docume~1\jonch~1\local~1=temop\dvdelo.dat

naam: Threading model type: REG_SZ gegevens: apartment

Verder niets.

>> %systemroot\5\system32\dumprep 0 -k <<
Die \5 is neem ik aan, een typo. Het moet namelijk % zijn. Dus %systemroot%\system32\dumprep 0 -k

Inderdaad.

>>Heb je al een volledige scan van de computer gedaan met Norton AV in veilige mode? Zo nee, probeer dan dan ook. Hopenlijk is het bestand dvdelo.dat dan niet actief en kan het mogelijk wel door NAV verwijderd worden.<<

Dat was waar! :-) Nav leverde 4 virussen. De eerste drie waren HYJackThis backups. Ik seleecterde dvdelo.dat, en hij verwijderde alle vier. Ze staan nu in quarantaine. Maar elodvd.exe kon niet dor mezelf verwijderd worden, en msconfig levert nog hetzlfde.

Groeten,

Hans.




Bericht 36 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.36
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Je had toch ook een werkende partitie met Windows 98? Als XP op een Fat32 partitie is genstalleerd, kan je dus deze XP partitie lezen. Is dat het geval, scan dan met de virusscanner (updaten) die XP partitie eens.<<

Dit begrijp ik niet. Ik heb net een volledige virusscan gedaan in veilige modus, en dvdelo.dat is verwijderd. Bedoel je wat anders?

Nog een ding. Virtual Access slaat ontvangen niet ASCII-bestanden op in een \Download directory. Gisteren ontving ik een html-mail, die niet binnen wilde komen. Oorzaak: Er was zomaar geen \download. Ik maakte een nieuwe map aan, haalde de mail nu wel binnen, verplaatste die naar ergens anders, en had op datzelfde moment een crash, waarna Windows o.a. vaststelde dat er een paar slechte sectoren waren.

Nu staat NAV op "aandacht dringend vereist" en "email scannen fout". Maar wat moet doen wil me niet duidelijk worden. Weet jij het?

Groeten,

Hans.




Bericht 37 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:07-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.37
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Tweede mogelijkheid (ook aantal rapporten van gelezen): NAV houdt het ding vast. Probeer eens het volgende: Schakel computer uit, en haal de internetverbinding even los. Start de computer (gn programma's starten), en sluit NORTON AF (rechtklik, autoprotect uitschakelen). Zoek nu naar oledvd.exe (verborgen mappen systeemmappen en -bestanden weergeven aanzetten) in de map windows. Probeer het ding nu te verwijderen.<<

Vind je dat ik hier al aan toe ben?

Groeten,

Hans.




Bericht 38 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.38
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Onderaan: Deze computer\HKAY_CLASSES-ROOT\CLSID\{60112085-E1CE-4e0e-823a-EBB1AD98804C}\InprocServer32. naam: (Standaard) type: REG_SZ gegevens: d:\docume~1\jonch~1\local~1=temop\dvdelo.dat
naam: Threading model type: REG_SZ gegevens: apartment
Verder niets. <<

Is genoeg. HKAY moet zijn HKEY.

Ga nogmaals naar die key toe (indien NAV hem niet verwijderd heeft), en klik links eenmaal op {60112085-E1CE-4e0e-823a-EBB1AD98804C}.
De betreffende sleutel is nu gemarkeerd met een kleur. Druk nu op Del, en laat deze sleutel verwijderen.

Draai vervolgens HijackThis nogmaals, en markeer eventuele voorkomens van dvdelo.dat en oledvd.exe. Kies nu fix. En herstart daarna de computer in Veilige Mode. Waarschijnlijk is deze Trojan nu niet meer werkzaam. Draai in veilige mode nogmaals een volledige scan met NAV en met Spybot. Laat alles verwijderen dat ze tekenkomen.

>> msconfig levert nog hetzelfde. <<

Doe eerst beschreven acties, en kontroleer daarna msconfig nogmaals.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 39 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.39
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Dit begrijp ik niet. Ik heb net een volledige virusscan gedaan in veilige modus, en dvdelo.dat is verwijderd. Bedoel je wat anders? <<

Nee, maar sommige trojans krijg je zelfs in veilige modus niet weg, en dan zou scannen vanaf de W98 een oplossing kunnen zijn. XP is dan immers helemaal niet actief. Maar zit XP op Ntfs, dan kan je het vergeten.

>> Nog een ding. Virtual Access slaat ontvangen niet ASCII-bestanden op in een \Download directory. Gisteren ontving ik een html-mail, die niet binnen wilde komen. Oorzaak: Er was zomaar geen \download. Ik maakte een nieuwe map aan, haalde de mail nu wel binnen, verplaatste die naar ergens anders, en had op datzelfde moment een crash, waarna Windows o.a. vaststelde dat er een paar slechte sectoren waren.

Nu staat NAV op "aandacht dringend vereist" en "email scannen fout". Maar wat moet doen wil me niet duidelijk worden. Weet jij het? <<

Volgens mij zijn dit twee zaken die niets met elkaar te maken hebben. Voor het eerste kan je het beste een volledige schijfcontrole draaien. Onder XP gaat dat het best met start, uitvoeren, cmd (enter) in cmd voer je in: chkdsk /F /R (enter). Nu zal er een volledige schijfcontrole gepland worden welke na de eerste opstart uitgevoerd wordt.

>> "email scannen fout" <<
Pff.. kan veel oorzaken hebben. Bijvoorbeeld het gedeeltelijk verwijderen van spyware die de winsocket instellingen hebben omgebouwd, of beestjes die met NAV zelf aan het klooien zijn geweest. Repareer eerst het dvdelo ding, en kijk dan nog eens. Mocht de pc inmiddels geheel spyware en trojan vrij zijn, en de e-mail scanner werkt nog steeds niet. De-installeer NAV dan en installeer het opnieuw. (+onmiddellijk updaten).

Geef voor de zekerheid na de acties hier nog een HijackThis log door.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 40 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:08-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.40
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Ga nogmaals naar die key toe (indien NAV hem niet verwijderd heeft), en klik links eenmaal op {60112085-E1CE-4e0e-823a-EBB1AD98804C}.
De betreffende sleutel is nu gemarkeerd met een kleur. Druk nu op Del, en laat deze sleutel verwijderen.<<

Had deze sleutel nier mogen voorkomen in de registry? (Voor de volgende keer.)

>> Draai vervolgens HijackThis nogmaals, en markeer eventuele voorkomens van dvdelo.dat en oledvd.exe. Kies nu fix. En herstart daarna de computer in Veilige Mode. Waarschijnlijk is deze Trojan nu niet meer werkzaam. Draai in veilige mode nogmaals een volledige scan met NAV en met Spybot. Laat alles verwijderen dat ze tekenkomen.<<

Gebeurd. voor het runnen van NAV zei hij "system OK", na verwijdering van twee items, het *.dat bestand en een HYT backup, staat weer "Aandacht dringend vereist". Uit de kaatste HYJackThis onderaan blijkt dat de beide bestanden er nog wel staan. Handmatig verwijderen lukt niet.

>>> msconfig levert nog hetzelfde. <<>

Alle betrokken bestanden staan er nog, maar alleen spybot en oledvd.exe zijn aangevinkt. Betekent dat niet dat er nog een onvindbaar bestand is dat al die bestanden in de startup plaatst? Al weet' ie alleen oledvd.exe aan te vinken. We gaan wel vooruit, ontzettend bedankt, maar "de volgende keer" is al aangebroken. Er zijn minimaal nog drie verdachte bestanden.

1. CTFMON.EXE

1.1.

onderaan: HKEY_CURRENT_USER\Sofware\Microsoft\Windows\Current User\Run-

rechts: naam (stamdaard) type: REG_SZ\ gegevens: (geen waarde ingesteld)

rechts: naam CTFMON.EXE type: REG_SZ\ gegevens: d:\Windows\system32\cftmon.exe

rechts: naam MSMsGS type: REG_SZ\ gegevens: "D:\program files\messenger\msmSgs.Exe" /background


1.2

onderaan: HKEY_LOCAL_MACHINE\system\ControlSet001\Control\Terminal Server\sysProcs

rechts: heel erg veel bestanden, waaronder

naam ctfmon.exe type: REG_DWORD\ gegevens: 0X00000000 (0)

2. MSMSGS.EXE

2.1. HKEY_USERS=S-A-5-221 ......\RUN-

2.2. ZIE 1.1.

3. ccApp.exe

Wordt helemaal niet gevonden. terwijl het wel voorkomt in de4 startup na msconfig.

Wat zal ik eerst dien, iets met de registry? Of Norton op win 98? Of een start modus kiezen na msconfig? Is die Systen Configuratino Utility iets van Windows of niet?

Groeten,

Hans.


Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 16:03:48, on 08-08-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
D:\WINDOWS\System32\smss.exe
D:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
D:\WINDOWS\system32\services.exe
D:\WINDOWS\system32\lsass.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\System32\svchost.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
D:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
D:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\WINDOWS\oledvd.exe
D:\Program Files\Spybot\TeaTimer.exe
D:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
D:\WINDOWS\system32\ntvdm.exe
D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe
D:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
F:\Virtual Access\va32.exe
D:\Program Files\HYJackThis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///f:/htmlfiles/daycourse.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - D:\PROGRA~1\Spybot\SDHelper.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - D:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - D:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [oledvd] D:\WINDOWS\oledvd.exe
O4 - HKCU\..\Run: [SpybotSD TeaTimer] D:\Program Files\Spybot\TeaTimer.exe
O4 - Global Startup: Internet Explorer.lnk = D:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
O4 - Global Startup: BitWare Print Monitor.lnk = D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)





Bericht 41 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:08-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.41
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Nee, maar sommige trojans krijg je zelfs in veilige modus niet weg, en dan zou scannen vanaf de W98 een oplossing kunnen zijn. XP is dan immers helemaal niet actief. Maar zit XP op Ntfs, dan kan je het vergeten.<<

Nee, XP zit op FAT 32. Maar dan moet Norton daar worden geinstalleerd. Heel goed idee Voor als het niet lukt.....

>>Volgens mij zijn dit twee zaken die niets met elkaar te maken hebben. Voor het eerste kan je het beste een volledige schijfcontrole draaien. Onder XP gaat dat het best met start, uitvoeren, cmd (enter) in cmd voer je in: chkdsk /F /R (enter). Nu zal er een volledige schijfcontrole gepland worden welke na de eerste opstart uitgevoerd wordt.<<

Gedaan, geen fouten.

Groeten,

Hans.




Bericht 42 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:08-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.42
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

GetSigs, waar het mee is begonnen, doet het ook nog niet.

Groeten,

Hans.




Bericht 43 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.43
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> GetSigs, waar het mee is begonnen, doet het ook nog niet. <<

Zien we later wel.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 44 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.44
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

Ik denk toch echt dat er maar n beestje aan boord is, oledvd.exe evt. nog met zijn broertje dvdelo.dat

Msconfig zal gezien jouw gegevens op zich wel in orde zijn, maar de correcte werking wordt ergens anders door verstoord. De HijackThis log geeft aan, dat alle programma's die niet nodig waren netjes zijn uitgesloten van autostart, op die %$#$%@ oledvd.exe na.

Voor de zekerheid, je hebt *exact* gedaan wat ik schreef? Dus: Eerst de pc herstarten, en uit laten reutelen. Dn:

1: *Alle* programma's en vensters afgesloten. Check met Ctrl-Alt-Esc of er geen ongewenste programma's meer actief zijn, want ik zie in jouw HT log toch weer VA, Explorer, IExplore et cetera. Je moet alles afsluiten, anders is het mogelijk dat: HT niet alles laat zien, of HT niet alles kan verwijderen. Vanzelfsprekend moet je een proces met de naam dvd... ole... ook afsluiten!
2: Via het register de key voor dvdelo.dat verwijderd.
3: Via H.T. oledvd.exe en/of dvdelo.dat weggevinkt
4: De pc direct herstart in Veilige Mode (gn tussenstapjes maken)
5: NAV (volledige controle) en HT en Spybot draaien en alles laten verwijderen wat ze vinden.
6: (niet genoemd) nog steeds in Veilige Mode zoeken naar oledvd.exe in de map windows (verborgen en systeembestanden weergeven MOET aanstaan), en indien nog gevonden, verwijderen.
7: Pc normaal starten en alles kontroleren.
8: Nog dat kreng aanwezig, probeer dan NAV via W98 uit.

Is het loeder er dan nog, dan gaan we zwaar geschut inzetten. Doe bovenstaande stappen nauwkeurig en wijk niet af van de volgorde. Meld per stap het resultaat. Vermeldingen van Ctfmon en msnsgs zijn nu niet interessant, ze zijn naar behoren uitgeschakeld.

(Ik zou bijna willen dat ik dat loedertje aan boord heb.. <G>)

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: GetSigs
« Reactie #2 Gepost op: 8 november 2009, 19:20:31 »
Bericht 45 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:09-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.45
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>(Ik zou bijna willen dat ik dat loedertje aan boord heb.. <G>)<<

Vind je dat leuk werk? Kan best. Helaas moet ik een of twee weken verstek laten gaan. Rechtshulp. Maarrr wij komen terug.......

En bedankt.

L.S.,

Groeten,

Hans.




Bericht 46 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.46
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

Haal de nieuwe versie van GetSigs eens op uit lib 12.

Ik heb de login procedure aangepast omdat ik gemerkt heb bij een collega die via Tiscali internet, dat het inloggen op de oude wijze om door mij volslagen onbegrepen reden de laatste weken botweg geweigerd wordt door Symantec. Zal wel iets met beveiliging en zo te maken hebben. In ieder geval leek een testje bij hem nu goed uit te pakken.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 47 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:18-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.47
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Haal de nieuwe versie van GetSigs eens op uit lib 12.<<

Over een paar dagen.

Groeten,

Hans.




Bericht 48 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:21-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.48
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Voor de zekerheid, je hebt *exact* gedaan wat ik schreef? Dus: Eerst de pc herstarten, en uit laten reutelen. Dn: ...<<

Ik ben er weer, en zou kunnen gaan beginnen te doen wat je zegt.

Punt is of ik dat *nu* wel eerst moet doen. Spybot kwam vanochtend kort na opstarten met twee meldingen.

Melding 1.

Category: Browser Helper Object

Change: Value deleted

Entry: {72AC 6865 - B1D3 - 4C32 - A27B -4B 3BF04DE 655)}

Melding 2, die er nog steeds staat.

Category: System Startup Global Entry

Change: Value added

Entry: *oledvd

Eerst wat anders doen?

Groeten,

Hans.




Bericht 49 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.49
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
>> Ik ben er weer, en zou kunnen gaan beginnen te doen wat je zegt. <<

Dat lijkt mij een goed plan.

Category: Browser Helper Object
Change: Value deleted
Entry: {72AC 6865 - B1D3 - 4C32 - A27B -4B 3BF04DE 655)}
Toelaten lijkt mij, hier wordt een (hoogstwaarschijnlijk malafide) BHO kaltgestellt.

Melding 2, die er nog steeds staat.
Category: System Startup Global Entry
Change: Value added
Entry: *oledvd
Dat is dus het beestje, dat telkens weer toegevoegd wordt aan de opstartlocaties. Weigeren.

Waar ik benieuwd naar ben, is of je die melding nadat je de toevoeging geweigerd hebt, direct weer terug krijgt, of pas bij de volgende herstart.

>> Eerst wat anders doen? <<
Herstarten, en pc uit laten reutelen. Komt TeaTimer met de meldingen als boven, handel dan overeenkomstig het advies.

Aangepaste GetSigs al geprobeerd?
Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 50 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:22-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.50
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Category: Browser Helper Object
Change: Value deleted
Entry: {72AC 6865 - B1D3 - 4C32 - A27B -4B 3BF04DE 655)}
Toelaten lijkt mij, hier wordt een (hoogstwaarschijnlijk malafide) BHO kaltgestellt.<<

O, dat klinkt geruststellend. Alleen, de melding kwam vandaag niet......

>>Melding 2, die er nog steeds staat.
Category: System Startup Global Entry
Change: Value added
Entry: *oledvd
Dat is dus het beestje, dat telkens weer toegevoegd wordt aan de opstartlocaties. Weigeren.<<

Ook deze kwam vandaag niet, Spybot opgestart, geen direct effect. Nog een keer Spybot draaien?

>>Waar ik benieuwd naar ben, is of je die melding nadat je de toevoeging geweigerd hebt, direct weer terug krijgt, of pas bij de volgende herstart.<<

>> Eerst wat anders doen?
Herstarten, en pc uit laten reutelen. Komt TeaTimer met de meldingen als boven, handel dan overeenkomstig het advies.<<

Er valt hiermee dus niet zo veel te doen, dacht ik.

>>Aangepaste GetSigs al geprobeerd?<<

Nee, ik had nog niks gedaan. Gehaald, alles gaat goed, alleen het testen van de integriteit van 2004*.exe mislukt steeds. Ligt aan het virus? Zal daar maar eens aan beginnen.

Groeten,

Hans.




Bericht 51 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:22-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.51
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Voor de zekerheid, je hebt *exact* gedaan wat ik schreef? Dus: Eerst de pc herstarten, en uit laten reutelen. Dn:<<

Ik laat IE meteen opstarten, maar het duurt 30 seconden voor die ergens op reageert. Is dat uitreutelen of wat anders?

>>1: *Alle* programma's en vensters afgesloten. Check met Ctrl-Alt-Esc of er geen ongewenste programma's meer actief zijn, want ik zie in jouw HT log toch weer VA, Explorer, IExplore et cetera. Je moet alles afsluiten, anders is het mogelijk dat: HT niet alles laat zien, of HT niet alles kan verwijderen. Vanzelfsprekend moet je een proces met de naam dvd... ole... ook afsluiten!<<

Taakbeheer helemaal leeg.

>. 2: Via het register de key voor dvdelo.dat verwijderd.<<

Dat lukt niet. Als il de sleutel wis, en weer ga zoeken, staat 'ie er weer.

>>wijk niet af van de volgorde. Meld per stap het resultaat.<<

Bij deze. Ik stop maar, want volgens mij moet er dus eerst iets gebeuren waardoor dat register niet wordt 'gerepareerd'. Of kan ik verder?

Groeten,

Hans.




Bericht 52 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:22-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.52
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

Toch maar doorgegaan.

>> 3: Via H.T. oledvd.exe en/of dvdelo.dat weggevinkt<<

Als ik dat doe, krijg ik weer melding

Category: System Startup Global Entry
Change: Value added
Entry: *oledvd

>>Dat is dus het beestje, dat telkens weer toegevoegd wordt aan de opstartlocaties. Weigeren.<<

Gedaan.

Groeten,

Hans.




Bericht 53 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:22-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.53
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>4: De pc direct herstart in Veilige Mode (gn tussenstapjes maken)
5: NAV (volledige controle) <<

NAV blijft een tijdje hangen op een map met veel *.gif bestanden, maar vindt uiteindelijk alleen twee HT backups.

>>en HT<

Daar heeft het uitvinken eindelijk resultaat. De twee bestanden zijn weg. Zie beneden.

>>en Spybot draaien<<

Negen problemen, maar die zij al eerder geblokkeerd, zeg "immunize".

>>en alles laten verwijderen wat ze vinden.

Gedaan.

>>6: (niet genoemd) nog steeds in Veilige Mode zoeken naar oledvd.exe in de map windows (verborgen en systeembestanden weergeven MOET aanstaan), en indien nog gevonden, verwijderen.<<

Dat werkt nu. Beide bestanden zijn te wissen en heb ik gewist.

>>7: Pc normaal starten en alles kontroleren. <<

Zie onder de HT log. IE werkt nu weer normaal. Ik had ook problemen vandaag met copy and paste bij de nieuwe forum software, wat ook al beter gaat.

Ik geloof dat 'ie echt weg is. Stel je voor! :-)

Groeten,

Hans.


Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 21:41:00, on 22-08-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
D:\WINDOWS\System32\smss.exe
D:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
D:\WINDOWS\system32\services.exe
D:\WINDOWS\system32\lsass.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\System32\svchost.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
D:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
D:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\Program Files\Spybot\TeaTimer.exe
D:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
D:\WINDOWS\system32\ntvdm.exe
D:\Program Files\HYJackThis\HijackThis.exe
F:\Virtual Access\va32.exe
D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe
D:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
D:\WINDOWS\System32\wuauclt.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///f:/htmlfiles/daycourse.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O2 - BHO: (no name) - {3EC8E271-FAB9-418a-8A8E-65AEB4029E64} - (no file)
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - D:\PROGRA~1\Spybot\SDHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {60112085-E1CE-4e0e-823A-EBB1AD98804C} - (no file)
O2 - BHO: (no name) - {72AC6865-B1D3-4C32-A27B-4B3BF04DE655} - D:\DOCUME~1\JOHNCH~1\LOCALS~1\Temp\dvdelo.dat (file missing)
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - D:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - D:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKCU\..\Run: [SpybotSD TeaTimer] D:\Program Files\Spybot\TeaTimer.exe
O4 - Global Startup: Internet Explorer.lnk = D:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
O4 - Global Startup: BitWare Print Monitor.lnk = D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)





Bericht 54 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.54
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

O2 - BHO: (no name) - {3EC8E271-FAB9-418a-8A8E-65AEB4029E64} - (no file)
O2 - BHO: (no name) - {60112085-E1CE-4e0e-823A-EBB1AD98804C} - (no file)
O2 - BHO: (no name) - {72AC6865-B1D3-4C32-A27B-4B3BF04DE655} - D:\DOCUME~1\JOHNCH~1\LOCALS~1\Temp\dvdelo.dat (file missing)

Mooi! Het beestje is dood als een pier.

Wel nog even bovenstaande drie dode BHO's mbv HijackThis aanvinken en fixen.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 55 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:23-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.55
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Mooi! Het beestje is dood als een pier.<<

Prachtig! Heb jij gedaan. :-)

>> Wel nog even bovenstaande drie dode BHO's mbv HijackThis aanvinken en fixen.<<

Ik heb ook dat *.dat bestand eruit gevinkt. Zo goed?

Groeten,

Hans.

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 14:05:49, on 23-08-2004
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
D:\WINDOWS\System32\smss.exe
D:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
D:\WINDOWS\system32\services.exe
D:\WINDOWS\system32\lsass.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\System32\svchost.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
D:\Program Files\Common Files\Symantec Shared\ccEvtMgr.exe
D:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
D:\WINDOWS\System32\PackethSvc.exe
D:\Program Files\Norton AntiVirus\navapsvc.exe
D:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\Program Files\Spybot\TeaTimer.exe
D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
D:\WINDOWS\system32\ntvdm.exe
D:\Program Files\HYJackThis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = file:///f:/htmlfiles/daycourse.html
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - D:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - D:\Program Files\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKCU\..\Run: [SpybotSD TeaTimer] D:\Program Files\Spybot\TeaTimer.exe
O4 - Global Startup: Internet Explorer.lnk = D:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
O4 - Global Startup: BitWare Print Monitor.lnk = D:\BITWARE\NT\bwprnmon.exe
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)







Bericht 56 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:23-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.56
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Aangepaste GetSigs al geprobeerd?<<

Ik heb hier 3 GetSigs mappen.

1. De eerste versie. Als ik die laat werken krijg ik: "Downloaden van de lijst mislukt."

2 De laatste versie 1.7, waarvan ik het de vraag vind of ik het originele bestand nog heb. Het wordt toch overschreven? Gisteren, de eerste keer, werkte het helemaal goed tot aan het eind. Een of ander integriteitscontrle die mislukte. Als ik hem nu draai, zie ik alleen maar een wit stukje scherm. Hij werkt dan wel, maar er is geen display.

3. Voor de veiligheid opnieuw gehaald. Geeft nu de eerste keer al geen display.

In het algemeen: Je zegt dat je gewoon kunt doorwerken, maar in alle gevallen, display of niet, neemt het een stuk scherm middenop in beslag, waar ik toch last van heb. Ik kan hem niet minimaliseren. Of is dat juist de fout die nu op een andere manier voor de dag komt?

Groeten,

Hans.




Bericht 57 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:23-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.57
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Mooi! Het beestje is dood als een pier.<<

Dat dacht ik gisteren al, en wilde toen gauw een backup make zonder virus. Ghost rapporteerde op de helft een "invalid cluster", nummer 473 6163, te repareren met Scandisk va DOS 7.1. Blijkt uren te duren. Heeft XP niet iets snellers?

Groeten,

Hans.




Bericht 58 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.58
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Zo goed? <<

Zo goed!

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 59 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.59
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Blijkt uren te duren. <<

Als scandisk ook een oppervlaktecontrole uit moet voeren, kan het inderdaad tergend lang duren. Iets voor de nachtelijke uurtjes. XP is niet veel sneller, want de acties betreffen schijf I/O operaties op miljoenen clusters, en zijn voornamelijk afhankleijk van de snelheid en grootte van de harddisk.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 60 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.60
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Of is dat juist de fout die nu op een andere manier voor de dag komt? <<

Nee, daar heeft dat niets mee te maken.

Gooi alle GetSigs mappen en bestanden eens gewoon weg. Maak een nieuwe lege map GetSigs aan, en haal de laatste versie opnieuw op. De door jou gerapporteerde problemen zouden namelijk niet voor behoren te komen.
Geen getsigs.ini aanmaken (doet het tooltje zelf), en gewoon starten.

Wellicht ook even naar een firewall kijken. Misschien zit die de Ftp poort in de weg. Tijdelijk uitschakelen ter test. Zet ook ter test eventueel actieve programma's even uit.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 61 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:23-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.61
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Gooi alle GetSigs mappen en bestanden eens gewoon weg. Maak een nieuwe lege map GetSigs aan, en haal de laatste versie opnieuw op. <<

Gedaan. Als ik op getsigs.exe klik in de verkenner, krijg ik dat witte schermpje, als ik opstart vanaf een snelkoppeling zie ik alleen maar beneden aan wat. Im beide gevallen hoor ik een piep.

>>Wellicht ook even naar een firewall kijken. Misschien zit die de Ftp poort in de weg. Tijdelijk uitschakelen ter test.<<

Ik heb een ADSL-modem met firewall- en netwerk- functie. Hoe zet ik die firewall uit?

>>Zet ook ter test eventueel actieve programma's even uit.<<

Gebeurd.

Groeten,

Hans.




Bericht 62 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:23-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.62
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Mooi! Het beestje is dood als een pier.<<

Sindsdien heb ik twee andere problemen: ik kom Web-CServe niet meer in, zie boodschap 2457 op NLHELP sectie 8 subject "CServe via WE met IE", en GetSigs doet nog gekker.

Heb ik de registry verprutst?

Groeten,

Hans.




Bericht 63 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.63
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Gedaan. Als ik op getsigs.exe klik in de verkenner, krijg ik dat witte schermpje, als ik opstart vanaf een snelkoppeling zie ik alleen maar beneden aan wat. Im beide gevallen hoor ik een piep. <<

Vreemd, in etSigs zit niet eens een wit schermpje. Ik zal GetSigs nog eens uploaden, wellicht is er wat verkeerd gegaan.

>> Ik heb een ADSL-modem met firewall- en netwerk- functie. Hoe zet ik die firewall uit? <<

Nee, laat die maar lekker aan staan. Ik bedoel een eventueel aanwezige software firewall in de pc.

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 64 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-08-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1588.64
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Dag Hans,

>> Heb ik de registry verprutst? <<

Ik denk het niet. Maar GetSigs werkt eenvoudigweg alleen maar met Ftp, dus daar kan weinig misgaan. Waarom die Web fora het bij jou niet doen, weet ik niet. Heb je verder geen problemen om op internet te komen?

Michel Uphoff
(Sysop)

http://tinyurl.com/m8fp



Bericht 65 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:25-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.65
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Heb je verder geen problemen om op internet te komen?<<

Voor de reply op NLHELP te hebben gelezen, dacht ik dat ik het wist: incasso- problemen bij CServe. Klopt, want voor ze te hebben gebeld, gaat het nu ineens weer wel goed. CS2k dan wel, niet classic.

Groeten,

Hans.




Bericht 66 van 66

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Hans VerbeekDatum:27-08-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1588.66
 Onderwerp:GetSigsForum:ws-nlcomputer
Michel,

>> Vreemd, in GetSigs zit niet eens een wit schermpje. Ik zal GetSigs nog eens uploaden, wellicht is er wat verkeerd gegaan.<<

Ik bedoelde met "wit schermpje", de plaats middenop het scherm waar GetSigs normaliter z'n display heeft, en dat nu, soms, wit is. GetSigs weer gehaald. Nu geeft het de ene keer wit, de andere keer helemaal niets. In beide gevallen wordt er bij het runnen van een ander programma in dat programma op dezelfde plaats zo'n vierkant op die plaats ingenomen f van de kleur van de Windows XP desktop f wit.

Groeten,

Hans.