Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

501 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 21:40:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Soluto  (gelezen 11438 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Soluto
« Gepost op: 22 oktober 2011, 11:13:12 »
Hoi All,
 
Is iemand bekend met de software Soluto? http://soluto.nl.softonic.com/ Het zou een programma zijn wat de opstarttijd van de pc aanmerkelijk verkort. Nu ben ik altijd sceptisch als het om hulpmiddelen gaat. Vaak betreft het niet meer dan wat ook al in het besturingsysteem zelf aanwezig is. Met gratis hulpmiddelen haal je niet zelden spyware naar binnen of heeft het andere haken en ogen.
Kortom, loont het om dit programma te installeren?
Saludos, Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Soluto
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2011, 21:53:20 »
Hoi Don,

Soluto kende ik niet en het klinkt als het zoveelste cleanup/speedup/repair tooltje.
Toch maar eens gedownload, ervaren wat er zoal gebeurd.
Je downloadlink werd gelijk door NOD32 geblokkeerd, een variant van Win32/SoftonicDownloader.A applicatie.

Dan maar via de website van Soluto:

Installatie starten, er word netjes een herstelpunt gemaakt, en vervolgens word de laatste versie opgehaald.
Dat stokte op 99%, 3KB van het einde. Na een herstart verliep de installatie wel goed.

Vervolgens mag je de computer herstarten.
Er wordt een first-boot analyse gemaakt.
Daarna werden er, zonder te vragen, gegevens geupload, waarschijnlijk omdat de melding verscheen dat er onbekende programma's gevonden waren.
Vervolgens de melding 'An unknown error has occured'. Afsluiten van Soluto dan maar.
Na herstart van Soluto verschijnt dan eindelijk de startscherm van Soluto met 3 opties:
- Chop Boot, om de boot-apps bekijken/bewerken
- Lighten Web Browser, om de add-ons van IE te bekijken/bewerken
- Heal Crashes, daarmee word gekeken of er fouten zijn geweest en of er op het internet, bij andere gebruikers waarschijnlijk, een oplossing te vinden is.
Vreemd, de eigen crash telt zeker niet mee. Hij meldt namelijk 'No recent crashes'.

Goed, eens kijken wat Soluto gevonden heeft: zie bijlage
De totale opstarttijd is 2.26 minuten vedeeld in 3 categorieen:
4,8 sec. in 'No-brainer' ofwel 'kan weg':
Hierin staan 2 apps, Jave Update (jusched) en QuickTime.
Niet echt problematisch, omdat die telkens weer ingeschakeld worden met een nieuwe update.
(Volgens Soluto heb ik Java 6 Update 19, terwijl dat toch echt 6 Update 26 is.)
6,3 sec. in 'Potentially removable'
Dat is ook niet echt veel, maar kan kloppen omdat ik zelf al bepalld heb wat wel en niet nodig is.
2.14 minuten kan Solute (nog) niet verwijderen. Dat zijn veelal MS onderdelen + Antivirus + Soluto zelf)

Als ik de 11.1 sec. winst wegstreep tegen de 9 sec. extra boottime van Soluto blijft een magere 2.1 sec. over.

Bij elk item zit trouwens een soort 'edit' knop om zelf commentaar toe te voegen wat dan weer verstuurd wordt naar de makers van Soluto.


Mijn conclusie:
Leuk maar niet meer dan dat.
Een frisse en strakke layout. De boot-tijdbalk wat er gestart wordt is leuk om eens te zien.
Aangezien het nog een beta-versie is, zijn een aantal functies niet of onvoldoende beschikbaar.



Peter

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Soluto
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2011, 22:17:06 »
Peter, hartelijk dank voor de test en het verslag over je bevindingen. De man die me het progje aanbeveelde, heb ik beloofd verslag uit te brengen maar ik wacht er nog even een paar dagen mee. Misschien dat ik hier nog meer reacties krijg. Don
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2011, 22:25:46 door Don »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Soluto
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2011, 23:03:17 »
Hoi Don,

Nog een minpuntje, Solute slurpt zo'n 50-60MB op:
SolutionService.exe
PresentationFonCahche.exe (.NET Framework onderdeel omdat Soluto dat nodig heeft)
Soluto.exe


Peter

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Soluto
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2011, 22:27:37 »
Hoi Don en Peter,

We hadden het in april al een keer over Soluto: https://www.nlcomputerforum.nl/index.php/topic,2406.0.html

Dat was toen. Geen idee of het inmiddels verbeterd is. ;)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Soluto
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2011, 23:11:49 »
Hoi Ronald,

Dat bericht was me helemaal ontschoten. Dat was een half jaar geleden en Soluto is nog steeds in beta.
Wel enigszins verbeterd zo te lezen.


Peter