Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

497 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 00:36:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: usb  (gelezen 5278 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Joël

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
    • top website voor eigen pc builder
usb
« Gepost op: 14 oktober 2011, 18:30:06 »
hallo,


zoals jullie weten wil ik een nieuwe pc en heb ik die besteld.
maar wanneer ik graag wil filmen in games.
kost dat nog al eens wat ruimte.
dus ik eens kijken wat een hardeschijf kost.
niet super duur. maar 1 probleem. dat is de usb aansluiting.
ik heb gewoon die van een moederbord. en daar staat :
usb-a usb-b (2.0/3.0) of er staat mini usb maar wat is het verschil.
ze lijken zoveel op elkaar.


groet
joel

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: usb
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2011, 02:24:13 »
Dag Joël,

>> usb-a usb-b (2.0/3.0) of er staat mini usb maar wat is het verschil. ze lijken zoveel op elkaar. <<
Welk moederbord is het uiteindelijk geworden?

Als je films wilt maken van je spel (mijn zoon doet dat ook graag), dan is het natuurlijk het mooist als dat met een zo hoog mogelijk aantal beeldjes per seconde kan. Dan is een (blauwe) Usb3 aansluiting erg mooi, maar dan moet de externe harddisk ook voorzien zijn van een Usb3 interface én een kabel met usb3 specs. Natuurlijk kan het ook met een usb2 externe harddisk, maar dan werkt het mogelijk iets trager waardoor het aantal op te nemen beeldjes per seconde wat minder is. Overigens kan je een Usb2 harddisk zonder enig probleem op een usb3 poort aansluiten, hoewel je dan 'beperkt' bent tot usb2 snelheden (maximaal 480mbit / seconde). Usb3 is ongeveer 10 keer sneller.

Een sommetje: stel dat je een beeld van 1200 bij 1600 pixels op wilt nemen met 32 bits kleurdiepte (dat is zo'n beetje een HD opname). Dan kost dat per beeldje 1200*1600*32 = ongeveer 62 megabit. Met Usb2 kan je dan zo'n 8 beeldjes per soconde overdragen. Usb3 gaat tot 80 beeldjes (als de processor de enorme hoeveelheid data zo snel kan verwerken). Nu is dit misschien een beetje een extreem voorbeeld, want meestal wil je die filmpjes naar Youtube sturen, en dan kan het van veel mindere kwaliteit zijn, bijvoorbeeld 800*600 puntjes bij 32 bits diepte. Dat kost 'maar' 15 megabit per beeldje, zodat je ruim 30 beeldjes per seconde op zou kunnen nemen.

Mini-usb is gewoon usb met een kleiner stekkertje. Veel externe harddisks hebben een mini-usb 'gat', en worden geleverd met een kabel met aan de ene kant een mini usb stekkertje voor de disk, en aan de andere kan een gewone usb stekker voor in de pc.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Joël

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
    • top website voor eigen pc builder
Re: usb
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2011, 08:19:38 »
hallo,


wat veel gereken dat in de vakantie. :P
dit is het moederbord:https://www.alternate.nl/html/pcbuilder/productDetail.html?searchClass=mainboard&artno=GAEA11&cn=1
de processor kan het denk ik wel.
heb je een paar linkjes met een goede harddisk de groote maakt niet uit.
het liefst een 2.5/3.5 inch. anders moet ik er zo naar zoeken. en ben niet van plan hem mee te nemen.
daar heb ik hem gewoon niet voord nodig. aantal gb maakt niet erg veel uit. want ik weet niet hoeveel 1 filmpje kost van youtube kwaliteit met 64 bit.


groet
joel

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: usb
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2011, 23:15:45 »
Dag Joël,

Kijk eens naar DEZE externe disk. 1 terabyte opslag, Usb3, externe voeding (en dus geen gedoe met usb powered apparaten), 79 euro, schokdempende behuizing. Ik zou de bijgeleverde software echter niet installeren, gewoon het ding aan de pc prikken en dan werkt het prima.
Michel Uphoff
Homepage

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: usb
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2011, 23:36:39 »
Citaat
Kijk eens naar DEZE externe disk. 1 terabyte opslag, Usb3, externe voeding (en dus geen gedoe met usb powered apparaten), 79 euro, schokdempende behuizing. Ik zou de bijgeleverde software echter niet installeren, gewoon het ding aan de pc prikken en dan werkt het prima.

Dag Michel, ik ben even naar dat mobiel extern schijfje gaan kijken. Aan die prijs kun je er niet voor sukkelen zoals ze hier bij ons zeggen.
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Joël

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
    • top website voor eigen pc builder
Re: usb
« Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2011, 10:59:23 »
mooi ding.


alleen waarom krijg je er een pen bij?
beetje vreemd een pen er bij krijgen.


groet
joel

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: usb
« Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2011, 16:49:04 »
Dag Joël,

>> alleen waarom krijg je er een pen bij? <<
Hoe wil je die disk anders volschrijven?  :obio:
 

Nee, geintje.. die pen is bedoeld om te laten zien hoe klein het kastje is, en je krijgt hem er dus niet bij.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Joël

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 433
  • Geslacht: Man
    • top website voor eigen pc builder
Re: usb
« Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2011, 17:51:31 »
oooo ik dacht al.
wat moet je met een pen. dat is in verhouding een beetje ouder wets.
heb nu lekker vakantie daar ben ik blij om dus ik denk nu niet meer goed na. :angel:
straks lekker bonus zien.